Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusprobleem Canon EOS 40D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focusprobleem Canon EOS 40D

Hallo,

Herkent iemand dit probleem?

Ik heb een tijd geleden een gebruikte Canon 40D gekocht met een Canon EF-S 17-85 IS lens erbij.
    Aangezien ik beginnend DSLR gebruiker ben dacht ik in de eerste instantie dat ik nog niet goed met de camera overweg kon aangezien ik met de autofocus gewoon geen scherpe foto's kan maken! Ik heb aan de hand van diverse forums op internet kunnen lezen dat er erg veel 40D gebruikers zijn die met exact hetzelfde probleem te maken hebben. Ik heb nu zitten proberen met de Live View functie, ik zoom 10x in op het onderwerp en dan stel ik met de hand scherp, als ik dan auto-focus dan zie je focusmeter op de lens een stuk verschuiven en het beeld is niet meer in focus. De oplossing die ik vaak lees is dat de camera gecalibreerd moet worden bij een vakman.

Enige hulp zou geweldig zijn!

Vincent

Re: Focusprobleem Canon EOS 40D

Als ik het zo lees dan moet de lens tov de camera gecallibreerd worden.
    Het probleem kan in de lens zitten of in de camera.
    Als je met een andere lens hetzelfde tegenkomt is het waarschijnlijk de camera.
    Je kan nog een back/front focus test doen.
    [daar staat voldoende over geschreven ].

succes,
    ron.
    http://exhi-fotografie.nl

Comment

Hoi, bedankt voor de reactie Ron.

Ik ga even op zoek naar een front/back focus test.

Comment

hier de focus test.

Autofocus

manual focus

is toch een duidelijk verschil

[Mod]Foto's mogen op BD maar maximaal 900 px zijn (langste zijde). Nu achter een linkje geplaatst. Als je de foto's verkleint en opnieuw oplaadt, mag je via de <Aanpassen>knop rechtsonder deze post je IMG-tags opnieuw aanbrengen.[/Mod]
        Last edited by LesC; 12 oktober 2009, 17:52.

Comment

uhh, moet je voor zo'n test niet dezelfde waarden aan houden.
          zit nogal wat verschil in de exif tussen beide opnamen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het lijkt me inderdaad normaal dat je met een f/7.1 (MF) meer scherptediepte zult hebben dan met een f/4.5 (AF).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door riebroek Bekijk bericht
              Ik heb nu zitten proberen met de Live View functie, ik zoom 10x in op het onderwerp en dan stel ik met de hand scherp, als ik dan auto-focus dan zie je focusmeter op de lens een stuk verschuiven en het beeld is niet meer in focus. De oplossing die ik vaak lees is dat de camera gecalibreerd moet worden bij een vakman.
              Welk focuspunt ?

Comment

Yep : als je die test doet, moet je het wel juist doen :
                - middenste focuspunt gebruiken (of tenminste zelf je punt kiezen)
                - f-waarde zo laag mogelijk instellen (dus grootste diafragma-opening)
                - camera onder hoek van 45° plaatsen

Of om het kort te houden : gewoon de handleiding van de pdf volledig volgen...

Met mijn Olympus E-30 (net zoals met de Canon 50D bv.) kan je die focuspunten zelf calibreren. Je bent er wel even mee bezig, maar zeker voor macro-fotografie is het wel belangrijk... De sukkelaar die alle focuspunten van z'n 1D zo moet calibreren wens ik wel veel leute toe .
                k' heb me persoonlijk wel beperkt tot het middenste focuspunt, omdat ik dat ook het meest gebruik.
                Groeten,

Polleke

Comment

Hallo Vincent,
                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Welk focuspunt ?
                  Ik zou graag eerst antwoord zien op deze vraag van "Zappa".

Ofwel stel jij handmatig op precies hetzelfde punt scherp als je camera met autofocus? Bijvoorbeeld op en met het middelste AF-punt.

Groet.
                  Adrie

Comment

Hmmm, ik had scherp gesteld op het centerpoint. Gek dat het diafragma afwijkt want ik schoot in stand M.
                    Ik heb precies volgens de PDF gehandeld, dus ok precies op 45 graden.

Ik ga het nog eens proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door riebroek Bekijk bericht
                      Gek dat het diafragma afwijkt want ik schoot in stand M.
                      In de exif staat "Normaal Programma" lijkt mij iets anders als hand.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                      X