Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aperture Priority met minimum shutter speed?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aperture Priority met minimum shutter speed?

Met welke camera is het mogelijk, in de modus Aperture Priority, een minimale sluitertijd in te stellen?

Liever een iet of wat onderbelichte foto dan een foto met bewegingsonscherpte omdat de sluitertijd bijvoorbeeld op 1/60ste werd gezet door de camera.

Manuele modus lost dit ook op natuurlijk, maar wanneer je zelf geen tijd hebt om te kijken naar de belichting is manuele modus natuurlijk niet echt bruikbaar.

Re: Aperture Priority met minimum shutter speed?

De Nikon D3 en D300 doen dit fantastisch. Op AP voorkueze kun je een auto-iso regeling aanzetten en de max iso waarde en de minimale sluitertijd instellen. Stel dat je een min sluitertijd van 1/500 hebt ingesteld en werkt op F4 dan zal de camera de iso opschroeven als het donkerder wordt. Hierbij is een instelbaar max iso de bovengrens.
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

Comment

Volgen mij is sluitertijd voorkeur de oplossing.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

@hjanssen : Probleem is dat sluitertijdvoorkeur onbruikbaar is wanneer je het grootse diafragma wil...

Blijkbaar moet je er dus voor bij Nikon zijn?

Comment

Auto-ISO bij Nikon doet toch niet helemaal wat je wil : bij te weinig licht gaat die toch de sluitersnelheid naar beneden halen - ik zie als enige oplossing manueel instellen
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Auto-ISO bij Nikon doet toch niet helemaal wat je wil : bij te weinig licht gaat die toch de sluitersnelheid naar beneden halen - ik zie als enige oplossing manueel instellen
            Volgens mij gaat hij de foto onderbelichten ipv de sluitertijd naar beneden te halen.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Auto-ISO bij Nikon doet toch niet helemaal wat je wil : bij te weinig licht gaat die toch de sluitersnelheid naar beneden halen -
              Pads als je op de hoogste ingeselde waarde van de iso bent bij de maximale opgegeven sluitertijd gaat de camera de sluitertijd verlagen.

ik zie als enige oplossing manueel instellen -
              Kun je daar dan licht mee maken?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Volgens mij gaat hij de foto onderbelichten ipv de sluitertijd naar beneden te halen.
                Neen volgens mij niet. Hij zal bij Auto ISO on de ISO verhogen vanaf er een trage sluitersnelheid is dan het ingestelde minimum, en zal de ISO blijven verhogen tot aan de maximum ingestelde waarde (bijvb ISO 1600) indien een foto dan nog onderbelicht zou zijn zal de camera volgens mij weldegelijk de sluitertijd nog vertragen.
                In exposure modes P and A, sensitivity will only be adjusted if underexposure would result at the shutter speed selected for [Minimum shutter speed] (1/4000–1 s). Slower shutter speeds may be used if optimum exposure can not be achieved at the ISO sensitivity value selected for [Maximum sensitivity].

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                  Neen volgens mij niet. Hij zal bij Auto ISO on de ISO verhogen vanaf er een trage sluitersnelheid is dan het ingestelde minimum, en zal de ISO blijven verhogen tot aan de maximum ingestelde waarde (bijvb ISO 1600) indien een foto dan nog onderbelicht zou zijn zal de camera volgens mij weldegelijk de sluitertijd nog vertragen.
                  Idd, ben ik absoluut zeker van (ik gebruik die functie voortdurend bij concerten)
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Idd, ben ik absoluut zeker van (ik gebruik die functie voortdurend bij concerten)
                    Ik gebruik ze ook bij indoor sportfoto's maar heb het nog niet tot die grenzen moeten trekken.
                    Als dat in de handleiding staat, zal dat wel zo zijn, alleen leek het me niet logisch. ALs je grenzen instelt is het de bedoeling om die niet te overschrijden. De minimum sluitertijdgrens is dus een beetje plastisch.
                    Hubert

Comment

Ik gebruik ze ook bij indoor sportfoto's maar heb het nog niet tot die grenzen moeten trekken.
                      Als dat in de handleiding staat, zal dat wel zo zijn, alleen leek het me niet logisch. ALs je grenzen instelt is het de bedoeling om die niet te overschrijden. De minimum sluitertijdgrens is dus een beetje plastisch.
                      Mij lijkt het logisch : beter een lagere sluitersnelheid die evt nog kan opgevangen worden door VR of een geluksfactor, dan een onderbelichte foto
                      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Mij lijkt het logisch : beter een lagere sluitersnelheid die evt nog kan opgevangen worden door VR of een geluksfactor, dan een onderbelichte foto
                        Ja, ieder zijn mening maar imo. als je een min. sluitertijd insteld heeft dat toch een reden volgens mij. Eén of twee stops ophalen gaat nog, zeker in RAW maar een bewegingsonscherpte van 2 stops krijg je niet meer weg.
                        Hubert

Comment

Ik heb eens verder in de D300 en de D3 handleiding gekeken en daar is in beide zinnen een klein verschil:
                          D300:
                          Als geen optimale belichting kan worden bereikt met de ISO-waarde die is ingesteld voor [Maximale gevoeligheid], wordt mogelijk een langere sluitertijd gebruikt (blz 98)
                          D3:
                          Als geen optimale belichting kan worden bereikt met de ISO-waarde die is ingesteld voor [Maximale gevoeligheid], kunt u eventueel een langere sluitertijd gebruiken (blz 110)

Ik heb het nog niet getest.
                          Hubert

Comment

De Pentax K20D heeft een TAv-stand. Het toestel stelt dan de iso-waarde automatisch zo in dat de manueel ingestelde sluitertijd en diafragmawaarde de juiste belichting opleveren.
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik heb eens verder in de D300 en de D3 handleiding gekeken en daar is in beide zinnen een klein verschil:
                              D300:
                              Als geen optimale belichting kan worden bereikt met de ISO-waarde die is ingesteld voor [Maximale gevoeligheid], wordt mogelijk een langere sluitertijd gebruikt (blz 98)
                              D3:
                              Als geen optimale belichting kan worden bereikt met de ISO-waarde die is ingesteld voor [Maximale gevoeligheid], kunt u eventueel een langere sluitertijd gebruiken (blz 110)

Ik heb het nog niet getest.
                              Off topic, maar persoonlijk ben ik eigenlijk niet zo een voorstander van die auto-iso Hubert, jij wel ?

Maar ik heb het dan eerlijk gezegd ook nog nooit gebruikt, mischien ben ik wel te overtuigen.

Comment

Working...
                              X