Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Analoge Pentax

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude Analoge Pentax

All,

ik zou een oude analoge Pentax willen kopen (pentax want de lenzen van mijn huidige passen er ook op).
    Het zou wel een camera moeten zijn die in zijn tijd naam had, dit in de zin van, ik wil echt van die oude, rustieke foto's kunnen trekken op film.
    Qualiteit moet wel goed zijn natuurlijk.
    Kent er iemand iets van?
    Ik heb al van de MX gehoord, K1000, SF7, MG, ZX-L, etc.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
    PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

Re: Oude Analoge Pentax

Oorspronkelijk geplaatst door Xiribi Bekijk bericht
    All,

ik zou een oude analoge Pentax willen kopen (pentax want de lenzen van mijn huidige passen er ook op).
    Het zou wel een camera moeten zijn die in zijn tijd naam had, dit in de zin van, ik wil echt van die oude, rustieke foto's kunnen trekken op film.
    Kent er iemand iets van?

Ik heb nog een Pentax ME Super + smc Pentax-A Zoomlens 1:3.5~4.5 28~80mm + Pentax Flash AF 200 T in perfecte staat ... met originele handleiding

Comment

All,

Kent er iemand iets van?

Je moet eerst een keuze maken, wil je AF of niet. Ik voel dat je voor een manuele focus body wilt gaan. Omdat je zegt rustieke foto's te willen trekken. En in die tijd had Pentax nog echt naam. Je kan voor een volledig mechanische body gaan als de MX of de K1000. De MX heeft een gigantische zoeker De K1000 was meer het no nonsense budget model, maar is wel heel lang geproduceerd. Dus heb je de kans een jonger model aan te treffen.

Of je gaat voor een camera met automaatstanden.
      Vergeet de MG, MV of MV1. Deze camera's zijn toch wat minder degelijk. Ik heb twee keer een MG gehad waarvan de lichtmeter stuk ging.
      Vergeet de P serie en de A3 ook, al te plasticachtig. Ook wat zo zo camera's

Echte aanraders zijn de ME Super en de Super A. Vooral de Super A. De Super A was camera van het jaar 1983. Prachtige camera, die als heel goed bekend stond. Het was toen zeg maar het semi-pro model.

De ME Super is misschien wel de best verkocht Pentax SLR ooit. Ook lekker grote zoeker. Echt een klassieker en toen de kleinste kleinbeeld SLR ooit. Misschien qua afmetingen nog wel steeds.

Denk er wel aan dat van oude camera's na zo'n 20 jaar de afdichtingen en spiegeldempingen versleten zijn. Dat is niet goed want, je wilt niet hebben dat loslatende foamresten door de camera gaan zweven. Die moeten vervangen zijn, of nog vervangen worden. Laten doen is duur. Zelf doen kan, maar vereist wel geduld. Setjes zij hiervoor vrij goedkoop wel op ebay verkrijgbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsjoe007 Bekijk bericht
        smc Pentax-A Zoomlens 1:3.5~4.5 28~80mm
        Wel echt de smc-versie mogen we hopen.
        De meer voorkomende (non-smc) pentax A 28-80 is

Die andere weet ik niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
          Wel echt de smc-versie mogen we hopen.
          De meer voorkomende (non-smc) pentax A 28-80 is

Die andere weet ik niet.
          Yep, ik heb het zó overgenomen wat op de lens staat ...

Comment

Indien interesse, ik heb nog een Pentax P30 te koop staan.
            Met handleidingen en al erbij, ook nog twee lenzen, eentje is een Sigma 70-300, de andere is een 21-70 (dacht ik, ben ik niet zeker van). Er zit ook nog een flits bij en een UV filter. Dit alles in de originele Pentax tas.
            ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Amai, bedankt voor jullie reacties.
              Ik wil idd een AF en die Super A klinkt wel heel mooi.
              PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

Comment

Dus buiten de Super A, is er iemand die nog iets anders aanradt?

Comment

Dus buiten de Super A, is er iemand die nog iets anders aanradt?
                  Super A is geen AF. Als je AF wil, zou ik voor de MZ-5(n) of MZ-3 gaan. Wat ben je bereid uit te geven?

Interessante link.

Maar goed, ik vind de SF serie en de Z-serie er eigenlijk lelijk zien. Met de MZ-serie ging Pentax weer op retro-tour en de modellen verkochten weer beter. Zo was bij de MZ-5 de sluitertijdendraairing weer terug, en was er slechts een klein LCD schermpje. Latere modellen uit de MZ-serie waren wel weer minder. Lees goedkoop plastiek.

Maar de Super A is esthetisch ook een hele mooie camera.
                  Last edited by Krasser; 1 juli 2009, 13:54.

Comment

De MZ-reeks is allicht je beste optie. Ik had zelf indertijd de SFXn, en dat was een erg stevige camera, maar de AF was nog redelijk primitief en ook de belichtingsmogelijkheden zijn niet je dat. Ik zou minstens een camera nemen waarop je hyperprogram hebt.

De MZ-S lijkt me de beste analoge Pentax kleinbeeldcamera met AF. Zeker niet de goedkoopste wel...

Wim

PS: Maar alle AF ten spijt beginnen m'n oogjes nog altijd te blinken als ik m'n oude manuele MX in de hand neem...
                    Last edited by ishpuini; 1 juli 2009, 15:08.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Tja, spijtig van die Super A
                      Bedankt voor de link trouwens, ik denk dat het idd beter is om naar een MZ serie te gaan.
                      Die anderen vind ik ook niet echt mooi!
                      Maar trekken die MZ's ook zo warme foto's enzo of ligt dat aan de fotograaf en de ISO waarde van de rolleke?

Comment

Tja, spijtig van die Super A
                        Bedankt voor de link trouwens, ik denk dat het idd beter is om naar een MZ serie te gaan.
                        Die anderen vind ik ook niet echt mooi!
                        Maar trekken die MZ's ook zo warme foto's enzo of ligt dat aan de fotograaf en de ISO waarde van de rolleke?
                        Dat hangt niet van de iso waarde van het rolleke af. Ook niet van de camera. Wel is het zo dat bepaalde Pentax lenzen mooie verzadigde foto's opleveren. Zeker weten doe ik dat van de meeste SMC-A en SMC-M lenzen (geen autofocus) maar wellicht ook van latere Pentax lenzen.

Zelf fotografeer ik trouwens regelmatig met een warmte filter voor de lens. Ook het soort film maakt verschil. Fuij Realla 100 levert verzadigde, contrastrijke opnamen op. Evenals genoeg andere pro films die hiervoor speciaal zijn gemaakt.

Comment

Tja, nu sta ik te twijfelen als ik wel of niet AF wil!!!
                          Met AF is alles gemakkelijker neem ik aan he?

Comment

Tja, nu sta ik te twijfelen als ik wel of niet AF wil!!!
                            Met AF is alles gemakkelijker neem ik aan he?
                            Ja AF is gemakkelijker. Zeker bij snel bewegende voorwerpen. Vergeet echter niet dat manuele focus camera's doorgaans een scherpstelcirkel in het matglas hebben als hulpmiddel voor scherpstellen. Het zoekerbeeld is ook een stuk groter. Je kunt echt gemakkelijk precies scherpstellen in de wig van de scherpstelcirkel. Als je veel stilstaande onderwerpen fotografeert is het zonder AF nauwelijks een handicap.

Voor als je nog wat foldertjes wil bekijken..

Comment

Amai, wat een shik folders

Comment

Working...
                              X