Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op mijn sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof op mijn sensor

    Wie herkent dit probleem: ik moet een paar keer (minimaal 3 x) per jaar mijn sensor van mijn Canon EOS 40D laten reinigen. Ik word gek van de troep die op mijn foto's te zien is. Camera zoveel mogelijk droog, binnen (of in de auto) naar beneden houden, lens wisselen, doppen niet vergeten etc. Aan alles gedacht.
    Maar, nu gebruik ik voornamelijk mijn 24-105 en de 100-400. Hoe kun je dit toch nog een beetje tegengaan, iemand een idee? (lenzen veruilen voor de 24-70 en de 70-200 )
    Never drive faster than your guardian angel can fly...

  • #2
    Re: Stof op mijn sensor

    Ach, het overkomt ons allemaal (= dSLR-bezitters met meer dan één lens) wel eens. Laten reinigen, zeg je? Misschien toch zelf maar leren?
    Is het ook niet zo dat die stofvlekjes alleen bij zeer kleine diafragma's (f/16, f/22) zichtbaar zijn? En gebruik je zo vaak dergelijke diafragma's?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Stof op mijn sensor

      heeft geen zin, stof vind toch wel zijn weg, ik gebruik een blaasbalgje en regelmatig om de paar weken of voordat ik ga fotograferen blaas ik even flink op de sensor, dit verwijdert soms het meest (los zittende) stof, maar eenmaal buiten een lens wisseling of iets dergelijks en het zit er weer op.
      Maar in ieder geval wisselen zoals je zelf al aangeeft is de beste methode.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Stof op mijn sensor

        een blaaspeertje kan al veel stof wegkrijgen, durf je het niet aan met swaps of tape... zoek eens een goeie fotoboer die dan eventjes voor je doet (desnoods voor een kleine vergoeding)
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Stof op mijn sensor

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          een blaaspeertje kan al veel stof wegkrijgen, durf je het niet aan met swaps of tape... zoek eens een goeie fotoboer die dan eventjes voor je doet (desnoods voor een kleine vergoeding)
          Met een blaaspeertje blaas je niet alleen het stof in je camera rond, je blaast nog eens stof erbij in je camera, uit de lucht die het aanzuigt. Een blaaspeertje is een noodoplossing als je geen natte cleaning kan doen of kan laten doen. Stof op je sensor is al voorbij de sluiter, je kan dat er naast blazen maar het komt er toch weer op.

          Comment


          • #6
            Re: Stof op mijn sensor

            Ik zeg maar één ding... Arctic Butterfly
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Stof op mijn sensor

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Ik zeg maar één ding... Arctic Butterfly
              Visible Dust wordt door meeste pro-centra gebruikt. Maar die butterfly wordt ook vuil en vettig na gebruik, koop maar al de kuisvloeistof

              Comment


              • #8
                Re: Stof op mijn sensor

                Ik lees het al, ik ben niet de enige, maar misschien moet ik maar aan de schoonmaakset . Eerst maar eens de visabledust aanschaffen, ik heb hier al meer over gehoord, en als ik het een beetje bijhoud, dan moet het wel beter zijn. Een schoonmaakbeurt is meestal zo'n 25 euro, schoonmaakset al gauw meer dan 100.
                Bedankt voor jullie reacties!
                Never drive faster than your guardian angel can fly...

                Comment


                • #9
                  Re: Stof op mijn sensor

                  Oorspronkelijk geplaatst door rhummen Bekijk bericht
                  Wie herkent dit probleem: ik moet een paar keer (minimaal 3 x) per jaar mijn sensor van mijn Canon EOS 40D laten reinigen. Ik word gek van de troep die op mijn foto's te zien is. Camera zoveel mogelijk droog, binnen (of in de auto) naar beneden houden, lens wisselen, doppen niet vergeten etc. Aan alles gedacht.
                  Maar, nu gebruik ik voornamelijk mijn 24-105 en de 100-400. Hoe kun je dit toch nog een beetje tegengaan, iemand een idee? (lenzen veruilen voor de 24-70 en de 70-200 )
                  Die 100-400 is toch een schuifzoom? Denk dat dit ervoor zorgt dat je er veel last van hebt. Ik denk dat lenzen met een waterdichte afdichting minder last hebben van stof.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment

                  Working...
                  X