Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

garantie tweedehandstoestellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• garantie tweedehandstoestellen

Hoi,

Ik heb een vraagje ivm de tweedehandstoestellen waar nog garantie op is.
    Geldt deze garantie dan in alle winkels of enkel bij de winkel waar de eigenaar deze heeft aangekocht???

Stel; Ik vind een tweedehandscamera met nog anderhalf jaar garantie op die ergens aan de kust is aangekocht.
    Ik koop deze en ga naar een winkel hier in de buurt, bv. Konijnenberg.
    Telt deze garantie hier dan ook? moeten zij deze aanvaarden of mee overnemen of kunnen zij dit weigeren?

graag zo snel mogelijk een advies en duidend antwoord op a.u.b.?

Wou als beginner een nieuwe 450D aanschaffen, maar sommigen raden mij meteen een tweedehands 40D aan voor gebruik over langere periode.
    Als ik kostenplaatje optel, kost deze nieuwe 450D met accesoires meer dan een tweedehands 40D met de accesoires erbij...

MVG,
    EMO de eeuwige twijfelaar
    Canon 450D + beetje bescherming, Tamron 17-55/F2.8, Canon 300mm/F4 L IS USM + extender 1.4x,rugtas...

Re: garantie tweedehandstoestellen

Als het toestel in de EU is gekocht, dan zit er overal in de EU garantie op. Je kan dus perfect een Duits of Spaans toestel kopen.
    Het enige wat nog kan verschillen is de garantieperiode. In België is bv. 2 jaar van toepassing, in Nederland nog steeds slechts 1 jaar (meestal toch). Maar als je als Nederlander dus een Belgisch toestel koopt, heb je de garantie die bij dat toestel hoort (zie factuur).
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

ik dacht dat garantie niet overdraagbaar was bij tweedehands verkoop?
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        ik dacht dat garantie niet overdraagbaar was bij tweedehands verkoop?
        Er zijn idd producten waar dit het geval bij is. Ik heb geen idee hoe dit zit bij fototoestellen en dergelijke. Als je via iemand betrouwbaar koopt (zoals de meesten hier op het forum waarschijnlijk), valt er toch wel iets te regelen bij een eventueel garantieprobleem.
        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
          Er zijn idd producten waar dit het geval bij is. Ik heb geen idee hoe dit zit bij fototoestellen en dergelijke. Als je via iemand betrouwbaar koopt (zoals de meesten hier op het forum waarschijnlijk), valt er toch wel iets te regelen bij een eventueel garantieprobleem.
          Het is toch wel een beetje moeilijk dit van de verkoper te verlangen, hoe te goeder trouw hij ook is
          Een kasticket staat niet op naam en kan helpen, maar een faktuur lijkt me niet overdraagbaar

Tweedehands is voor mij oud genoeg om buiten waarborg te zijn, dan maakt het niets uit

Er is ook een verschil tussen de waarborg van de fabrikant en die van de handelaar
          Is er een jurist in de zaal die hierover meer weet ?

Comment

Ik zou zo los uit de pols zeggen dat garantie een zakelijk recht is en dus overgaat met de zaak.

Stel je geeft iemand iets cadeau, je gaat het eerste zelf kopen natuurlijk, en dan plots zou er geen garantie meer bestaan voor de persoon die het cadeau gekregen heeft.

Dat lijkt me zo onlogisch. Uit ervaring kan ik ook alleen maar zeggen dat ze nooit gevraagd hebben om te laten zien dat ik dezelfde naam heb als de naam die op de factuur staat.

PS Een verkoper - handelaar - gaat standaard zeker geen garantie geven. Dit is altijd van de producent. De verkoper is niet verantwoordelijk voor de goede werking van het product, wel de producent.
            Last edited by Cartman; 28 juli 2009, 16:58.

Comment

Hallo allemaal,

Fijn dat jullie allemaal meezoeken naar het antwoord hierop! Alvast Dank!

Ik heb net telefonisch contact trachten op te nemen met "Foto Konijnenberg" over deze vraag, maar na 2 pogingen, kreeg ik niemand aan de lijn!
              Ook op een eerdere mail over iets anders, kreeg ik geen antwoord.
              Ik denk dat ik alvast elders ga als ik iets wens aan te kopen want de service lijkt mij hier alles behalve.... . Wel teleurstellend na enkele goede reviews over deze zaak.

Enfin, ik heb dan contact opgenomen met Studio 73 en hen deze vraag gesteld.

