Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

variatie op het D90 vs D300 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• variatie op het D90 vs D300 topic

Hallo

Ik loop me al enkele weken het hoofd te breken over de aankoop van een nieuwe camera. De kanshebbers zijn D90 en D300 (en mits de D300s onder de 1500€ zou komen ook deze). Ik gebruik momenteel een D60 en wat Nikon en Sigma glas. Ik zie mezelf als een amateur die nog veel te leren heeft en nooit de intentie heeft om professioneel te gaan.

Waarom toch m'n vraag hier terwijl er al ettelijke topics over bestaan?

Volgens wat ik lees op tientallen sites en filmjes is de beeldkwaliteit voor beiden ongeveer aan elkaar gewaagd. Ik geef niks om filmpjes maken, maar wel om de bouwkwaliteit en gebruiksgemak. Ook het feit dat de D300 nog wat meer hardbuttons heeft om variabelen in te stellen ipv menu's vind ik een plus (lichtmeting en Af).

Mijn vragen:
    -Hoe groot is het voordeel van de extra AF-points in de D300. Ik ben er 3 gewoon in een D60 en dat vind ik al een van de allergrootste nadelen aan m'n huidig toestel.
    -Is het voordeel van de hogere helderheid van de viewfinder merkbaar in de praktijk?
    -Hoe "stevig" is een D90 en is dit verschil met de D300 nog relevant als ik geen nikon 17-55 f2.8 en 70-200 f2.8 gebruik maar lower end sigma's of nikon's?
    -Is de 400€ meerprijs een goede investering? Zeker als je weet dat ik een sigma 18-50 HSM macro f2.8 heb, een Nikon 35mm f1.8 en de 2 kitlensjes van de D60? De uitsparing die ik zou maken door een D90 te nemen kan ik herinvesteren in glas...

Graag jullie mening.

Re: variatie op het D90 vs D300 topic

Ik ben een complete beginner, dus nog niet echt amateur te noemen zoals jij, en heb zowel een D60 als D300 nogal uitgebreid mee liggen spelen aangezien beide toestellen in handen zijn van mensen die dicht rond mij staan. Anyway, ik heb gisteren ook eindelijk de knoop doorgehakt en heb een D90 gekocht. Ik kan snappen dat 3 AF punten te weinig zijn, maar die 51 van de D300 vond ik toch wat overkill precies. Over de helderheid van de viewfinder: ik zag dit verschil niet, heb daarnet nog eens beide vastgehad, want de persoon die de D300 heeft had nog nooit een D90 vastgehad en een verschil door de viewfinder zie ik persoonlijk niet...

Stevigheid van de D90: een grote stap voorwaarts t.o.v. de D60, en het verschil met de D300 vinden wij hier niet zo groot: ok de D300 is nog wat groter en voelt wat zwaarder aan, maar als je de D90 in handen hebt, voelt het echt als een camera die tegen een stootje kan. De hardbuttons van AF staan als ik mij niet vergis ook op de D90, dus daar zou ik je keuze niet van laten afhange, en dan heb je nog steeds de zelf instelbare FUNC knop.

De D300 vind ik gewoon echt een nog meer professionele camera: ik kon daar zo direct de instellingen PSAM niet op terug vinden, het instelwiel is gewoon enorm verschillend met wat je van de D60 gewoon bent. Het verschil in de 400 euro was het mij niet waard, maar dat is uiteindelijk een persoonlijke afweging. Kan alleen stellen dat de eigenaar van de D300 ook verbazend positief bleek over de D90...

Hopelijk ben je iets met mijn antwoord, zoals aangegeven ben ik nog een complete leek en heb ik dus nog veel te leren... Maar als de robuustheid een grote bepalende factor is, zou ik niet noodzakelijk voor de D300 kiezen, de D90 kan hier volgens mij wel aan tippen.

