Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma DP2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma DP2

Ik heb eens fotos gaan nemen met de sigma DP2.

Eerste vaststellingen met de compact camera die volgens tests
    * geen zoom heeft
    * lang duurt om scherp te stellen
    * en dat nog eens veel lawaai maakt
    * geen zoeker
    * duur
    * zwakke flash
    * niet gebouwd als een "tank"
    * jpg versies : de kleuren zijn niet echt wat je levendig kunt noemen
    * 41 mm lens ..geen zoom maar ook geen 50mm
    * 2,5 inch lcd met 230K pixels
    * lockups
    * slechte batterij prestaties
    * uiteindelijk slechts foto's oplevert van 2640 x 1760 pixels !!
    * geen macro
    * menu structuur onlogisch
    * lang om een foto weg te schrijven !

maar wel een
    * F2.8 lens
    * foveon sensor (20.7 * 13.8 mm dus een PAK groter dan de lx3 sensor !)

Dit gecombineerd met de super sigma pro foto software ...de enigste software die ik in 5 keer gebruik, 5 keer heb kunnen laten crashen op een iMac

Mijn gevoel na één keer gebruikt te hebben. Hmmm heb ik een miskoop begaan ?
    De autofocus in inderdaad heel luid, kraakt zelfs wat (maar is blijkbaar normaal). Ik heb op 2,5 uur de batterijen volledig opgebruikt. Omdat de lens continue zit in te schuiven als je de camera effe niet gebruikt (stond op 2 minuten) heb ik het op 5 minuten gezet (maar 't effect is dat de lens nog sneller inschuift en de camera zich uitschakelt. Hmmm 5 minuten duurt dus minder lang dan 2 minuten ?)

Autofocus lang ? Soms wel en het is iets geks ..je ziet alles wazig en ineens ...floeps is het scherp. Meestal duurt het net iets langer als een seconde.
    Onverwacht bewegende onderwerpen met dit ding fotograferen ? No way.
    Bewegende onderwerpen in een te voorspellen richting ? Gewoon prefocussen.
    Stilstaande onderwerpen ? Geen probleem ermee

Geen zoeker ...hmm heb me al enkele keren belachelijk gemaakt door uit gewoonte die camera tegen mijn oog te houden ...tja, mijn eerste compact toestel dus ik moet 't nog gewoon worden. Ik mis het wel een beetje maar die te dure zoeker ga ik daarom niet kopen. Tenzij misschien om de batterijen weer wat te sparen ?

Bouwkwaliteit. Het is geen 1D kwaliteit (maar dat is de 5D ook niet). Maar aangezien ik vrij voorzichtig omga met mijn materiaal is dat voor mij geen issue.

Flash ? Goh, wat kun je verwachten met zo'n ingebouwde flash ? Sommige verwachten er veel als ik ze het stadhuis van leuven zie fotograferen bij nacht met hun ingebouwde flash maar voor invul flits in volle zon is die echt wel voldoende.

LCD scherm ? Kon scherper...je moet een beetje vertrouwen op de autofocus maar ik vind de instelbare gridlijnen echt wel handig en tot nu toe vind ik het nog niet enorm slecht.

JPG's die nogal flets van kleur zijn ...geen idee, ik fotografeer in X3F (sigma's raw), no issue voor mij

Menu structuur. Oké alles staat in één structuur en het is anders als bij een canon maar is het daarom zooooo slecht ? Eénmaal ingesteld moet je er zelden nog in zitten en de knoppen op het toestel (zwarte knoppen op een zwart toestel met in 't zwart de icoontjes is zo cool om in 't donker proberen te zoeken wat die knop weeral doet) nemen de meeste zaken over die je anders in een menu zou willen doen.
    Trouwens, in manuele mode sluitertijd aanpassen is op de knoppen links en rechts. 't diafragma is naar boven en naar beneden. Toch ni moeilijk ? Bij een canon 450D moet je eerst nog een andere knop induwen en dezelfde knoppen gebruiken als waarmee je de sluitertijd hebt ingesteld en is 't moeilijker vind ik.

Wegschrijven foto duurt 4 à 6 seconden. Deels mijn schuld denk ik. Een ultra 2 kaartje welk ik hier gebruikt heb schrijft aan max 9MB seconde weg en de foto's zijn tussen 15 en 22 MB groot. Maar echt problemen heb ik er niet mee

Lock ups, niet focussen...eigenlijk geen enkele keer voorgehad

Geen macro. Dat mis ik wel een beetje.Soms wil je gewoon iets kleins fotograferen samen met de F2.8 en je geraakt niet echt dichtbij

pixels. Het is een dubbel gevoel. Ja het is amper 2640 x 1760 en als je inzoomt op 100% dan wordt het beeld niet zo veel groter in photoshop ...maar de hoeveelheid detail dat erin zit is wel heel groot. Ik druk toch amper iets af dus is 2640 x 1760 genoeg voor op een website een foto te posten.