Het antwoord op deze vraag van hen is;
              " De garantie kan blijven, MAAR telkens de camera binnen moet bij hen, rekenen zij AUTOMATISCH 75 euro aan omdat dit toestel niet van hen komt eigenlijk!
              Dus het komt erop neer dat je toch telkens 75 euro kwijt bent zo wie zo telkens er iets scheelt!

Dit overdenkende, is het misschien toch niet zo'n goed idee om mij een tweedehandstoestel aan te schaffen, ook al is er nog garantie op zogezegd!

Dus om echt veilig te spelen, mss toch meer betalen " ca 250 euro met de nodige accecoires" voor een nieuwe 450D dan??? Later dit als back-up gebruiken bij eventuele overstap naar semi-pro...

Ik denk trouwens dat ik als beginner mss beter af ben met de 450D als de xxD om vertrouwd te geraken met deze vorm van fotografie. De 40D is dan mss ineens te hoog gegrepen en met de tijd zal Canon wel opnieuw met andere en nog betere snufjes op de markt komen... .

Zijn hier gebruikers van de 450D, die ook ervaring hebben met andere toestellen?
              Graag jullie mening en ervaring met dit toestel?

Ook beginners met dit toestel mogen altijd hun ervaring hiermee delen!!!

Zie ook mijn vraag over de kitlens op het forum bij "objectieven", ook hier kan ik nog ondersteuning en ervaring van anderen gebruiken...

Alvast dank voor al jullie hulp!!!

Ik hoop mij morgen dus toch een camera aan te schaffen, daar ik vrijdag naar de zee ga en dan al even tijd heb om mij in het toestel te verdiepen.
              Ook wacht ik vol ongeduld op de lens (na 4 weken zoeken) die ik morgen tweedehands kan afhalen, nl. de 300mm/F4 L IS USM die ik hopelijk op het toestel van de verkoper kan plaatsen om even te bekijken!

Thanks!!!!
              Canon 450D + beetje bescherming, Tamron 17-55/F2.8, Canon 300mm/F4 L IS USM + extender 1.4x,rugtas...

Comment

In principe is de garantie niet overdraagbaar. Meestal kan dit wel en wordt er ook niet gecontroleerd of jij wel de persoon bent die de aankoop gedaan heeft.

De garantie komt van de winkel uit, dat die dat doorspeelt naar de producent is gebruikelijk, maar heeft geen enkele rechtsgeldigheid oid. De consument koopt iets bij de winkelier die moet instaan voor de garantie. Bij gebreken moet je dan in principe ook gewoon bij hen(de winkel waar de aankoop is gedaan) zijn. Bij sommige ketens kan je soms ook terecht in een ander filiaal, maar dit is niet altijd het geval.

" De garantie kan blijven, MAAR telkens de camera binnen moet bij hen, rekenen zij AUTOMATISCH 75 euro aan omdat dit toestel niet van hen komt eigenlijk!
                Dus het komt erop neer dat je toch telkens 75 euro kwijt bent zo wie zo telkens er iets scheelt!
                is dan ook redelijk logisch. zij bieden een service aan en daar mogen ze best wat aan verdienen. Ze hebben immers de marge op de verkoopsprijs niet gehad. Als je het toestel bij de oorspronkelijke winkel binnenbrengt, zal die er niets voor aanrekenen, tenzij die zegt: "'t is tweedehands, dus in principe heb je geen recht op garantie." Al denk ik niet dat dat in de praktijk wordt gedaan. De winkelier maakt er in principe ook geen kosten aan, aangezien de herstelling/vervanging verder wordt afgehandeld door de fabrikant die enkel kijkt naar de datum van aankoop en niet wie het toestel heeft gekocht en wie er nu mee terug komt.

Je kan je toestel dus niet zomaar bij eender welke andere fotografiewinkel binnendoen voor garantie. Soms kan je dit wel rechtstreeks met de fabrikant/importeur afhandelen zonder tussenkomst van de winkelier, maar dit zijn ze in principe niet verplicht, maar kan vaak gedaan worden.

Bij herstellingen buiten garantie is het een ander verhaal, dan kan je in principe bij elke fotowinkel terecht, zij sturen dit vervolgens door naar de fabrikant en rekenen bovenop de kostprijs van de herstelling nog een marge voor hen, soms ook als je het toestel bij hen hebt gekocht (studio 73/foto rubens).

Als je iets 2de hands koopt heb je in principe ook recht op 6 maanden garantie, al denk ik niet dat dat ook bij particuliere verkopers het geval is.
                Last edited by Teun_2; 28 juli 2009, 21:36.

