Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aan wat kan dat liggen ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aan wat kan dat liggen ??

hallo allen,

heb mss een rare vraag , maar onlangs kwam de bedrijfsfotograaf bij ons langs en was natuurlijk geinteresseerd in zijn materiaal. Zijn toestel is een canon 5dmkII dacht ik en zijn lens was een 24 -70 f/2.8.
    Hij liet me direct zien welke scherpte hij bekwam door op zijn lcd scherm volledig in te zoomen. En inderdaad , bloedscherp.
    Ikke thuis ook kijken. Maar bij mij is da niet zo scherp als ik volledig heb ingezoomd

Ik gebruik wel andere materiaal, een canon 50D en de lens was de 17-55 f/2.8 IS en ook de 70-200mm f/2.8

Hoe komt da eigenlijk ?

bedankt voor het toch al te lezen
    DE site

Re: aan wat kan dat liggen ??

Sjatoken,
    dat kan aan veel zaken liggen:
    - hij fotografeert in jpg en heeft verscherping al toegepast op zijn foto's
    - jij fotografeert in jpg maar hebt het verkeerde beeldstijlprofiel (en dus verscherping ) gekozen of verkeerd aangepast
    - jij bent niet zo vast van hand als hij (bewegingsonscherpte)
    - hij gebruikt licht beter om de sluiter sneller te sluiten (geen bewegingsonscherpte)
    - je 17-55 heeft een focus probleem (dat je via microadjustment op je 50D kan aanpassen)

Jouw 17-55 heeft een goeie reputatie, zijn 24-70 heeft een nog betere, maar om te zeggen dat daar het verschil ligt betwijfel ik zeer.

Comment

bedankt al voor de reactie

wat ik wel nog weet , is dat hij in de T functie stond en dat hij zijn ISO op automatisch zet (is heel gemakkelijk , zei hij toen)
      het was toen dat hij zei dat de 17-55 een héél goede lens is, dus heb ik mij die over een 2-tal weken terug aangeschaft.((had ze nieuw kunnen kopen voor 833 euro, daarom dus , vond ze nergens goedkoper)

IK fotografeer altijd in jpeg en mijn beeldstijlprofiel staat op standaard
      IK fotografeer altijd in AV stand

IK probeer verder te zoeken

Bedankt
      DE site

Comment

Ik weet het niet juist voor de 50D zelf.
        Maar de oudere Canon's nemen een soort van thumbnail van de foto om op het scherm te laten zien. Als je dan inzoomt dan zoom je blijkbaar die thumbnail in en niet de echte foto. Gevolg je lijkt een onscherpe foto te hebben. Open de foto thuis op een groot scherm in volledige resolutie en de foto is vaak wel goed.

De schermpjes geven dus niet goed aan of de foto echt wel scherp is.

Bij de 5D II werd dat euvel eindelijk opgelost. Hopelijk ook snel voor alle andere toestellen. Maar ik durf dus niet te beweren of er voor de 50D al een aanpassing hiervoor is gebeurt of niet.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Ik weet het niet juist voor de 50D zelf.
          Maar de oudere Canon's nemen een soort van thumbnail van de foto om op het scherm te laten zien. Als je dan inzoomt dan zoom je blijkbaar die thumbnail in en niet de echte foto. Gevolg je lijkt een onscherpe foto te hebben. Open de foto thuis op een groot scherm in volledige resolutie en de foto is vaak wel goed.

De schermpjes geven dus niet goed aan of de foto echt wel scherp is.

Bij de 5D II werd dat euvel eindelijk opgelost. Hopelijk ook snel voor alle andere toestellen. Maar ik durf dus niet te beweren of er voor de 50D al een aanpassing hiervoor is gebeurt of niet.
          De 50D heeft ook al een hoog-reolutie scherm waarbij de foto helemaal ingezoomd kan worden (dus geen thumbnail). Een verschil in scherpte op het display van een 5DII of een 50D kan volgens mij dus alleen maar betekenen dat de foto ook gewoon scherper is (bijv inderdaad door minder bewegingsonscherpte, in-camera verscherping, beter glas)
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Foto's van een ander zien er altijd beter uit dan deze van jezelf.

Als ik de foto's van een vriend bekijk, zeg ik steeds, wat moet ik nog veel leren om deze kwaliteit te halen, het eigenaardige is dat hij net hetzelfde zegt.

Foto's bekijk ik maar als het eindresultaat er is, dat wil zeggen na de Raw conversie, de rest zoals de JPG bestanden uit de camera en wat je ziet op het lcd van je camera is maar een hulpmiddel.

Comment

ik kijk nooit naar een ander zijn instellingen of hoe hij/zij eea benadert in fotografie.. ik blijf trouw aan mijn eigen inzichten, talenten en zeker ook mijn eigen tekortkomingen.. (want ik heb meer fotografische tekortkomingen dan talenten hoor!!)

da's nu juist het mooie aan fotografie.... je eigen stempel op die ene plaat die door jou gemaakt is.. en door niemand anders.. sommigen vinden jouw plaat geweldig, anderen vinden het helemaal ruk..

fotografie is een belevenis... soms wordt een plaat van mijn hand helemaal afgefikt,en soms vinden ze hem mooi... maakt me niets uit, want ik weet hoe prachtig het moment toendertijd voor mij was, voor mij was dat ene afdrukmoment een moment van gelukzaligheid, gelukt of niet..het 'klick-geluid' van de sluiter is voor mij al een kick!!

(maar ik wijk w.s. behoorlijk af of ik ben gek en beleef ik mijn favo hobby iets te intens..... )

een tijdje terug had ik foto's gemaakt op een war-cemetary, ik vond vele platen niet geslaagd, vervolgens keek ik naar de margraten-platen van een bevriende pro, en ik vond zijn platen veel beter... het gekke was, dat hij mijn platen weer veel beter vond dan de mijne.. kwestie van kritisch op jezelf zijn denk ik, en da's nooit verkeerd.. ik ben eigenlijk nooit tevreden over mijn platen.. mijn eerste plaat, waar ik helemaal tevreden over zal zijn, zal w.s. nooit en never gemaakt worden.. maar dat is alleen maar goed, het houdt je scherp en stimuleert je om iedere keer, telkens weer een stapje verder te durven gaan..

gewoon lekker je eigen ding doen, is mijn advies dus!!

Comment

Bedankt aan allen voor de reacties

Het is niet dat ik van iemand wil kopieren ofzo , maar als amateur kijk ik graag naar anderen in bepaalde situaties van "hoe pakken zij dit aan " <ben nogal van het curieuze type

mvg
                sjatoken
                DE site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
                  Bedankt aan allen voor de reacties

Het is niet dat ik van iemand wil kopieren ofzo , maar als amateur kijk ik graag naar anderen in bepaalde situaties van "hoe pakken zij dit aan " <ben nogal van het curieuze type

mvg
                  sjatoken
                  Groot gelijk zo kan je af en toe iets leren hé.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                  X