Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestel voor portretfoto's in cafés/dancings/clubs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fototoestel voor portretfoto's in cafés/dancings/clubs

Beste forumbewoners,

Ik maak al een tijdje portretfoto's in cafés/dancings/clubs met een Nikon D60 samen met een Nikon SB-600 + Sto-Fen Omnibounce. Fotos maken in het donker vergt nogal snel een hoge iso waarde, vooral als men nog wat licht wil meehebben van de omgeving. Ik denk aan spots, moving heads, enz... .

Ik maak mijn foto's meestal op een iso waarde van 800 en dan begint de ruis mij soms de keel uit te steken waardoor mensen de foto's niet meer goed gaan vinden. Oplossing ?

Omdat ik de D60 nooit gekocht heb voor dit werk ga ik een ander toestel kopen. Eén die minder ruis geeft bij hoge iso waarde. Nu ben ik aan het twijfel of ik een D90 of een D300 zou kopen. Dat het een nikon gaat blijven staat vast aangezien ik geen nieuwe flits wil kopen.

Ook waar ik veel belang aan hecht ik het terugspelen van het beeld. Als ik een foto neem met mijn D60 duurt het ongeveer 4 seconden eer dat die foto op het beeld komt op hoogste jpeg kwaliteit met een Scandisk Ultra II kaartje, met een Extreme III is het niet beter. Gaat dit sneller bij een D90 / D300, bij een canon is dat precies altijd instant.

Alvast bedankt
    Groetjes,
    Dietger

Re: Fototoestel voor portretfoto's in cafés/dancings/clubs

Ik heb me net de nikonD 300 gekocht ,moet zeggen was wel even een zwaarder investering maar die investering is zekers de moeite waard ,en aangezien je toch al nikon lenzen heb zou ik zekers gaan voor de Nikon D 300 ,en zekers als je veel in het donker fotografeerd .

Groetjes

Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Ik denk niet dat een leek zich zal storen aan een beetje extra ruis.
      Is op ISO400 werken + langere sluitertijd geen optie (sluitertijd van halve seconde ofzo) ?

Comment

Bij een sluitertijd van 1/2 seconde vindt ik het al moeilijk om een echte scherpe foto te maken. Als de mensen bewegen ben ik weer genoodzaakt om de mensen opnieuw te vragen om bij elkaar te gaan staan en dat is niet plezant voor beide. Het zou van de eerste keer goed moeten zijn.Die eerste zin hierboven is wel waar maar ooit zei er iemand dat buiten de kwantiteit ook de kwaliteit belangerijk is en ruis hoort niet echt in dat plaatje van kwaliteit.

Groetjes,
        Dietger

Comment

Uit verschillende tests zou blijken dat de d90 een iets hardere ruis onderdrukking heeft dan de d300. De d90 voldoet dus beter aan wat je zoekt. Als geld geen probleem is ga voor de d700, die kent zijn gelijke niet!

Link1

Link2
          NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiuma Bekijk bericht
            . Als geld geen probleem is ga voor de d700, die kent zijn gelijke niet!
            Wat dacht je van het origineel de D3, ruist net zo weinig....
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Wat dacht je van het origineel de D3, ruist net zo weinig....
              Inderdaad, maar ja ook een pak duurder. Je hebt wel gelijk, als geld toch geen probleem zou zijn....
              NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mdietger Bekijk bericht
                Ik maak al een tijdje portretfoto's in cafés/dancings/clubs met een Nikon D60 samen met een Nikon SB-600 + Sto-Fen Omnibounce. Fotos maken in het donker vergt nogal snel een hoge iso waarde, vooral als men nog wat licht wil meehebben van de omgeving. Ik denk aan spots, moving heads, enz...

Ik maak mijn foto's meestal op een iso waarde van 800 en dan begint de ruis mij soms de keel uit te steken waardoor mensen de foto's niet meer goed gaan vinden.

Oplossing ?
                Op welke sluitertijden werk je ? Welke lichtmeting gebruik je ?

Ik denk niet dat je aan nieuw materiaal toe bent, maar aan een nieuwe werkwijze, met langere sluitertijden (1/6de, soms zelfs nog langer), en je zal zien dat er zelfs veel meer sfeer in je foto's komt. Flits dan bovendien nog op tweede gordijn. Je zal merken dat je die ISO 800 helemaal niet nodig hebt om sfeer in de beelden te krijgen.

