Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera?

Goeiemorgen, ik ben compleet nieuw in de wereld van de digitale reflexcamera's.
    Ik zou er graag wat over bijleren, maar weet niet waar te beginnen.

Ik wil uiteraard ook een reflexcamera. Ik maakte al wat mooie shotjes met mijn gewone digitale camera en wens mij nu toe te spitsen op reflex.

Wat ik graag fotografeer zijn landschappen, mensen, actieshots, en soms ook macro, alhoewel dat om de totale de kostprijs van het toestel even opzij mag worden geschoven.

Eerst en vooral; welk merk?

Ik zag onderweg reclame van de carrefour voor een Canon. Ik weet niet meer welk type, wel weet ik dat hij 699 kostte. Die actie is maar tot en met morgen. Weet iemand over welke camera het weer gaat? En of het zijn prijs waardig is?

Alvast bedankt!

Re: Welke camera?

welk merk maakt eigenlijk echt niet uit

of je nu voor canon, nikon, sony,... gaat. Elk merk heeft zijn instaptoestellen die gewaagd zijn aan elkaar
    5DmkIII en wat glas

Comment

Eigenlijk is het heel simpel hoor.

1) Wat is mijn budget?
      2) Voor wat ga ik hem gebruiken?

Elke merk heeft zo zijn instapmodel met kitlens.

Na verloop van tijd ga je pas echt merken wat je nodig hebt.

En dan hebben we het nog niet gehad over de lenzen... (die zijn per slot van rekening doorslaggevend voor hetgeen je wil fotograferen.)
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Waarvoor ik hem ga gebruiken? Ik ga in de paasvakantie op reis naar Suriname en wil daar zeker al mooie shots kunnen maken en met de instellingen spelen. Vooral landschappen, dieren, plaatselijke bevolking,...

Wat het budget betreft denk ik dat ik met 600 à 700 euro toe moet komen voor een body met lens.
        Last edited by fl1p; 9 november 2009, 10:33. Reden: typfout

Comment

de meest aantrekkelijke toestellen in die prijscategorie volgens mij zijn de de pentax K-x, is nieuw toestel en misschien nog niet te krijgen momenteel.
          Iets duurder de sony A550, de a500 is goedkoper maar kun je niet mee filmen. Voor enkel foto's mogelijk de betere toestellen momenteel.
          De nikon D5000.
          Als ik zelf moest kiezen zou ik me beperken tot de pentax K-x of de Sony A550 dit afhankelijk van budget.

Comment

Eigenlijk maakt het weinig uit welke camera je koopt. Voor €600 a €700 heb je steeds één van de betere instapmodellen met zowat dezelfde mogelijkheden en gelijke kwaliteit. Als je het bij dit toestel wil houden dan zijn Sony en Pentax interessant om dat ze bewegings-stabilisatie bieden. Als je later wil opwaarderen zijn Nikon & Canon weer interessant omdat ze je meer keuze bieden en je je oude spulletjes makkelijker kwijt kan tweedehands. Ik zou echter zo iets niet in de Carrefour kopen maar bij een degelijke foto-handel, daar krijg je degelijk advies.

Comment

bedankt voor de handige tips alvast!

Meestal koop ik eigenlijk online, het is gemakkelijk, en meestal goedkoper. Advies vind ik wel op fotografiesites (als deze).

Het is de bedoeling het bij deze camera te houden, en daarvoor met ter extra tijd lenzen enzo aan te schaffen.

Ik heb al gemerkt dat bij sommige camera's een beperkt aantal lezen (ik bedoel dan het merk van de lenzen) werken.
              Hoe zit dat bij Sony en Pentax?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fl1p Bekijk bericht
                bedankt voor de handige tips alvast!

Meestal koop ik eigenlijk online, het is gemakkelijk, en meestal goedkoper. Advies vind ik wel op fotografiesites (als deze).

Het is de bedoeling het bij deze camera te houden, en daarvoor met ter extra tijd lenzen enzo aan te schaffen.

Ik heb al gemerkt dat bij sommige camera's een beperkt aantal lezen (ik bedoel dan het merk van de lenzen) werken.
                Hoe zit dat bij Sony en Pentax?
                het aanbod is beperkter dan bij canikon, maar je vind alles wat je nodig hebt.
                daarbij is de optische kwaliteit van recente tamron/sigma lenzen dikwijls beter of evengoed als van de mid-class merk lenzen.
                Als je top-lenzen wenst zit je goed bij sony, maar ik denk niet dat je direct duizenden euro's wil gaan spenderen aan lenzen.
                let wel dat nikon d5000 enkel lenzen met ingebouwde motor ondersteunt

Comment

Neen inderdaad, 1000 euro voor een lens zie ik mij nog niet direct uitgeven.

Door de tips ben ik mij aan het richten op de a500-a550.

Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de a500 en de a330? (Of waar kan ik zoiets vergelijken?)
                  (Waar kan ik trouwens één of ander begrippenwoordenboek / basiscursus vinden? Over diafragma's bijvoorbeeld. Wat doet een 18-55mm lens minder goed dan een 55-200mm, behalve zoom?)
                  Last edited by fl1p; 9 november 2009, 17:36.

Comment

hier vind je gebruikersinfo ivm de verschillende lenzen
                    Dyxum lens guide provides information about most lenses ever released for Minolta and Sony Alpha system (A-mount and E-mount DSLR, SLT, and ILC cameras)

overzicht van de DSLR's
                    Camera database contains all Sony Aplha a-mount and e-mount cameras released by Sony and Konica Minolta

De A3xxx reeks zijn eenvoudige instapmodellen , de A5XX reeks zijn toestellen met meer mogelijkheid en presteren ook beter in donker licht omgeving. (hoge ISO)
                    Bieden volgens mij meer waar voor hun geld zekers de A550, maar dit is puur persoonlijk.

Zou verder een boekje kopen ivm fotografie voor beginners, dit kan heel nuttig zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fl1p Bekijk bericht
                      Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de a500 en de a330? (Of waar kan ik zoiets vergelijken?)
                      De A500 heeft (in vgl. met de A330):
                      - een grotere (betere) grip
                      - een grotere batterij
                      - een scherm dat 90° kan kantelen (bij de A330 is dit minder)
                      - (veel) betere prestaties bij hoge ISO-waarden
                      - HDR-modus
                      - een grotere zoeker
                      - een extra live-view modus
                      - een snellere burst-modus (ik dacht 5fps vs 3fps)

De camera-database van DPReview biedt waarschijnlijk nog meer info.
                      about.me/stijnv

Comment

Handige sites waar ik het één en 't ander kan vergelijken!

Comment

Working...
                        X