Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen canon 40d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• instellingen canon 40d

Hallo,

Ik heb een canon 40d maar zit wat te rommelen nog met de instellingen in het menu. Het is mogelijk de scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon in te stellen. Zelf heb ik nog niet de juiste instelling gevonden en vraag met af hoe jullie hem hebben afgesteld.

-hoe bij portret, mens
    -hoe bij zwartwit
    -hoe bij portret, dier

En wanneer gebruiken jullie spotmeting, meervlaks, centrum of deelmeting
    ?

Alvast bedankt voor de moeite van het antwoorden.

Groet, Ingrid

Re: instellingen canon 40d

Net zoals de 50D, heeft de 40D ook Picture Styles. Ik zou eerst daarmee aan de slag gaan vooraleer je de algemene (?) settings zou aanpassen. Lees misschien ook Schoonspikke's thread die toch vergelijkbare info bevat.
    Die instellingen, of zelfs Picture Styles, zijn alleen maar van belang als je in jpg schiet. Als je in RAW schiet (zoals meer gevorderden hier), dan hebben die settings geen belang, wat niet wil zeggen dat je ze niet kunt "meenemen" in Digital Photo Professional.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik zou zeggen .. stel je camera aanvankelijk in op de "Faithful" beeldstijl .. dat laat meestal zelfs in jpg de meeste ruimte toe voor correcties achteraf.
      Als je beter vertrouwd bent met de camera vergelijk die dan eventueel met "standaard" en " neutral" ..
      Je zal waarschijnlijk vlug merken dat een algemene beeldstijl zelden alle situaties dekt .. een alternatief wordt dan geboden door de 3 "gebruikersstijlen" .. In mijn cameras staan die als afgeleiden van Standaard, Faitful en neutral steeds met een contrast van -2 (meer DR) en naargelang een +1 kleursaturatie (voor standaard soms een -1 of 0) Scherpte blijft op 3 ... Kleurtoon blijf ik af omdat zowel de algemene als de detailregeling IMHO meer koppijn geeft dan nodig ...
      Met deze parameters heb ik zowel in jpg als in raw meer dan voldoende speelruimte om in PP de nodige correcties te doen
      FWIW & JMHO

Comment

regulus, dank je voor je antwoord.

snap alleen niet dat jij instelling standaard/faithful en neutral hebt. denk dat ik even in mijn handleiding moet gaan kijken.

Comment

Manual p.61-62, enfin in de engelstalige toch...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Manual p.61-62, enfin in de engelstalige toch...
            In de Nederlandstalige ook op die blz .. FWIW

Comment

dank je wel, jullie zijn geweldig!

Comment

Working...
              X