Comment

Volgens mij hebt u het helemaal mis. Het is echt niet de winkelier die garantie geeft. Het enigste wat die doen is het toestel opsturen naar de fabrikant bij een defect. Dat is dan ook de enige service die ze verlenen. 75 euro betalen is ook wel serieus bij de haren getrokken in mijn ogen.

Kijk bijvoorbeeld naar Tamron, die geven 6 jaar garantie. Maakt echt geen flikker uit waar je die lens gekocht hebt hoor.

De eerste 7 of 14 dagen is het enkel van tel in welke winkel u het toestel gekocht hebt. Je hebt dan namelijk het recht om je product terug binnen te brengen tegen een waardebon of een ander toestel of iets dergelijks. En dat kan natuurlijk enkel in de winkel waar je gekocht hebt

Comment

Helemaal eens met Cartman's beide posts.

Als op een toestel garantie zit, dan geldt die garantie voor iedereen die het toestel ter herstelling binnen brengt (maar wel rekening houden met algemene garantiebeperkingen van de producent: bv. toestellen uit en ander continent genieten mogelijk enkel in dat continent van garantie).
                    Dat Studio73 kosten aanrekent aan tweedehandsgebruikers, zegt veel over die winkel... Ze mogen dat natuurlijk zelf beslissen, maar het lijkt me niet echt de manier om nieuwe klanten aan te trekken.

Even ter vergelijking: als je een auto koopt waarop nog garantie zit, dan heb je ook als tweedehandsgebruiker volledig recht op die garantie.
                    Hetzelfde voor camera's en lenzen.

Trouwens zelf al een paar keer gebruik van gemaakt.
                    (En bij Sony ging het zelfs verder: er werd herstelling onder garantie verleent voor een tweedehandstoestel vanuit de VS, terwijl men daarop hier in Europa geen garantie hoeft te geven.)
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                      Volgens mij hebt u het helemaal mis. Het is echt niet de winkelier die garantie geeft.....
                      Volgens mij hebt U het volledig mis ... (in België toch)... volgens de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming bij verkoop van consumptiegoederen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 september 2004, en in werking vanaf 1 januari 2005 is het wel degelijk de eindverkoper die instaat voor de wettelijke garantie van 2 jaar. Een commerciële garantie kan verleend worden door de fabrikant of verkoper (maar dit is niet noodzakelijk). Neem hier : Garanties van consumptiegoederen eens een kijkje.

Volgens mij hebt u het helemaal mis. Het is echt niet de winkelier die garantie geeft. Het enigste wat die doen is het toestel opsturen naar de fabrikant bij een defect. Dat is dan ook de enige service die ze verlenen. 75 euro betalen is ook wel serieus bij de haren getrokken in mijn ogen.
                      Zie mijn voorgaande opmerking... hierbij kun je stellen dat een winkelier die het toestel niet verkocht heeft geen enkele verplichting heeft om ook maar iets te doen (tenzij zij afspraken maken met de fabrikant)... dus een billijke vergoeding kan hier dus wel gevraagd worden... of € 75 billijk is....

Kijk bijvoorbeeld naar Tamron, die geven 6 jaar garantie. Maakt echt geen flikker uit waar je die lens gekocht hebt hoor.
                      Dit is een commerciële garantie en moet dan ook volledig beschreven worden (garantiecertificaat, factuur,...) en jij zult dan ook moeten bewijzen dat je recht hebt op die garantie.

..De eerste 7 of 14 dagen is het enkel van tel in welke winkel u het toestel gekocht hebt. Je hebt dan namelijk het recht om je product terug binnen te brengen tegen een waardebon of een ander toestel of iets dergelijks. En dat kan natuurlijk enkel in de winkel waar je gekocht hebt
                      Dit is geen wettelijk recht (behalve bij aankoop op afstand (Wet van 14 juni 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument artikel 80 en volgende)) volgens mij maar een bijkomend voordeel dat door sommige handelaren aangeboden wordt en dus niet iets dat je kunt eisen.

Comment

Heykes,

allemaal ontzettend veel dank voor uw meningen, reacties en toelichtingen. Blijkbaar is deze topic niet zo van zelfsprekend en is het mss goed (ook voor anderen) om dit even ter sprake gebracht te hebben!

Het toestel dat ik op het oog had, blijkt nu als zoekertje weggehaald te zijn dus aan mijn neus voorbij gegaan denk. Geen reactie van de verkoper gehad op verstuurde mails.

Wel belangrijk om in de toekomst rekening te houden met de geldigheid van garantie bij dergelijke aankopen, dus ben erg vooruit geholpen met jullie meningen en ervaringen!

Het zal dan toch een nieuwe 450D worden, biedt ook het meeste zekerheid.

