Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D: we zijn weer vertrokken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Het is niet meteen fout wat Puerte zegt. Het is best mogelijk dat de constructie van een objectief een compromis inhoud tussen scherpte en kleurfouten.
    Da's dan de eigenschap van elk afzonderlijk objectief. Zet dat bewust (beter of slechter) objectief dan op een 10D, een 5D2 of de nieuwe 7D, en je zal de verschillen wel merken
    Last edited by frank207be; 4 september 2009, 21:00. Reden: Bijgevoegd

    Comment


    • #77
      Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Da's dan de eigenschap van elk afzonderlijk objectief. Zet dat bewust (beter of slechter) objectief dan op een 10D, een 5D2 of de nieuwe 7D, en je zal de verschillen wel merken
      Natuurlijk, maar dat is niet waar puerte op doelt. Je bent gewoon over iets anders bezig. "Fout" is dan ongepast, vind ik.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #78
        Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Natuurlijk, maar dat is niet waar puerte op doelt. Je bent gewoon over iets anders bezig. "Fout" is dan ongepast, vind ik.

        Dave
        OK, ik neem wat gas terug: ik had de "meestal" in zijn zin overgeslagen.

        Comment


        • #79
          Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Da's nog altijd extra werk. Nikon biedt dit in-camera aan en zelfs voor niet Nikon objectieven, en de Capture NX2 doet exact hetzelfde met de RAW's. Perfectie zonder dat je er iets voor hoeft te doen

          Fout: De objectieven projecteren steeds dezelfde CA, scherpte, diffractie en vignettering bij een bepaald diafragma. Het is alleen de pixeldensiteit en grootte van de sensor die bepaalt hoeveel er van op het uiteindelijk beeld komt.

          Als je een doordeweekse objectief neemt, en je vergelijkt deze met een topclass objectief dat heel scherp is en een zelfde brandpuntafstand heeft, dan is de kans op meer CA bij zelfde opname parameters groter bij het top-class objectief.

          Diffractie wordt niet enkel door diafragma opening bepaald, maar ook door de constructie, en de kwaliteit van het gebruikte glas voor de lenzen van het objectief.
          Pixeldichtheid is hier ook een belangrijke factor maar ook de constructie van de micro lenzen hebben een invloed.

          Als je twee afdrukken gaat vergelijken van gelijke grote, eentje gemaakt met 12mp en een ander met 18mp, gaan de verschillen uiteindelijk eerder beperkt zijn.

          als je op pixel niveau kijkt gaat een 18mp toestel fouten v/d lens beter tonen,vooral omdat ze meer uitvergroot worden.

          Een probleem met lenzen kan zijn dat hun oplossend vermogen niet voldoet aan de hoge resolutie van de sensor.
          De resolutie van een klassieke film kun je vergelijken met een 12 a 14mp FF sensor, dus een lens die een resolutie van 20mp FF aankon was zeer goed bruikbaar in film.
          Een 18mp 1,6 cropsensor zal echter aan de lens een resolutie van rondom de 40mp vragen.

          Comment


          • #80
            Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

            Ik maak me om het oplossend vermogen van een objectief niet zo veel zorgen.
            Als men in staat is om met 11 MP op een sensor van 8,8 x 6,6 mm een resolutie te verkrijgen die gelijk is aan die van een D90 (voorzien van een excellent lensje) dan zit het met glaswerk over het algemeen wel goed.
            Een Canon Powershot G10 met een sensor van 7,6 x 5,7 mm laat zelfs een beduidend hogere resolutie zien.
            Ik ga er hierbij van uit dat aan alle glaswerk dezelfde berekeningen ten grondslag liggen.

