Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon - start flits voor openen eerste gordijn?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon - start flits voor openen eerste gordijn?

    Ik heb gisteren iets vreemds gemerkt toen ik een gekko- achtig diertje wou fotograferen in de zoo
    (even niet letten op de totokwaliteit aub, dat komt grotendeels door de compressie op de server)


    zonder flits


    met flits, zonder beest

    Normaal zat hij altijd zo als in foto 1, maar van het moment dat de flits aanstond (ik was enkel wat aan het testen met m42 lens op balg en had geen statief bij) dook dit beestje telkens weg, maar enkel tijdens de viewfinder blackout, dus vanaf dat ik afdrukte, als de flits niet aanstond bleef hij rustig zitten.
    Maar ik dacht dat de flits afgaat op het moment dat het eerste gordijn net open is, maar dan zou het dier dus op de foto moeten staan, afentoe was er nog net een stukje oog zichtbaar en als dit er mee opstaat is het niet bewogen, dus de flitstijd zelf zal wel kort genoeg zijn geweest om alle actie te bevriezen.
    exif flitsfoto: manuele modus, 1/125 ste seconde, 430 ex op 1e gordijn -1 stop, osawa 135 2.8 op balg op f8

    Weet iemand hoe dit kan?
    Last edited by oermens; 13 oktober 2009, 12:42.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

  • #2
    Re: canon - start flits voor openen eerste gordijn?

    Met "manuele modus", bedoel je dan flits of camera? Als je flitste op TTL dan werd het diertje misschien opgeschrikt door de preflash, die altijd gebeurt voor het openen van de sluiter, dus "buiten beeld". Meestal onzichtbaar voor ons, maar mss niet voor dit beestje. Misschien zit ik er naast hoor, heb geen idee hoe snel of gevoelig die beestjes zijn...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: canon - start flits voor openen eerste gordijn?

      Als je TTL werkt zend de flits een meetflits (preflash) uit net voor het opengaan van het gordijn.
      Door het meten van het weerkaatste licht weet de flitser hoeveel licht hij moet uitzenden voor een goede exposure.

      Omdat de flitsen heel snel op elkaar volgen ervaren we dikwijls maar 1 flits maar iets met snelle reactievermogen gaat bij de eerste dikwijls de ogen dichtknijpen zodat deze mensen er dilwijls met (half)gesloten ogen op de foto staan
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: canon - start flits voor openen eerste gordijn?

        Aha, ok, bedankt, dat is het idd!

        Ik dacht dat die niks uitzond omdat ik op manuele focus werkte en dus geen AF hulplicht,, maar idd, voor de TTL meting, helemaal vergeten, volgende keer de flits ook manueel dus voor schichtige diertjes
        Echt last leek ze er niet van te hebben, want ze kwam wel altijd direct terug (logisch als je telkens op tijd kunt wegduiken natuurlijk)
        Weet iemand hoeveel tijd er tussen die flitsen zit? Want soms was heel zijn kopje weg, dat moet dan toch een snel beetje zijn!

        groeten,
        Koen
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment

        Working...
        X