Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera bij deze analoge lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera bij deze analoge lenzen?

Hallo,

Ik heb hier thuis nog lenzen liggen van pre het digitale tijdperk samen met een body van een F3 van Nikon.
    Deze zijn van mijn vader die een tijdje geleden dus als fotografie als hobby had samen met wat docu.
    Nu is mijn vader al wat jaren ouder en gaat het dus nietmeer om die hobby verder te zetten.
    Die lenzen liggen hier dus werkloos te liggen in een koffertje wat ik wel ergens zonde vind voor hetgeen ze gekost hebben.(weet de exacte waarde ernietmeer van maar was wel veel te noemen in die tijd.)
    Nu met welke camera zou ik deze lenzen terug kunnen gebruiken zonder verlies van mogelijkheden of is het eerder beter om gewoon de lenzen te verkopen en wat zouden deze dan nog waard zijn?
    Dit zijn de lenzen die in het koffertje zitten:

1)Nikkor 85mm 1:1,4
    2)Nikkor 135mm 1:2
    3)Micro Niikkor 55mm 1:2,8
    4)Teleconvertor TC-200 X2 (verdubbelaar)
    5)Reflex-Nikkor-C 1:8 f=500
    6)Pc-Nikkor 28mm 1:3,5
    7)Micronikkor 200mm 1:4

Allemaal dus analoog en pre digitaal.
    Ik stond op het punt om eventueel een D70 of een D60 aan te schaffen maar dat werd mij afgeraden omdat bepaalde mogelijkheden ging verliezen.
    Natuurlijk moet het nog altijd betaalbaar blijven ook en ik zou deze camera gewoon gebruiken om af en toe eens te experimenteren maar staat nog niet vast of ik daar wel echt een hobby van wil maken.(Hobby is op dit moment homecinema en surround en dit kost mij al genoeg. )

Dus als iemand zich geroepen voelt om raad te geven?
    Last edited by skoebiedoe; 8 augustus 2009, 19:34. Reden: effe paar komma's bijgezet. ;)

Re: Welke camera bij deze analoge lenzen?

een d90 gaat hier denk ik al gaan
    indien niet zal het een d300 of hoger moeten worden vrees ik
    nikon stuff

Comment

Het zijn allen AI(-S) lenzen, dus D90 gaat geen lichtmeting geven.

Zoals ik al op een ander forum heb gezegd, ga je toch voor een fuji s5 pro, D200, D300(s), D700 D3(x), D2(h/x)s moeten gaan wil je je lichtmeting behouden. Modellen uit de Dxx en Dxxxx reeks zullen wel werken, maar je verliest je lichtmeting en ga je dus alles manueel moeten instellen, eventueel met de hulp van een aparte lichtmeter, maar da's nogal een gedoe.

Een andere optie is een canontoestel (eender welk) en dan met een adapter.

Nuttige links nog eens op een rijtje:
      Canon+adapter: http://ca.geocities.com/spirope/EOSclassiclenses.htm
      Nikon en compatibiliteit: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Hoedanook een paar prachtlenzen, die imho toch thuishoren op een d700 of d3(x). En je hebt een foutje getypt, op de fotos (http://users.telenet.be/skoebiedoe/lenzen%20nikkon/) die je op dat andere forum hebt gepost blijkt dat het om een 85mm f1/1.4 gaat en niet om een f1/4, die 28 moet ook 2.8 zijn, net zoals de 35 die 3.5 moet zijn.
      Last edited by Teun_2; 8 augustus 2009, 17:29.

Comment

In ieder geval nog eens bedankt voor de al verleende hulp en advies.
        Staan inderdaad een paar foutjes op maar als ze nu effe kijken op de foto's zullen ze het zelf wel kunnen vaststellen.

Ben ondertussen al eens gaan kijken naar die body's en Nikon valt zowiezo bijna uit de boot wegens de aanschafprijs voor de body's (D700,D3(x) )
        Canon valt zo te zien nog wel mee eventueel Canon eos 50D is nog betaalbaar.
        Enkel zelfs voor bijna hobby blijft het een dure aangelegenheid.
        Ga er toch eens over moeten denken maar het is inderdaad zonde dat die spullen hier maar stof liggen te vergaren.

Zo een adapterring?Waar kun je die het best kopen.
        Heb nu al de webshop van Konijnenberg via hier gevonden maar dacht dat er in Antwerpen nog een winkel was? Rubens of zoiets.

Comment

Een nikon D300 heeft ongeveer dezelfde prijs als een canon 50d plus adapter en die kan je zowat overal kopen. Een goedkoper alternatief is eventueel een canon 1000d, 450d, 40d met adapter. sowieso zou ik dan nog wel een goedkope kitlens erbij kopen, anders ga je (door de cropfactor) wat breedhoek missen. Ik denk eigenlijk niet dat je bij foto rubens of konijnenberg een adaper kan bestellen, bovendien heb ik niet al te beste ervaringen met hun service. Ebay is het beste en goedkoopste. vanuit hong kong ofzo, meestal erg goedkoop, zelfs met verzending.
          Last edited by Teun_2; 8 augustus 2009, 19:46.

Comment

Bij fotorubens staat de adapter in de prijslijst.
            Zou maar een goed € 40 kosten.

Comment

Ik zie bij foto rubens enkel maar twee adapterringen voor het microfourthirds formaat.

