Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

350D upgraden naar....?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 350D upgraden naar....?

Middag iedereen,

Ik werk nu al een 2tal jaar met een 350D, en hoe goed dat toestel ook moge zijn, voel ik dat ik nu toch eens wil upgraden. Daarvoor heb ik een paar mogelijkheden, alleen weet ik niet goed welke keuze nu het beste zou zijn.

Het budget zal normaal gezien rond de 850€ gaan liggen. Dus heb ik qua nieuwe body's voor mezelf 2 keuzes: de 40D, en zijn opvolger de 50D. De 40D heeft het voordeel dat ie ondertussen al heel wat goedkoper is geworden door zijn opvolger. de 50d is nieuwer, maar natuurlijk is er dan dan de twijfel of het verschil tussen de 40D en 50D het verschil waard is in prijs. Lees overal goede dingen over de 50D (ondanks dat ik las dat er nogal wat haters waren), maar mijn broer heeft de 40D, en dat is ook een heel erg goed toestel. Prijsverschil is zo'n 140€, dus dat kan wel tellen. (ik sch**t ook geen geld natuurlijk )

En dan is er nog de 2dehands markt. Iemand had me al aangeraden om eventueel te kijken voor een 2ehandse 5D (MKI), aangezien dat ook enorm goede toestellen zijn. Nadeel is natuurlijk dat het al wat ouder is, en dus er bijna altijd geen garantie meer zal opzitten. Moest ik mijn budget voor een 2ehands toestel nog wat gaan opkrikken kom ik eventueel ook aan een 1D MKII. Natuurlijk nog steeds een heel erg indrukwekkend toestel, maar het is de vraag of ik dat wel nodig heb.

Ik gebruik mijn toestel meestal voor autofotografie, motorsport, natuurfotografie, kinderfotografie, en ik zou me ook graag eens gaan verdiepen in modelfotografie.

De keuze is er, nu nog de vraag waar ik voor moet kiezen. Kan iemand eventueel wat helpen duidelijkheid scheppen?

Re: 350D upgraden naar....?

Niemand?

Comment

Tja, wat wil je? Persoonlijk ben ik van een 350D naar een 50D geëvolueerd, en nog geen moment spijt gehad. Trouwens, die 350D doet nog uitstekend dienst -in de handen van mijn vrouw- met een 100mm macrolens. Ik zou nu geen nieuwe 40D (mocht je die nog kunnen vinden) meer kopen, maar -al is het verschil tussen de 40D en de 50D misschien het prijsverschil niet waard- toch voor die 50D gaan. Een schitterend toestel, by the way.
      Hoe dan ook, van 350D naar xxD is groot, en maak je ineens de stap van de 350D naar een 5D, dan is het verschil nog groter. Welke lenzen heb je, want passen die (EF-S?) objectieven wel op een 5D? Wat beoog je: meer controle over scherpte/diepte? Dan naar 5D? Maar hogere snelheden, meer gebruik van telelenzen, dan naar xxD?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Tja, wat wil je? Persoonlijk ben ik van een 350D naar een 50D geëvolueerd, en nog geen moment spijt gehad. Trouwens, die 350D doet nog uitstekend dienst -in de handen van mijn vrouw- met een 100mm macrolens. Ik zou nu geen nieuwe 40D (mocht je die nog kunnen vinden) meer kopen, maar -al is het verschil tussen de 40D en de 50D misschien het prijsverschil niet waard- toch voor die 50D gaan. Een schitterend toestel, by the way.
        Hoe dan ook, van 350D naar xxD is groot, en maak je ineens de stap van de 350D naar een 5D, dan is het verschil nog groter. Welke lenzen heb je, want passen die (EF-S?) objectieven wel op een 5D? Wat beoog je: meer controle over scherpte/diepte? Dan naar 5D? Maar hogere snelheden, meer gebruik van telelenzen, dan naar xxD?
        Voorlopig gebruik ik meestal een EF 28-138mm en de 70-200 F2.8 IS L van Canon. Daar zou binnenkort wel eventueel een 24-105 F4 L bijkomen. Over wat ik beoog? Liefst ergens tussen de 2. Ik sta vaak genoeg op het circuit, maar ben ik actief in meer 'stilstaande' fotografie, dus daar zou ik een compromis moeten kunnen in vinden.

