Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E-P1, mijn eerste indrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus E-P1, mijn eerste indrukken

In telegramstijl mijn eerste indrukken van de Olympus E-P1 en 17/2.8 pancake, na een kleine week gebruik :
    -mooi design, compact, handig, echt een juweeltje :

-degelijke robuste bouw
    -lens is plastic maar ziet er goed uit, focus ring draait soepel en gedempt
    -focussen gebeurt electronisch dwz focus ring is niet mechanisch aan lens elementen gekoppeld.
    -manueel focussen op LCD gaat verbluffend goed
    -menus zijn niet intuitief, sommige veel gebruikte settings staan diep en soms onlogisch verborgen
    -autofocus is niet snel, mijn Canon Ixus 80 is -een fractie- sneller
    -inschakelen is evenmin snel, mijn Ixus 80 is -een fractie- sneller
    -levensduur batterij is zeer goed, beter dan verwacht, heb van 't weekend zeer intensief op festivals geschoten en nog geen low-battery warning.
    -optische zoeker op hotshoe is eigenlijk enkel handig als je eerst je diafragma instelt, je LCD uitschakelt, en manueel op oneindig focust -> dan kan je snel snapshots maken.
    -beeldkwaliteit is verbluffend voor een camera van deze grootte, ISO tot 800 perfect bruikbaar.
    -raw beelden worden (nog) niet door ACR noch OSX herkend, meegeleverde Olympus Master software suckt dat het geen naam heeft : is uiterst traag en onhandig, zelfs op een 3.3GHz octacore Mac Pro .
    -veel creatieve mogelijkheden met een instelbare beeldverhouding en art-filters, twee voorbeelden, snel geschoten :

Ideaal gebruik is volgens mij straat fotografie en reportages. Hopelijk brengt Olympus snel een echte breedhoek of fisheye voor micro 4/3 op de markt.
    Gegroet,
    Tom

Re: Olympus E-P1, mijn eerste indrukken

Heel helder geschreven. Bevestigt wat ik er al over gelezen heb...
    Om eerlijk te zijn, die trage AF: daar wordt te veel poeha rond gemaakt in mijn opinie. De camera is niet uitgedacht met sportfotografie in het achterhoofd.
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ik veronderstel dat je in nabewerking zelf die vigneting hebt aangebracht.
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

De laatste twee zijn met de Pop art filter gemaakt...

Comment

Vraagje: hoe is de 17mm optisch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Ik veronderstel dat je in nabewerking zelf die vigneting hebt aangebracht.
            De E-P1 heeft een aantal art-filters, eenje daarvan heet "Pin-hole". Da's waarschijnlijk wat Tom gebruikt heeft.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Het vignet effect komt recht uit de camera met de pinhole art filter.
              Het 17/2.8 objectief is zeker niet slecht, maar ik heb het niet echt aan vergelijkende tests onderworpen. Er staat een zeer volledige review hier.

Tom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                Het vignet effect komt recht uit de camera met de pinhole art filter.Tom.
                Gelukkig
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik heb de camera teruggestuurd en mijn centjes gerecupereerd.

Eindconclusie : te weinig camera voor het geld dat ik betaalde.

Voornaamste ergernissen :
                  -ik kan niet wennen aan het amateur-stijl op armlengte schieten
                  -inschakeltijd te traag, AF is te traag
                  -is beduidend groter dan mijn Ixus 80 en voegt er -rekening houdend met de prijs- weinig aan toe, ik ben blijkbaar bereid toegevingen te doen qua beeldkwaliteit in ruil voor echte compactheid.

Ik blijf echter in het concept geloven en houd de ontwikkelingen van micro 4/3 en bij Olympus in 't bijzonder scherp in de gaten. Het gerucht gaat dat er een professioneel model zit aan te komen.
                  We zien wel.

Tom

Comment

Dat begrijp ik niet: je had er toch de optische zoeker bij, Tom?

Heb geen idee wat betreft de AF (moet die zelf eens proberen voor ik er mijn idee kan over vellen), maar de tragere opstarttijd is het antistofdingetje dat zijn werk doet. Vind het persoonlijk ook spijtig dat Olympus niet toelaat om dat uit te schakelen (of dat te verzetten naar het UITschakelen van de camera, maar je krijgt er wel een schone sensor voor terug (het antistofdingetje werkt itt. de andere merken) en zo vreselijk zit dat toch ook niet in de weg...?

Nu goed, niettemin toch leuk om er je mening over te lezen, ook al heeft de saus hier niet 100% gepakt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                      Dat begrijp ik niet: je had er toch de optische zoeker bij, Tom?

Heb geen idee wat betreft de AF (moet die zelf eens proberen voor ik er mijn idee kan over vellen), maar de tragere opstarttijd is het antistofdingetje dat zijn werk doet. Vind het persoonlijk ook spijtig dat Olympus niet toelaat om dat uit te schakelen (of dat te verzetten naar het UITschakelen van de camera, maar je krijgt er wel een schone sensor voor terug (het antistofdingetje werkt itt. de andere merken) en zo vreselijk zit dat toch ook niet in de weg...?
                      Met die optische zoeker kan je niet voldoende bepalen waar je scherp stelt, dat resulteert in snapshot-stijl foto's. Bij mij toch.
                      Werken met de camera op armlengte werkt dat zeker in de hand.

De AF van mijn Ixus 80 is net iets sneller en accurater, voor een camera van die prijs had ik net iets beter verwacht. Zo kon ik laatst onmogelijk scherp stellen op een madeliefje tegen een donkergroene achtergrond. Mijn Ixus en D300 hebben daar hoegenaamd geen probleem mee.

Wat betreft opstart-tijd, weerom is mijn Ixus 80 een fractie sneller klaar om te schieten. Toch wel een belangrijke eigenschap van een camera vind ik. Voor je 't weet is het decisive moment voorbij.

Als ik geen DSLR noch compact had, was mijn mening mogelijk anders geweest, maar de E-P1 voegt aan deze twee minder toe dan ik had gehoopt.

Anyway, naar aanleiding hiervan heb ik m'n oude getrouwe Olympus OM2N weer uit de kast gehaald en met Kodachrome 64 geladen...

Tom

Comment

Working...
                      X