            Comment


            • #81
              Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

              oplossend vermogen van recente objectieven (vooral zooms dan) ligt veel hoger dan bij oudere versies.
              sommige gebruikers op 20mp+ FF zien dat kwaliteit van hun oudere lenzen al niet meer optimaal is op die toestellen, centrum misschien juist nog wel, en dan enkel in de omgeving van de sweet spot, maar daarbuiten.

              bij afdrukken op klein formaat, blijven die verschillen beperkt., maar ja met zulke toestellen wil je ook wel iets anders doen.

              Opbouw objectief van compact toestelletjes is veel eenvoudiger en bevat minder lenzen, maar kunnen heel goed zijn. Door verschil in afstand tot de sensor is de scherptediepte in zulke lensjes vele hoger, je krijgt minder strooilicht op de sensor, strooilicht zorgt voor onscherpte. bvb je oog, een heel klein lensje is zeer scherp he, allez voor ons althans.
              Als je een lens test met een 6mp toestel of met een 12 of 18mp toestel, ga je mogelijk telkens verschillende resultaten krijgen.

              Comment


              • #82
                Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                oei,

                Ik dacht een topic over de canon 7d te zien krijgen, althans volgens de topicnaam, maar ik kom blijkbaar terecht op een discussie over oplossend vermogen en sensors en lenzen....

                Comment


                • #83
                  Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  Op die high MP DSLR's ga je best niet te ver voorbij F8
                  idd. de 7D schijnt nog 't ergst te zijn. Hier:
                  Is the Canon EOS 7D right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

                  Bij het eerste tabelletje moet je kijken in de kolom van DLA. Zie je voor elk toestel waar je beter niet boven kan zitten. Bij de 7D is dat al bij 6.8!
                  De oude 5D komt er nog als beste uit.
                  Last edited by andreas612; 5 september 2009, 12:40.
                  1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                    Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
                    Wie doet beter?
                    1.549,90 EUR bij top-foto.de
                    i.p.v. 1649,00 Eur bij fotokoch.de
                    Laat maar zakken ;-)
                    Bij deze is ie 1699,95 dollar:

                    omgerekend met de huidige dollarkoers is dat € 1189,95
                    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      . Door verschil in afstand tot de sensor is de scherptediepte in zulke lensjes vele hoger, .
                      Nonsens.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                        Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                        idd. de 7D schijnt nog 't ergst te zijn. Hier:
                        Is the Canon EOS 7D right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

                        Bij het eerste tabelletje moet je kijken in de kolom van DLA. Zie je voor elk toestel waar je beter niet boven kan zitten. Bij de 7D is dat al bij 6.8!
                        De oude 5D komt er nog als beste uit.
                        Vrijwel zeker is dat de testresultaten beoordeeld zijn op 100%.
                        Dit betekent dat men een verstrooiingscirkel heeft moeten hanteren die gelijk is aan 2x de pixelgrootte.
                        Deze test is dus niet praktijk relevant.
                        De werkelijkheid is dat wanneer je hebt uitgerekend wanneer diffractie op gaat treden, dat je nog twee stops verder kunt diafragmeren zonder hinder te gaan ondervinden van diffractie.

                        Het moge duidelijk zijn dat wanneer de 7D zichtbare onscherpte zou gaan vertonen bij diafragma's kleiner dan f/6,8 ..... deze camera zo goed als onbruikbaar is.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Vrijwel zeker is dat de testresultaten beoordeeld zijn op 100%.
                          Dit betekent dat men een verstrooiingscirkel heeft moeten hanteren die gelijk is aan 2x de pixelgrootte.
                          Deze test is dus niet praktijk relevant.
                          De werkelijkheid is dat wanneer je hebt uitgerekend wanneer diffractie op gaat treden, dat je nog twee stops verder kunt diafragmeren zonder hinder te gaan ondervinden van diffractie.

                          Het moge duidelijk zijn dat wanneer de 7D zichtbare onscherpte zou gaan vertonen bij diafragma's kleiner dan f/6,8 ..... deze camera zo goed als onbruikbaar is.
                          Het moge duidelijk zijn dat "hinder" een subjectief gegeven is, en afhankelijk van de beoogde doelstelling. En dat pure wetenschappelijke cijfers "100%" objectief zijn.

