Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300D, sportfotografie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 300D, sportfotografie ?

    Alhoewel niemand hier waarschijnlijk een goed antwoord zal kunnen op geven, aangezien de 300D er nog niet is...

    Zal de 300D voldoende mogelijkheden hebben om aan sport fotografie te doen. Hiermee bedoel ik bv. veldrijden, wielrennen, etc...

    Graag jullie mening ?

    Dieter.


  • #2
    persoonlijk zeg ik volmondig "neen" ... waarom :

    - te kleine buffer, 4 beelden is zo gepasseerd, zeker in de sport. ik ondervind zelf dat 6 ook te weinig is, de 10D heeft er 9 en smart buffering die goed werkt...

    - te snel om de AF te beoordelen, ik zou eerst zien of er anderen met de AF goed resultaat behalen ... want een snelle AF is een must voor actie

    - voor de rest heb ik de review nog niet helemaal bekeken, maar vooral punt 1 lijkt een minpunt, punt twee ook als het niet echt snel kan gaan

    Als je gewoon 'af en toe' een beeld schiet tijdens een sportevenement, zal het wel lukken, maar bv een ruiter die een jumping rijdt, daar zou ik liever enkele beelden na elkaar willen en daarna direct verder kunnen (om maar een vb te geven)

    Comment


    • #3
      Das duidelijk, zijn er alternatieven dan de 10D voor sportfotografie ? Weliswaar met "amateurs" - budget ?

      Dieter.

      Comment


      • #4
        Originally posted by dieter
        Das duidelijk, zijn er alternatieven dan de 10D voor sportfotografie ? Weliswaar met "amateurs" - budget ?

        Dieter.
        Mss even wachten op de Sony F828. Verwacht wordt dat het een 9 image buffer is. Verder weet ik niet dat die lens snel is maar die 9image buffer zal ook wel neit in full frame zijn maar ja... Mss dan de Sony F828. kwestie van smaak.

        Comment


        • #5
          Originally posted by The_End
          Originally posted by dieter
          Das duidelijk, zijn er alternatieven dan de 10D voor sportfotografie ? Weliswaar met "amateurs" - budget ?

          Dieter.
          Mss even wachten op de Sony F828. Verwacht wordt dat het een 9 image buffer is. Verder weet ik niet dat die lens snel is maar die 9image buffer zal ook wel neit in full frame zijn maar ja... Mss dan de Sony F828. kwestie van smaak.

          hmm... niet te vergelijken met DSLR's... deze toestellen... de Fuji 602 was ook enorm snel, maar had geen AI servo (continue focus-systeem), met als gevolg dat je steeds moet scherpstellen op een voorafgekozen punt...
          Als je met AI Servo gewoon bent te werken, kan en wil je niet meer terug.
          Luc

          Comment


          • #6
            Originally posted by Phille
            persoonlijk zeg ik volmondig "neen" ... waarom :

            - te kleine buffer, 4 beelden is zo gepasseerd, zeker in de sport. ik ondervind zelf dat 6 ook te weinig is, de 10D heeft er 9 en smart buffering die goed werkt...

            - te snel om de AF te beoordelen, ik zou eerst zien of er anderen met de AF goed resultaat behalen ... want een snelle AF is een must voor actie

            - voor de rest heb ik de review nog niet helemaal bekeken, maar vooral punt 1 lijkt een minpunt, punt twee ook als het niet echt snel kan gaan

            Als je gewoon 'af en toe' een beeld schiet tijdens een sportevenement, zal het wel lukken, maar bv een ruiter die een jumping rijdt, daar zou ik liever enkele beelden na elkaar willen en daarna direct verder kunnen (om maar een vb te geven)
            Camera in AI servo = max 4 beelden? of is dat in continui... mode?

            Comment


            • #7
              veldrijden, wielrennen
              Je zal wel je plan kunne trekkenhoor met de 300D voor zo'n dingen, maar die burstvan max 4 foto's is idd wat aan de krappe kant voor zo'n dingen.

              Wil je het ideale toestel voor sportfotografie, zoek u een canon 1D tweedehands, die heeft pas burst, 9 fps tot 21 foto's.
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by The_End
                Originally posted by Phille
                persoonlijk zeg ik volmondig "neen" ... waarom :

                - te kleine buffer, 4 beelden is zo gepasseerd, zeker in de sport. ik ondervind zelf dat 6 ook te weinig is, de 10D heeft er 9 en smart buffering die goed werkt...

