Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste DSLR

    Er zijn zoveel camera's, zoveel merken, zoveel specificaties.
    Ik ben tot nu toe een nul in fotografie.
    Foto's trekken doe ik tot nu toe met een Sony Cybershot W80, maar ik zou daar graag verandering in brengen door een DSLR te kopen.


    Mijn budget is niet al te groot. Ik hoop op een toestel onder de 400 euro, ik ben namelijk student, en het is met mijn vakantiejob-geld te doen.

    Met mijn kleine toestel trek ik voornamelijk gebouwen, bruggen, mensen en dieren, meestal buiten.
    Maar ik merk dat mijn toestel niet echt werkt (misschien ligt het aan mij ook) in slechte weersomstandigheden of in donkere omgevingen.

    Foto's bewerken is ook een van mijn hobby's dus ik zou graag wel een degelijke resolutie willen.

    Mijn vraag nu, heeft u tips welk toestel het beste zou passen bij een beginnend 'fotograaf', in bovenstaande omstandigheden?

    Bij voorbaat dank voor alle reacties en tips.
    Hopelijk stel ik geen vragen die al eerder gesteld zijn geweest,... heb wat lopen zoeken in het forum, maar niet echt iets specifiek gevonden.

    Groetjes
    Last edited by zeroke; 18 juli 2009, 16:40.
    Sony A200K

  • #2
    Re: Aankoop eerste DSLR

    Ik zit in het zelfde schuitje. Ik zou ook graag met DSLR-fotografie willen beginnen en mijn budget is ook erg beperkt.

    Je kan eens wat opzoeken over de Sony A200 met 18-70 kitlens. Die kost bij Fotokonijnenberg 303 euro. Met een tas en een geheugenkaartje zit je dan aan een goeie 350 euro (370 ofzo met verzending erbij). Dat is de enige die ik gevonden heb die minder dan 400 euro kost.

    Ik denk echter niet dat je wonderen moet verwachten in het donker of in slechte weersomstandigheden. Daarvoor heb je denk ik een betere camera en een betere lens nodig. Maar daarover kunnen de meer ervaren fotografen hier waarschijnlijk meer over vertellen.

    Je kan natuurlijk ook de tweedehandsmarkt in de gaten houden.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop eerste DSLR

      Ja dat is een idee.

      Ik zal een kijken wat die Sony betreft. Het klink in ieder geval al interessant. Misschien kun je dit topic blijven volgen en worden we beiden geholpen.
      Sony A200K

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop eerste DSLR

        Met jou budget zou ik er toch zeker over nadenken om een tweedehandstoestel te kopen. Mss een canon eos 350d, 400d, 20d of 30d (je moet de prijzen maar eens opzoeken, maar ik denk dat de meeste binnen je budget vallen (de 30d weet ik niet zeker)). Als je een canon koopt, kan je als lens denk ik best de 18-55mm lens kopen met IS, want de kwaliteit is veel beter dan deze zonder IS. Van nikon toestellen weet ik niet veel, maar ik denk dat de D50 en D60 tweedehands ook wel binnen je budget vallen.
        canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop eerste DSLR

          Een lens 50 1.8 is misschien een optie waar je tweedehands wel vindt.
          Zeker een aanrader in donkere ruimtes.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop eerste DSLR

            Oke, ik zal zeker eens alles opzoeken.

            -edit-
            De Sony 200A spreekt me wel aan en de Canon eos 400D.
            Maar ik ga eens kijken in de winkel zelf of er nog degelijke zijn voor een andere prijs. Ik zal hun namen dan ook vermelden.
            Last edited by zeroke; 17 juli 2009, 13:16.
            Sony A200K

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop eerste DSLR

              Er zijn meerdere camera's rond dit budget,sommige met lens en sommige enkel de body.
              Kijk eens op de site van "fotokonijnenberg," de canon 1000D valt onder uw budget, dus kan klein lensje erbij nemen. De 450D is goedkoper geworden( van 508 euro naar 482euro). Zeker het overwegen waard denk ik. Ook de Nikon 60 staat nu laag geprijsd en valt onder jouw budget. Ook olympus heeft toestellen onder dit budget evenals sony die goede alpha's produceert met degelijk lensje!
              Als je ooit wil veranderen van lens en meerdere wil aanschaffen in de toekomst, zou ik voor Canon of Nikon gaan ( grootste aanbod van lenzen). Ben je dit niet van plan, dan kan je andere overwegen zoals sony, olympus,... . Kan ook elk toestel eens in de hand houden om deze aan te voelen en zien wat jouw best ligt!

              Je kan ook op zoek gaan naar een tweedehandstoestel natuurlijk, er zijn er in overvloed, gewoon omdat sommige fotografen meteen de nieuwere versies willen dus niks mis met de meeste andere toestellen.

              Natuurlijk is de body vrij goedkoop, maar de prijs zit hem vooral in een goede lens!!!
              Doorblader dit forum maar eens heel goed en dan vind je hier nog vele onderwerpen over!

              MVG,
              Emo
              Canon 450D + beetje bescherming, Tamron 17-55/F2.8, Canon 300mm/F4 L IS USM + extender 1.4x,rugtas...

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop eerste DSLR

                Als Sony gebruiker kan ik het alleen maar aanmoedigen.
                Ik ben ook begonnen met een a200 (int verleden met nikon D80 en D200 gewerkt van vrienden) en nu sinds enkele maanden een a700 gekocht.

