Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd: Nikon D3000 aanschaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd: Nikon D3000 aanschaffen?

Ik ben er stevig over aan het nadenken mezelf een Nikon D3000 aan te schaffen.
    Het zou mijn eerste Reflex-camera zijn. De D3000 zou geschikt zijn voor beginners vanwege de helpfuncties. Heeft iemand hem al gekocht? Wat zijn je bevindingen?

Ik heb trouwens een Canon PowerShot A570 IS en daarvoor had ik een een A60.
    Ik twijfel eigenlijk toch een beetje tussen Nikon en Canon.
    Canon ben ik gewoon en van Nikon weet ik niet 100% of het goed is.
    Met andere woorden: Hulp!

Oh, ik zou het nog vergeten: eze verkopen de D3000 in kits met verschillende objectieven.
    Aangezien ik daar (nog) niets vanaf ken heb ik begot geen idee welke ik moet nemen.

Met mijn PowerShot A570 IS heb ik trouwens het probleem dat de batterijen (2xAA) na slechts enkele foto's alweer leeg zijn.
    Gaat een Li-ion batteri zoals bij de D3000 langer mee?
    Last edited by layla; 22 september 2009, 16:16.

Re: Hulp gevraagd: Nikon D3000 aanschaffen?

van nikon kan je 100% zeker zijn dat het goed materiaal is

Comment

Het mag ook niet te ingewikkeld zijn.

Ik ga begin november naar Luxemburg en daar zou ik graag mooie uitzichten willen fotograferen en natuurlijk ook in de bossen (wat met al die bomen en rotsen wel eens donker kan worden).

Verder fotografeer ik ook dikwijls mijn huisdieren (kat, hamsters en ratten) en vooral de ratten en hamsters zitten meestal absoluut niet stil en zijn niet erg groot.
      Daarbij komt ook nog eens dat ik s'avonds/s'nachts moet fotograferen omdat ze overdag slapen.

De camera moet dus zeker ook foto's kunnen nemen bij weinig licht en close-ups!!!

Comment

Ik heb zo ook het idee (als ik de specs bekijk) dat het een mooie instapcamera is, samen met de 18-55 en de 55-200 kitlens (de laatste zelfs met beeldstabilisatie denk ik). Daar kun je al uuuuuren mee experimenteren en leren en jezelf dan stilaan een idee vormen van wat je er eigenlijk mee wil doen. En dan is de bal aan het rollen, samen met de intussen gespaarde eurootjes ...... En iedereen zal wel fan zijn van zijn eigen merk, ik dus ook ... van Nikon (al zo 45 jaar), dus : doen zou ik zeggen ! Hij is zelfs hier en daar (o.a. Makro) in aanbieding. Wat ook niet onbelangrijk is: ligt hij goed in jouw handen ? Even mee spelen en manipuleren. Je moet er een goed gevoel bij hebben. En als je al in november op tocht wil, zou ik toch eens iemand aanspreken die er goed in thuis is om je wat richtlijnen te geven. Zo kun je toch desillusies vermijden. Succes met je aankoop.
        Last edited by fddent; 22 september 2009, 17:03. Reden: vervolledigen van de reaktie

Comment

Ik heb hem vastgehad bij Saturn en ik vind het wel een tof machien!
          En de prijs valt ook goed mee (wat ook zeer belangrijk is natuurlijk).
          Ik denk wel dat ik hem ga kopen. En binnen 2-3 jaa als hij wat begint te verslijten en ik er wat meer vanaf ken kan ik nog altijd een betere (en meestal ook duurdere, haha) kopen.

Als ik niet te lang meer mee wacht hem te gaan halen kan ik nog wat oefenen voor ik vertrek.

Weet alleen nog niet waar ik hem ga halen.
          Saturn lijkt mij niet de perfecte winkel om zoiets te kopen.
          Makro koop ik geen elektrische apparaten enzo meer (daar haperd dikwijls wat aan).
          Iemand een tip misschien?

Comment

Ben altijd zeer tevreden geweest over Konijnenberg (zowel internet als inde winkel).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door layla Bekijk bericht
              Ik heb hem vastgehad bij Saturn en ik vind het wel een tof machien!
              En de prijs valt ook goed mee (wat ook zeer belangrijk is natuurlijk).
              Ik denk wel dat ik hem ga kopen. En binnen 2-3 jaa als hij wat begint te verslijten en ik er wat meer vanaf ken kan ik nog altijd een betere (en meestal ook duurdere, haha) kopen.

Als ik niet te lang meer mee wacht hem te gaan halen kan ik nog wat oefenen voor ik vertrek.

Weet alleen nog niet waar ik hem ga halen.
              Saturn lijkt mij niet de perfecte winkel om zoiets te kopen.
              Makro koop ik geen elektrische apparaten enzo meer (daar haperd dikwijls wat aan).
              Iemand een tip misschien?
              Dag Layla.
              Die D3000 zal je zeker bevallen. Budgetvriendelijk en alle toeters en bellen die je je voor de komende jaren gaat kunnen inbeelden. Wat het merk betreft: zoveel verschil gaat het niet uitmaken. Of het nu een canon, sony of nikon is, het zijn allemaal degelijk toestellen die in ongeveer hetzelfde goed zijn.