Comment

ik volg festina hierin.

als je inflitst maakt een lange sluitertijd niks uit voor je geportretteerden.
                  je onderwerpen worden gefixeerd door de flits en met de lange tijd vang je des te meer omgevingslicht.
                  zet je iso één stapje lager en je sluitertijd één stapje langer.
                  je zult zien: een wereld van verschil!

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Zoals Festina zegt is flitsen op 2e gordijn belangrijk om personen mooi te bevriezen op het einde van de sluitertijd ipv in het begin.

Comment

Ik heb lang foto's gemaakt met volgende setting:

Iso:800
                      Diafragma : 3.5
                      Sluitertijd 1/200
                      Lichmeting : Matrix meting
                      Flits : standaard met witbalans -1.3
                      -->Gevolg te veel ruis

Nu ben ik aan het proberen met volgende instellingen

Iso:400
                      Diafragma : 5
                      Sluitertijd 1/2
                      Lichmeting : Matrix meting
                      Flits : standaard met witbalans -1.3
                      -->Gevolg beelden zijn niet scherp genoeg

Misschien een proberen met een sluitertijd van 1/6 en flitsen op 2de gordijn??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mdietger Bekijk bericht
                        Bij een sluitertijd van 1/2 seconde vindt ik het al moeilijk om een echte scherpe foto te maken. Als de mensen bewegen ben ik weer genoodzaakt om de mensen opnieuw te vragen om bij elkaar te gaan staan en dat is niet plezant voor beide. Het zou van de eerste keer goed moeten zijn.Die eerste zin hierboven is wel waar maar ooit zei er iemand dat buiten de kwantiteit ook de kwaliteit belangerijk is en ruis hoort niet echt in dat plaatje van kwaliteit.

Groetjes,
                        Dietger
                        Als er niet teveel omgevingslicht is en de spots niet op je persoon schijnen is een halve seconde best haalbaar.
                        Indien je toch wilt upgraden is een D300 geen slechte keuze. Deze fotograaf heeft een D300:
                        Explore Sille Van Landschoot’s 9,220 photos on Flickr!

Comment

3 parameters: diafragma, sluitertijd en iso.

als je teveel ruis genereert op iso 800, ga dan naar iso 400.
                          dat is één stop terug.
                          hou je diafragma op f3.5 en je sluiterssnelheid omlaag naar 1/100.
                          zo krijg je dezelfde belichting met de heft minder ruis.

iso800 f3.5 1/200s tegenover iso400 f5 1/2s is een verschil van ... +5 stops

en beide zijn juist belicht?
                          dat moet je toch echt eens uitleggen ...

mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

De gezichten zijn iets lichter maar het gaat zich tussen de 2 instellingen vooral om de achtergrond. Bij de eerste is de achtergrond relatief donker terwijl bij de tweede je heel veel omgevingslicht hebt. Maar ik ga zeker vanavond nog wat experimenteren

Groetjes,
                            Dietger.

Comment

Er zijn zoveel vormen van portretfoto's in café's/disco's/clubs dat het moeilijk te zeggen is of jouw camera daarvoor voldoende is of niet. Het hangt helemaal af van wat je wil. Je fotografeert dus idd veel in omstandigheden waar bijna geen licht is. In die gevallen vind *ik* persoonlijk het helemaal niet nodig om foto's te hebben waarop ineens wel helder belichte portretten van scherp afgebeelde mensen afgebeeld staat. Wil je dat wel, dan heb je voor dat gedeelte van je fotografie je flash nodig. En die kan je verder ook inzetten voor het gedeelte scherpe foto's maken bij lange sluitertijd.

Maar daarnaast geloof ik er niet echt in dat je met beter materiaal ook sowieso betere foto's gaat maken. De extremen waarin je je toestel kan gebruiken zullen opschuiven. Er zullen foto's zijn die je met beter materiaal wel kan maken en met je D60 op dit moment niet. Al de rest hangt af van HOE je de foto's maakt, op welke manier je dat weinige licht wil vangen en waar je zelf vindt dat de grenzen van waar je toestel goede foto's kan maken bereikt zijn. Een hoge ISO geeft je dan wel wat meer mogelijkheden, maar of het het waard is om daarom 1500 euro extra in een body te gaan investeren...

Comment

Working...
                              X