Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aperture Priority met minimum shutter speed?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aperture Priority met minimum shutter speed?

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
    @hjanssen : Probleem is dat sluitertijdvoorkeur onbruikbaar is wanneer je het grootse diafragma wil...

Blijkbaar moet je er dus voor bij Nikon zijn?
    natuurlijk, waar anders ?
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
      De Pentax K20D heeft een TAv-stand. Het toestel stelt dan de iso-waarde automatisch zo in dat de manueel ingestelde sluitertijd en diafragmawaarde de juiste belichting opleveren.
      Idem bij de Pentax K10D en de nieuwe Pentax K-7. Erg handige intuïtieve modus, maar niet letterlijk wat de OP zoekt.

Natuurlijk is hogere ISO inschakelen in principe beter dan onderbelichten en nadien pushen op de PC. Bij de echt extreem hoge ISOs (bvb ISO6400) doet de camera dat ook (=pushen), maar bij de lagere ISOs verdient het toch het werk door de sensor te laten doen me dunkt. En dan is TAv de modus die je nodig hebt.

Een potentieel probleem bestaat erin als je meer licht hebt dan de laagste ISO met de ingestelde waarden nodig heeft. Je krijgt dan in TAv een overbelichte foto, want de camera zal de sluitertijd niet zelf aanpassen... De ISO aanduiding zal beginnen knipperen om dit aan te geven. Pentax beveelt het gebruik van een ND filter aan in dat geval, maar die zet zich natuurlijk ook niet automatisch voor je lens...

En als je toch liever zelf pusht, dan moet je bij Pentax ook de M modus gebruiken.

Zo weten we al hoe het bij Pentax en Nikon werkt... Ben benieuwd naar de rest...

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Off topic, maar persoonlijk ben ik eigenlijk niet zo een voorstander van die auto-iso Hubert, jij wel ?

Maar ik heb het dan eerlijk gezegd ook nog nooit gebruikt, mischien ben ik wel te overtuigen.
        Bij gewone fotografie gebruik ik het ook niet maar wel bij ijshockey omdat ik daar altijd slechte lichtomstandigheden heb en een hoge sluitertijd moet hebben.->
        D = 2.8, S minstens 1/500 en ISO mag tot 3200 gaan voor de D300 en tot 6400 voor de D3. Uiteindelijk gaan de meeste foto's door tussen de ISO 1000 en de 1600 maar af en toe zit er eens een hogere tussen indien nodig maar als ik dan had moeten verstellen had ik ze zeker gemist. Dus beter een foto op ISO3200 of 6400 dan geen. Trouwens de meeste van die foto's komen dan nog op een website in webresolutie en dan is die hogere ISO helemaal geen probleem.
        Bij een reportage of iets dergelijk staat de ISO vast op lager maar dan helpt, indien nodig een SB900 wel.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

conclusie lijkt dus te zijn dat het mogelijk is bij Nikon en Pentax maar niet bij de andere merken.

Wel jammer want je hebt niet in alle omstandigheden de tijd om in manuele modus te werken...

Misschien een tip voor de nieuwe canon camera's

Comment

Working...
          X