Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax k-x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax k-x

    Hallo iedereen,

    Heeft er iemand ervaring met de pentax k-x? ik zou deze voornamelijk willen gebruiken om foto's te maken van paardensport, jumping en horsebal en ponygames ,dus deze zijn voornamelijk snelle actie's. En wat is de algemene indruk van pentax? goede kwaliteit? betrouwbaar? redelijk veel lenzen in het tweedehands circuit? werkt de beeldstabilisatie goed, of is die van canon in de lenzen beter?

    Daar de hoge snelheid weet ik niet of deze camera hiervoor geschikt is? of eerder gaan voor de canon 40D? ik weet dat het voornamelijk het glaswerk is dat belangrijk is maar de bps zijn hier toch een goot verschil en de prijs ook voor de ene moet ik nog wat doorsparen (ik heb voor de body ongeveer 500 euro en het glaswerk 1000 euro, maar kan bijgesteld worden natuurlijk)

    Ik ben een beginner maar wil zeer graag bijleren en mij later (in de lente dan) verdiepen in de macrofotografie (ook dit zou de keuze moeten beinvloeden).

    mvg,

    Nicky
    Canon 7D + enkele lensjes actief op zoek naar L lenzen

  • #2
    Re: pentax k-x

    De Pentax K-x is nog erg nieuw op de markt. Je zal nog niet veel gebruikers in België vinden.

    De K-x is een instapper en dient dus met andere instappers te worden vergeleken. Over 't algemeen zal hij de vergelijking kunnen doorstaan. De 40D gaat inderdaad wat sneller zijn, maar dat geldt ook voor de K-7 bij Pentax zelf. Beiden zitten een categorie hoger.

    Kan je met de K-x sport fotograferen? 'Tuurlijk. Ik heb indertijd met m'n veel tragere Pentax *istDS ook sport gefotografeerd zonder de minste problemen. Als je de sport kent en de actie kan voorzien (bvb: als een paard over een hindernis springt kan je een fractie op voorhand perfect inschatten wanneer het op het hoogst van z'n sprong gaat zijn) dan gaat de K-x zeker snel genoeg zijn. Als je een mitrailleur afvuurt ga je bij snellere BPS inderdaad meer kans hebben dat je het juiste moment hebt, maar het risico dat dat moment tussen twee beeldjes ligt blijft bestaan hoewel het kleiner wordt. Als je zelf het moment inschat dan kan je exact op dat moment afdrukken, en vermits een reflex-camera onmiddellijk reageert laat die techniek je toe het moment exact te vangen met een veel grotere kans op succes. BPS heeft hierop geen invloed.

    Objectieven in het tweedehandse circuit zijn er zeker. Ik heb zelf over de jaren talloze objectieven gekocht en verkocht. Als je echter naar een specifiek objectief op zoek bent, ga je waarschijnlijk wel over de landsgrenzen heen moeten kijken. Op eBay kan je gouden deals doen mits je je goed informeert. Maar ook marktplaats.nl of pentaxforums.com zijn plaatsen waar je interessante dingen kan vinden. Hierbij wel opletten dat als je iets uit de US/Canada/Australië laat overkomen dat je ruim 30% importrechten zal moeten betalen. Zuidoost Azië daarentegen is meestal geen probleem, want daar zetten ze zonder morren "GIFT" op de doos en betaal je haast niets.

    Stabilisatie werkt erg goed in-camera bij Pentax. Ik ga niet vergelijken. Het werkt gewoon goed. Meest aangehaalde nadeel (waar ik weliswaar nog nooit last van had) is dat de zoeker bij in-camera stabilisatie niet is gestabiliseerd. Iets waar je wel aan moet gewoon worden is dat de stabilisatie pas activeert als je de ontspanknop half indrukt en daardoor niet onmiddellijk z'n effect kan behalen. Een fractie van een seconde is er nodig opdat het handje in de zoeker verschijnt om aan te geven dat stabilisatie in gang is. Die fractie is echter meestal van dezelfde orde als de tijd die de camera nodig heeft om scherp te stellen.

