Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR Picture style Canon 40D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR Picture style Canon 40D

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een Canon 40 D.
    De picture styles die erop staan zijn zeer handig en geven zeker een meerwaarde aan je opnames.
    Ik heb echter nog een vraag..Ik ben op zoek naar een goede HDR picturestyle of seeting om naar mijn eigen keuze in te stellen zodat ik op C1,C2 of C3 deze kan vastleggen.
    Ondertussen heb ik van de canon stire al 3 nieuwe afgehaald welke ik nog moet testen.

Wat zijn jullie meest gebruikte Picture style wat is jullie bevindingen hiermee?
    En mijn allerbelangrijkste vraag is of er iemand van jullie een Picture style setting heeft gemaakt voor HDR? Of een standaard pciturestyle heeft aangepast voor HDR?
    Alvast bedankt voor de reply,s..
    Last edited by Franciskine; 25 juli 2009, 10:48.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Re: HDR Picture style

Heb zelf sedert gisteren een 50D, maar wat jij zoekt zijn eerder instellingen om op C1 en C2 te zetten (de 40D heeft dat ook, nee ? zelfs een C3 waar de 50D een CA heeft). en niet zozeer picture styles of beeldstijlen.
    Nu denk ik wel dat je daar bracketing automatisch kan op AAN zetten, en dan ben je al redelijk op weg voor HDR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
      Heb zelf sedert gisteren een 50D, maar wat jij zoekt zijn eerder instellingen om op C1 en C2 te zetten (de 40D heeft dat ook, nee ? zelfs een C3 waar de 50D een CA heeft). en niet zozeer picture styles of beeldstijlen.
      Nu denk ik wel dat je daar bracketing automatisch kan op AAN zetten, en dan ben je al redelijk op weg voor HDR.
      Ik zou deze beeldstijl gewoon willen toepassen op C1 of de andere twee maar met een belaapde Picture Style die echt zelf manueel is gecreerd voor HDR..
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik denk dat je hier iets over het hoofd ziet ... een picture style setting op de 40D zal je één enkel bestand geven ... voor HDR heb je meerdere, liefst RAW, files nodig.

Als ik een HDR wil maken gebruik ik tot 9 exposures Als je met één enkele jpg een HDR wil krijgen wordt het geen HDR meer maar gewoon een pp trick in PhotoShop of dergelijke.

ik denk niet dat je met picture styles moet werken om HDR aan te maken achteraf.

Johan
        Disegno-S
        Specialized in Automotive photography ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Disegno-S Bekijk bericht
          Ik denk dat je hier iets over het hoofd ziet ... een picture style setting op de 40D zal je één enkel bestand geven ... voor HDR heb je meerdere, liefst RAW, files nodig.

Als ik een HDR wil maken gebruik ik tot 9 exposures Als je met één enkele jpg een HDR wil krijgen wordt het geen HDR meer maar gewoon een pp trick in PhotoShop of dergelijke.

ik denk niet dat je met picture styles moet werken om HDR aan te maken achteraf.

Johan
          Disegno,

ik maak altijd HDR,s en ik weet dat je er meerder opnames voor maakt met AEB.
          Ik heb deze fuchtie al onder mijn C1 knop liggen....
          Alleen wil ik gewoon weten of er mensen zijn die een bepaalde picture style zelf hebben ingesteld met saturatie,scherpte contrast enz om zo een foto te verkrijgen die in Photomatics dan meer punch geeft...Zonder de tonmapping op te schroeven want daar heb ik ook apparte presets voor..
          Ik gebruik normaal hier de landscape picturestyle voor omdat deze meer saturatie in Blauw en groen geeft..Misschien is er iemand die een andere gebruikt?
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Als ik af en toe eens een HDR bewerking maak gebruik ik echter 1 opname in RAW...
            Met die picture style hou ik totaal geen rekening. Ik open mijn RAW bestand in DPP en pas naar smaak het contrast en de scherpte aan. Dan zet ik 3 of 5 bestanden om van RAW naar JPG beginnende met belichtingscompensatie op 0 en dan bv. +1 +2 en -1 -2.
            Op die manier bekom ik toch ook een goed resultaat...misschien kruipt er wel iets meer werk in maar het resultaat is

