Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies gevraagd (macro)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies gevraagd (macro)

    hallo iedereen,

    zoals velen hier onder jullie zit ook ik met onvoldoene kennis van de reflex camera.

    Aan mijn naam kan je het al een beetje zien....
    Ik zoek een goeie all-rounder die mooie plaatjes kan schieten van ons gezin, maar ook van juwelen.
    tot op heden gebruik ik de nikon D40? van mijn vader om mij creatie's op gevoelige plaat vast te leggen.Ik had dan voor de goekope oplossing gekozen en dus een voorzetlens gekocht.
    Dat doet het redelijk goed, al is een macrolens natuurlijk wel stukken beter.

    maar omdat ik het een beetje vervelend begint te vinden om steeds naar mijn ouders te moeten rijden om mijn juwelen te kunnen fotograveren ben ik op zoek naar een degelijke ,betaalbare all rounder toestel.

    van iso waarden en zo heb ik totaal geen begrip.
    Ik zou enkel en liefst zo een voudig mogelijk redelijke macro foto's willen nemen.Indien het kan met een betere lens ipv een voorzetlens ....
    een buget van max 1000 euro misschien?
    geen 2de hands.

    Wat zouden jullie in mijn geval willen aanraden?

    het toestel zou ik natuurlijk ook gebruiken van mooie plaatjes te schieten van ons gezin, en daar houd het dan ook mee op....

    graag uw advies

  • #2
    Re: advies gevraagd (macro)

    ik zou zeggen d90 body met 50 f1.8


    prijs:

    d90: klik

    50 f1.8: klik

    hier zal je zeker heel goeie resultaten mee behalen en je kan alle lenzen van je pa ook gebruiken.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: advies gevraagd (macro)

      he, bedankt voor je reactie,

      ik heb al veel leesvoer gekregen en het zal volgens mij een keus uit volgende camera gaan worden: canon 500d of nikon d90...

      stel dat ik toch de voorzetlens niet wil gebruiken, doch wil ik er macro juwelen mee fotograferen....welke lens is hier erg geschikt voor?

      laat mij budget opwaarderen naar 1200 euro ipv 1000 euro....

      natuurlijk als ik voor nikon kies,kan ik de lenzen van mijn vader gebruiken, maar ik vraag me af of ik die moeite ga doen, altijd dat weg en weer rijden, teruggeven,....

      wie weet raad....

      Comment


      • #4
        Re: advies gevraagd (macro)

        iemand?

        Comment


        • #5
          Re: advies gevraagd (macro)

          Elke (macro-) lens is goed. Alles hangt af van welke lichtsterkte, vergroting en DOF je wil. Je kan ook opteren voor 'n inverteerring waardoor je twee objectieven omgekeerd van elkaar kan monteren. Ook bestaan er extenders (ringen of Bellow) die je tussen lens en toestel monteert waardoor je object nog meer vergroot word dan 1:1.

          Comment


          • #6
            Re: advies gevraagd (macro)

            Als het alleen om juwelen gaat, kijk eens naar een compact camera. Vanwege de kleinere sensor heb je aanzienlijk meer scherptediepte.
            Het fotograferen van juwelen is wel een kunst. Haal al voor de opname de glimlichten weg, door middel van gepolariseerd licht. Of door middel van een grote witte lichttent.

            Voor macro met Nikon, lees m'n gelijknamige publicatie op m'n website.

            Als je toch een reflex wilt hebben: D3000, D5000, D90 enz, Hoeveel geld heb je?
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: advies gevraagd (macro)

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Als het alleen om juwelen gaat, kijk eens naar een compact camera. Vanwege de kleinere sensor heb je aanzienlijk meer scherptediepte.
              Het fotograferen van juwelen is wel een kunst. Haal al voor de opname de glimlichten weg, door middel van gepolariseerd licht. Of door middel van een grote witte lichttent.

              Voor macro met Nikon, lees m'n gelijknamige publicatie op m'n website.

