Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Pentax k10d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met Pentax k10d

    hallo

    Ik volg een fotocursus voor beginners en we hebben de volgende oefening moeten doen:

    Gelijk belichte foto's maken terwijl diafgrama en sluitertijd veranderen. De ISO-gevoeligheid blijft constant. We veranderen diafragma en sluitertijd via de A-functie, de bedoeling is dat per halvering of verdubbeling van de diafragmawaarde, de sluitertijd ook zich halveert of verdubbeld. Als alles goed zou zijn, dan heb je gelijk belichte foto's. Dat is nu net waar het schoentje wringt bij ons: de foto's vertonen verschil wat licht betreft, terwijl we de oefening goed uitgevoerd hebben. Alle andere cursisten was dit wel gelukt. Waar kan het hier fout zijn gegaan? We hebben een dmc da 15-55 mm lens...

    Wat kan dit volgens julllie zijn?

    Groeten Gerrit
    Last edited by Gerrito; 7 oktober 2009, 21:16.

  • #2
    Re: Probleem met Pentax k10d

    Hoe heb je de instelwieltjes (draaiwiel vooraan en achteraan) ingesteld in het menu persoonlijke instellingen? Er zijn 5 mogelijkheden in de Av-stand.
    Als je deze op de 1e stand instelt, dan is het voorste wieltje uitgeschakeld, en regel je met het achterste wiel het diafragma. Als je nu ook nog zorgt dat de ISO niet op auto staat zou dit zeker moeten werken. Bij het dichtdraaien van één diafragmastop met het achterste wiel zal je zien dat de sluiter dubbel zo lang zal openstaan.
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met Pentax k10d

      bedankt vr de reactie Tozumi maar ik had mijn probleem niet goed uitgelegd, is ondertussen aangepast... Misschien kan je me nu helpen?

      groeten G.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met Pentax k10d

        Kun je een ovderzichtje geven van sluitertijd, diafragma en resultaat? Dus bijvoorbeeld:

        1/60 sec f/11 goed
        1/125 sec f/8 te licht

        etc.....
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met Pentax k10d

          Dus ik veronderstel dat uw toestel in de Av-stand staat.
          Als het één van de instelwieltjes in de Av-stand geprogrammeerd is als +/- en je draait aan dat wieltje, dan krijg je natuurlijk géén gelijke belichting. Vandaar dus dat ik voorstel om het voorste instelwieltje uit te schakelen en met het achterste wieltje het diafragma te bedienen. Als je het toestel aanzet moet er dus op je LCD voor het voorste wieltje -- staan en voor het achterste Av. Dit is de eerste instelling van de vijf mogelijkheden voor Av.
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met Pentax k10d

            Kun je een ovderzichtje geven van sluitertijd, diafragma en resultaat? Dus bijvoorbeeld:

            1/60 sec f/11 goed
            1/125 sec f/8 te licht


            Ik heb er net nog drie gemaakt in lamplicht.

            De eerste: diafragma 8.0, sluitertijd 1/8 minst goeie, teveel licht
            tweede: diafragma 5.6, sluitertijd 1/15 matig goed, nog wat licht
            derde: diafragma 4.0, sluitertijd 1/30 de beste , minst licht

            In alle drie de gevallen een ISO van 200. De beste foto is mijnziens de derde.

            Iemand nu een idee?

            groeten en bedankt

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met Pentax k10d

              hallo

              @ tozumi: In de Av stand kan ik alleen maar aan het wieletje draaien aan de schermkant van het toestel, het wiel om mijn diafragma te veranderen, sluitertijd volgt automatisch, hier kan ik dus niks aan veranderen he. Ik weet niet helemaal goed wat je bedoelt denk ik. Waar kan ik die dingen instellen waar jij het over hebt? hoe kan ikbv its uitschakelen en inschakelen..

              groetn

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met Pentax k10d

                In menu C persoonlijke instellingen naar beneden tot e-knop in Av-functie. Daar stand 1 selecteren.
                Maar normaal volgens uw lijstje zouden die foto's gelijk belicht moeten zijn hoor.
                Misschien een probleem met het diafragma van de lens, dus eerst even met andere lens testje overdoen?
                Groetjes van tozumi

                Bezoek hier mijn webstek

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met Pentax k10d

                  Ok, bedankt voor de nuttige informatie. Hij stond nog in stand 1 bij die E-knop. Ik denk dat ik dus de lens eens ga checken. Heb hier nog oude analoge pentax lenzen liggen, morgen probeer ik het uit.bedankt

                  groeten G.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met Pentax k10d

                    Av is een stand waarbij de camera constant het licht blijft meten en dus constant de instellingen aanpast. Hierbij wordt enkel de ingestelde diafragmawaarde vastgehouden (en eventueel de ISO als deze niet op AutoISO staat), maar de sluitertijd kan bij de minste wijziging veranderen.

                    Je moet weten dat iedere camera anders ingesteld is. Verschillende systemen met Multizone meting kunnen in sommige omstandigheden heel ander resultaten geven. Zo zal de ene camera reageren op een kleine heldere vlek in het beeld, en een andere veel minder. Bovendien is de referentiebelichting voor iedere camera anders. Een beeldvullend neutraal grijs vlak gaat er op de ene camera wat lichter uitzien en op de andere wat donkerder.

                    Bon, da's de theorie.