Prijs. Het is toch wel duur eigenlijk. Toestel met zonnekap en 2 batterijen en extra geheugenkaart rond de 600 euro. Nu de olympus aangekondigd is denk ik soms van "had ik misschien die dan maar gekocht". Of misschien een 1000D (helft van de prijs) maar die zijn dan ook weer groter dan de DP2 terwijl ik een klein toestel wou

Lens. Ik vind het een hele goeie lens, niet zoveel gebreken aan (maar in hoog contrast toch wel wat purple fringing bij enkele fotos gezien) maar een F2.8 op een sensor van sigma is GEEN F2.8 van een full frame. Ik weet het dat het niet juist is om te verwachten dat het hetzelfde effect zou zijn maar ik had toch nog iets minder scherptediepte verwacht.
    Je moet er wel aan gewoon worden. 41 mm, niet zoomen. Het is echt wel wennen om een "mooie" foto / cadrage te vinden

Gevoel na een 2e gebruik is al veel positiever.
    Nu ik terug lightroom kan gebruiken zien de fotos er toch wat beter uit. Ik kon maar niet gewoon worden aan die (trage!) sigma tool.
    Om een of andere reden doen die batterijen nu heel lang hun ding. Ik heb er nog 2 extra besteld (amper 25 euro elk) maar die zitten nog mooi verpakt in hun originele verpakking. Nog geen nood aan gehad.
    Lens. Ik begin mijn draai te vinden in de 41 mm. Het is er nog niet maar ik heb wel 't gevoel dat het zal lukken.
    Het gevoel van miskoop is wel volledig weg nu. De olympus had ik nu wel overwogen maar uiteindelijk is die nog duurder, kleinere sensor en toch iets groter. Dus ik begin blij te worden met de DP2. Het is eens iets anders dan de rest en gaat me telkens dwingen om na te denken voordat ik een foto neem.
    Dit is echter GEEN toestel voor iedereen. Een LX3 noem ik ook geen toestel voor iedereen omwille van de beperkte zoom. Maar terwijl een gewone occasionele gebruiker nog zou kunnen mee leven met een LX3 gaat die vast en zeker de DP2 haten
    Eigenlijk zou ik nog een LX3 of G10 erbij willen hebben voor macro en als ik wat wijder (lx3) of verder wil (g10)

Enkele voorbeeldjes

(full resolution : SDIM0168.jpg )

(full resolution : SDIM0125.jpg )
    Eigenlijk nu ik de foto hier zie , toch wat "blokjes" blauwe lucht, ook in de full resolutie versie. Volgende keer een klein beetje ruisonderdrukking doen denk ik ? Het is wel alleen op deze foto zo uitgesproken

Zoooooo luid kan de autofocus toch niet zijn denk ik :

Wel een rare vaststelling. Als ik in CS4 van 16bit naar 8 bit ga, ik doen dan "save as" en kies JPG en save vanuit een iMac op een windows-pc dan is mijn mooie blauwe lucht ineens paars getint ?
    DP2_full_01.jpg )

Oh ja, toen ik de DP2 aan 't testen was had ik de 5DmkII met batterijgrip en 70-200 F2.8 rond mijn nek hangen...de gezichten van andere amateurfotografen was echt grappig. Je zag ze denken van "waarom zit die gast met dat prulcameraatje te trekken als hij die andere op zijn heup heeft hangen ???"

Re: Sigma DP2

Als ik het zo lees ben ik nog niet ongelukkig met mijn Leica DL4
    Ik heb vorige week gemerkt dat 24mm echt heel lekker is
    Voordeel van een DP2 is natuurlijk wel weer de grotere sensor (met alle voordelen van dien)
    Maar een camera die zo langzaam focust dat is waardeloos

Comment

"Maar een camera die zo langzaam focust dat is waardeloos "

Goh hangt er vanaf. Voor mij is het geen probleem omdat ik geen actiefotografie ga doen met dp2. Ik heb het nog nooit als een probleem ervaren.

Ik heb echter ook nog geen enkele waar de focus gewoon fout zat ...dus hier toch wel een smiley face (figuurlijk toch)

Ik heb lang getwijfeld tussen lx3 en DP2 ...en voorkeur voor DP2 is puur door de sensor gekomen en ben het me niet aan 't beklagen (nu toch niet).

Hij heeft zelfs al een bijnaam gekregen mijn wolkenmachine. Het dynamisch bereik is precies veel groter als op de 5D

Comment

ook getwijfeld tussen LX3, G10 en de DP2

als het op beeldkwaliteit aankomt, dan is DP2 heer en meester
        door de grote sensor is het detail bangelijk goed, en de foveon technologie wekt toch fantastische kleuren op, en in een enorm dynamisch bereik

heb uiteindelijk de DP2 besteld en ben in blijde verwaching :-)
        Fuji XPRO1

Comment

Franky, Al lang aan 't wachten op de jouwe ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
            Franky, Al lang aan 't wachten op de jouwe ?
            lang is relatief

voor mij wel ...
            in aantal dagen is het maar 6
            Fuji XPRO1

Comment

Working...
            X