Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

    ik erf nrml als mijn bompa de pijp uit is :

    Yashica B in mint conditie
    Minolta Analoge SLR met hele meuk lenzen ook mint :|

    Comment


    • #47
      Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

      Ik gebruik nog steeds regelmatig een Canon EOS-3. Vooral in combinatie met (super)snelle film, genre Illford Delta 400 of Kodak tmz 3200. Zowat altijd is dat puur voor eigen plezier en genot. En soms is het ook gewoon om als exta-tje bij een shoot even boven te halen.
      Bedoeling:
      - de spanning en het genot van nog wat foto's te hebben die je pas dagen nadien ziet, en die direct na ontwikkelijk (doe ik niet zelf) direct af en op papier staan
      - het geweldig leuke aan het werken met analoge ZW-film: veel grotere dynamic range !
      - om mijn post-processing skills beter onder de knie te krijgen: lukt het me om in dezelfde omstandigheden zowel digitaal als analoog foto's te maken en via postprocessing met de digitale foto's bepaalde film-eigenschappen tot leven te brengen of te imiteren? (neen, tot nu toe lukt me dat nog niet zo goed (c: )
      - het genot van het fotograferen zonder dat je jezelf direct kan corrigeren. Analoog denk ik blijkbaar toch beter en langer na, want ik *wil* absoluut bij elke klik die 'perfecte' foto.

      Comment


      • #48
        Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

        Oh! Mijn vader gebruikt altijd een analoge camera.
        Hij is nogal ouderwets.
        Wel een kostelijke zaak elke keer die foto's laten ontwikkelen!
        Hij trouwens die van mijn broer aangeslagen.

        Ik heb er ergens ook nog 1 liggen (een Olympus).
        Mijn moeder heeft een SLR (ook Olympus) maar die heeft mijn vader eens meegepakt en sindsdien hebben niet meer teruggezien (wat gewoonlijk zo is als die iets meepakt). Hetzelfde met de Polaroid.
        Ik heb onze oude filmcamera enzo dus voor alle zekerheid maar op mijn kamer verstopt.

        Comment


        • #49
          Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

          Ik gebruik voor dia's mijn oude nikon F4E is een dijk van een camera , maar lood zwaar

          Comment


          • #50
            Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

            Toen ik begon met mijn studies fotografie in het hoger gebruikte ik als analoog toestel "de Canon EOS 1000 van mijn papa waar ik vroeger geregeld eens mee prutste... Die begaf het dan jammer genoeg, toen gebruikte ik een uit m'n collectie (iets met 30 not sure) maar ook die had problemen met lichtdictheid enzo, de klassieke ouderdomskwetsuren zeg maar
            Toen kocht ik een EOS 5 (met zo'n eye-focus functie-> zot leuk, waarom steken ze dit niet meer in de digitale toestellen?!) wat wel handig was omdat het makkelijk werken was. Maar ik kreeg de feeling van analoog werken niet genoeg naar mijn gedacht, zeker niet nadat we in school met Hasselblad moesten werken. Licht meten enzo, er echt veeeeeel tijd in steken, leuk!
            Toen kocht ik een A1tje (met boost-bakje), om dat oldschool-feeling mee te krijgen. Goed, apart licht meten moest niet, wat er wel voor zorgde dat ik de A1 kon meenemen op uitjes waar zoveel tijd meestal niet gegeven is, en manueel scherpstellen, zwart-wit filmpjes, gwn de layout van alle knopjes en vooral het resultaat zorgde voor die analoge feeling

            Intussen heb ik een collectie analoge Canon Eos toestellen, maar mijn favoriete is en zal wss de A1 blijven.

            Toch wil ik nu uitkijken naar een analoge middenformaat, Hasselblad ofzo.. Maar das niet voor binnenkort (120's, ontwikkeling, ..dat kost geld!)

