Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringsdeskundigen 50D & D90?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ervaringsdeskundigen 50D & D90?

Deze toestellen zijn op dit forum en op de rest van het web reeds duizenden malen besproken en vergeleken, maar toch, nog enkele vraagjes.

Ik heb beide toestellen al es in de hand gehad maar dit heeft niet echt tot een voorkeur geleid... Ook in het vergelijken van fotokwaliteit zie ik geen doorslaggevende verschillen tussen beide... (jij wel?)

First off: ik schiet vaak binnen, maar toch nog meer buiten, beide dus. Wilde dieren en kinderen (al dan niet wild) behoren ook tot de onderwerpen... Vaak ook buiten bij schemering of 's nachts...
    • De D90 heeft minder pixels, maar is dat echt een nadeel? De sensor is dan weer een stukje groter...
    • FPS: 4,5 tegen 6,3 bij de Canon. Is er behalve het aantal nog een ander verschil? Kwalitatief dus, niet enkel kwantitatief...
      Max (min?) sluitertijd bij Nikon is 1/4000s. Enige reden waarom dit niet voldoende zou zijn? M.a.w. is de 1/8000s van de 50D echt nuttig?
    • Autofocus: Die zou bij de 50D béter EN snéller zijn (Phase detection naast Contrast detection). Dit kan voor mij wel een breekpunt betekenen (zie wilde onderwerpen), indien dit ook effectief klopt... Graag feedback hierover?
    • Hier ben ik héél benieuwd naar: ergonomie van de bediening... Ik heb van beide toestellen al de meest uiteenlopende dingen gehoord. Slecht geplaatste, overgevoelige knoppen, onbereikbare wieltjes en verschrikkelijke menu's ("geschreven door computernerds die nog nooit een toestel gehanteerd hebben" -> D90) worden in de volgende review slimme knoppen, handige wieltjes en joypad/-stick en zalig logische menu's...
      Idealiter kocht ik beide toestellen en gebruikte ze elk een week of twee, maar dat zal financieel niet lukken, dus wie hiermee ervaring zou hebben...
    • Belichting: slechts een half breekpuntje voor mij. Ze schijnen allebei vrij goed te scoren hierop. Klopt dit, of zitter er toch nog addertjes achter het glas?

Ik denk dat dit m'n belangrijkste vragen waren. Bedankt alleszins voor jullie hulp!
    (En voor de iets minder opgewekten onder ons -hoewel, met dit weer- nog mijn excuses voor het zoveelste nikon-canon of zelfs 50D-D90 topic, maar deze vragen vond ik nog nergens helemaal beantwoord...)
    Last edited by Zoomb; 29 juli 2009, 23:07.
    Niet geschoten is altijd mis!

Re: Ervaringsdeskundigen 50D & D90?

Volgens mij is de uiteindelijke keuze voor de lenzen die je erbij wilt hebben veel belangrijker dan de (marginale) verschillen tussen de verschillende body's. Want bij de aanschaf van één van de machines begin je immers toch bij het opbouwen van een systeem.

Je hebt het over het fotograferen van (wilde) dieren en kinderen, vaak bij schemering.... hiervoor zul je dus vaak een snelle AF nodig hebben, maar ook lichtsterk glas. Wel, die snelle AF ligt in veel gevallen nog meer aan het gebruikte objectief dan aan de body (hoewel de body ook wel enige verschil kan maken) en over het algemeen zijn lichtsterkere objectieven ook sneller qua AF.

Anyway, kijk voor je je keuze maakt zeker eens naar wat voor objectieven de verschillende fabrikanten aanbieden, en tegen welke prijs, en laat dit zwaar meewegen in je beslissing. Want eens je je keuze gemaakt hebt zul je waarschijnlijk niet snel meer overstappen, en je wil toch achteraf niet het gevoel hebben dat je een verkeerde beslissing hebt genomen.
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Het enige wat mij opvalt is (en ik heb een Nikon D90) dat er meer 2dehands materiaal wordt aangeboden op BD voor Canon dan voor Nikon. Ook lijken de objectieven (lichtsterke dan), iets goedkoper. Kwalitatief zullen zowel Canon als Nikon dezelfde output geven, het verschil zal hem eerder liggen in de details.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
        Het enige wat mij opvalt is (en ik heb een Nikon D90) dat er meer 2dehands materiaal wordt aangeboden op BD voor Canon dan voor Nikon.
        Dat kan meerdere betekenissen hebben : Canon is populairder, Canonian wisselen rapper van materiaal, en dan kan je alles nog negatief of positief bekijken ook.

@ Zoomb : er is wel een vraag die alleen jij kan beantwoorden, ergonomie, het toestel zal nog altijd in JOUW handen moeten passen en in JOUW manier van denken wat menu e.d. betekent, dus alletwee dringend gaan vastpakken in een winkel is de boodschap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          @ Zoomb : er is wel een vraag die alleen jij kan beantwoorden, ergonomie, het toestel zal nog altijd in JOUW handen moeten passen en in JOUW manier van denken wat menu e.d. betekent, dus alletwee dringend gaan vastpakken in een winkel is de boodschap.
          Volledig terecht! Dat heb ik dan ook al es gedaan. Maar op een half uurtje heb ik toch nog niet echt een groot verschil gemerkt. Die zullen er misschien ook wel niet zijn, maar ervaringen (negatieve dan misschien vooral) van anderen kunnen je toch ook best veel leren niet?

