Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestel voor portretfoto's in cafés/dancings/clubs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fototoestel voor portretfoto's in cafés/dancings/clubs

Oorspronkelijk geplaatst door Kiuma Bekijk bericht
    Uit verschillende tests zou blijken dat de d90 een iets hardere ruis onderdrukking heeft dan de d300. De d90 voldoet dus beter aan wat je zoekt.
    Waarom zou de D90 dan beter voldoen.
    Als je ter plaatse direct zou willen afdrukken misschien.
    Zoniet moet je thuis verwerken en in de nabewerking zelf een ruisonderdrukken inbouwen geeft meer mogelijkheden dan gebruik maken van de in camera ruisonderdrukking.
    Je heb de scherpte dan namelijk beter onder controle als je de ruisonderdrukking zelf doet.

Dus als het niet direct moet afgedrukt worden, geniet de D300 de voorkeur.
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Als er sprake is van achtergrond verlichting dan kun je dat gewoon meten.
      Ga daarbij uit van het gebruik van bijvoorbeeld f/4 en vervolgens stel je daar de sluitertijd op in waarbij je beter niet lager gaat dan 1/3 of 1/4s, mede afhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand. (ik neem aan dat je niet in het telebereik werkt)
      Met de flitser regel je dan de objectverlichting bij ISO 200 en f/4, naar keuze met enige negatieve belichtingscompensatie.
      De flitser is in deze situatie de belangrijke factor, de camera doet er eigenlijk niet zoveel toe.

Comment

Ik zou zeggen gebruik eerder een gevoelige lens. Een vaste lens is niet te duur. Zelfs gebruik ik mijn canon 350D (4 jaar, 8Mb) met een 24-70 2.8L (1000Euro) of met een 50mm 1.4 (340Euro) en grote externe flitser (die stuurt ook hulplicht). Je kan dan bij 200iso blijven en 1/60 of sneller fotograferen. Door de vergrotingsfactor van de 350d is de 50mm niet echt handig. Bij Nikkor heb je niet zo veel keus, misschien de 35mm-dx-1.8?

Comment

Oei oei, hier worden heel wat goede maar ook minder goede tips gegeven.

Een lichtsterkere lens heeft niet veel zin, aangezien je toch niet lager dan f4 wil gaan op groepjes mensen vast te leggen, anders is niet iedereen meer scherp. Zeker niet de 35mm, die is voor dit soort fotografie echt te lang, hier wil je echt meer breed gaan en wil je de flexibiliteit van een zoom toch echt niet opgeven (ik toch zeker niet).

Flitsen op tweede grodijn kan nuttig zijn voor dansende mensen, maar niet voor portretjes op feestjes. Je zit dan met redelijk lange sluitertijden te werken. TTL werkt als volgt: eerst wordt een of meerdere preflashes afgevuurd om het flitslicht te meten, dan gaat de shutter open en dan pas op het einde wordt er geflitst. Die eerste preflashes doen veel mensen met hun ogen knipperen waardoor ze met hun ogen dicht op de foto staan. Daarom flits ik in zulke omstandigheden op eerste gordijn.

D90 of D300 maakt echt niet uit, die leveren hetzelfde resultaat af, de ene doet ruisonderdrukking net ietsje anders dan de andere, maar aangezien je in dit soort situaties toch het best in raw werkt om kleuren wat bij te trekken (spots etc), maakt dat niet zoveel uit en kan je dat zelf naderhand evengoed of zelfs beter doen.

Hoedanook zijn die hogeisowaarden niet te vermijden wil je nog wat extra omgevingslicht en sfeer meenemen. Zulke locaties kunnen behoorlijk donker zijn en maken het niet mogelijk om op iso200 te werken zonder sfeer te verliezen. Dit is een soort fotografie waar beter materiaal wel degelijk voor betere foto's kan zorgen. Ik vind het echt helemaal niet erg om enkel met een compactje op reis te vertrekken, maar op een feestje wil ik toch echt wel een dslr en externe flits, zulke locaties vragen over het algemeen veel van je toestel. Voor mij ook de reden waarom ik aan het denken ben mijn D50 weg te doen en een D90 in de plaats te halen.
          Last edited by Teun_2; 26 augustus 2009, 10:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            3 parameters: diafragma, sluitertijd en iso.

