Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

    Zoals sommigen hier weten heb ik mijn D3 verkocht en vervangen door een D700, dat in de eerste plaats omwille van gewicht,en een veel kleinere lader om gemakkelijker te reizen.

    Natuurlijk was mijn D3 een flink stuk sneller qua continu opnames, maar wat mij opvalt, is dat de D700 nog net ietsje beter zou zijn op gebied van automatische WB en lichtmeting, ook moet ik bij de D700 geen AF correctie meer invoeren voor mijn 24-70 en 70-200, waar ik bij de D3 een correctie van -8 tot-10 moest invoeren, nog mensen met deze ervaring

    Hiermee wil ik niet zeggen dat mijn D3 niet goed was hé, integendeel, maar zou er bij de D700 dan toch nog een iets andere berekeningen gemaakt worden? de verschillen zijn miniem, maar vallen toch op.

    Ter info: Ik werk uitsluitend in NEF (RAW) en nabewerking (+omzetting naar tiff of JPG) steeds met Nikon Capture NX2.

  • #2
    Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

    Ik kan geen vergelijk maken met de D3, maar bij de D700 heb ik tot nu toe geen correcties gemaakt voor al mijn Nikon lenzen.

    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Zoals sommigen hier weten heb ik mijn D3 verkocht en vervangen door een D700, dat in de eerste plaats omwille van gewicht,en een veel kleinere lader om gemakkelijker te reizen.

      Natuurlijk was mijn D3 een flink stuk sneller qua continu opnames, maar wat mij opvalt, is dat de D700 nog net ietsje beter zou zijn op gebied van automatische WB en lichtmeting, ook moet ik bij de D700 geen AF correctie meer invoeren voor mijn 24-70 en 70-200, waar ik bij de D3 een correctie van -8 tot-10 moest invoeren, nog mensen met deze ervaring

      Hiermee wil ik niet zeggen dat mijn D3 niet goed was hé, integendeel, maar zou er bij de D700 dan toch nog een iets andere berekeningen gemaakt worden? de verschillen zijn miniem, maar vallen toch op.

      Ter info: Ik werk uitsluitend in NEF (RAW) en nabewerking (+omzetting naar tiff of JPG) steeds met Nikon Capture NX2.

      Zou het ook niet kunnen dat er , per toestel,uiterst minieme verschillen zijn ? Als zo'n sensor 2 honderdsten van een mm méér naar voren of naar achteren staat gemonteerd, (toleranties bijna niet te vermijden of je moet zo'n ding al gaan maken met de kwaliteitscriteria van het I.S.S.)dan geeft dat toch dit effect?Of zie ik dat verkeerd?


      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

        De enige lens waarvoor ik correctie gebruik op de D700 is de 50-135mm f/3.5 AI-S.

        C.

        Comment


        • #5
          Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

          Ik heb op de D3 zowel voor de 14-24, de 24-70 en de 70-200 geen AF correctie moeten doen, alleen voor de 70-200 vignetting correctie(en is nog niet genoeg) maar das specifiec voor mijn toepassingen.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

            Ik heb geen D3. Mijn 85mm f/1.8 stelde precies een centimer te ver scherp, met die correctie heb ik dat kunnen oplossen. Maar die correcties zijn altijd per lens/camera combinatie, met mijn andere lenzen heb ik bvb geen probleem en die 85mm werkt op mijn andere camera's ook gewoon zoals het moet. Misschien zat er een heel kleine afwijking op de locatie van je sensor in de D3.

            De automatische witbalans van de D700 is het beste wat ik al heb gezien van Nikon, maar nog steeds niet op het niveau van Fuji. Er zit vaak een gele tint in de foto's (hebben jullie dat ook), het is in raw weliswaar makkelijk te verbeteren, maar het is toch aangenaam om ze direct juist te krijgen. Als het er echt toe doet dan meet ik de witbalans op men D700 op een grijskaart.
            Op mijn S5 is dat niet nodig.

            Comment


            • #7
              Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Zoals sommigen hier weten heb ik mijn D3 verkocht en vervangen door een D700, dat in de eerste plaats omwille van gewicht,en een veel kleinere lader om gemakkelijker te reizen.

              Natuurlijk was mijn D3 een flink stuk sneller qua continu opnames, maar wat mij opvalt, is dat de D700 nog net ietsje beter zou zijn op gebied van automatische WB en lichtmeting, ook moet ik bij de D700 geen AF correctie meer invoeren voor mijn 24-70 en 70-200, waar ik bij de D3 een correctie van -8 tot-10 moest invoeren, nog mensen met deze ervaring

              Hiermee wil ik niet zeggen dat mijn D3 niet goed was hé, integendeel, maar zou er bij de D700 dan toch nog een iets andere berekeningen gemaakt worden? de verschillen zijn miniem, maar vallen toch op.

              Ter info: Ik werk uitsluitend in NEF (RAW) en nabewerking (+omzetting naar tiff of JPG) steeds met Nikon Capture NX2.
              Ik kan me alleen inbeelden dat de D700 jonger is, en dus iets verder geperfectioneerd dan de D3.

              Mis je overigens de grotere 100% zoeker niet? Daarvoor en ook met de standaard 9FPS zie ik me ooit nog een gebruikte D3 aanschaffen. Met AA batterijen in de MB-D10 kom ik ook wel aan 8FPS op D300/D700, maar je moet toch altijd vers opgeladen AA's gebruiken om lang van dit voordeel te kunnen genieten

              MVG,

              Comment


              • #8
                Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

                Gebruik je Sanyo Eneloop batterijen ?
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

                  Ook ter info, D700 met de PDK1 en EL4 haalt bijna de snelheid van de D3.

                  Voor de rest, adjustments zijn van body tot lens anders. Moeilijke keuze, D700 heeft tal van voordelen en vernieuwingen, D3 heeft de 100% VF en pro-body. Hangt van de toepassing af, maar ik hou het bij de D700.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                    Gebruik je Sanyo Eneloop batterijen ?
                    GP 2700mAh en GP Recycko 2100mAh, en van de 2700 ben het meest tevreden, tenminste als ze vers opgeladen zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil Nikon D3 en Nikon D700.

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Mis je overigens de grotere 100% zoeker niet? Daarvoor en ook met de standaard 9FPS zie ik me ooit nog een gebruikte D3 aanschaffen. Met AA batterijen in de MB-D10 kom ik ook wel aan 8FPS op D300/D700, maar je moet toch altijd vers opgeladen AA's gebruiken om lang van dit voordeel te kunnen genieten MVG,
                      Neen Frank, 9 FPS heb ik eerlijk gezegd nooit gebruikt, met uitzondering van een test,
                      en die 100% zoeker tja, in hoeveel gevallen ik dat zal missen zal ik nog moeten ondervinden, geef mij momenteel de keuze tussen het instelbaar raster van de D700, en de 100% zoeker van de D3, en ik ga voor de D700, met toch ook een heerlijke zoeker,
                      een 100% zoeker vind ik persoonlijk een must voor iemand die met tilt & shift objectieven werkt, en veel met architectuur bezig is.

                      Het toestel zal hier nog overwegend gebruikt worden voor reis en wat familiale fotografie, als het goed gaat mischien 3.000 à 4.000 foto's per jaar, voor dat reizen ging het hem vooral om het gewicht, en die grote lader van de D3, D700 is ook niet licht, maar het scheelt toch een heel pak hoor, ik denk dat ik het best zal ondervinden na terug een rondreis van drie weken.

                      Comment

                      Working...
                      X