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL
          Volgens mij is de uiteindelijke keuze voor de lenzen die je erbij wilt hebben veel belangrijker dan de (marginale) verschillen tussen de verschillende body's.
          Mjah, maar naar AF toe zal er toch in de body's ook een verschil zijn hé (zie de wijze waarop het toestel focust...). De Canon lenzen heb je dan misschien iets goedkoper, maar boet je dan niet in aan kwaliteit? En dan zijn er nog Tamron en Sigma...
          Glas vind 'k zeker belangrijk, maar is daar dan nog zo'n groot kwaliteitsverschil in? Voor betere kwaliteit betaal je natuurlijk...

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!!
          Niet geschoten is altijd mis!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
            Volledig terecht! Dat heb ik dan ook al es gedaan. Maar op een half uurtje heb ik toch nog niet echt een groot verschil gemerkt. Die zullen er misschien ook wel niet zijn, maar ervaringen (negatieve dan misschien vooral) van anderen kunnen je toch ook best veel leren niet?

Mjah, maar naar AF toe zal er toch in de body's ook een verschil zijn hé (zie de wijze waarop het toestel focust...). De Canon lenzen heb je dan misschien iets goedkoper, maar boet je dan niet in aan kwaliteit? En dan zijn er nog Tamron en Sigma...
            Glas vind 'k zeker belangrijk, maar is daar dan nog zo'n groot kwaliteitsverschil in? Voor betere kwaliteit betaal je natuurlijk...

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!!
            ik zeg dit heel voorzichtig:
            ik ben ervan overtuigd dat de Canon lenzen minstens even goed zijn dan hun Nikon tegenhanger (met enkele uitzonderingen, in beide richtingen), ook al zijn die van Canon goedkoper)
            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
              Blijft een eenzijdig verhaal (en wat ben je met subjectieve verhalen als jij objectief wil oordelen) dat jij alleen kan doorprikken, wie heeft er nu EN een D90 EN een 50D.

D90 heeft movie, 50D niet. Denk nog maar eens na over het glas. #3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                Het enige wat mij opvalt is (en ik heb een Nikon D90) dat er meer 2dehands materiaal wordt aangeboden op BD voor Canon dan voor Nikon. Ook lijken de objectieven (lichtsterke dan), iets goedkoper. Kwalitatief zullen zowel Canon als Nikon dezelfde output geven, het verschil zal hem eerder liggen in de details.
                dat wil dan ook zeggen dat ze er allemmaal vanaf willen en waarom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  dat wil dan ook zeggen dat ze er allemmaal vanaf willen en waarom
                  Een kitlens kwijt willen om een L te kopen geen goeie reden meer ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                    Een kitlens kwijt willen om een L te kopen geen goeie reden meer ?
                    Dan koop je weer de mindere lenzen van een ander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      Dan koop je weer de mindere lenzen van een ander
                      Wie zegt er dat ze die NIET nieuw kopen.

Comment

Hoi,

Ik durf gerust zeggen dat ik geen enkel probleem heb met de ergonomie van de Canon 50D. De menu's lijken mij juist heel simpel, ik kan al mijn instellingen zeer snel doen.

Maar goed ... ik ben dan ook wel ICT'er ... maar niet de technische soort

Ik ben er van overtuigd, zoals hier al gezegd is dat het glas een groter verschil gaat maken. Maar het is wel zo dat ook Canon schitterende lenzen heeft en dat de 50D de beste lenzen vraagt. Met een kitlens gaat de 50D teleurstellen. Met een goede lens, ge je zeer tevreden zijn van dit toestel.

Greetz,
                        Peeke
                        ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Zeer tevreden van mijn 50D, maar ik heb dan ook een paar goeie lenzen: de 17-55 f/2.8, de 85mm f/1.8, de 10-22...
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hier ook zeer tevreden met de 50D, maar zoals reeds aangehaald maakt het glas veel meer uit en moet je eens kijken welke lenzen je eventueel wil.
                            Ik heb net een 70-200 f4 L USM gekocht en om die kwaliteit bij Nikon te vinden, betaal je al gauw een stuk meer.
                            Anyway: je zal geen betere foto's maken met een 50D dan met een D90. Het is ook vooral het gebruiksgemak dat telt. Ik ben toevallig begonnen met Canon en daar ga ik dan mee verder omdat ik dat nu eenmaal gewoon ben. Maar Nikon is minstens even goed. Ga naar de winkel en neem beide eens in de hand. Dat zegt ook veel.

Comment

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag dit topic een beetje willen verruimen, met mijn excuses naar de oorspronkelijke poster.
                              Als beginner zit ik met een gelijkaardig probleem; ik blijf maar twijfelen tussen de iets recentere Canon 500D, met de EF-S18-200IS kit lens of de Nikon D90 met de gelijkaardige kitlens (18-200VR). Ik weet dat de Nikon +/- 300,00 euro duurder is, maar loont dit de moeite maw is deze zoveel beter?, is het veel of weinig extra voor zijn geld?, of is het als beginner misschien beter bij een eerder "instapmodel" als de Canon 500D te blijven? Kortom, kunnen jullie mij een keuze helpen maken aub?

Graag Uw mening aub?

Comment

Working...
                              X