Als je nu de centen hebt, zou ik in jouw geval niet langer wachten. Er gaan altijd nieuwere en betere of goedkopere toestellen uitkomen, daar komt echt geen einde aan.

Saturn is trouwens helemaal geen slechte winkel. Als die winkel voor jou gemakkelijk te bereiken is en de prijs vergelijkbaar is met die van andere winkels: why not? De garantie is overal hetzelfde, hoor. En als je je voor je aankoop wat voorbereid door wat op internet/hier te lezen en vragen (zoals je blijkbaar doet) gaan er weinig dingen kunnen zijn die een verkoper je wel kan vertellen en die je nog niet weet.

Het lijkt me dat je zowel een lens gaat kunnen gebruiken die voldoende breedhoek heeft (genre 18-55 VR) als waar je verder mee kan inzoemen (genre 55-200). Zo'n kit bestaat en kost ergens tussen de 650 en 700 euro. Of met 1 kitlens (genre 18-105) heb je een beetje alles van de twee werelden in 1 goede lens voor ongeveer 600 euro.

Comment

Hi,
                Bij konijnenberg.be kost de D3000 + 18-55VR + 55-200VR € 659,91
                Bij studio73.be kost zelfde set + SDHC 8gb & reinigingsset € 679
                Als je met volgende beperkingen kunt leven:
                Kan enkel RAW + Basic JPEG (jpeg niet aanpasbaar)
                Ruisfilter en active D-lightning enkel aan en uit, geen regeling.
                Zelfontspanner moet je steeds opnieuw activeren voor elke foto die je neemt, heeft geen geheugenfunktie.
                AF heeft die van de D90, sensor van de D200-D60 dus OK.
                Veel zaken die je kunt verstellen (vb ISO waarde) kan je enkel in de menu-settings veranderen, waar iets duurdere meer knoppen/wieltjes hebben om die direct te verzetten.
                Goede camera om te leren, maar daardoor ook vlug zal ontgroeien.
                Ik zou opteren voor de D5000 +18-105VR, maar dat is dan weer iets duurder. € 759 bij studio73.be + SDHC 8gb & reinigingsset.
                Bij fotokonijnenberg.be + gratis tas (Naneu Pro Echo (Military) Zwart) € 762,61
                Succes met de aankoop
                Last edited by willydp; 22 september 2009, 19:53. Reden: Update: info
                Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Voor een beginner lijkt de D5000 me een betere keuze... D3000 heeft geen liveview en geen videocapaciteiten, wat in de compact cameras meestal wel inzit.
                  mvg
                  Bert

Comment

Voor de aktiviteiten in het donker lijkt mij de D5000 een betere keus. Deze heeft de sensor van de D300.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zou de 5000 d NIET nemen, maar de 90D,
                      en zo kun je altijd doorgaan ...

de 3000 d zal zeker voldoen voor de beginner

Het is wel een nieuw model en zal nog wel wat zakken in prijs ?

verschil met canon instapper 1000 D
                      - canon heeft live vieuw
                      - op de canon past de lichtsterke goedkope 1.8/50 mm
                      waar je veel mee kunt leren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hido Bekijk bericht
                        ...
                        - op de canon past de lichtsterke goedkope 1.8/50 mm
                        waar je veel mee kunt leren
                        Heeft Nikon ook geen "fantastic plastic" of is er een prijsverschil omdat die Nikon instapcamera's geen AF-motor in de body hebben? Ik ben niet vertrouwd met Nikon, maar het is best dat onze TS dit weet.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Heeft Nikon ook geen "fantastic plastic" of is er een prijsverschil omdat die Nikon instapcamera's geen AF-motor in de body hebben? Ik ben niet vertrouwd met Nikon, maar het is best dat onze TS dit weet.

Wat ook een mogelijkheid is, is de nikon 35 1.8 Af-s
                          Iets duurder, maar werkt wel op de goedkopere dslr's zoals D3000,D5000,D40,D60

Met een D3000 zal je zeker en vast geen verkeerde keuze maken, zeker en vast als starterstoestel.

Succes met je keuze
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Op m'n website staat een uitgebreid verhaal over de D3000.
                            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                              Wat ook een mogelijkheid is, is de nikon 35 1.8 Af-s
                              Iets duurder, maar werkt wel op de goedkopere dslr's zoals D3000,D5000,D40,D60

Met een D3000 zal je zeker en vast geen verkeerde keuze maken, zeker en vast als starterstoestel.

Succes met je keuze
                              Een geweldig objectief die 35mm 1.8. Nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop!
                              Nikon D3000 | Nikon AF-S 35mm f/1.8 G DX | Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR

Comment

Working...
                              X