                    Wat kan er in jouw geval zijn gebeurd?
                    Mogelijke scenario's:
                    - Staat je camera misschien op automatische witbalans? Witbalans kan een effect hebben op het uitzicht van een beeld. De K10D is niet de meest consistente camera wat betreft witbalans, dus mogelijk wringt daar het schoentje. Best de camera op een vaste witbalans instellen voor dergelijke oefeningen.
                    - Ben je zeker dat je camera tussen twee opnames niet lichtjes van positie veranderde. Als je multizone meting gebruikt kan dat ervoor zorgen dat je camera heel anders reageert, maar ook bij spotmeting en centraalmeting kan dat voor een verschil zorgen.
                    - Iets verder gezocht: De camera werkt met instellingen die in discrete stappen worden aangepast aan de lichtmeting. Afhankelijk van de instelling van je camera heb je tussen twee opeenvolgende waarden een verschil van 0,5 of 0,3 stops licht. In beide gevallen is dat een merkbaar verschil. Als de lichtmeter een waarde meet die net tussen twee instelbare waarden invalt moet hij beslissen welke van de twee te kiezen. Vermits Av mode continu het licht meet kan een heel subtiele verandering van licht de camera doen besluiten bij een eerste beeld de sluitertijd naar boven af te ronden, en bij het tweede beeld naar onder. Het resultaat is een verschil van 0,3 stops licht in je beeld, terwijl in praktijk de verandering mss maar 0,01 stops was (wat het menselijk oog niet merkt)...

                    Deze fenomenen kunnen zich bij alle merken voordoen, maar vermits alle merken lichtjes andere lichtmeting hebben kan het zijn dat jouw K10D toevallig de camera was die in de gegeven omstandigheden het extreemste reageerde.

                    Maar, de K10D beschikt over wat men HyperManual noemt, een mode die veel handiger is voor wat je beschrijft, en die bovendien consistente belichting garandeert! En dat moet je hebben, Av dient daar gewoon niet voor. Hoe ga je dan tewerk:
                    - Zet je camera op M en druk de groene knop om het licht te meten: de camera meet eenmakig het licht en stelt de juiste waarden in. Hoe de groene knop zal werken wordt bepaald door de custom settings: ofwel gebruikt hij de programmalijnen om zowel sluitertijd als diafragma optimaal in te stellen, ofwel gebruikt hij Tv-shift (diafragma staat vast en sluitertijd wordt aangepast), ofwel Av-shift (sluitertijd staat vast en diafragma wordt aangepast).
                    - Vervolgens druk je de AE-L knop in om HyperManual te activeren. In de zoeker verschijnt een *. Dit wil zeggen dat de camera de lichtwaarde vast zal houden. Als je dan het achterste instelwieltje verdraaid om het diafragma aan te passen, zal de camera de sluitertijd aanpassen om dezelfde lichtmeting te behouden. Draai je aan het voorste instelwieltje om sluitertijd aan te passen, past de camera het diafragma aan. De camera gaat hierbij echter nooit meer het licht meten en gaat verder op de meting gedaan bij het indrukken van de groene knop.

                    Je zal merken dat deze manier de enige is om exact behoud van lichtmeting te hebben. De reden waarom ze je in de cursus vroegen deze oefening in Av te doen, is omdat de meeste camera's van andere merken deze mogelijkheid gewoon niet hebben... De K10D staat hier in feite een stapje hoger, en jij bent het "slachtoffer" van een kunstgreep ter compensatie van een tekortkoming van de andere camera's...

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met Pentax k10d

                      Net wat verder in de reacties gelezen.

                      Het is inderdaad mogelijk dat je objectief lijdt onder het "sticky aperture" fenomeen. Dat krijg je als je diafragmabladen niet voldoende gesmeerd zijn. Ze blijven dan een beetje plakken en geraken tijdens de opname niet voldoende snel gesloten op de ingestelde opening, waardoor de opname gebeurt met een iets te grote opening en er dus teveel licht binnenkomt. Dat ligt in lijn met jouw observatie waarbij je progressief meer overbelichting opmerkt bij kleiner wordende openingen.

                      Nu verwondert het me wel dat je dit probleem met een relatief recent objectief (de DA18-55) hebt. Meestal heb je dit met glaswerk dat enkele jaren in de kast heeft gelegen.

                      Je kan inderdaad eens testen met oude analoge objectieven, maar zorg wel dat je vergelijkt met objectieven met de diafragmaring op A-stand, anders wordt het verhaal wat ingewikkelder en moet je in manuele modus met stopdownmetering gaan werken.

                      Merk je het overigens ook in de dagelijkse praktijk op? Maw dat opnames met kleine openingen (grote getallen) constant naar de donkere kant zijn, maar opnames met grote openingen (kleine getallen) niet?

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met Pentax k10d

                        Het is inderdaad mogelijk dat je objectief lijdt onder het "sticky aperture" fenomeen.

                        Ik denk dat dit wel eens het geval kan zijn. Ik heb enkel de body gekocht, de lens heb ik tweedehands op kapazaa gekocht van iemand die deze nooit gebruikt had na aankoop en ze jaar of zo in de kast heeft late liggen. Oude analoge lenzen die hier nog op zolder lagen geven het zelfde resultaat... Wat denk je ervan?

                        Merk je het overigens ook in de dagelijkse praktijk op? Maw dat opnames met kleine openingen (grote getallen) constant naar de donkere kant zijn, maar opnames met grote openingen (kleine getallen) niet?

                        Neen, dit is niet zo het geval. Kleine openingen resulteren in donkerdere foto's dan bij grotere openingen.

                        Groeten en bedankt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met Pentax k10d

                          Je kan het objectief op onderhoud binnensturen bij De Beukelaer (via je fotowinkel). Zij zullen het mooi kunnen opkuisen zodat het weer als nieuw werkt. Ik weet echter niet wat ze daarvoor gaan aanrekenen, en voor een objectief als de DA18-55 dat eigenlijk twee keren niks kost, weet ik niet of dat de moeite is... Moet je maar eens navragen (desnoods zelf naar DB bellen en je probleem uitleggen).

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment

                          Working...
                          X