    Macro is geen probleem. Je hebt voor de digitale generatie de geoptimaliseerde DA35/2.8, DFA50/2.8 en DFA100/2.8. Maar oudere FA50/2.8, FA100/2.8 en FA*200/4 zijn evenzeer aanraders. De laatste is wel moeilijk te vinden en bovendien erg duur. Naast Pentax-eigen objectieven, zijn er ook nog Sigma, Tamron, Vivitar (...) die erg mooie macro's maken die op Pentax werken.

    En als je centen op zijn, kan je zonder problemen een oude 50mm op een omkeerring op je camera plaatsen. Pentax camera's laten je zelfs toe licht te meten met dergelijke 100% manuele configuraties, iets wat niet bij alle camera's van andere merken zo is.

    De K-x is zeker een alternatief voor wat je beschrijft, maar dat geldt natuurlijk niet enkel voor de K-x...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: pentax k-x

      oke bedankt voor de info, ik denk dat ik dan voor de pentax k-x ga gaan of toch in dat segment lijkt me perfect voor een beginner, later kunnen we natuurlijk nog overschakelen op een duurde body en zoals je zelf zei, meestal kan je inschatten wanneer het goede moment is om af te drukken

      mvg,

      Nicky
      Canon 7D + enkele lensjes actief op zoek naar L lenzen

      Comment


      • #4
        Re: pentax k-x

        Ik ben ook geïnteresseerd in de Pentax K-X, heb je hem ondertussen al gekocht? Kan je al iets kwijt over je "prille" ervaringen met het toestel??
        When you Assume, You make an Ass of U and Me
        Nikon D90 + 18 - 105 mm VR kit

        Comment


        • #5
          Re: pentax k-x

          De eerste reviews zijn over het algemeen laaiend enthousiast. De Kx blijkt veel beter te zijn dan aanvankelijk gedacht. Hij doet het zelf beter dan de K7 op hogere ISO waarden.
          Een Canon en een paar bokaalglazen.

          Comment


          • #6
            Re: pentax k-x

            Klinkt veelbelovend idd maar wat ik niet begrijp is 't volgende:

            "De Pentax KX biedt een breed scala van ISO waardes van ISO 200 tot ISO 6400 waarbij de fotograaf het gevoeligheidsbereik bovendien kan uitbreiden van 100 ISO naar 12800 ISO voor meer creatieve vrijheid." (cf onderlijning)

            Wat betekent dit nu eigenlijk??

            Gr
            B
            When you Assume, You make an Ass of U and Me
            Nikon D90 + 18 - 105 mm VR kit

            Comment


            • #7
              Re: pentax k-x

              Oorspronkelijk geplaatst door bjornable Bekijk bericht
              Ik ben ook geïnteresseerd in de Pentax K-X, heb je hem ondertussen al gekocht? Kan je al iets kwijt over je "prille" ervaringen met het toestel??
              nee, nog niet gekocht wel in bestelling bij de plaatselijke fotoboer, maar hij verwachte de levering nog wel niet direct.via konijnenberg heb je hem direct maar ik verkies toch om hem lekker dichtbij te kopen en er nie te ver voor hoeven te rijden als er iets aan scheelt. ook al betaal ik iets meer wrs
              Canon 7D + enkele lensjes actief op zoek naar L lenzen

              Comment


              • #8
                Re: pentax k-x

                Oorspronkelijk geplaatst door bjornable Bekijk bericht
                Klinkt veelbelovend idd maar wat ik niet begrijp is 't volgende:

                "De Pentax KX biedt een breed scala van ISO waardes van ISO 200 tot ISO 6400 waarbij de fotograaf het gevoeligheidsbereik bovendien kan uitbreiden van 100 ISO naar 12800 ISO voor meer creatieve vrijheid." (cf onderlijning)

                Wat betekent dit nu eigenlijk??

