Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem: donkere foto's Nikon D40X

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem: donkere foto's Nikon D40X

Beste,
    Een tijdje geleden begon ik te merken dat alle foto's die ik met mijn Nikon D40X trok, zelfs op klaarlichte dag donker verschenen. Ik gebruik de 2 standaard kitlenzen (18-55 en 55-200) en met beide lenzen hetzelfde duistere resultaat.

Hieronder een voorbeeld om te illustreren:

...met bijhorende EXIF:
    camera: nikon d40x
    metering: matrix
    shutter: 1/500
    aperture: F5.6
    exposure mode: auto
    exp.+/- : 0.0
    focal length: 60mm
    flash mode: -
    optimize image: auto
    iso: 200
    white bal. +/-: auto
    size, quality: L, fine
    tone: auto
    sharpness : auto
    color, hue: mode3a , 0
    saturation: auto

...ter info: de zon schijnt niet pal in de lens

Ik heb inmiddels ook reeds meerdere malen de camera terug op fabrieksinstellingen gebracht, maar tevergeefs: de foto's blijven donker.

Heeft iemand dit probleem ook al voorgehad of heeft iemand een vermoeden van mogelijke oorzaken van het probleem (en als het even kan ook een oplossing )?

Alvast bedankt!
    Last edited by Fotogenirger; 10 augustus 2009, 12:41. Reden: Afbeeldingsgrootte aangepast (verkleind)
    http://www.fotogenirger.net
    Nikon D40X met basic kitlenzen AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6GII ED en AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED.

Re: Probleem: donkere foto's Nikon D40X

Als je dat probleem zou hebben met één lens, dan zou het diafragma van de lens de schuldige kunnen zijn.
    Maar omdat je met beide lenzen hetzelfde probleem hebt, zelfs in de automatische exposure mode, dan vermoed ik dat er wat mis is met de lichtmeting in de camera.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als ik de Exif bekijken met Opanda Exif,
      dan staat er tijd bij Exposer Program:

Exposure Program = Not defined

Op zijn Nederlands: niet gedefinieerd. Ik weet niet of dit normaal is bij de D40X, maar het lijkt wel of de camera zijn belichtingsprogramma niet heeft vast gesteld. Staat de draaiknop goed (dwz niet per ongeluk tussen twee standen in). Voel je dat hij werkelijk goed vast staat. Normaal gesproken staat er als je op de automaat of de P stand foto's maakt: Normal program. Bij diafragma voorkeuze staat er dan aparture priority. Bij jouw foto staat er niks over het gebruikte programma in de Exif.

Misschien heb je hier wat aan ?

Met vriendelijke groet,
      Bart Kerste

Comment

Google eens op: Nikon D40X dark pictures.

Comment

En in manuele mode ?

Comment

Mod : Lees even de forumregels. Je foto is te groot. Daarom komt ie achter een linkje. Gelieve hem bij je volgende bezoek aan te passen, anders gaat hier een slotje op.
            BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht

Op zijn Nederlands: niet gedefinieerd. Ik weet niet of dit normaal is bij de D40X, maar het lijkt wel of de camera zijn belichtingsprogramma niet heeft vast gesteld. Staat de draaiknop goed (dwz niet per ongeluk tussen twee standen in). Voel je dat hij werkelijk goed vast staat. Normaal gesproken staat er als je op de automaat of de P stand foto's maakt: Normal program. Bij diafragma voorkeuze staat er dan aparture priority. Bij jouw foto staat er niks over het gebruikte programma in de Exif.

Met vriendelijke groet,
              Bart Kerste
              Denk dat hier inderdaad ook de fout ligt. Kan je eens een ander voorbeeld(en) posten? Volgens mij staat je wieltje inderdaad op manueel ofzo. Welke lens gebruik je? De nikkor of een sigma/tokina/?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Welke lens gebruik je? De nikkor of een sigma/tokina/?
                Zoals hij zegt gebruikt hij de 2 kitlenzen, die van Nikon dus.

Ik denk ook dat hij om een of andere reden in manueel staat. In P-mode zie ik het toestel niet vanzelf een sluitertijd van 1/500" kiezen, gecombineerd met het grootste diafragma.
                In A kan je geen onderbelichte foto's krijgen, in in S zou het toestel wel het maximaal diafragma (rond F/4) hebben gekozen, niet F/5.6 (gebruikte lens is 55-200 F/4-5.6).

Comment

Hij heeft dit voor met elke lens, ik heb hem ook eens laten testen met een van mijn lenzen.
                  De donkere foto's worden gemaakt in elke stand (P, S, M).
                  Zoals de foto in het voorbeeld, lijkt het of elke foto bij avond is genomen, ook al schijnt de zon nog zo fel.
                  Best even binnendoen zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vulture Bekijk bericht
                    Hij heeft dit voor met elke lens, ik heb hem ook eens laten testen met een van mijn lenzen.
                    De donkere foto's worden gemaakt in elke stand (P, S, M).
                    Zoals de foto in het voorbeeld, lijkt het of elke foto bij avond is genomen, ook al schijnt de zon nog zo fel.
                    Best even binnendoen zeker?
                    Post eens meerdere voorbeelden: een op automatisch, een op P etc. Kwestie van even te kunnen vergelijken.

Comment

OK, eerst en vooral bedankt aan iedereen die zijn licht even op het probleem heeft geworpen

Het wieltje geeft een duidelijk hoorbaar klikgeluid, je voelt dat de knop/stand verschuift en de info-instellingen die op het scherm van het apparaat verschijnen geven de correcte instelling weer...goed idee, maar verkeerde knopinstelling lijkt me uitgesloten. Wat Black B@ndit zegt ivm defecte lichtmeting was ook mijn eerste gevoel (maar heb niet veel ervaring met die dingen, vandaar dat ik hier eens kwam polsen )

Vandaag heb ik nogmaals geprobeerd om wat bloemen te fotograferen..."spijtig genoeg" zonder duidelijk voorbeeld van het probleem voor zover ik zie:

...blijkbaar heeft het ding door dat ik het probleem wil onderzoeken en strubbelt het enkel tegen op momenten die me absoluut niet goed uitkomen

Op het internet staan inderdaad nog postings van mensen die een gelijkaardig probleem lijken te hebben. De meeste daarvan hebben de camera blijkbaar laten vallen. In hun situatie worden ook telkens 2 soorten oplossingen voorgesteld:
                      1) Ben je zeker dat het ding op de juiste stand staat?
                      2) Doe maar binnen bij het dichtsbijzijnde service-center...
                      ...zoals Vulture ook al voorstelde ga ik die laatste optie met gekruiste vingers uitproberen...als ik te weten kom wat het probleem daadwerkelijk is dan post ik het hier wel even.
                      http://www.fotogenirger.net
                      Nikon D40X met basic kitlenzen AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6GII ED en AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht

Met vriendelijke groet,
                        Bart Kerste
                        Even voor alle duidelijkheid:
                        "Exposure program = not defined" in je exif betekent gewoon dat je camera op automatisch stond of in 1 van de automatische programmastanden (zoals landschap , portret , macro - modus)

groetjes,

Comment

Working...
                        X