Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectif rectilinéaire ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Bedankt voor de extra toelichting Marc.
    Om ingewikkelde verhalen te vermijden, heb ik "rectilineair" maar laten staan. Er wordt gelukkig niet écht verder op ingegaan.
    Meer foto's op Mukblog

    Comment


    • #17
      De eerste beschrijving van Jacki deed me denken aan "apochromatische lens", zo met die tegengestelde asynchromatische elementen...

      http://www.starizona.com/ccd/equipbasicsref.htm
      (uitleg over telescoop, maar volledig analoog voor lenzen)

      Dus eigenlijk gewoon een lens die geen chromatische aberratie vertoond...


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment


      • #18
        Hoog tijd voor een BD-verklarend-woordenboek !
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #19
          Originally posted by VJ
          De eerste beschrijving van Jacki deed me denken aan "apochromatische lens", zo met die tegengestelde asynchromatische elementen...
          http://www.starizona.com/ccd/equipbasicsref.htm
          (uitleg over telescoop, maar volledig analoog voor lenzen)
          Dus eigenlijk gewoon een lens die geen chromatische aberratie vertoond...
          Jörg
          Tja, apochromatisch lijkt er ook wel op ja...
          Hoewel... deze lenzen corrigeren zo te zien met name op kleuraberraties en niet op vervorming, terwijl die rectilineaire dat wel doet.
          Bovendien doet die laatste zin in de uitleg in mijn boek, over dat dit soort lenzen niet meer verkocht worden, me toch wel twijfelen....
          Lastig zeg

          Jacki
          Meer foto's op Mukblog

          Comment


          • #20
            Originally posted by Jacki
            Tja, apochromatisch lijkt er ook wel op ja...
            Hoewel... deze lenzen corrigeren zo te zien met name op kleuraberraties en niet op vervorming, terwijl die rectilineaire dat wel doet.
            Ik vraag me af hoe men bij astigmatische vervorming komt; normaliter zijn lenzen toch steeds sferisch, en niet cilindrisch ? Of is die astigmatische vervorming een gevolg van een aantal lenzen na elkaar te plaatsen ?

            Bovendien doet die laatste zin in de uitleg in mijn boek, over dat dit soort lenzen niet meer verkocht worden, me toch wel twijfelen....
            Ja... apochromatische lenzen worden nog verkocht (bijna alle goede lenzen houden er rekening mee).


            Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

            Comment


            • #21
              Ik ben ondertussen ook de term 'plan objectieven' tegengekomen. Zou dit iets kunnen zijn?
              Eerlijk gezegd weet ik niet hoe astigmatisme eruitziet
              Meer foto's op Mukblog

              Comment


              • #22
                Originally posted by Jacki
                Ik ben ondertussen ook de term 'plan objectieven' tegengekomen. Zou dit iets kunnen zijn?
                Eerlijk gezegd weet ik niet hoe astigmatisme eruitziet
                http://scienceworld.wolfram.com/physics/OpticalAberrations.html

                Simpel gezegd: bij astigmatisme zie je vb. scherp in 1 richting (vb. horizontaal) en wazig in de richting er loodrecht op (vertikaal); schuine lijnen zie je er ergens tussenin. Uiteraard dient dit niet per se horizontaal/vertikaal te zijn, het kan dus onder elke hoek (bij de oogarts zie je soms zo'n punt waaruit lijnen vertrekken op een testkaart: _\|/_ , maar dan nog meer). Als correctie hanteert men cilindrische lenzen (in tegenstelling tot sferische die voor normale correcties gebruikt worden), waarbij de as van de cilinder overeenkomt met de as die geen correctie behoeft. Een cilindrische lens heeft bijgevolg 2 specificaties: een hoek en een dioptrie.

                edit: voorbeelden van hoe het beeld vervormt wordt : http://www.optometrist.com.au/astigmatism.htm

                Jörg
                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                Comment


                • #23
                  VJ: wederom bedankt voor de uitleg.
                  Wat is fotografie toch een uitgebreid, maar interessant gebied
                  Meer foto's op Mukblog

                  Comment

                  Working...
                  X