Ik zie dat je nergens de 1DMKII vernoemt? Wilt dat zeggen dat je die zou afraden? op DPreview zijn er toch wat mensen die de 1D boven de 50D eventueel zouden zetten, maar ik ben daar persoonlijk niet zo zeker van.

Comment

Ha ma ja ma!
          1. Goeie lenzen heb je al, dus de stap naar FF wordt zeker niet tegengehouden door EF-S objectieven (waarmee ik niet wil zeggen dat EF-S lenzen niet goed zijn, enkel ongeschikt voor fullframe);
          2. Even het vuistregeltje hanteren: xxxD (en xxxxD) is instap, xxD is semipro, en xD is pro. Het zijn maar termen, want waarom zou een pro niet met een xxD werken, of een amateur met een fullframe?
          3. Ik meen te weten dat 5D (en zeker 5DMkII) de beste is, tenminste voor studiowerk, enz., terwijl de 1D reeks (opgelet, dit is nog een 1,3 crop) meer door de snelle journalisten en sportfotografen gehanteerd wordt. Tuurlijk staan beide xD's "boven de 50D", maar het is aan jou om uit te maken hoever je wil gaan.

Hopelijk helpt deze info.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb de stap gemaakt van 350D naar 5D MK I. Een enorme stap, positief in elk opzicht, behalve 't gewicht
            De 350D heb ik nog steeds, als backup en bij reportages voor telewerk, terwijl de 5D voor brede lenzen gebruikt wordt. De 24-105 is bvb noch mossel noch vis op de 350D maar een geniale breedhoek op de 5D. Terwijl de lichtsterk 70-200 2.8 goed presteert op de 350D (die minder goeie ISO eigenschappen heeft). En zo heb je van alles 't beste. Allee, 't is te zeggen, de 5D MK II zal wss wel beter zijn dan de MK I en de 50D zal wss wel beter zijn dan de 350D, maar het zal je een pak geld besparen en toch schitterende toestellen leveren
            http://www.dannydemeyer.be

Comment

Ik denk dat de 5D in jouw geval een minder goede optie is. Je bent namelijk geïntresseerd in snelle onderwerpen. En de 5D is gekend voor een tragere AF dan de andere toestellen. Dus denk ik dat je beter naar ofwel 50D of 1D zoekt. Beide hebben nog een crop wat ook nog in je voordeel speelt met je natuurfotografie (als het gaat over dieren, voor landschappen is dit minder van belang); Let wel op bij een 50D is de crop 1.6, bij een 1D is de crop 1.3 .

ik heb zelf de gelegenheid gehad omde 50D te testen en was zeer onder de indruk van zen snelheid. Al is de 1D natuurlijk nog een stap hoger, maar of je die stap nodig hebt moet jezelf beslissen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                Ik denk dat de 5D in jouw geval een minder goede optie is. Je bent namelijk geïntresseerd in snelle onderwerpen. En de 5D is gekend voor een tragere AF dan de andere toestellen. Dus denk ik dat je beter naar ofwel 50D of 1D zoekt. Beide hebben nog een crop wat ook nog in je voordeel speelt met je natuurfotografie (als het gaat over dieren, voor landschappen is dit minder van belang); Let wel op bij een 50D is de crop 1.6, bij een 1D is de crop 1.3 .

ik heb zelf de gelegenheid gehad omde 50D te testen en was zeer onder de indruk van zen snelheid. Al is de 1D natuurlijk nog een stap hoger, maar of je die stap nodig hebt moet jezelf beslissen.
                Maar hoe houdt de 1D zich recht als ik 'gewoon' aan natuurfotografie, kinderfotografie, autofotografie ga doen, dus in principe als ik me ga bezig houden met meer 'stilstaande' onderwerpen.

