Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies camera wereldreis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies camera wereldreis

Hallo allemaal,

Ik werk al jaren met een SLR (heb nu een 40D), en heb nog nooit een compactje in mijn handen gehad. Volgend jaar vertrekken we voor een jaar op reis, en ik had graag voor dan een zo compact mogelijk toestel extra meegenomen. Kwestie van in de 'risicozones' niet met een dure camera te staan zwaaien, of op trekking geen kilo's aan camera te moeten meesleuren. Nu neemt de voorbereiding van die reis zoveel tijd in beslag, dat ik eigenlijk te weinig tijd over heb om deftig opzoekingswerk te doen welke camera het best aan al mijn voorwaarden voldoet. Ik hoop dat ik op jullie mag rekenen om een goeie keuze te maken. Ik heb hier en daar wel al wat gelezen, en ik sta er vooral versteld van hoeveel keus er wel niet bestaat. Eerlijkgezegd zie ik door het bos de bomen niet meer...

Ik zoek een compact die zo dicht mogelijk bij de beeldkwaliteit van mijn SLR aanleunt (hmm...), die een zoombereik heeft tussen 18-200mm (ik weet niet hoeveel dit dan is bij een compact), die geen AA batterijen heeft, die een goeie macrofunctie heeft en sterk genoeg is om 1 jaar rondtrekken te overleven. De prijs heeft geen belang, de kwaliteit wel!

Leuke extra's zouden zijn dat hij ook een kantelbaar scherm heeft, en gps tracking...

Ik twijfel ook nog om ipv SLR + compact een hybride mee te nemen, zodat ik maar voor 1 camera zorg hoef te dragen. Maar ik vrees mijn 40D te hard te missen. Als iemand daaromtrend tips heeft (misschien heeft iemand ook al zo een lange reis gemaakt?) dan zijn die ook welkom!

Dankjewel om mij te helpen in deze aards-moeilijke keuze... Wat hebben wij toch allemaal luxe problemen he.
    Don't shoot harder, shoot smarter

Re: Advies camera wereldreis

dus je wil oersterk, kompact, batterijzuinig, goede kwaliteit en prijs speelt geen rol. De Leica M8!
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als je erg de bush oid ingaat iets nemen waar penlights ingaan, die kun je vrijwel overal kopeen en dan een set oplaadbare mee.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Euh, wat zijn penlights...?

En ik corrigeer even: budget speelt geen rol, maar het moet nu ook weer geen M8 zijn
        Don't shoot harder, shoot smarter

Comment

Als je een compact wilt met veel zoom wilt hoor ik goede dingen over de "Panasonic TZ7" .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyn Bekijk bericht
            Euh, wat zijn penlights...?

En ik corrigeer even: budget speelt geen rol, maar het moet nu ook weer geen M8 zijn
            AA batterijtjes

Comment

Die vraag had ik hier een tijd geleden ook gesteld omdat ik ook voor een jaar (10 maanden) vertrok. Maar een ideale camera voor zulke reis is er volgens mij niet. Ik kocht een Canon Powershot SX10. Geen slecht toestel maar als je een reflex gewoon bent dan voelt het als speelgoed aan. Ik begon mijn Canon 30D al snel te missen. Maar gewicht en volume spelen ook een grote rol en mijn Powershot heeft ook andere voordelen tov reflex (heel veel zoom). Maar inderdaad heeft iedereen liefst een goeie beeldkwaliteit.

Op dit moment (4 maanden onderweg) zou ik heel graag een deel bagage uit de rugzak naar huis sturen om plaats te hebben voor body en lenzen maar ik doe het toch niet aangezien diefstal hier (Zuid-Amerika) een probleem is. Mijn toestel werd gestolen in Colombia en dus heb ik een nieuw moeten kopen (dit is niet leuk maar een reflex en lenzen kwijtspelen is erger).

Met andere woorden, je stelt een heel moeilijke vraag waar iedereen misschien een ander antwoord op zal geven

MAAR, zulke reis is echt een ervaring. Ga ervoor !!!!!!!!

Groeten uit Peru, Tom.

Comment

Panasonic GF1 met een 14-140 mm lensje.
                http://www.dpreview.com/previews/PanasonicGF1/

Comment

Misschien een advies tegen de stroom in. Ik ben zelf een kleine twee jaar weggeweest en getrokken door Latijns-Amerika (van Mexico tot Chili), Australië, Zuid-Oost Azië. ik had een analoge SLR (Nikon F70) en ik heb ergens onderweg een klein compactje bijgekocht (Canon Powershot A60). In Argentinië mijn SLR camera moeten laten kuisen en tegen Australie deed ik deurtje voor de film met zwarte plakband dicht. Voor de laatste 5 maand heb ik in Malesië de -toen- fantastische digitale Nikon D70 gekocht (toen ik vertrok was het nog niet uit). Mijn beste aankoop ooit.

Ze zeggen altijd dat je een wereldreis twee keer moet doen, en vanuit het standpunt van een fotograaf is het zeker waar!