                - te snel om de AF te beoordelen, ik zou eerst zien of er anderen met de AF goed resultaat behalen ... want een snelle AF is een must voor actie

                - voor de rest heb ik de review nog niet helemaal bekeken, maar vooral punt 1 lijkt een minpunt, punt twee ook als het niet echt snel kan gaan

                Als je gewoon 'af en toe' een beeld schiet tijdens een sportevenement, zal het wel lukken, maar bv een ruiter die een jumping rijdt, daar zou ik liever enkele beelden na elkaar willen en daarna direct verder kunnen (om maar een vb te geven)
                Camera in AI servo = max 4 beelden? of is dat in continui... mode?
                AI Servo en continue mode staan volledig los van mekaar Gert...
                Van de geringe buffer-ruimte zou ik me niet teveel aantrekken...
                ik heb indertijd met de D30 ook prachtige beelden kunnen maken, je moet simpelweg rekening houden met méér missers dan bv met een 1d.

                groeten,
                Luc

                Comment


                • #9
                  Ik merk toch dat men hier behoorlijk veeleisend is bij camera-keuze en lens-keuze, net als op dpreview. Soms lijkt het alsof enkel de duurste modellen en lenzen (L) "net voldoende" zijn.

                  Ik wil hier geen ruzie maken over wat ik hier net schreef, dus wie zich door mijn bovenstaande zin herkent als equipment-addict, tja... wie het schoentje past trekke het aan hee? Ik zeg trouwens niet dat "steeds het beste willen" iets slecht is, wel integendeel, maar men moet toch beseffen dat:

                  -niet iedereen "het beste" kan en/of wil betalen
                  -niet enkel "het beste" geschikt is voor bepaalde types van fotografie (of dat nu sport, of wildlife of macro is, maakt niet uit). Er zijn ook "non-top" camera's die zeker en vast goed genoeg zijn voor de meeste fotografie-disciplines, en zelfs uitblinken in één of meerdere van deze disciplines


                  Met andere woorden; het hangt ervan af wat je er zelf van verwacht.

                  Persoonlijk zou ik de 300D zeker en vast niet uitsluiten voor sportfotografie. Toegegeven, hij gaat niet uitblinken in deze discipline, maar geschikt is hij zeker wel. Zeker voor een amateurfotograaf die wat sport-plaatjes wil schieten.

                  Praktijkervaringen hebben we nog niet, dus laten we ons baseren op de feiten:

                  1. De 300D heeft een sports-mode, die IDENTIEK is aan de sports-mode op de 10D (ook gelimiteerd op ISO400, evaluative metering, AF AI servo en zo)

                  2. De buffer is inderdaad maar 4 pics groot, maar de 300D beschikt - net als de 10D - over smart buffering. Lees HIER op dpreview wat dat inhoud, en lees met name de "Image processing sequence" paragraaf. Blijkt dat je snel na de eerste 4 shots al terug kan schieten, en dat na 2.6 seconden je buffer zelfs helemaal leeg is en dat je dan terug 4 shots kan nemen. Als ik voor mezelf mag spreken; voor mij lijkt dit toch afdoende te zijn voor de sport-shots van een door-de-weekse amateurfotograaf.

                  3. (edit) misschien ook niet te onderschatten is de nieuwe ef-s lens mount. Lichtere en kleinere lenzen: dat lijkt me toch ook wel een voordeel te zijn bij sportfotografie...

                  Het is niet mijn bedoeling de 300D hier te verdedigen of zo. Just stating the facts...

                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Kan daar alleen nog maar aan toevoegen : Al koop je een camera van 10.000 euro , of je koopt een camera van 500 euro , het is uiteindelijk toch de persoon zelf die het knopje moet indrukken
                    Als die niet bekwaam is , dan zal de foto zowel op die camera van 10.000 euro als die van 500 euro er niet goed uitkomen ...........