Edit: inderdaad: http://fotorubens.be/5683/fotorubens...on_-_Canon_EOS Gaan zou ik zo zeggen. Als het je eerst dslr is, zou ik gaan voor een 40d met een kitlensje, anders ga je met je huidige lenzen nog wat groothoek missen en autofocus uiteraard.
              Last edited by Teun_2; 8 augustus 2009, 20:12.

Comment

Vind het ook nietmeer.
                Blijkbaar een oude pagina geladen die nu verdwenen is.
                Stond nog een adapter voor olympus en Haselblad bij.

Heb het terug gevonden:

Comment

Sorry om hier als Canonian tussen te lopen maar naar mij voorkomt gaan alle Nikon lenzen via een adapter op Canon EOS sowieso volledig manueel zijn

Zijn er geen oudere Nikons (D70 of zo) waar de oude lenzen ook op werken ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Sorry om hier als Canonian tussen te lopen maar naar mij voorkomt gaan alle Nikon lenzen via een adapter op Canon EOS sowieso volledig manueel zijn

Zijn er geen oudere Nikons (D70 of zo) waar de oude lenzen ook op werken ?
                    Nee, juist niet. Ben zelf nikonian, maar met die oudere lenzen heb je bij nikon enkel lichtmeting op de duurdere reeksen, bij canon heb je die ook bij de goedkopere. Aangezien het toch niet om autofocuslenzen gaat, maakt het in feite geen verschil, behalve dan dat je bij canon de aperture op de lens zelf moet instellen, terwijl je dat bij nikon ook op de body kan. Bij nikontoestellen heb je ook de mogelijkheid om de info in de exiftag te steken door dat zelf in te voeren, geen idee hoe het bij canon zit. Zie ook mijn tweede link. Sowieso werkt ook enkel aperturepriority en geen shutterpriority, dat heb je dan weer wel bij de duurdere reeksen van nikon. Nikon heeft inderdaad een aantal voordelen, maar od die opwegen tegen de extra prijs van meteen een duurder segment...

Nog een andere optie is eventueel een 2de handse D200, die zijn er genoeg te vinden voor een kleine €500, die kunnen ook prima overweg met die lenzen.
                    Last edited by Teun_2; 9 augustus 2009, 09:14.

Comment

Heb op E-bay eens gezocht naar prijzen tweedehands en heb deze gevonden:

1)Nikkor 85mm 1:1,4 prijs ebay: € 899
                      2)Nikkor 135mm 1:2 niet gevonden:geschat €800
                      3)Micro Niikkor 55mm 1:2,8 prijs ebay: € 25
                      4)Teleconvertor TC-200 X2 prijs ebay:€ 99
                      5)Reflex-Nikkor-C 1:8 f=500 prijs ebay:€599
                      6)Pc-Nikkor 28mm 1:3,5 prijs ebay€800
                      7)Micronikkor 200mm 1:4 niks gevonden geschat€100
                      body F3 prijs ebay € 250

Zijn deze prijzen accuraat of overdreven te noemen?
                      Moest ik overwegen om te verkopen of inruilen tegen een nieuwe dslr.

Heb eens gekeken naar D200 maar meestal zitten deze nog rond de 600a 800 euro (en dan is de canon 50D volgens mij een betere beslissing)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skoebiedoe Bekijk bericht
                        Heb op E-bay eens gezocht naar prijzen tweedehands en heb deze gevonden:

1)Nikkor 85mm 1:1,4 prijs ebay: € 899
                        2)Nikkor 135mm 1:2 niet gevonden:geschat €800
                        3)Micro Niikkor 55mm 1:2,8 prijs ebay: € 25
                        4)Teleconvertor TC-200 X2 prijs ebay:€ 99
                        5)Reflex-Nikkor-C 1:8 f=500 prijs ebay:€599
                        6)Pc-Nikkor 28mm 1:3,5 prijs ebay€800
                        7)Micronikkor 200mm 1:4 niks gevonden geschat€100
                        body F3 prijs ebay € 250

Zijn deze prijzen accuraat of overdreven te noemen?
                        Moest ik overwegen om te verkopen of inruilen tegen een nieuwe dslr.

Heb eens gekeken naar D200 maar meestal zitten deze nog rond de 600a 800 euro (en dan is de canon 50D volgens mij een betere beslissing)
                        Let op, er zijn van al die lenzen verschillende versies te vinden. Een goede website is: http://www.mir.com.my/rb/photography...rces/index.htm Van de actuele prijzen heb ik eigenlijk geen idee. Voor een D200: kijk ook eens naar marktplaats.nl

Comment

zeker voor die eerste 2 lijkt de prijs mij op de nieuwere, AF lenzen te doelen en niet op de MF lenzen die optisch ook wel in orde zullen zijn, maar nu eenmaal geen AF hebben. voor de rest heb ik er geen idee van.

Moest je ze weggooien, ik heb nog een plekje waar ze mooi liggen/gebruikt kunnen worden
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Toch niet :

En als ik ze weggooi is het terug in de kast waar ze nu ook liggen.
                            Last edited by skoebiedoe; 10 augustus 2009, 01:04.

Comment

Zoals je kan zien, is de veiling bijna afgelopen zonder biedingen...

Vermoedelijk is het een pracht van een lens (heb zelf een paar AI-S lenzen waar ik heel tevreden over ben), maar een tweedehands lens zonder garantie en zonder het gezien te hebben verkopen aan een hogere prijs (of lichtjes lager) dan een nieuwe versie (met autofocus en optisch beter)?

Hoe dan ook, er zitten pareltjes in je collectie en het zou stom om ze stof te laten vergaren.

Comment

Working...
                              X