Je moet jezelf een aantal vragen stellen:
                  - Wat is je reisbudget? De mijne (met vriendin) was heel laag omdat we zo lang onderweg waren. Gevolg: geen dure hotels en dus NIETS van waarde in de kamer achterlaten. Fotomateriaal was ALTIJD mee. Meer risico maar ook meer fotografieopportuniteiten.
                  - Hoe hoog staat fotografie in je prioriteitenlijst van je reis? Reis je voor de nieuwe talen, voor te ontspannen, uit antropologisch oogpunt, etc.? Indien fotografie hoog staat, neem je je beste materiaal mee. Voor mij bestaat geen vakantielens, omdat het reizen is en geen vakantie. Juist dan trek ik de beste foto's omdat er zoveel nieuwe indrukken op me afkomen (ik hou van portretten).

Zou ik terug zo'n reis maken, neem ik zeker mijn beste gerief mee (verzekeren?), als zal ik zorgen dat ik geen overlappende mm's heb en pijnlijke keuzes moeten maken. De Nikon D700 heeft goeie weather-sealing. Een klein compact zal ook meegaan. Ik ben heel tevreden van de Canon Powershot S80 (ondertussen is de opvolger S90 uit).

Amuseer je, het is een unieke én leerzame ervaring.
                  Last edited by cra; 5 september 2009, 11:37.

Comment

Ik ben zeer tevreden van mijn Powershot G9, en de opvolgers zouden nog beter zijn...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik ben wel geen wereldreiziger, maar vroeger nam ik ook steeds reflex mee, ik wou dan "perfecte" foto's ... maar eigenlijk ben je dan teveel met diene kodak bezig ipv zelf genieten en indrukken opdoen ... laatste jaren gewoon klein dingske, voordeel is dat je ineens zelf ook minder bekeken wordt ;-)

Comment

Hi yoep,
                        Dus al die spiegelreflex toestellen zullen we dan maar weggooien als we het enkel gebruiken buitenshuis?!
                        Leve de compact
                        Ik bedoel leve de tweedehandsmarkt, we gaan binnenkort koopjes kunnen doen
                        Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Ik neem mijn toestellen steeds, altijd en overal mee op reis. Ik heb mijn digitale camera en bijhorende lenzen mee opgenomen in de verzekeringen "alle risico ict-materiaal" die ook mijn draagbare computer en zo dekt. De premie daarvan is 1/300 (1 euro premie per 300 euro nieuwwaarde) met wat taksen en commissies bij. Om dus maar te zeggen dat ik cra hierboven bijtreed en je dus wil aanraden om toch maar die reflex mee te nemen.

Moet er wel bij zeggen dat, wanneer ik om een of andere reden mijn camera ergens veilig achterlaat, ik steeds een Ixus op zak heb.

Succes met de reis!

Meer op mijn site

Comment

Als je op reis gaat om foto's te maken, dan ben je best af met een DSLR + een basis-setje lenzen (breedhoekzoom + telezoom + eventueel een 50mm f1,8).
                            Om het gewicht dan te beperken kan je een instap-DSLR kiezen (bijvoorbeeld een Canon 1000D of 500D als je bij Canon wil blijven) + een kitlens (de EF-S 18-55 IS is compact, licht, en presteert heel behoorlijk) + een tele (de EF-S 55-250 IS is dan ook een prima keuze).

Welke lenzen gebruik je nu op de 40D? Je kan eventueel ook een tweedehands 1000D kopen (of een 400/450/500D) en daar je lenzen op gebruiken. Als je de EF-S 18-55 IS niet hebt, dan is die ook heel gemakkelijk tweedehands te vinden (net zoals de EF-S 55-250 IS, die staat hier ook geregeld te koop).
                            Achteraf verkoop je gewoon alles weer als je het niet meer nodig hebt...

Maar als je op reis gewoon af en toe wat foto's wil maken, dan ben je waarschijnlijk beter af met een vrij compact toestelletje met een groot zoombereik. De fotokwaliteit zal dan wel minder zijn, maar je hebt dan ook niet al die "ballast" mee te sleuren, en het valt ook wat minder op dat je met zo'n toestelletje foto's maakt dan met bijvoorbeeld een 1D + 24-70 f2,8 L. Dat beperkt ook een beetje het diefstal-gevaar, ook al omdat je een compact toestel op risicoplaatsen beter kan verstoppen.

Wacht nog wat op de tests van de compact-camera's die binnenkort in de winkel zullen liggen.
                            Er zouden er een aantal bijzitten die beter zullen presteren op hoge iso (nieuwe sensor-technologie), en dat is zeker de moeite waard om er even op te wachten (als het toch waar is wat de fabrikanten beloven).
                            Last edited by Black B@ndit; 7 september 2009, 17:33.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Ik vind het zelf altijd jammer als je een unieke foto hebt die met een matig toestel genomen is.
                              Gewoon een lichte dslr met een goede lichte lens erbij. Mijn zoon heeft super mooie goto's gemaakt in Australie en Nieuw Zeeland met een Nikon D200 en later de USA met een Nikon D60. We hebben er nu als licht toestel de D5000 bij met een 18-105VR lens.
                              Canon brent nu enkele zeer interessante wandellenzen uit , een 40D is best robuust (alhoewel ik met name de landschapsfoto's met die camera die ik toen gemaakt heb allemaal een beetje "geknepen" vond).
                              Met meer zou ik dan op zo'n reis niet gaan zeulen. Een lichte camera erbij is alleen maar meer gewicht en minder kwaliteit, overigens wel handig voor snapshots als je alleen iets in de zak wilt steken.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X