              Als je toch een reflex wilt hebben: D3000, D5000, D90 enz, Hoeveel geld heb je?
              nee een compact camera wil ik niet, ik vind dat een reflex veel mooiere foto's maakt.
              Ik heb al wat ervaringen met juwelenfotografie, al is het een basis.
              Ik heb zelf een lichtbox gemaakt en ik heb daglichten.

              hoeveel geld ik heb zeg ik liever niet
              ik wil je wel zeggen dat ik tot 1200 euro wil gaan.....

              zou ik niet beter bv een D60 kopen van nikon, zodat ik meer lenzen kan open, want als ik een d90 koop, zal er van mijn budget niet veel meer overschieten;

              Ik wil dus de camera gebruiken voor: juwelenfotografie en familiekiekjes te nemen....

              Comment


              • #8
                Re: advies gevraagd (macro)

                Misschien een rare opmerking, maar als je goed uit de voeten kunt met de D40 van je vader, waarom dan niet dezelfde gekocht? En als het je voornamelijk om de juwelen gaat, hoe groot zijn deze? Wil je regelmatig voorwerpen van 1 cm. vrijwel beeldvullend hebben? In dat geval zou je kunnen investeren in een echte macrolens en bijvoorbeeld een mooie flitser voor de belichting. Daarover zijn ook al genoeg topics gestart.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: advies gevraagd (macro)

                  Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                  Misschien een rare opmerking, maar als je goed uit de voeten kunt met de D40 van je vader, waarom dan niet dezelfde gekocht? En als het je voornamelijk om de juwelen gaat, hoe groot zijn deze? Wil je regelmatig voorwerpen van 1 cm. vrijwel beeldvullend hebben? In dat geval zou je kunnen investeren in een echte macrolens en bijvoorbeeld een mooie flitser voor de belichting. Daarover zijn ook al genoeg topics gestart.
                  ik zou inderdaad een d40 kunnen kopen, alleen is het niet verstandig om een nieuwer toestel aan te schaffen, of is dit allemaal commercieel verkooptechniek. Zijn de nieuwste modellen echt veel beter dan de vorige generatie?

                  je juwelen zijn tussen de 2 en 4 cm groot....

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies gevraagd (macro)

                    wacht nog effe met hopen de nieuwe d3000 komt eraan!

                    gelijkaardig aan d5000 en d90

                    en stuk beter dan d40 en zou de d60 moeten vervangen

                    hier staan ze mooi naast elkaar

                    klik
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies gevraagd (macro)

                      kan nu ook zijn dat den d60 zal zakken in prijs wat ook leuk kan zijn
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies gevraagd (macro)

                        hmmm misschien een goede tip wachten op de d3000....

                        net even gekeken, veel gelijkenis met de d60

                        enkele nieuwe pluspunten zoals:
                        3" scherm

                        enig idee wanneer hij in de winkel te koop is?

                        Comment


                        • #13
                          Re: advies gevraagd (macro)

                          Weet niet maar ik zie dat de 5000 een kantelbaar scherm heeft is dat geen voordeel tegenover kleine juwelen?

                          Anders deze site video tours klik op teostel dat je wenst en je ziet het gebruiksgemak ervan goed uitgelegd door Gordon Laine video tour verschillende camera's

                          Comment


                          • #14
                            Re: advies gevraagd (macro)

                            is live view met een goed scherm niet interessant voor juwelen ?
                            zo zie je onmiddelijk resultaat
                            de d3000 heeft dit niet
                            sommige camera's kan je onmiddelijk aansluiten op de pc
                            d 60 kan dat zeker niet

                            Comment


                            • #15
                              Re: advies gevraagd (macro)

                              Op het gevaar af als een ouderwets man te worden bestempeld, maar ik werk met een hoekzoeker. In deze tijd van live view, kantelbare schermpjes en zo bijna niet meer voor te stellen, maar dankzij de mogelijkheid je beeld te vergroten vind ik het handig om mee scherp te stellen. Handiger dan een scherm waar je altijd met reflecties op zit.
                              Als het je echt voornamelijk gaat om het fotograferen van je juwelen, en je hem ernaast nog wilt gebruiken voor wat "familiekiekjes" zou ik me richten op een mooi macro objectief, een goede belichtingsmogelijkheid (mini studio of zo), eventueel een instelslede en een statief. Voor dit soort foto's heb je geen al te ingewikkelde camera nodig met allerlei toeters en bellen.
                              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                              Comment

                              Working...
                              X