            Comment


            • #51
              Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

              Ik gebruik nagenoeg alleen analoog. Pentax 67 met meerdere lenzen en toebehoren, diverse Zorki's en Nikons en alles wat me zo in de hande valt.
              Een must voor naslag: Analoogfotoforum.nl Een vracht aan info en kennis van leden.
              Gr. Joop
              Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

              Comment


              • #52
                Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                Doe ik ook. Digitaal is voor als het het net op moet of als ik heel veel foto's nodig heb als documentatie. De rest is film. Eind vorig jaar een Wista SP45 in huis gehaald. Geweldig geinig ding. Z/w ontwikkelen begint ook te lukken. Eenmaal ik de scherpstelling op matglas onder de knie heb ga ik toch eens dia proberen in dat ding.

                Comment


                • #53
                  Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Guest2 Bekijk bericht
                  met de tip wel .... rara... het is doodsimpel


                  Paul
                  De truc? Alcohol.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                    Ik fotografeer soms met de yashica mat van m'n moeder. 6x6.
                    Het enige nadeel dat ik nu wel heb is niet zo zeer het ontwikkelen van de film, maar het inscannen van de negatieven. Dit is toch wel een duur proces in hogere resolutie als je dit moet laten doen.
                    M'n flatbed kan enkel maar kleinbeeld helaas.
                    Kan je je nog afvragen, waarom dan analoog. Puur voor het gevoel van fotograferen. Terug leren nadenken over elk detail, elke klik kost geld. :-)

                    K'heb hier vorig jaar eens een kleine reeks mee gemaakt. Maar van digitaal naar volledig analoog is verdorie toch terug wennen. Veel te veel verwend. :-)
                    Last edited by bassmanl; 26 mei 2018, 09:45.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                      Analoge fotografie is inderdaad een ander gevoel.
                      Nu neem je een foto en je ziet sofort het resultaat, vroeger nam je een foto en je zag je foto hoogstens een week later.
                      Eerst een soort zwart/wit en dan echt zwart/wit en nog later kleuren positief en negatief.
                      De eerst kleurenfoto's waren echt, hoe moet je dat nu zeggen, ingekleurde foto's hé. Kleuren waren absoluut niet natuurgetrouw maar toch was het een enorme stap vooruit.
                      Hetzelfde met dia's.
                      Maar wie denkt dat wit/zwart zomaar een omzetting is van kleuren mag het op zijn buik schrijven.

                      Een vraagske, werkt de lichtmeter nog van die Yashica Mat?
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                        ………………..
                        Last edited by efbeo; 26 mei 2018, 21:23.
                        https://efbeo.wordpress.com

                        Comment


                        • #57
                          Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          ...
                          Een vraagske, werkt de lichtmeter nog van die Yashica Mat?
                          Een Yashica Mat heeft geen lichtmeter. Ik gebruik daarvoor een losse Gossen Lunasix 3.
                          Toen ik pas begon werkte ik met een Sixtomat, zo een met een rolluikje. Die doet het trouwens nog steeds.
                          Last edited by pol parasol; 26 mei 2018, 20:56.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                            Klopt, m'n Yashica 1960 mat heeft geen lichtmeter. De latere modellen hadden er wel ééntje zitten.

                            Ik gebruik een elektronische lichtmetertje van sekonic. Dit werkt wel goed. K'had toch ééntje nodig voor de studio-lessenreeks.
                            De losse lichtmetertjes die ze "thuis" hadden, met zo'n draaischijfje, waren stuk.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                              Ik heb een Yashica Mat 124G. Die heeft wel een lichtmeter maar die is morsdood. Blijkt normaal te zijn na zoveel jaren.
                              Rollei's zouden dat ook hebben, maar zo'n toestel valt buiten mijn budget of beter gezegd dan koop ik mij liever een Zenza Bronica.
                              Mijn lichtmeter is een Gossen Lunasix F met dat voorzetstuk voor gebruik met telelenzen.
                              Ik denk er ook aan mij een klaarder matglas te kopen omdat mijn ogen niet meer zijn wat ze geweest zijn.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Wie gebruikt er nog de goeie oude analoge toestellen?

                                Selenium lichtmeters hebben dat nadeel van een beperkte levensduur maar veel hangt af van hoe ze bewaard zijn. Vooral in het donker en droog bewaren.

                                Ben verslaafd geraakt aan 4x5. Zalig om mee te werken (maar niet om mee te slepen).

                                Comment

                                Working...
                                X