Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zaalsporten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zaalsporten

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    twee voorbeeldjes op 1600 ISO in een mega donkere zaal... op f:1.6 85mm
    geen photoshop, geen ruisonderdrukking...
    Dat ze me nu eens goede foto's ze. Compo en kleur kloppen volledig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      twee voorbeeldjes op 1600 ISO in een mega donkere zaal... op f:1.6 85mm
      geen photoshop, geen ruisonderdrukking...
      Mooie foto's! Dit geeft goed weer wat je met dit toestel kan

Ik heb er nog eentje van vorig jaar opgevist (wel met selectieve NR op de donkerste delen): D700 auto-ISO 11400, 200mm, f/2, 1/640s

Last edited by frank207be; 28 oktober 2009, 21:00. Reden: sluitertijd toegevoegd

Comment

Heel mooie foto's d_oracle, hoedje af, maar volgende zaalmatch, probeer ik soortgelijke foto te nemen, op iso1600 en haal hem ook met idimager binnen
        En alstublieft mensen, ik doe dit maar om het uiterste uit mijn 50D te halen en te kunnen vergelijken met een topmachien zoals dat van d_oracle. Begin hier geen oorlog van nikon vs canon, ik vind het gewoon enorm leerrijk om mijn toestel zijn grenzen te kennen, daar ik er nog niet lang mee werk. Er zijn mensen die me al blijkbaar verkeerd verstaan hebben en wa raar beginnen te doen tegen me, maar daar gaat het helemaal niet om. Trouwens, volhouders zijn blijvers, juist toch? En mijn eerste reply gaat over de foto die er stond door d_oracle, en die is volgens de exif iso800 en dat kan die 50D wel nog goed hoor.

groetjes van de leergierige
        Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joeri De Grande Bekijk bericht
          Begin hier geen oorlog van nikon vs canon, ik vind het gewoon enorm leerrijk om mijn toestel zijn grenzen te kennen, daar ik er nog niet lang mee werk. Er zijn mensen die me al blijkbaar verkeerd verstaan hebben en wa raar beginnen te doen tegen me, maar daar gaat het helemaal niet om. T
          Dat valt wel mee hoor. Mijn bedoeling was gewoon te laten zien wat kan in héél weinig licht. Verder heb ik helemaal niks tegen Canon

Comment

volgende zaalmatch, probeer ik soortgelijke foto te nemen, op iso1600 en haal hem ook met idimager binnen
            ja da's BDsizer die idimager in de EXIF zet... ik lees m'n foto's binnen met lightroom, exporteer ze, en verklein ze me BDsizer...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Maar die voorbeelden helpen de topicstarter toch niet. Hij zegt dat ISO1600 en 1/250s te weinig zijn en wil beter.

Canon of Nikon doet totaal niets terzake indat geval. Het is dus of de ISO hoger krijgen of the opening groter.

Met primes kan dat natuurlijk, maar dan is de vraag of focallength groot genoeg is voor de topicstarter. Hij schreef ook dat FF geen echte optie is omdat dan de lens te kort wordt.

Dus bij Canon heb je dan:
              135L op F/2
              200L F/2, maar dan kan je evengoed een 1D IV overwegen hé
              85mm heb je op F/1.8 en 1.2

Maar de vraag is dan of je voldoende mm hebt.

PS: Ik denk niet dat HIP HOP zoveel trager is dan zaal sport.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Maar die voorbeelden helpen de topicstarter toch niet. Hij zegt dat ISO1600 en 1/250s te weinig zijn en wil beter.

ik denk wel dat het nuttig is hoor! de voorbeeld foto's zijn basketbal, één van de gevraagde topics, en bieden een oplossing: 1600 ISO 85mm F1.6, de foto's geven al een beeld van het resultaat op een FF met een lichtgevoelige lens...
                foto van frank spreekt ook boekdelen! hele hoge ISO en 200mm lens...
                ISO1600 en 1/250s zijn te weinig met een f/2.8 lens! dus kunnen eventueel wel werken met een lagere F waarde.... of door de ISO te verhogen... wat wel kan op een FF toestel.
                het aantal mm wordt ook bepaald hoe ver je van het veld zit... Ik vind 85mm op een basketbal veld met FF best haalbaar als je dicht bij het veld zit. Uiteraard voor 1 speel helft, maar zowiezo kan je weinig mooie foto's trekken als je aan de andere kant van het speel veld zit... je moet je plaats zorgvuldig kiezen... Ik vermoed dat dat voor ijshockey niet zo veel verschillend is...

misschien kan de TS eens enkele foto's posten...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hallo

Ja hoor , ik ben er nog en blijf dit volgen.
                  Als ik de resultaten van die prime zie dan valt dat zeker te overwegen.

groetjes

Jo(han)
                  Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Ik was aan het zoeken naar beelden met een 135L want ik krijg meer en meer goesting om die lens aan te schaffen. En ik kwam dit tegen.

