Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen foto's geboorte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen foto's geboorte

Ik word weldra vader en zoek natuurlijk foto's te nemen tijdens de geboorte. Op voorwaarde natuurlijk dat ik niet strijk lig .
    Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 50D met een EFS 17-55 en een 50 mm lens.
    Heb nog niet echt veel tijd gehad (schilderen, meubels monteren, enz.) om te oefenen met met nieuwe aanwinst, kom van een Oly E-330.
    Had gedacht om de 17-55 te gebruiken tijdens de geboorte en de 50 mm later voor de portretjes. Iemand advies qua instellingen ? Zou een ramp zijn moesten de foto's mislukken, dan wil de vrouw misschien een tweede .
    Alvast bedankt
    EOS 50D / 17-55mm 2.8 / 50mm 1.8

Re: Instellingen foto's geboorte

Dezelfde als je met de Oly zou kiezen, lijkt mij.........
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

In Nederland is het zo dat de arts jou op een bepaalde plaats weg zet tijdens de bevalling, zodat je in ieder geval niet in de weg loopt. Je hoofd staat dan echt niet naar foto's maken en da's maar goed ook. Vlak na de bevalling is het natuurlijk wel leuk om foto's van je kind en partner te maken. Als je er emotioneel aan toe bent, kun je dan je camera pakken en een foto maken. Baby's vinden keihard flitsen niet prettig al is het nooit aangetoond dat het kwaad kan. Een enkele foto is dan genoeg...

Nog beter... vraag het personeel of ze met het compactje wat je misschien kunt aanschaffen voor deze gelegenheid, een compactje met autostand, of ze een foto van jou, met partner en jullie kindje kan maken. Anders sta jezelf nooit op de foto met je nieuwe gezinnetje.

Hoewel er waarschijnlijk nu bergen mensen over me heen gaan vallen, denk ik dat de HERINNERING hier belangrijker is dan de perfecte foto. Met een compactje op autostand en flits aan, kan er weinig fout gaan. Later als jullie allemaal thuis zijn, kun je dan gaan voor de "artistiekere foto". Je zult merken dat je er nooit genoeg van kunt krijgen om kindje en partner + kindje vast te leggen.

Tijdens de geboorte en net na de geboorte en dat is mijn ervaring, ben je blij en dankbaar dat iedereen gezond is. Je bent trots en klapt bijna uit elkaar van alles wat je voelt. Mijn hoofd stond op dat moment niet naar fotograferen, dus dat heeft het personeel perfect gedaan op autostand met een wat betere compact.

Veel geluk toegewenst met de komende gezinsuitbreiding.

Groeten,
      Bart

Comment

Ik als niet-vader denk ook niet dat je je daar zorgen over wil maken. Ik denk niet dat ik zelf op dat moment fotos zou willen maken, maar de moeder wil bijstaan. Ik zou ook vragen aan het personeel om fotos te maken. Een baby die net geboren wordt is (esthetisch) toch niet echt mooi, de herinnering lijkt me in dat geval ook veel belangrijker dan een technisch perfecte foto. Na de geboorte en wat bekomen van de emoties zou ik aan de slag gaan met de 50mm voor wat mooie portretjes en eigenlijk niet eerder van fotos wakkerliggen.

Comment

Als moeder zijnde, mag ik je een raad geven? Laat je toestel over aan iemand anders en zorg voor vrouw (en kind) !! Misschien vind je vrouw het nu wel ok dat je foto's zou nemen, maar het moment zelf kun je er beter echt zijn voor haar.

Qua instellingen lijkt automatisch dan misschien wel het beste als je iemand anders wat foto's kunt laten nemen. Ik zou eventueel wel opteren voor de 50mm lens omdat die lichtsterker is en je dus eventueel bij wat hogere iso zonder flits kunt werken. Maar dat vraagt dan ook wel alweer iemand met wat vaardigheid met deze lens.

Wij hebben bij de laatste 2 (thuis)geboortes een fotograaf bij de bevalling gehad. Het is een prachtige herinnering. Bij de eerste (thuis)geboorte heeft de 2de vroedvrouw foto's genomen met ons fototoestel. Kwalitatief niet zo goed als met de fotograaf, maar ik koester de herinnering evenveel. Bij ons tweede was de fotograaf trouwens maar net op tijd en zoals iemand hier zegt, uiteindelijk is de herinnering de belangrijkste !!