                    Wat dus bij mij het geval is
                    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                    Comment


                    • #11
                      Gaat in dit geval niet zozeer op Hanske, vermits je hier echt wel een snel toestel moet hebben en een redelijke buffer en liefst ook tracking focus. Met de s602z kan je ook sportfotografie doen, maar daar mis je het laatste. En met een 1MP zal het ook wel gaan zonder buffer en met een shutterlag van 0.5s...
                      Maar het 'werkt' niet..

                      Ik geef wel Jochen gelijk, want als je doorredeneert, moet je ook concluderen dat een D100 of een 10D bijlange niet geschikt zijn, een 1D daarentegen.. om maar te zeggen, alles is relatief.

                      Meer geld > beter materiaal, maar een beetje relativeren mag af en toe wel.
                      Punt is: hoe belangrijk is het en kan je portemonnee de budgettaire last verdragen, indien twee keer ja.. ga dan maar voor een 1D..
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12
                        volledig akkoord met de stelling van Jochen...
                        zoals ik al zei, de D30 en zelfs Fuji 602 hebben me goede beelden opgeleverd, hoewel voor sport/actie een continue-focus toch een vereiste is imo.
                        De nieuwe Canon zal zeker voldoen voor de amateur-sportfotograaf... zonder twijfel.
                        Luc

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jochen
                          Ik merk toch dat men hier behoorlijk veeleisend is bij camera-keuze en lens-keuze, net als op dpreview. Soms lijkt het alsof enkel de duurste modellen en lenzen (L) "net voldoende" zijn.

                          Ik wil hier geen ruzie maken over wat ik hier net schreef, dus wie zich door mijn bovenstaande zin herkent als equipment-addict, tja... wie het schoentje past trekke het aan hee? Ik zeg trouwens niet dat "steeds het beste willen" iets slecht is, wel integendeel, maar men moet toch beseffen dat..)
                          [/I]
                          En die nieuwe Canon lens: Canon 55-200/4,5-5-6 EF || USM

                          Super-compact and light, this lens is compatible with all EOS cameras and ideal for digital SLRs–when used on the EOS Digital Rebel, it’s equivalent to an approx. 90-320mm lens. The 13-element design’s new optical coatings are optimized for digital cameras. It focuses down to under 4 feet (1.2m), and its Micro USM-powered AF is faster than ever, due to new electronics within the lens.

                          Is die goed voor een amateursportfotograaf???

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by The_End
                            Originally posted by Jochen
                            Ik merk toch dat men hier behoorlijk veeleisend is bij camera-keuze en lens-keuze, net als op dpreview. Soms lijkt het alsof enkel de duurste modellen en lenzen (L) "net voldoende" zijn.

                            Ik wil hier geen ruzie maken over wat ik hier net schreef, dus wie zich door mijn bovenstaande zin herkent als equipment-addict, tja... wie het schoentje past trekke het aan hee? Ik zeg trouwens niet dat "steeds het beste willen" iets slecht is, wel integendeel, maar men moet toch beseffen dat..)
                            [/I]


                            En die nieuwe Canon lens: Canon 55-200/4,5-5-6 EF || USM

                            Super-compact and light, this lens is compatible with all EOS cameras and ideal for digital SLRs–when used on the EOS Digital Rebel, it’s equivalent to an approx. 90-320mm lens. The 13-element design’s new optical coatings are optimized for digital cameras. It focuses down to under 4 feet (1.2m), and its Micro USM-powered AF is faster than ever, due to new electronics within the lens.

                            Is die goed voor een amateursportfotograaf???

                            55-200 goed? Natuurlijk wel, en natuurlijk is er beter, maar hoogstwaarschijnlijk gaat de amateur fotograaf die een 300 koopt, er veel plezier aan beleven. geloof nou niet dat je geen goed aktiefotos gaat maken met een 300, en laat je niet wijsmaken dat je er een 2.8 L lens voor moet hebben. Ga je er je brood mee verdienen, dan is het anders , maar als hobbyist???


                            Comment


                            • #15
                              Das duidelijk, zijn er alternatieven dan de 10D voor sportfotografie ? Weliswaar met "amateurs" - budget ?

                              Dieter.
                              Hangt ervan af welke kwaliteit je wil. Ben je tevreden met 1.3 megapixel dan moet je misschien eens een tweedehands Olympus E100RS gaan zoeken...

                              Comment

                              Working...
                              X