Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

garantie tweedehandstoestellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: garantie tweedehandstoestellen

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
    - het is namelijk de producent die de garantie verleent
    uit het eerder gelinkte artikel:

De wettelijke garantie: De consument heeft er sowieso recht op ten opzichte van de eindverkoper bij wie hij het product heeft gekocht. Deze garantie moet dus niet door de consument worden onderhandeld. De verkoper kan deze garantie niet beperken.

De commerciële garantie: Deze kan worden gegeven door de eindverkoper of de fabrikant. Deze garantie kan de wettelijke garantie van de eindverkoper niet beperken. Deze commerciële garantie wordt nu ook onderworpen aan een aantal regels.
    Lijkt mij vrij duidelijk

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
    Trouwens retailers gaan echt geen aparte garantieovereenkomsten sluiten met de producenten hoor, en retailers gaan ook niet zelf opdraaien voor de kosten wanneer een consument beroep doet op zijn garantie. Dat zou mooi worden
    Waarom denk je dat ze bij grote ketens zo graag een '5 jaar extra garantie' willen afsluiten? Dan hoeven ze geen aanspraak te doen op de fabrikant/impoteur garantie en laten ze kosten betalen door de door jouw betaalde verzekering en onderhandelen ze een lagere inkoopprijs. De 5 jaar extra garantie is ook onzin want het is maar 3 of 4 jaar extra.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

@hjanssen : Ik weet eigenlijk niet goed wat u duidelijk wil maken met uw post, maar de reden dat winkels extra garantie willen afsluiten is natuurlijk omdat men verwacht er meer aan te verdienen dan het zal kosten.

Een producent rekent zijn garantiekosten echt wel door aan de retailer en klant in de vorm van hogere verkoopsprijs. Als een retailer langer garantie wil geven aan de klant dan kan dat natuurlijk. Echter in dat geval zal de retailer de kosten moeten dragen, niet meer de producent. Dit doet de retailer door enkele 100'en euro's aan de klant door te rekenen.

bij 10 mensen die de extra garantie van enkele jaren nemen. opbrengt retailer: 3000 euro. 2 van die mensen die hun garantie na de 2 jaar moeten aanspreken: kosten bijvoorbeeld 1500 euro. winst 1500 euro.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een grote keten zelf alle garantie-claims voor zijn rekening gaat nemen en zo een korting kan krijgen, maar ik denk niet dat dit de gebruikelijke handelswijze is.

In dit laatste geval zal je inderdaad niet moeten afkomen met een toestel dat je niet bij die keten gekocht hebt.

Echter denk ik dat Canon, Nikon etc sowieso fabrieksgarantie geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
        Hmz, als jij dit 'normaal' vindt, dan open ik onmiddelijk een winkel voor het doorschuiven van tweedehands fototoestellen & lenzen...(er zijn veel mensen die daarvoor een ganse dag moeten zwoegen)

75 euro aanrekenen aan een eventuele nieuwe klant... das de klant wandelen sturen!
        75 lijkt me inderdaad wat veel, maar dat ze iets aanrekenen vind ik op zich niet verkeerd en mag wettelijk gewoon. Ze zijn immers niet verplicht om de garantieaanvraag te doen, dat moet enkel de winkel waar de aankoop heeft plaatsgevonden.

De link die hier een paar posts boven is gepost legt het goed uit. Ik citeer:

De wet is van toepassing op verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument. Concreet:

Consumptiegoederen: alle roerende lichamelijke goederen zoals een auto, koelkast, een meubel, ... met uitzondering van:

* water en gas,
        * elektriciteit,
        * goederen die gerechtelijk verkocht zijn, of in uitvoering van een beslag,
        * onroerende goederen.

Consument: de natuurlijke persoon die een goed koopt voor privé-gebruik en niet voor professioneel gebruik.

Verkoper: de persoon verkoopt het goed in het kader van zijn commerciële of beroepsactiviteit. Het gaat dus om professionelen
        Merk op dat het dus om de VERKOPER gaat en niet om de producent. Dat de verkoper dit doorschuift naar de producent is logisch, maar daar heb jij als consument in principe niets met te maken. Ook als de producent inmiddels bankroet zou zijn, heb je nog recht op garantie, je hebt immers een overeenkomst met de winkelier en niet de fabrikant.