                Gr
                B
                De fabrieksinstelling is van 200 tot 6400 ISO.
                Ik weet niet hoe het met de KX precies moet, maar waarschijnlijk zit dat ergens in de menu "Persoonlijke instellingen", "Gevoeligheid uitbreiden".
                Als men deze instelling dus op uitbreiden zet, dan kan men opnames maken van 100 tot 12800 ISO.
                Hou er wel rekening mee dat hoe hoger de ISO-waarde :
                • hoe meer ruis
                • hoe sterker de ruisonderdrukking
                • hoe minder details
                • hoe kleiner het dynamische bereik van de sensor

                Het "normale" bereik van de KX is ruim voldoende, hiervan afwijken is alleen nodig in extreme omstandigheden.
                Groetjes van tozumi

                Bezoek hier mijn webstek

                Comment


                • #9
                  Re: pentax k-x

                  Dat er een "verlies" is van 6400 naar 12800 volledig akkoord maar is 100 niet beter dan 200? Zo ja, waarom dit dan niet standaard bvb 100 - 6400 en uitbreidbaar naar 12800?
                  When you Assume, You make an Ass of U and Me
                  Nikon D90 + 18 - 105 mm VR kit

                  Comment


                  • #10
                    Re: pentax k-x

                    Oorspronkelijk geplaatst door bjornable Bekijk bericht
                    Dat er een "verlies" is van 6400 naar 12800 volledig akkoord maar is 100 niet beter dan 200? Zo ja, waarom dit dan niet standaard bvb 100 - 6400 en uitbreidbaar naar 12800?
                    De verklaring ligt hier in de natuurlijke gevoeligheid van de sensor. Deze bedraagt waarschijnlijk 200 ISO. Gaat men hieronder door het toepassen van een aantal kunstgrepen, dan is dit ook weer niet bevorderlijk voor het dynamische bereik.

                    Ik lees HIER het volgende:

                    Expandable ISO is a feature being more commonly seen on DSLRs and Pentax have actually given us a reason why they've done it on the K-x. In a paper from Pentax Japan, they state that “ISO100 limits the dynamic range and therefore increases the likelihood of whitewash.” continuing with “Lower ISO equals lower gain which doesn't necessarily mean higher quality.”
                    Groetjes van tozumi

                    Bezoek hier mijn webstek

                    Comment


                    • #11
                      Re: pentax k-x

                      de K-x gebruikt waarschijnlijk dezelfde sony sensor zoals je die terugvindt in de sony a500 en de Leica x.
                      dit is in feite een 200 ISO sensor, dwz dat 200 ISO is de optimale instelling van de sensor is.

                      Door de gain (spanning)van de sensor te verhogen verhoogt men de gevoeligheid van de sensor (ISO) maar verhoogt ook de ruis, en krijgt men algemeen vermindering van de beeldkwaliteit.
                      Dit wordt zichtbaar vanaf of boven de 800 ISO.
                      Op deze manier kan men de ISO wijzigen van 200-6400 ISO, is in feite HW-matig.


                      Nu heb je de zogenaamde expanded modes, in dit geval 12400 en 100 ISO, dit zijn 6400 en 200 ISO opnames welke SW-matig aangepast worden
                      In feite is dit voor 100 ISO hetzelfde alsof je bvb een 1stop overbelichte 200 ISO opname maakt en daarna bvb in photoshop terug corrigeert.

                      De spec van de k-x zijn indrukwekkend voor een toestel in dit segment.
                      Gebaseerd op testen van de a500 (zelfde sensor) uitstekend tot 800 ISO, zeer goed op 1600 ISO en goed op 3200. Weinig verschil met bvb de Nikon d300s.
                      Verschillen kunnen er altijd zijn tengevolge van andere filtering en beeldverwerking methodes.

                      Is volgen mij een zeer aantrekkelijk toestel voor een heel aantrekkelijke prijs.
                      Last edited by puerte; 8 november 2009, 10:03.

                      Comment


                      • #12
                        Re: pentax k-x

                        iemand al een ervaring met dit nieuwe toestel?

                        overweeg sterk hem te kopen als eerste DSLR, maar twijfel tussen deze en D5000
                        namelijk de lenzen voor Nikon zijn duurder omwille van de IS, is dit het echt waard?