als je teveel ruis genereert op iso 800, ga dan naar iso 400.
            dat is één stop terug.
            hou je diafragma op f3.5 en je sluiterssnelheid omlaag naar 1/100.
            zo krijg je dezelfde belichting met de heft minder ruis.

iso800 f3.5 1/200s tegenover iso400 f5 1/2s is een verschil van ... +5 stops

en beide zijn juist belicht?
            dat moet je toch echt eens uitleggen ...

mm
            Parameter 4: flits, en als die ttl doet maakt de rest niet zoveel uit. Met beide instellingen krijg je wel lekker platgeflitste fotos zonder ok maar enige kleuren van belichting in, dus beiden is een no-go imho.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Hoedanook zijn die hoge isowaarden niet te vermijden wil je nog wat extra omgevingslicht en sfeer meenemen. Zulke locaties kunnen behoorlijk donker zijn en maken het niet mogelijk om op iso200 te werken zonder sfeer te verliezen.
              Ik ben totaal niet akkoord. Zolang je twee stops lichtverschil, onderbellichting, aanhoudt met het gemeten licht (centrum gericht) gaat de flash bevriezen wat ze belicht. De langere sluitertijden maken dat de omgeving mee doorkomt, zelfs op ISO 200. Maandagavond nog een reportage gezien van een fuif, speciaal meegebracht naar de club als voorbeeld van gebruik van lange sluitertijden bij flitsen. Kortst gebruikte sluitertijd was 1/15de, maar er waren er ook bij met een sluitertijd van 1/3de en die vlijmscherp waren, omdat de flash bevriest wat zij belicht. Het enige nadeel kan zijn, dat is als er beweging is en de belichting zit vlak achter de geportretteerde, dat ze er door schijnt.

Zeker voor portretjes is dit geen probleem, omdat de mensen stilstaan. Diafragma kan perfect op F5,6 bij die langere sluitertijd, zodat je voldoende scherptediepte krijgt voor groepsfoto's. Zo'n foto's zijn helemaal niet platgeflitst omdat je met de sluitertijd compenseert wat je met de ISO's niet doet. Het is daarom net dat dit in een donkere omgeving zo interessant is. Ik kan je verzekeren dat er evenveel sfeer in zit dan in foto's op hogere ISO-waardes, en... er zit nog veel meer beweging in, en dus vaak ook meer dynamiek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Ik ben totaal niet akkoord. Zolang je twee stops lichtverschil, onderbellichting, aanhoudt met het gemeten licht (centrum gericht) gaat de flash bevriezen wat ze belicht. De langere sluitertijden maken dat de omgeving mee doorkomt, zelfs op ISO 200. Maandagavond nog een reportage gezien van een fuif, speciaal meegebracht naar de club als voorbeeld van gebruik van lange sluitertijden bij flitsen. Kortst gebruikte sluitertijd was 1/15de, maar er waren er ook bij met een sluitertijd van 1/3de en die vlijmscherp waren, omdat de flash bevriest wat zij belicht. Het enige nadeel kan zijn, dat is als er beweging is en de belichting zit vlak achter de geportretteerde, dat ze er door schijnt.

Zeker voor portretjes is dit geen probleem, omdat de mensen stilstaan. Diafragma kan perfect op F5,6 bij die langere sluitertijd, zodat je voldoende scherptediepte krijgt voor groepsfoto's. Zo'n foto's zijn helemaal niet platgeflitst omdat je met de sluitertijd compenseert wat je met de ISO's niet doet. Het is daarom net dat dit in een donkere omgeving zo interessant is. Ik kan je verzekeren dat er evenveel sfeer in zit dan in foto's op hogere ISO-waardes, en... er zit nog veel meer beweging in, en dus vaak ook meer dynamiek.
                Dit is natuurlijk allemaal afhankelijk van de locatie waar je schiet, maar op sommige leuke chiro/scoutsfuiven heb je echt niet voldoende licht om met 1/3 op F4 en iso 200 voldoende licht binnen te trekken. Dat flash bevriest gebruik ik wel, maar iso 200 is imho enkel goed bruikbaar in de wel erg goed verlichte clubs en discotheken en dan nog alleen als je een echte lichtbron achter je hebt staan. Ik ben op zich ook wel fan van kleurrijke feestjesfotos, dat kan er natuurlijk ook wel aan liggen. Mijn standaard instellingen liggen rond de iso 800 - 1/3 - f/4 en flash ttl, eventueel een halve stop onderbelicht.

Comment

Working...
                X