Zie ook: http://www.eccbelgium.be/NL/infocent...p?h=10&nID=477

Met oa:

Wanneer een defect optreedt meer dan 6 maanden na aankoop, kan je nog steeds beroep doen op de aansprakelijkheid van de verkoper. Maar dan moet je kunnen aantonen dat het gebrek al bestond bij de levering, wat niet eenvoudig is. Meestal moet je daarvoor beroep doen op een expert.
        en

Mijnheer P. koopt een computer van het merk Z bij een verkoper M. Hij ontvangt een document dat bevestigt dat de fabrikant Z. hem een commerciële garantie van 1 jaar aanbiedt. 8 maanden later vertoont de computer een technisch probleem. Mijnheer P. kan zowel beroep doen op de wettelijke garantie, aangeboden door de verkoper, als op de commerciële garantie, aangeboden door de fabrikant. Toch raden we aan om in eerste instantie steeds het probleem te melden bij de verkoper. Mocht de commerciële garantie het probleem niet dekken, dan moet de verkoper in het kader van de wettelijke garantie het probleem oplossen. Hij blijft immers aansprakelijk.
        Conclusie: Ga er niet vanuit wat volgens jezelf eerlijk en of juist zou zijn, maar wat de wet erover zegt. En die is heel wat minder consumentvriendelijk dan heel wat winkels zijn en wat gangbaar is. Weet dus dat wat studio73 voorstelt extra service is waar je in principe ook gewoon voor betaald. Of het slim is voor hun reputatie van klantvriendelijkheid is iets anders, maar ze doen niets onwettigs.

Comment

Wij zitten in een andere branche, bij ons moeten ze zelfs niet aankomen met iets dat niet bij ons gekocht werd ...
          Dat vind ik de normaalste zaak van de wereld, als ik zelf iets stuk heb in garantie doe ik dat toch ook binnen waar ik het kocht, dat is toch logisch, het zou zelfs niet in mijn hoofd opkomen om iemand met iets lastig te vallen dat ik elders kocht, winkels die dat toch doen mogen volgens mij dan gerust kosten aanrekenen, als je (duur betaalde) personeel daar tijd moet insteken (aannemen defect artikel, leverancier contacteren, opvolgen, klant terug verwittigen enz ...) zijn dat snel een hoop kosten voor een zaak.
          Last edited by Wimpy; 29 juli 2009, 17:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
            Wij zitten in een andere branche, bij ons moeten ze zelfs niet aankomen met iets dat niet bij ons gekocht werd ...
            Dat vind ik de normaalste zaak van de wereld, als ik zelf iets stuk heb in garantie doe ik dat toch ook binnen waar ik het kocht, dat is toch logisch, het zou zelfs niet in mijn hoofd opkomen om iemand met iets lastig te vallen dat ik elders kocht, winkels die dat toch doen mogen volgens mij dan gerust kosten aanrekenen, als je (duur betaalde) personeel daar tijd moet insteken (aannemen defect artikel, leverancier contacteren, opvolgen, klant terug verwittigen enz ...) zijn dat snel een hoop kosten voor een zaak.
            Als ik me niet vergis ging het de TS over de aankoop van een 'eventueel tweedehands fototoestel' en de garantie bij een andere winkel (desnoods dichter bij huis, of wat weet ik veel). Dus maw niet een nieuw product.
            Daarom dat ik uitkeek naar een zo dicht mogelijk verkoopspunt voor mijn attributen, konijn en studio 73 enz.. zijn dan idd wat goedkoper. Maar als ik er mijn reistijd en reiskosten in rekening zou brengen mocht er iets loos zijn, komt het me duurder uit.