Comment

Een picture style voor HDR is IMHO kompleet zinloos gewoon omdat HDR zo niet werkt .. het toepassen van deze style in de camera impliceert een universele toepassing van een strak vastgelegde correctie op de fotos waar je 'm aanhangt ongeacht de opnameparameters en met dien verstande dat hij onherroepelijk toegepast wordt op jpg (met alle mogelijke catastrofes van dien) en enkel meegegeven wordt als je raw fotografeert (maar enkel toegepast als je raw in DPP opent)
              Ik heb intensief met de Picture Style Editor zitten experimenteren en eigenlijk kan je enkel algemene effecten aanmaken met in gedachten een universele toepasbaarheid (kijk maar naar de Canon voorbeelden, en dan valt het soms nog dik tegen) ... HDR valt daar niet onder omdat HDR geen "stijl" is maar een "procede" (Post proc workflow)
              Ik vrees dat het nut van die PS historie zwaar overroepen wordt door Canon; trouwens men kan maar 3 gebruikersstijlen opladen in de camera wat voor raw zelfs nutteloos is omdat je in DPP de stijl gewoon van je harde schijf kan inladen en toepassen op je raw .. JMHO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Ik vrees dat het nut van die PS historie zwaar overroepen wordt door Canon; trouwens men kan maar 3 gebruikersstijlen opladen in de camera wat voor raw zelfs nutteloos is omdat je in DPP de stijl gewoon van je harde schijf kan inladen en toepassen op je raw .. JMHO
                Excuse me...
                Ik heb er geloof ik gisteren al 3 extra ingezet naast de bestaande standaard dus...
                Wat ik precis bedoel weet alleen Xiebu denk ik maar die is op vakantie..Xiebu
                als je dit leest dan reageer maar eens ok?
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                  Excuse me...
                  Ik heb er geloof ik gisteren al 3 extra ingezet naast de bestaande standaard dus...
                  Wat ik precis bedoel weet alleen Xiebu denk ik maar die is op vakantie..Xiebu
                  als je dit leest dan reageer maar eens ok?
                  Excuseer mij ook .. maar, ja ik twijfel niet aan wat je gedaan hebt .. maar so what ? .. daarmee is de kous af hoor. je overschrijft eventueel wat je in de camera gedefinieerd en opgeslagen hebt onder "user 1,2,3" stijlen en verder gaat het niet omdat er niet meer plaatsen voorradig zijn ... tenzij je de bestaande interne stijlen ook wil gaan overschrijven ... waarom zou enkel die "Xiebu" begrijpen wat je bedoelt ? Misschien begrijp je zelf wel niet wat een "picture style" wel is ?
                  Ooit al eens de moeite gedaan om de PSE open te doen en te bekijken ? "Adjust Dynamic Range" staat daar nergens bij hoor, toch niet in mijn editie en voor zover ik weet of kan zien, tenzij je een "curves adjust" verwart met een DR extensie ...
                  JMHO

Comment

Zoals reeds gezegd, picture styles hebben alleen directe invloed op verzadiging, contrast en scherpte, als je in jpg shoot.
                    Voor hdr gebruik je AEB en waarschijnlijk werk je dan ook in raw. Daar hebben picture styles geen enkele invloed op.
                    Last edited by dleemans; 29 juni 2009, 18:16.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Excuseer mij ook .. maar, ja ik twijfel niet aan wat je gedaan hebt .. maar so what ? .. daarmee is de kous af hoor. je overschrijft eventueel wat je in de camera gedefinieerd en opgeslagen hebt onder "user 1,2,3" stijlen en verder gaat het niet omdat er niet meer plaatsen voorradig zijn ... tenzij je de bestaande interne stijlen ook wil gaan overschrijven ... waarom zou enkel die "Xiebu" begrijpen wat je bedoelt ? Misschien begrijp je zelf wel niet wat een "picture style" wel is ?
                      Ooit al eens de moeite gedaan om de PSE open te doen en te bekijken ? "Adjust Dynamic Range" staat daar nergens bij hoor, toch niet in mijn editie en voor zover ik weet of kan zien, tenzij je een "curves adjust" verwart met een DR extensie ...
                      JMHO
                      Regulus,

het is geen persoonlijke aanval op je hoor..Begrijp me niet verkeerd he?
                      Ik weet nu dat Raw niets te maken heeft met de picture style die dat zou beinvloeden zoals mijn voorganger al aangeeft.
                      Ik weet wel wat een picture style inhoud en voorwat het gebruikt wordt.
                      Zal eens zelf dadelijk op pad gaan en effen kijkn wat voor effect het allemaal te weeg brengt met die 40 D. Ben gewoon om te werken met een 300 D en alles is nog nieuw voor me.
                      Een paar keer met Xiebu gaan shooten en hij had het over een instelling die hij speciaal gebruikte om achteraf een HDR bewerking te doen.
                      De AEB fucntie gebruiken in samenspel met een Picture style.Moet toch werken of niet?
                      En dat opslaan onder een knop C1 of andere.
                      Of werkt dat niet als je formaat RAW kiest? Of is dit alleen maar afgestemd op JPEG?
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

PictureStyles hebben alleen effect op JPGs, niet op je RAWs (CR2). Als je DPP gebruikt, dan meen ik te begrijpen dat je wel de instellingen van de camera kunt "meenemen", maar precies hoe weet ik niet.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          PictureStyles hebben alleen effect op JPGs, niet op je RAWs (CR2). Als je DPP gebruikt, dan meen ik te begrijpen dat je wel de instellingen van de camera kunt "meenemen", maar precies hoe weet ik niet.
                          Ok das duidelijk...Ik zal daar eens mee aan de slag gaan dan..Bedankt in ieder geval voor ieders comentaar en ik ga er zeker iets mee doen.
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ooops..Misschien nog 1 vraagje..
                            Ik heb gezien dat je met de 40 het formaat RAW+JPEG kan kiezen in verschillende grotes..
                            Wat bedoelen ze daar mee?
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Da's bij de 50D ook zo. Naast "full" RAW (bij de 50D >15MB), kun je twee kleinere formaten van RAW kiezen sRAW1 en sRAW2.

In de manual, bij Specifications (p.204 voor de 50D):
                              RAW: approx. 15.10 Megapixels (4752x3168)
                              sRAW1: approx. 7.10 Megapixels (3267x2178)
                              sRAW2: approx. 3.80 Megapixels (2377x1584)

O ja: totnogtoe gebruik ik de "full" RAW.
                              Last edited by LesC; 29 juni 2009, 14:20.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                              X