Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectif rectilinéaire ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectif rectilinéaire ??

    Weet iemand hoe een dergelijk objectief in het Nederlands heet?
    Dit objectief wordt als volgt omschreven:

    "Dit objectief bestaat uit twee tegengestelde achromatische elementen, corrigeert vervorming zeer goed en is zeer helder. De beeldveldwelving blijft echter aanzienlijk, terwijl astigmatisme en coma nauwelijks worden gecorrigeerd. Dit objectief wordt niet meer verkocht en is dus alleen nog tweedehands verkrijgbaar voor grote camera's."

    Het heeft niet per se betrekking op digitale fotografie.

    Thanks, Jacki

    ps. Ik had hierboven 'aSYNchromatisch' staan maar dat moest uiteraard 'achromatisch zijn'
    Meer foto's op Mukblog

  • #2
    Hey Jacki,

    Nu ken ik Frans beter dan hij mij kent , maar ik stond toch effe te kijken. Heb het hier even ingegeven op het online Van Dale woordenboek, en ik kreeg:

    rectilinéaire
    (bijvoeglijk naamwoord)
    (fotografie)
    vrij van vertekening zijnd

    Tja, er bestaat dus geen echt woord voor in het NL...
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3

      Misschien gaat het om een PC-objectief : Perspective Correction. Dit zijn speciale objectieven voor architectuur die perspectief vervorming kunnen corrigeren door gebruik te maken van onderling verschuifbare lenselementen zodat de lenzen niet meer op 1 as liggen.

      Henk

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jochen
        Hey Jacki,
        Nu ken ik Frans beter dan hij mij kent , maar ik stond toch effe te kijken. Heb het hier even ingegeven op het online Van Dale woordenboek, en ik kreeg:

        rectilinéaire
        (bijvoeglijk naamwoord)
        (fotografie)
        vrij van vertekening zijnd

        Tja, er bestaat dus geen echt woord voor in het NL...
        Hee Jochen,
        Dat had ik inderdaad ook gevonden, maar ik dacht, misschien is er wel een betere term voor...
        Ik vrees dus van niet
        Bedankt voor het meezoeken in elk geval
        Meer foto's op Mukblog

        Comment


        • #5
          Originally posted by henkvw

          Misschien gaat het om een PC-objectief : Perspective Correction. Dit zijn speciale objectieven voor architectuur die perspectief vervorming kunnen corrigeren door gebruik te maken van onderling verschuifbare lenselementen zodat de lenzen niet meer op 1 as liggen.
          Ook jij bedankt voor de suggestie. Ik zal hier eens verder op zoeken.
          Meer foto's op Mukblog

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jacki
            Ook jij bedankt voor de suggestie. Ik zal hier eens verder op zoeken.
            Denk trouwens toch niet dat het over een PC-objectief gaat. Als je met Google zoekt, lijkt het gewoon om een objectief te gaan waarin geen sferische aberratie zit (barrel/pincushion).
            Helaas ook geen idee hoe je dit kan vertalen in het nederlands, tenzij als 'rectilineair'.

            Henk

            Comment


            • #7
              Originally posted by henkvw

              Denk trouwens toch niet dat het over een PC-objectief gaat. Als je met Google zoekt, lijkt het gewoon om een objectief te gaan waarin geen sferische aberratie zit (barrel/pincushion).
              Helaas ook geen idee hoe je dit kan vertalen in het nederlands, tenzij als 'rectilineair'.
              Nogmaals bedankt. Ik heb ondertussen ook voor die oplossing gekozen.
              Meer foto's op Mukblog

              Comment


              • #8
                Nochtans gaan rectaal en lineair niet samen, dacht ik.

                ...I know, I know... kon het niet laten...
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jochen
                  ...I know, I know... kon het niet laten...
                  Don't worry, we kennen je al langer als BD Perv .