                          Dat de 7D hier zo "slecht" op scoort is ook te verklaren: de sensor heeft de hoogste pixeldichtheid ooit van alle APS-C sensoren. De pixeldichtheid van de sensor van de 5DmkII is niet hoger dan die van een 350D.

                          Dave


                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #88
                            Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken



                            Zelfs wanneer een camera systeem gebruikt wordt nabij of zelfs voorbij de diffractie limiet, dan zullen andere factoren zoals scherpstelnauwkeurigheid, bewegingsonscherpte en de kwaliteit van de lens hoogst waarschijnlijk een grotere rol spelen.
                            Diffractie zal dus een beperkende factor zijn bij gebruik van een statief, MLU en een uitstekende lens.

                            Zie voor een uitgebreide uiteenzetting: http://www.cambridgeincolour.com/tut...hotography.htm

                            Besteed bij gebruik van de diffractie calculator eens veel aandacht aan de afdrukgrootte en bekijkafstand en zie hierbij hoe de Circle of Confusion (Verstrooiingscirkel) wijzigt!!!
                            Haal hierbij het vinkje bij “Set Circle of Confusion = Twice Pixel Size” weg .

                            Comment


                            • #89
                              Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Vrijwel zeker is dat de testresultaten beoordeeld zijn op 100%.
                              Dit betekent dat men een verstrooiingscirkel heeft moeten hanteren die gelijk is aan 2x de pixelgrootte.
                              Deze test is dus niet praktijk relevant.
                              De werkelijkheid is dat wanneer je hebt uitgerekend wanneer diffractie op gaat treden, dat je nog twee stops verder kunt diafragmeren zonder hinder te gaan ondervinden van diffractie.

                              Het moge duidelijk zijn dat wanneer de 7D zichtbare onscherpte zou gaan vertonen bij diafragma's kleiner dan f/6,8 ..... deze camera zo goed als onbruikbaar is.
                              Jij gaat blijkbaar uit van een print, wat voor veel mensen met andere toepassingen (bv. internet) ook niet praktijk relevant is Als je er vanuit gaat dat 18mp je beter crop mogelijkheden gaan opleveren, dan kan je niet anders dan met deze optische wetmatigheden rekening te houden.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                Als je een doordeweekse objectief neemt, en je vergelijkt deze met een topclass objectief dat heel scherp is en een zelfde brandpuntafstand heeft, dan is de kans op meer CA bij zelfde opname parameters groter bij het top-class objectief.

                                Diffractie wordt niet enkel door diafragma opening bepaald, maar ook door de constructie, en de kwaliteit van het gebruikte glas voor de lenzen van het objectief.
                                Pixeldichtheid is hier ook een belangrijke factor maar ook de constructie van de micro lenzen hebben een invloed.

                                Als je twee afdrukken gaat vergelijken van gelijke grote, eentje gemaakt met 12mp en een ander met 18mp, gaan de verschillen uiteindelijk eerder beperkt zijn.

                                als je op pixel niveau kijkt gaat een 18mp toestel fouten v/d lens beter tonen,vooral omdat ze meer uitvergroot worden.

                                Een probleem met lenzen kan zijn dat hun oplossend vermogen niet voldoet aan de hoge resolutie van de sensor.
                                De resolutie van een klassieke film kun je vergelijken met een 12 a 14mp FF sensor, dus een lens die een resolutie van 20mp FF aankon was zeer goed bruikbaar in film.
                                Een 18mp 1,6 cropsensor zal echter aan de lens een resolutie van rondom de 40mp vragen.
                                Hmmm ivm je eerste zin: kijk eens naar beide (toegegeven exotische) Canon en Nikon 200mm f/2

                                Comment

                                Working...
                                X