Dit is 5DII en de 135L. De iso varieert tussen 800 en 3200 zover ik kon zien.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik was aan het zoeken naar beelden met een 135L want ik krijg meer en meer goesting om die lens aan te schaffen. En ik kwam dit tegen.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/823778/0#7637582
                      Wauw, dat is echt formidabel. Hij trok wel meer poepkes dan hoofden, maar foto's zijn amazing, dank u, ik heb ook bijgeleerd hoeveel verschil er nog zit tussen mijne 50D en een FF. Zal mijn vrouw al beginnen opwarmen voor een 5D
                      Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

Comment

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/823778/0#7637582
                        ik denk dat de 135mm te lang is voor basket en volleybal... je kan duidelijk zien dat de compo's helemaal niet zo goed zijn, dikwijls zijn enkel de spelers in beeld en geen bal, vermoedelijk om dat hij het niet geframed kreeg... lees ook eens de comments... 85mm is een prima lengte op FF om dit te doen...

voorstel aan TS, gebruik een 5Omm 1.4 of 1.8 en ga daar eerst mee spelen op jouw cropcamera... de problematiek zal zich dan misschien op de AF situeren, maar dat moet je zelf vaststellen...
                        Last edited by d_oracle; 30 oktober 2009, 16:52.

Comment

tja dees zijn ook grotendeels gemaakt met een 5D (ISO 1600) en een 135mm:

De simpleviewer doet de scherpte wel niet echt eer aan.

Als het er nie opgaat moet ge achteruit gaan
                          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Ik heb een Nikkor 78-200 f2.8 en fotografeer alleen in zaal (handbal Sporting Neerpelt-Lommel). Mijn camera (D70s) kan tot maximum ISO 1600 met enorm veel ruis omdat het licht in de zalen erg slecht is. Daarenboven hangt het van de vloer af hoe de foto's eruit zien. In de meeste zalen zijn het parketvloeren maar bij ons hebben we dikwijls een eigen handbalvloer liggen en die is volledig geel. Enkel de cirkel is blauw. Dus denk ik dat ik de witbalans gewoon op auto moeten laten staan en de iso op 1600. Maar wat doe ik met de lens ? Hoe kan ik maximaal gebruik maken van de lichtsterkte van mijn lens ?

(Ik denk erover na om een D300s aan te kopen. Zou veel sneller moeten zijn met een ISO tot 6400 softwarematig !)
                            Nikon D300S, Nikon D70S, AF Nikkor 28-70mm 3.3.-5.6G, Nikkor AF-D 80-200mm F 2.8 77S

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gertM Bekijk bericht
                              Ik heb een Nikkor 78-200 f2.8 en fotografeer alleen in zaal (handbal Sporting Neerpelt-Lommel). Mijn camera (D70s) kan tot maximum ISO 1600 met enorm veel ruis omdat het licht in de zalen erg slecht is. Daarenboven hangt het van de vloer af hoe de foto's eruit zien. In de meeste zalen zijn het parketvloeren maar bij ons hebben we dikwijls een eigen handbalvloer liggen en die is volledig geel. Enkel de cirkel is blauw. Dus denk ik dat ik de witbalans gewoon op auto moeten laten staan en de iso op 1600. Maar wat doe ik met de lens ? Hoe kan ik maximaal gebruik maken van de lichtsterkte van mijn lens ?

(Ik denk erover na om een D300s aan te kopen. Zou veel sneller moeten zijn met een ISO tot 6400 softwarematig !)
                              Staar je niet blind op die hoge iso's, enkel FF (Fullframe) camera's doen het het best op hoge iso's. Als je wil verbeteren spaar dan voor een D3.

Om het licht maximaal te gebruiken zet je je diafragma op 2.8 + de stand A voor nikon. Ik werk wel met canon, maar ik heb ook nikon collega's die ook trekken in de zaal waar ik ben, en die doen hetzelfde als ik voor de witbalans, op K ca 2800 gaf voor ons het beste resultaat, A was niet goed, let wel, dit is voor de zaal waar ik ben, voor jou kan dat best wat schelen.

Comment

Staar je niet blind op die hoge iso's, enkel FF (Fullframe) camera's doen het het best op hoge iso's. Als je wil verbeteren spaar dan voor een D3.
                                Een D3 zal het zeker beter doen dan een D300S op met name zeer hoge ISO's, maar als je aan ISO 1600 genoeg hebt dan zal een D300S een prima keuze zijn. Dit toestel is qua AF en ruisprestaties al een grote vooruitgang ten opzichte van de D70.

Aankoop van een FF camera zoals de D3 of D700 impliceert mogelijk ook dat je een tekort gaat krijgen aan mm's zodat je aanvullend een 300 mm nodig zou kunnen hebben.

Comment

Working...
                                X