Comment

Het is het verschil waard, maa of je het direct eruit haalt is een tweede. Toen ik overstapte van een D70 naar een D200 duurde het toch wel een tijdje voordat ik alle voordelen van de camera kon benutten en misschien nog een heleboel niet gebruikt omdat ik het niet wilde of nooit ontdekt heb.

Maar het zijn beide hardstikke goede camera's. De D300 heeft alleen de PSAM standen en geen scene. Ik heb de mijne een keer ingesteld en de meest gebruikte variabelen in mijn menu gezet en daar blijft het bij, ik kom bijna nooit in het menu.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wat de instelmogelijkheden betreft: ik gebruik uitsluitend de PASM standen. En soms als ik lui ben de "macro" maar als die er niet meer zou zijn, zou ik deze zeker niet missen.

Hjanssen: waarin zit dat verschil dan voor jou? Wat maakt hem 400€ duurder waard?

Merci ook jakke voor de snelle feedback.

Comment

Ik heb momenteel een S5pro die van de D200 body gebruik maakt. Moest ik vandaag mijn camera vervangen, dan kocht ik een D90 met de battery grip die ik er permanent op zou laten zitten. Op die manier heb je een body die toch wat groter is dan de (voor mij) te kleine D90, met 2 batterijen en de mogelijkheid om heel comfortabel staande beelden te maken. De extra toeters en bellen van de D300 zie ik eerder als een nadeel: 50 focuspunten te veel, 4 megapixel te veel, 40 menu opties die ik nooit aan zou raken naar de eerste maanden spelen,.... Ik twijfel er niet aan dat sommigen alle mogelijkheden van een camera benutten maar zelf behoor ik duidelijk in het '80% van de mogelijkheden zijn overbodig' kamp.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strakkejakke Bekijk bericht
            "Ik kan snappen dat 3 AF punten te weinig zijn, maar die 51 van de D300 vond ik toch wat overkill precies."
            Heb vorige week na LANG twijfelen en afwegen toch de D300 gekocht en kan alvast dit zeggen over jouw quote: de D300 bezit een zogenaamde 3D tracking modus ...
            en dan komen die 51 AF punten zéér goed van pas. Je stelt op één punt scherp, houdt de AF-knop ingedrukt en als je onderwerp beweegt (in mijn voorbeeld een spelende hond) dan merk je dat de AF automatisch je onderwerp volgt als het zich BINNEN de "range" van die 51 scherpstelpunten verplaatst. In mijn geval is dit dus schitterend !
            Je kan naar believen ook kiezen voor 11 of 21 AF punten.
            Dus niet echt "overkill" vind ik persoonlijk maar in sommige situaties heel goed bruikbaar.
            Hoop dat deze toelichting zinvol is voor jullie !
            Greetz en veel succes met je uiteindelijke keuze.

Comment

Behoudens de kwaliteit van de body en vele directe bediening is het een samenspel van allerlei handigheidjes(bv 3 programmeerbare knoppen) en de zeer degelijke MB D10 grip en de mogelijk om hiermee fullspeed te gaan.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsjoe007 Bekijk bericht
                Heb vorige week na LANG twijfelen en afwegen toch de D300 gekocht en kan alvast dit zeggen over jouw quote: de D300 bezit een zogenaamde 3D tracking modus ...
                en dan komen die 51 AF punten zéér goed van pas. Je stelt op één punt scherp, houdt de AF-knop ingedrukt en als je onderwerp beweegt (in mijn voorbeeld een spelende hond) dan merk je dat de AF automatisch je onderwerp volgt als het zich BINNEN de "range" van die 51 scherpstelpunten verplaatst. In mijn geval is dit dus schitterend !
                Je kan naar believen ook kiezen voor 11 of 21 AF punten.
                Dus niet echt "overkill" vind ik persoonlijk maar in sommige situaties heel goed bruikbaar.
                Hoop dat deze toelichting zinvol is voor jullie !
                Greetz en veel succes met je uiteindelijke keuze.
                mja, in dat geval is ie natuurlijk wel beter dan de D90, maar die 3D tracking zit ook op de D90, en dat werkt voor mij ook goed genoeg heb ik de indruk.