                Het grootste voordeel van een Sony is ingebouwde stabilisatie.
                Enkele posts eerder staat te lezen dat je een canon kan kopen, maar dan wel met een lens met IS (image stabilisation). De 18-55 valt nog mee in prijs, maar goeie gestabiliseerde lenzen zijn erg duur, zeker als je een budget hebt.
                Door het in de body te hebben zijn alle lenzen gestabiliseerd.

                Voor lenzen kan je ook terecht bij Minolta. Ze hebben een enorm arsenaal aan oude minolta lenzen die compatibel zijn op de Sony. neem maar eens een kijkje op deze fantastische website voor gebruikers van de "Alpha-mount" (mount die op de Sony DSLR's zit, maar ook op de Minolta's met AF, vandaar de compatibiliteit). www.dyxum.com

                De sensor is dezelfde als deze in vele Nikon toestellen, sony maakt die sensoren.
                Veel van de techniek en electronica is afkomstig van Minolta (ijzersterke naam in fotografie, tot Sony deze afdeling +/- kocht) ...

                Ik ben er tevreden van. Tis niet omdat de namen Canon en Nikon zo bekend zijn dat de rest in hun schaduw volgt.
                Als ik nog een tip mag geven ... kijk ook eens naar Pentax! build quality is fenomenaal!
                Canon EOS 5D MkII - 50mm f/1.4 USM - 85mm f/1.2 L USM - Canon 17-40 f/4 L USM - Canon 70-200 IS f/4 L IS USM - 2* Metz 58 AF-1 (1 te koop)

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop eerste DSLR

                  Van de Olympusen heb ik ook al goede dingen gehoord.
                  Tot nu toe is het voornamelijk de Sony die mij aanspreekt.

                  Ik ben zojuist naar de winkel geweest, ik kon de aparaten wel niet vastnemen, ze zaten achter glas. Maar ik heb enkele toestellen van lumix gezien en de Sony A200. Ik zal er nog wat informatie van opzoeken. Blijkbaar is er ook een of andere actie die loopt voor de Alpha serie van sony.
                  Sony A200K

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop eerste DSLR

                    Heb zopas gehoord van een kennis dat hij bij photohall een Nikon D60 gekocht heeft met kitlens af-s DX 18-55 voor amper 399 eurokes!

                    Is een treffelijk toestel om mee te beginnen. Toestel is een degelijk instaptoestel en lenzen kun je achteraf (zelfs tweedehands) bijkopen als er wat meer ruimte is.

                    Zelf heb ik mijn canon 400d met 3600 clicks aan de kant geschoven voor een 50d. Het is momenteel gereserveerd voor verkoop maar bvb. bij www.kameraexpress.nl staan er nog een behoorlijk aantal in de rubriek tweedehands (met garantie)
                    Is een wandelingetje naar cappelle a.d.ijssel waard
                    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop eerste DSLR

                      Mijn raad bij een beperkt budget: koop een nieuwe body die past in je budget en ga op zoek naar 2de hands objectieven. Er zijn er constant te vinden (oa hier op BD) en zo spaar je geld uit.
                      Er zijn namelijk heel wat mensen die een body met kitlens kopen en dan die kitlens direct te koop zetten omdat ze een duurder exemplaar willen.
                      Ik ben zo begonnen met een 400D body nieuw en dan een 17-85 IS USM occasie erbij gekocht. Daar kom je al een heel eind mee hoor.
                      Lees eerst goed de reviews over de lens, vraag raad over een bepaalde lens of lees artikels van vorige topics na en maak dan een beslissing.
                      Als dat objectief je na een tijdje niet bevalt, verkoop je 'm gewoon weer door.
                      Zo heb ik stukje bij beetje mijn materiaal aangekocht (verspreid over enkele jaren).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop eerste DSLR

                        Ja dat is een goed idee!
                        Ik ga nu voornamelijk prijzen vergelijken. Kijken of ik dicht bij huis tweedehandse kan verkrijgen.
                        En in midden augustus zal ik besluiten welke ik ga kopen, rekeninghoudend met jullie tips en met de prijzen.

                        Hartelijk dank voor al jullie tips en raad!
                        Sony A200K

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop eerste DSLR

                          Mijn oog is gevallen op de Sony a230


                          Ik vroeg me alleen af,...Op de foto zie je het toestel met de lens (denk ik ) Krijg je die dan zo ook (in die prijs)? Ik ben echt een leek, dus ik ken er niets van. Ik lees overal van body apart met lens apart,... En dan zie je zo een foto.

                          Hij is iets duurder,... maar ik heb enkele overuren gedaan, dus het is wel mogelijk denk ik.
                          Sony A200K

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop eerste DSLR

                            De prijs, daar is de 18-55MM inbegrepen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop eerste DSLR

                              Als beginnend fotograag zou ik direct kiezen voor een ofwel Nikon ofwel Canon. Dit omda tge in de toekomst toch meer gaat willen, en dan gaat ge voor 90% naar deze merken neigen.

                              En als ge "opgegroeid" zijt met een canon of nikon, zal dat veel gepruts schelen.

                              En dan, zou ik de Canon 350D kopen, echt een SUPER toestel om mee te beginnen. Daarom heb ik nu ook een 350D.

                              De 350D is ook vollebak 2e hands te koop.

                              Koop trouwens niks op het internet van Vandenborre. :P

                              Comment

                              Working...
                              X