Mercikes,

Mvg,
                        Emo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                          ...wel degelijk de eindverkoper die instaat voor de wettelijke garantie van 2 jaar. Een commerciële garantie kan verleend worden door de fabrikant of verkoper (maar dit is niet noodzakelijk). Neem hier : Garanties van consumptiegoederen eens een kijkje.
                          Natuurlijk staat er dat de eindverkoper verantwoordelijk is, gewoon om de koper te beschermen (- niet de verkopers of fabrikanten -) en ervoor te zorgen dat de klant niet ergens naar fabrikant op zoek moet die voor dat product aansprakelijk is.
                          Maar of je naar een winkelier gaat of naar een service center van een fabrikant maakt voor jouw garantie niets uit. De 2 jaar blijft minstens twee jaar, wie het toestel ook binnenbrengt voor herstelling (mits je kan aantonen dat het gebrek onder de garantie en binnen de termijn valt natuurlijk).

Zie mijn voorgaande opmerking... hierbij kun je stellen dat een winkelier die het toestel niet verkocht heeft geen enkele verplichting heeft om ook maar iets te doen (tenzij zij afspraken maken met de fabrikant)... dus een billijke vergoeding kan hier dus wel gevraagd worden... of € 75 billijk is....
                          Kan wel dat de winkelier die het niet heeft verkocht ook geen verplichting heeft.
                          Of het slim is om een (potentiële nieuwe) klant wandelen te sturen of een rekening van €75 te presenteren voor het doorsturen van toestel of lens naar een fabrikant is een andere vraag hé.

Dit is een commerciële garantie en moet dan ook volledig beschreven worden (garantiecertificaat, factuur,...) en jij zult dan ook moeten bewijzen dat je recht hebt op die garantie.
                          Bewijs is simpel hé: factuur met datum.
                          En ook daar geldt: wie de lens binnen brengt maakt niet uit, zolang het defect binnen de voorwaarden valt en zich binnen de garantietermijn voordoet.

Dit is geen wettelijk recht (behalve bij aankoop op afstand (Wet van 14 juni 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument artikel 80 en volgende)) volgens mij maar een bijkomend voordeel dat door sommige handelaren aangeboden wordt en dus niet iets dat je kunt eisen.
                          Kan wel, maar dit blijft de enige reden waarom je als tweedehandsgebruiker hier (meestal) naast zal grijpen en als eerste eigenaar (hopelijk) niet.
                          Maar het hangt in beide gevallen mogelijk mede van je eigen overtuigingskracht af.
                          Voor contractuele/wettelijke garanties behoudt een koper de garantie die op een tweedehandsproduct zit.
                          Last edited by K-2; 29 juli 2009, 11:31.

Comment

helemaal eens met K-2

Een winkel zal je normaal graag helpen wanneer je een toestel hebt dat hij verkoopt, ook al is het niet bij hem gekocht. Je bent namelijk een potentiele klant. En de gemiddelde consument zal toch onthouden wanneer en waar je goed geholpen werd.

Ik ben het ook eens met ik.niet dat een winkelier niet verplicht is je toestel op te sturen wanneer het nog in garantie is en je het toestel niet bij hem gekocht hebt - het is namelijk de producent die de garantie verleent -, maar die weet normaal ook dat een andere winkel het wel zal doen, dus normaal zouden ze dit gratis moeten doen. Ze geven het toch gewoon mee met de leverancier wanneer die komt leveren.

Trouwens retailers gaan echt geen aparte garantieovereenkomsten sluiten met de producenten hoor, en retailers gaan ook niet zelf opdraaien voor de kosten wanneer een consument beroep doet op zijn garantie. Dat zou mooi worden

De enigste moeite voor een winkel is het invullen van een standaardforumuliertje en het toestel in een doos leggen zodat het mee gegeven kan worden met de leverancier. 75 euro well spent zou ik zeggen

Trouwens fotorubens, die werken toch samen met die studio73 - ? - hebben gratis mijn lens verstuurd voor calibratie hoor. Ik had ze in Nederland gekocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door emo Bekijk bericht
                              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                              is dan ook redelijk logisch. zij bieden een service aan en daar mogen ze best wat aan verdienen.
                              Hmz, als jij dit 'normaal' vindt, dan open ik onmiddelijk een winkel voor het doorschuiven van tweedehands fototoestellen & lenzen...(er zijn veel mensen die daarvoor een ganse dag moeten zwoegen)

75 euro aanrekenen aan een eventuele nieuwe klant... das de klant wandelen sturen!

Comment

Working...
                              X