Gisteren wat snowboard sprongen gaan shooten, en die bleef mijn D90 met slechts 11 AF punten toch ook goed volgen. 51 is natuurlijk beter, maar voor mijn fotografie heb ik het echt niet nodig. Zoals reeds eerder gezegd: het is voornamelijk een persoonlijk afwegen en kijken waar je ambities liggen. Voor mij bleek de D90 ruimschoots te volstaan, voor andere fotografen zal zelfs de D300 niet voldoende zijn. Wat ik enkel wou opmerken is dat wanneer de robuustheid van belang is, m.i. de D300 t.o.v. D90 de meerprijs niet waard is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strakkejakke Bekijk bericht
                  mja, in dat geval is ie natuurlijk wel beter dan de D90, maar die 3D tracking zit ook op de D90, en dat werkt voor mij ook goed genoeg heb ik de indruk.

Gisteren wat snowboard sprongen gaan shooten, en die bleef mijn D90 met slechts 11 AF punten toch ook goed volgen. 51 is natuurlijk beter, maar voor mijn fotografie heb ik het echt niet nodig. Zoals reeds eerder gezegd: het is voornamelijk een persoonlijk afwegen en kijken waar je ambities liggen. Voor mij bleek de D90 ruimschoots te volstaan, voor andere fotografen zal zelfs de D300 niet voldoende zijn. Wat ik enkel wou opmerken is dat wanneer de robuustheid van belang is, m.i. de D300 t.o.v. D90 de meerprijs niet waard is.
                  Idd. is dit een persoonlijk afwegen. Voor mijn was de (bijna) halvering van de prijs van de D300 + metalen body + veel instelknoppen ipv menubladeren + goede bewezen staat van dienst doorslaggevend. En dan was het prijsverschil D90-D300 plots minder belangrijk. Maar ik ben het ook met je eens dat de D90 zeker een goed toestel is met een concurrentiële prijsstelling.
                  Greetz

Comment

Misschien moet ik ze gewoon eens gaan vasthouden Als de D90 niet kraakt in m'n handen is het misschien al wel goed genoeg!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                      Misschien moet ik ze gewoon eens gaan vasthouden Als de D90 niet kraakt in m'n handen is het misschien al wel goed genoeg!

Alvast bedankt voor jullie reacties.
                      Ik heb pas een D90; dat kraakt niet hoor. Kwa gewicht is dat ideaal, D300 is toch een stuk zwaarder. De lenzen die ik erbij heb zijn ook heel goed (Tamron en Tokina). Ik ben er heel tevreden van.
                      Nikon D90 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tokina 11-16mm 2.8

Comment

Ik ben ook heel tevreden van m'n D90. D300 zal idd veel beter zijn... maar wie gebruikt dat allemaal? stevig is de D90 ook hoor (ik heb er al zien vallen en in nat gras liggen).
                        Als je niet toekomt met de 11 punten kan je nog steeds manueel scherpstellen ook...
                        Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

Ik twijfel niet aan de beeldkwaliteit van de D90, maar als het er op aan komt is de D300 toch stukken sneller en robuuster
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

De D300 heeft geloof ik een 100% zoeker ,die van de D90 is 96%
                            Ik had eerst een Olympus en dan valt op dat zo'n zoeker van een D300 echt toch wel geweldig is (groot en licht)

Comment

Hallo,

Overweeg om d90 of d300 aan te schaffen. Heeft er iemand ervaring met 3d tracking 11scherpstelpunten versus 51 scherpstelpunten m.b.t. het fotograferen van vogels in vlucht?

Dank voor het meegeven van jullie ervaringen.

Mvg,

R.S.

Comment

Working...
                              X