                  Henk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jacki
                    Weet iemand hoe een dergelijk objectief in het Nederlands heet?
                    Dit objectief wordt als volgt omschreven:

                    "Dit objectief bestaat uit twee tegengestelde asynchromatische elementen, corrigeert vervorming zeer goed en is zeer helder. De beeldveldwelving blijft echter aanzienlijk, terwijl astigmatisme en coma nauwelijks worden gecorrigeerd. Dit objectief wordt niet meer verkocht en is dus alleen nog tweedehands verkrijgbaar voor grote camera's."

                    Het heeft niet per se betrekking op digitale fotografie.

                    Thanks, Jacki
                    Zijn dat geen TILT-SHIFT lenzen ?
                    Maar ja, da's dan ook weer geen Nederlands zeker ?
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by henkvw
                      Originally posted by Jochen
                      ...I know, I know... kon het niet laten...
                      Don't worry, we kennen je al langer als BD Perv .

                      Henk


                      Right. Takes one to know one!
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by henkvw
                        Denk trouwens toch niet dat het over een PC-objectief gaat. Als je met Google zoekt, lijkt het gewoon om een objectief te gaan waarin geen sferische aberratie zit (barrel/pincushion).
                        Helaas ook geen idee hoe je dit kan vertalen in het nederlands, tenzij als 'rectilineair'.
                        Qua terminologie zou ik ook niet meteen verder komen dan dat. Qua betekenis ben je er volgens mij knal op, Henk. Misschien moeten we het eens aan Jaco of aan Nicolas Brusselaers vragen, maar voor zover ik weet, wordt dit adjectief vooral gebruikt bij groothoeklenzen om het onderscheid te maken met een fisheye. Het zou dus een "rectilineair" groothoekobjectief moeten zijn, dat bijgevolg niet de typische vervormingen van een fisheye vertoont.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pieter G.
                          ... maar voor zover ik weet, wordt dit adjectief vooral gebruikt bij groothoeklenzen om het onderscheid te maken met een fisheye. Het zou dus een "rectilineair" groothoekobjectief moeten zijn, dat bijgevolg niet de typische vervormingen van een fisheye vertoont.
                          Voila ... dat is het volgens mij ook
                          http://www.razziphoto.com/

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by razzi
                            Originally posted by Pieter G.
                            ... maar voor zover ik weet, wordt dit adjectief vooral gebruikt bij groothoeklenzen om het onderscheid te maken met een fisheye. Het zou dus een "rectilineair" groothoekobjectief moeten zijn, dat bijgevolg niet de typische vervormingen van een fisheye vertoont.
                            Voila ... dat is het volgens mij ook
                            Bedankt buurman en overbuurman van het andere eiland
                            Meer foto's op Mukblog

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Pieter G.
                              Originally posted by henkvw
                              Denk trouwens toch niet dat het over een PC-objectief gaat. Als je met Google zoekt, lijkt het gewoon om een objectief te gaan waarin geen sferische aberratie zit (barrel/pincushion).
                              Helaas ook geen idee hoe je dit kan vertalen in het nederlands, tenzij als 'rectilineair'.
                              Qua terminologie zou ik ook niet meteen verder komen dan dat. Qua betekenis ben je er volgens mij knal op, Henk. Misschien moeten we het eens aan Jaco of aan Nicolas Brusselaers vragen, maar voor zover ik weet, wordt dit adjectief vooral gebruikt bij groothoeklenzen om het onderscheid te maken met een fisheye. Het zou dus een "rectilineair" groothoekobjectief moeten zijn, dat bijgevolg niet de typische vervormingen van een fisheye vertoont.
                              Awel, om het met de woorden van Otto te zeggen: ( )

                              Canon TS-E-Objektive eröffnen Ihnen alle gestalterischen Möglichkeiten einer Großformatkamera mit verstell- und verschwenkbarer Objektivstandarte. Das optische Systen ist sowohl dezentrier- als auch verschwenkbar, so daß Korrektur stürzender Linien ebenso einfach wird wie die Scharfabbildung eines sehr großen Tiefenbereichs.

                              Of zie ik het verkeerd ?

                              PS: Bij mij kan je ze TAKSVRIJ kopen !
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X