Dat is vooral het dilemma waarvoor ik sta. Koop ik dan een 1D, kan ik perfect motorsport en sportfotografie en dergelijke doen, maar ik wil ook niet achterblijven voor mijn andere zaken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lender Bekijk bericht
                  Maar hoe houdt de 1D zich recht als ik 'gewoon' aan natuurfotografie, kinderfotografie, autofotografie ga doen, dus in principe als ik me ga bezig houden met meer 'stilstaande' onderwerpen.

Dat is vooral het dilemma waarvoor ik sta. Koop ik dan een 1D, kan ik perfect motorsport en sportfotografie en dergelijke doen, maar ik wil ook niet achterblijven voor mijn andere zaken
                  Je blijft niet achter met een 1D. Grof tussen de lijnen gezegd zijn beide toestellen vrijwel hetzelfde qua kunnen. Enkel heb ik de indruk dat de 5D echt op modellenfotografie is gericht (stilstaande onderwerpen) Waar de 1D door zen snellere AF ook het actievere werk aan kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                    Ik denk dat de 5D in jouw geval een minder goede optie is. Je bent namelijk geïntresseerd in snelle onderwerpen. En de 5D is gekend voor een tragere AF dan de andere toestellen.
                    Ik heb zowel een 40D als een 5D en van een tragere AF merk ik niks.
                    Ik weet niet hoe het komt dat men dat maar steeds overneemt.
                    Heb jij soms al ondervonden dat de 5D trager is?

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Is het niet eer fps dat lager ligt bij de 5D dan bij de 1D?

Comment

het AF systeem is compleet verschillend bij de 5D's en de 1D's!

Kijk alleen al maar even naar het aantal punten. De 5D heeft slechts 1 f2.8 cross-sensitive focuspoint. Dit is zelfs minder goed dan de 40D.

bij de nieuwe 5D is dit niet anders

Comment

Cartman, k zag dat jij je oude 5D verkoopt, en was natuurlijk geïnteresseerd, maar toen ik bij een van je threads zag dat je niet echt tevreden was over de AF. Hoe zat dat nu precies?

Comment

Yepse Les, maar voor jan modaal als ik is de fps nog ruim voldoende.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Ik heb zowel een 40D als een 5D en van een tragere AF merk ik niks.
                              Same here...

Dat inderdaad wel. En dat maakt een 1D (of ook 40D/ 50D) meer geschikt voor actiefotografie dan een 5D.

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                              het AF systeem is compleet verschillend bij de 5D's en de 1D's!

Kijk alleen al maar even naar het aantal punten. De 5D heeft slechts 1 f2.8 cross-sensitive focuspoint. Dit is zelfs minder goed dan de 40D.

bij de nieuwe 5D is dit niet anders
                              Ook dit is op zich correct. Maar dat maakt de 5D AF niets trager. 't Is alleen zo dat je je bij de 5D beter kunt beperken tot het gebruik van de center focuspunt omdat die preciezer werkt..... hoewel ik de overige focuspunten ook best veel gebruik en dat gaat over het algemeen ook niet slecht hoor. Alleen op héle grote diafragma's (f1.4 / f2.0) is het werken met die buitenste focuspunten nogal kritisch.

Uiteindelijk komt alles neer op het gebruik van je camera. Wil je bijvoorbeeld portretten of landschappen fotograferen dan voldoet de AF van de 5D ruimschoots. Wil je echter veel sportfotografie doen dan kun je beter naar een 1D gaan kijken, of anders misschien een 40D, 50D of 7D. Ik gebruik tot grote tevredenheid een combi van 5D en 40D. De 5D gebruik ik veruit het meest maar de 40D heeft toch soms wel het voordeel, met name op bijvoorbeeld 't circuit en vliegshows....
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
                              X