Ten tweede vind ik uw argument nogal zwak op die aanrekeningskosten... neem dat voorbeeld van 75 euro, wat u opnoemt is hooguit samen gerekend nog geen 30 minuten arbeid. Das wel véél hé, 75 euro voor 30 minuten werk (ik zit echt in de verkeerde beroep jong ).. en dan spreken over (duur betaalde) personeel....... en dan spreken we nog maar over éénmalige binnenbrengen van het toestel, want hij zei....
            Citaat:
            " De garantie kan blijven, MAAR telkens de camera binnen moet bij hen, rekenen zij AUTOMATISCH 75 euro aan omdat dit toestel niet van hen komt eigenlijk!

Nu ja, Studio 73 doet idd wat het wil, ik heb er alvast geen last van.

Comment

Hallo,

Gisteren een mail gestuurd hierover naar Canon zelf.

Hier vinden jullie het antwoord;

"Geachte ,

Hartelijk dank voor uw email en belangstelling voor Canon producten.

De garantie staat op naam van de koper en vervalt indien het product wordt doorverkocht.
              Deze kan dus niet automatisch worden meegenomen op uw naam.

Het is mogelijk dat een dealer de kosten aan de consument berekend in geval van een Reparatie.

Zie ook:
              [URL="http://www.canon.nl/Support/Technical_Support_consumer/garantie_voorwaarden.asp"]

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groet,
              uw Canon Support Center
              http://nl.canon.be/Support/consumer_products/index.aspx

Trouwens vandaag gewoon nieuw pakket aangeschaft, toch bij Konijnenberg, met goede service vandaag.
              Heb hen deze vraag ook nog eens doorgespeeld (na mijn aankoop ervan uitgaande dat ik opnieuw hetzelfde antwoord als Studio 73 zou krijgen én mij vandaag uiteindelijk toch een toestel aan te schaffen" en zij maakten hierover geen probleem,mits nodige papieren en garantiebewijs aanwezig zijn. "Hadden ze nu toch maar de telefoon opgenomen gisteren, had mij mij veel geld bespaard gebleven na de uitgave van vandaag bij hen voor mijn eerste aanschaf!" Maar ja, een mens leert hiermee...

Nu weet ik dit in ieder geval voor in de toekomst, bij eventuele uitbreiding via tweedehands en dat ik toch bij hen terecht kan dan!

Hopelijk blijft de service ook na verkoop goed bij hen, en kan ik eindelijk met veel geluk beginnen aan mijn inwijding en ervaring opdoen met de digitale spiegelreflex fotografie.

Dus mijn conclussie en advies voor anderen;
              " Contacteer de winkel vooraf waar jij als klant hiermee terecht wil en vraag deze naar hun visie en omgang hiermee! Je komt niet voor verrassingen te staan, weet meteen waar je klantvriendelijk geholpen zal worden en voelt je veiliger bij deze soort aankopen met nog garantie op tweedehands!"

Dit is nu mijn persoonlijke conclussie en besluitvorming uit de contacten van de voorbije dagen met zowel Canon zelf, als met enkele handelaars.

Hoop dat velen kunnen geholpen zijn met deze topic en ik zo ook anderen eens een dienst kan bewijzen!

Allen veel dank voor jullie reacties alvast!

Mvg,
              Emo

Nu eigenares van Canon 450D, Tamron 17-55mm / F2.8 canon, canon 3oomm/F4 L IS USM, Lowepro rugtas, en wat accecoires ter bescherming...
              Canon 450D + beetje bescherming, Tamron 17-55/F2.8, Canon 300mm/F4 L IS USM + extender 1.4x,rugtas...

Comment

Allez, proficiat met je 'nieuwe' aankoop
                Nu nog de plaatjes ....

Véél fotografische momenten toegewenst

Comment

Hallo,

Gisteren een mail gestuurd hierover naar Canon zelf.

Hier vinden jullie het antwoord;

"Geachte ,

Hartelijk dank voor uw email en belangstelling voor Canon producten.

De garantie staat op naam van de koper en vervalt indien het product wordt doorverkocht.

Het is mogelijk dat een dealer de kosten aan de consument berekend in geval van een Reparatie.