Ik wens jullie een pracht van een bevalling en een pracht van een kindje !!
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Als het echt moet tijdens de bevalling, een compactje dan ( Bij beide bevallingen van mijn kinderen moest ik het niet in mijn hoofd halen om tijdens de bevalling te fotograferen.... wat ik zowieso niet ging doen) Bevalling eenmaal gebeurd kan je misschien de 50d met 17 -55 bovenhalen, effe op voorhand zien welke iso je nodig hebt en op Av werken dan maar...
            Ik begrijp perfect de spanning emotie en opwinding rond dit gebeuren, maar foto's zijn niet echt een prioriteit tijden het processus van een bevalling, dan zijn er zelfs als papa wat andere dingen waar je je om zal moeten bekommeren.....
            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

ha...foto's bij de bevalling? mijn ventje zag dat niet zo goed zitten op het moment zelf :-) en van zodra onze zoon geboren was heb ik zelf maar de eerste foto's genomen van papa en zoon vanop de bevallingstafel (was nog met mijn F50 :-)

en tuurlijk moet je aandacht naar vrouw en kind gaan, maar een eerste foto nemen van je kind bij zijn kersverse mama is ook een heel intiem moment hoor...geniet ervan en laat ons achteraf eens meekijken naar babietje he (vrouwelijke nieuwsgierigheid he

Comment

OK, het compactje van men vrouwke zit in de koffer ! Men 50D gaat dan mee als back-up . Alvast bedankt voor alle raad. Afwachten nu .
                Last edited by CriticalBen; 28 juli 2009, 10:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CriticalBen Bekijk bericht
                  OK, het compactje van men vrouwke zit in de koffer ! Men D50 gaat dan mee als back-up . Alvast bedankt voor alle raad. Afwachten nu .
                  Je kan ook je 50d afgeven en daar fotos mee laten trekken, al heb ik gemerkt dat mensen die geen dslr gewoon zijn, liever en vlotter durven omgaan met een compactje. Die 50d met 50mm zal na de geboorte sowieso nog wel van pas komen.

Veel plezier en succes gewenst!

Comment

Ik word weldra vader en zoek natuurlijk foto's te nemen tijdens de geboorte. Op voorwaarde natuurlijk dat ik niet strijk lig .
                    Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 50D met een EFS 17-55 en een 50 mm lens.
                    Heb nog niet echt veel tijd gehad (schilderen, meubels monteren, enz.) om te oefenen met met nieuwe aanwinst, kom van een Oly E-330.
                    Had gedacht om de 17-55 te gebruiken tijdens de geboorte en de 50 mm later voor de portretjes. Iemand advies qua instellingen ? Zou een ramp zijn moesten de foto's mislukken, dan wil de vrouw misschien een tweede .
                    Alvast bedankt
                    ON TOPIC !!!
                    De mooiste foto's maak je na de bevalling (baby op de buik bij de mama)
                    De 17-55 2.8,
                    je body op AV kies f2.8 (mooie scherptediepte, scherpstellen op ogen, handje, voetje)
                    minimum sluitertijd 1/60ste uit de hand of 1/30 met is.
                    Iso, ik vermoed 800, of kijk naar de EV probeer het midden te halen (0)
                    Zonder flash, probeer met het licht mee foto's te maken (venster achter u)

OFF TOPIC

Heel veel succes gewenst, en niet teveel bibberen hé
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                      ON TOPIC !!!
                      De 17-55 2.8,
                      je body op AV kies f2.8 (mooie scherptediepte, scherpstellen op ogen, handje, voetje)

OFF TOPIC

Hier was ik naar op zoek
                      Binnenkort hier de resultaten op't forum ter beoordeling.

Comment

Hier was ik naar op zoek
                        Binnenkort hier de resultaten op't forum ter beoordeling.
                        Graag gedaan hoor.
                        Mss nog een extra tip.
                        Stel RAW+Jpeg in op de camera.
                        Zo kan je later met DPP (canon software) uw RAW-bestanden aanpassen :
                        • Witbalans
                        • Scherpte
                        • Belichting
                        • Ruisreductie
                        Zo hoef je je op dat mooi emotioneel moment enkel te concentreren op de foto's en de compositie.
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                          ON TOPIC !!!
                          De 17-55 2.8,

OFF TOPIC

Bij 50 mm, zou ik je prime nemen, die kan tot 1.8 wat zorgt voor een nog kleinere scherptediepte, wat toch handig kan zijn.

Comment

Niet iedereen heeft hier dezelfde mening over, maar ik vind de 24 uur na de bevalling super voor foto's! Het eerste uur na de bevalling zijn er belangrijkere dingen dan achter je camera te kruipen ;-)
                            Je probeert dan wel best zonder flits te fotograferen.
                            - zorg ervoor dat je weet welke ISO haalbaar is met je toestel
                            - open je diafragma, maar weet dan wel heel goed welk focus punt er gebruikt wordt (risico dat het verkeerde scherp staat )
                            - gebruik zoveel mogelijk omgevingslicht
                            - als de baby goed slaapt, kan je wel flitsen (manueel ingesteld: kies diafragma, sluitertijd 1/50, en de flits doet de rest)

Succes ermee!

Comment

Als fiere papa van een twee-ling was ik ook van plan om foto`s te maken tijdens de bevalling. Op voorhand veel nagedacht over sluitertijden, diafragma`s en ISO`s maar door een spoed kijzersnede en omdat je bij je vrouw wil zijn op zo`n moment was de reflex om foto`s te nemen totaal weg... Ik heb snel het knopje op automatisch gezet...

Voor achteraf:

- Probeer gebruik te maken van het aanwezige licht.
                              - Flits uit
                              - Focus op de ogen.
                              Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

Comment

Working...
                              X