                        of is het gewoon verstandiger achteraf om met een groot merk (en dus meer te investeren) te beginnen omwille van de hoeveelheid beschikbare objectieven?
                        Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

                        Comment


                        • #13
                          Re: pentax k-x

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wex Bekijk bericht
                          iemand al een ervaring met dit nieuwe toestel?
                          Die van mij is besteld maar nog niet aangekomen. Op de verschillende Pentax-forums vind je wel al heel wat mensen met zo'n K-x.
                          overweeg sterk hem te kopen als eerste DSLR, maar twijfel tussen deze en D5000 namelijk de lenzen voor Nikon zijn duurder omwille van de IS, is dit het echt waard?
                          Moeilijk daarop met ja of nee te antwoorden. Hangt af van jouw eisen.
                          of is het gewoon verstandiger achteraf om met een groot merk (en dus meer te investeren) te beginnen omwille van de hoeveelheid beschikbare objectieven?
                          Voor mij bestaan er meer dan genoeg Pentaxlenzen en lenzen van Sigma, Tamron ... met Pentaxvatting, maar ook hier is het moeilijk te veralgemenen. Zelf heb ik tot volle tevredenheid naast de standaardlenzen 17-55/3.5-5.6 en 50-200/3.5-5.6 nog de 16-50/2.8, de 50-135/2.8, de 50/1.4, een 105/2.8 macro, 10-20/3.5 groothoek, 100-300/4.0 tele plus 'n teleconverter 1,5x (en voorlopig 4 bodies : K100super, K20, K200 en K-m).
                          Last edited by Jazzer; 20 november 2009, 02:16.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #14
                            Re: pentax k-x

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wex Bekijk bericht
                            iemand al een ervaring met dit nieuwe toestel?

                            overweeg sterk hem te kopen als eerste DSLR, maar twijfel tussen deze en D5000
                            namelijk de lenzen voor Nikon zijn duurder omwille van de IS, is dit het echt waard?

                            of is het gewoon verstandiger achteraf om met een groot merk (en dus meer te investeren) te beginnen omwille van de hoeveelheid beschikbare objectieven?
                            Welke speciale lenzen zou je dan wel willen die niet voor Pentax beschikbaar zijn?
                            De kitlens 18-55 van Pentax is zeer goed, wil je beter heb je bvb:
                            Sigma 18-50 2.8, Tamron 17-50 2.8, Sigma 17-70 2.8-4.5, Pentax 17-70 4, Pentax 16-45 4, Pentax 16-50 2.8

                            Wil je er een telezoom bij, dan is er bvb:
                            Pentax 50-135 2.8, Pentax 60-250 4, Sigma 50-150 2.8, Sigma en Tamron 70-200 2.8...

                            Wil je vogeltjes fotograferen, dan is er een reeks van Sigma tot 400 of 500 mm, o.a. de Bigma 50-500...

                            Al wat nodig is kan je krijgen met de Pentax-vatting, tenzij je bvb. absoluut een 500 f:4 wil, maar dan spreken we wel over een lens van +/- 6.892 €...

                            Daarbij komt nog dat je bij Pentax een hele reeks Limited lenzen kan hebben die uitermate compact zijn en die voor geen enkel andere vatting leverbaar zijn. Zo heb ik meestal wel mijn DA35 macro 2.8 ltd wel ergens in een jaszak zitten.

                            Kortom, ook voor de K-x zijn er veel meer lenzen te koop dan een normaal mens kan dragen, laat staan betalen.
                            Groetjes van tozumi

                            Bezoek hier mijn webstek

                            Comment


                            • #15
                              Re: pentax k-x

                              Hmm, interessante info allemaal...

                              Nog een vraag voor de experts hier in dit topic: betekent het ontbreken van het tweede scherm bovenaan op de camera (cf K100 en K20) een "echt" minpunt voor de K-x?
                              When you Assume, You make an Ass of U and Me
                              Nikon D90 + 18 - 105 mm VR kit

                              Comment

                              Working...
                              X