Zie ook:
                  [URL="http://www.canon.nl/Support/Technical_Support_consumer/garantie_voorwaarden.asp"]

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groet,
                  uw Canon Support Center
                  http://nl.canon.be/Support/consumer_products/index.aspx

Trouwens vandaag gewoon nieuw pakket aangeschaft, toch bij Konijnenberg, met goede service vandaag.
                  Heb hen deze vraag ook nog eens doorgespeeld (na mijn aankoop ervan uitgaande dat ik opnieuw hetzelfde antwoord als Studio 73 zou krijgen én mij vandaag uiteindelijk toch een toestel aan te schaffen" en zij maakten hierover geen probleem,mits nodige papieren en garantiebewijs aanwezig zijn. "Hadden ze nu toch maar de telefoon opgenomen gisteren, had mij mij veel geld bespaard gebleven na de uitgave van vandaag bij hen voor mijn eerste aanschaf!" Maar ja, een mens leert hiermee...

Nu weet ik dit in ieder geval voor in de toekomst, bij eventuele uitbreiding via tweedehands en dat ik toch bij hen terecht kan dan!

Hopelijk blijft de service ook na verkoop goed bij hen, en kan ik eindelijk met veel geluk beginnen aan mijn inwijding en ervaring opdoen met de digitale spiegelreflex fotografie.

Dus mijn conclussie en advies voor anderen;
                  " Contacteer de winkel vooraf waar jij als klant hiermee terecht wil en vraag deze naar hun visie en omgang hiermee! Je komt niet voor verrassingen te staan, weet meteen waar je klantvriendelijk geholpen zal worden en voelt je veiliger bij deze soort aankopen met nog garantie op tweedehands!"

Dit is nu mijn persoonlijke conclussie en besluitvorming uit de contacten van de voorbije dagen met zowel Canon zelf, als met enkele handelaars.

Hoop dat velen kunnen geholpen zijn met deze topic en ik zo ook anderen eens een dienst kan bewijzen!

Allen veel dank voor jullie reacties alvast!

Mvg,
                  Emo

Nu eigenares van Canon 450D, Tamron 17-55mm / F2.8 canon, canon 3oomm/F4 L IS USM, Lowepro rugtas, en wat accecoires ter bescherming...
                  Canon 450D + beetje bescherming, Tamron 17-55/F2.8, Canon 300mm/F4 L IS USM + extender 1.4x,rugtas...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door emo Bekijk bericht
                    Heu, das het eerste wat ik nu eens lees...
                    Dus is het dan beter om nooit iets tweedehands aan te kopen (binnen de garantietermijn) , als ik het goed interpreteer...?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                      Heu, das het eerste wat ik nu eens lees...
                      Dus is het dan beter om nooit iets tweedehands aan te kopen (binnen de garantietermijn) , als ik het goed interpreteer...?!
                      Dat klopt. Garanatie vervalt, maar zoals ik hier boven al reeds zei: Heel vaak wordt dit niet gecontroleerd of ligt de winkelier hier niet wakker van en krijg je toch nog garantie, hoewel je daar in principe geen recht op hebt.

Comment

Inderdaad, als je echt 100% veilig wil spelen, best geen tweedehands aanschaffen!

OF
                        Vooraf de winkel waar jij vaste klant bent, vooraf even vragen of zij jouw de garantie verder willen toekennen en welke voorwaarden hier aan verbonden zijn!!!

In mijn geval bleek nadien uit deze vraag dat Konijnenberg hier geen extra kosten voor aanrekenen zou en deze gewoon zou overnemen ALS ER NOG GARANTIE op de tweedehands staat natuurlijk en als ALLE DOCUMENTEN hiervan AANWEZIG zijn/kunnen getoond worden!

Dit gaf voor mij duidelijk het verschil aan met Studio xx , die wel kosten zouden aangerekend hebben.

Dus best vooraf even informeren bij de plaatselijke handelaars en dan is er ook geen enkel probleem, je zou dan gewoon de verdere garantieperiode evenzeer genieten, indien deze hiermee akkoord gaat!

ALs je deze niet kan opgebruiken, is er altijd een risico met tweedehandsspullen met een goede of slechte afloop.
                        Kan twee kanten uitdraaien natuurlijk!

Grtjs,
                        Emo

Comment

Working...
                        X