Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aankoop materiaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje aankoop materiaal

Gegroet eenieder!
    Mijn allereerste post hier en onmiddellijk belaag ik jullie met een paar hardnekkige vragen. Ik schuim dit forum nu reeds een paar dagen af, probeer zoveel mogelijk informatie te vinden en op te nemen.

En toch ben ik nog niet overtuigd over de keuze van mijn aankopen. Heb mij de laatste jaren steeds met een compact camera bezig gehouden maar wil nu graag de overstap naar reflex maken. Ben enorm geïnteresseerd in twee zaken, namelijk macrofotografie en foto's van abandoned places, van beiden heb ik hier op het forum al ware pareltjes mogen aanschouwen.

Ben onlangs naar Mediamarkt en Fnac afgedaald om een aantal toestellen in handen te houden. Moet zeggen, als vrouw ben ik begenadigd met redelijk grote handen, camera's in de hand houden is met andere woorden geen probleem voor mij, een meevaller.

Mijn budget bedraagt zo'n 1400 euro, wat natuurlijk altijd wat kan schommelen
    En zou graag van in het begin materiaal aankopen waar ik jaren plezier van ga hebben, in plaats van een instapmodel waar je een jaar mee zoet bent om het dan op Kapaza te zwieren en een ander toestel te moeten kopen.

Mijn oog viel op de Canon eos 50D, de CANON eos 500D, de NIKON D 5000 of de Nikon D90. Zoals je onmiddellijk zult merken, ben nog een echt groentje maar wil mij er tenvolle ingooien.

Van enige goede lenzen, zo ook een goede macrolens, heb ik nog geen enkel idee. De threads die ik hier wou openen op het forum, waren gesloten of reeds verwijderd. Ik zou graag een gewone lens en een macrolens kopen, maar dewelke passen nu het beste bij welk toestel?

Wat heb ik nog nodig? Een statief heb ik reeds maar qua filters e.d.?

Merciekes voor all hulp
    Canon 50D ~ Canon 50mm F1,8 ~ Canon EF 24-105mm F4 L ~ Canon EF 100mm 2.8 Macro ~ Canon EF 70-200mm F4 L ~ 580 EX II ~ PEN E-P3 ~ Olympus 14-42 mm ~ Olympus 40-150 mm
    Flickr

Re: Vraagje aankoop materiaal

Hallo Kaelan
    Het is niet mijn bedoeling hier weerom een discussie te starten wat nu het beste is Nikon of Canon, dat is uw vraag ook niet maar de reacties in die zin gaan er wel van kunnen komen . Die discussie is al in andere threads uitgevochten. Dat even terzijde.
    Wat een goeie all-round lens is is bijvoorbeeld de 18-200 mm en ik denk dat deze voor beide camera merken die jij opnoemt verkrijgbaar is. Met deze kan je ook al goede dichtbij-opnames (maar géén macro-opnames, dat is nog iets anders).
    Verder hebben deze merken goede macro lenzen maar in een lagere prijsklasse kan je ook eens kijken bij Tamron of Sigma : beiden hebben ook goede lenzen voor een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.
    Vele filters dien je niet aan te schaffen maar diegene die wel aangeraden wordt is een kleurloos UV filter als bescherming van het objectief. Over de filters zou ik nog niet echt wakker liggen ...
    Een reservebatterij is evenwel onmisbaar !
    Ikzelf heb onlangs de keuze gemaakt tussen een D5000 en de D90 en ik heb uiteindelijk voor de D90 gekozen voor een paar functies méér die ik af en toe gebruik (scherptedieptecontroleknop bijvoorbeeld). Maar het kantelbaar schermpje bij de D5000 is wel iets wat ik persoonlijk goed vind want dat laat toe de camera een speciaal standpunt te laten innemen (bv. laag tegen de grond, of over de hoofden van publiek heen, ...) Ik heb namelijk een compactje met zo'n draaibaar display - een Canon A640 - en die sleur ik (sleur, nou ja, hij weegt niet zoveel) elke dag méé en ik probeer elk mooi moment dat ik zie te registreren. Ik zou wenen moest deze camera de geest geven ...
    veel succes met uw keuze
    Last edited by Cigaloun; 26 juni 2009, 12:32. Reden: taalfoutn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
      Vele filters dien je niet aan te schaffen maar diegene die wel aangeraden wordt is een kleurloos UV filter als bescherming van het objectief. ...
      Wordt door jouw aangeraden en door vele anderen afgeraden. Kleurloos UV dat integenstelling tot een gekleurd UV?

Over de filters zou ik nog niet echt wakker liggen ...
      Je moet er niet over wakker liggen, maar wil je een nuttig filter aanschaffen: een polarisatie filter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Wordt door jouw aangeraden en door vele anderen afgeraden. Kleurloos UV dat integenstelling tot een gekleurd UV?.
        Er worden nu zelfs beschermfilters verkocht die de naam UV filter niet dragen. Maar elk glas (filter) houdt wel bepaalde UV stralen tegen.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Je moet er niet over wakker liggen, maar wil je een nuttig filter aanschaffen: een polarisatie filter.
        Inderdaad, volledig mee akkoord. Maar ook niet constant toe te passen.

Comment

Bedankt voor de snelle reply's beiden
          Maar als je nu heel droog naar de verschillen tussen de Nikon D90 en de Canon 50D kijkt. Wat biedt dan de meerwaarde van de ene of de andere?
          Naar ik verstaan heb is er meer keuze van lenzen bij Canon dan bij Nikon, is dit de grote oorzaak waarom de meesten voor Canon kiezen dan?
          Of stoort dit eigenlijk niet? Met Sigma en Tamron in de omloop?

Die polarisatiefilter laat de kleuren beter uitkomen, maar het effect van een kleurloze UV filter, wat houdt dat juist in?
          En die polarisatiefilter, moet die lineair of circulair zijn?
          Last edited by Kaelan; 26 juni 2009, 13:45.
          Canon 50D ~ Canon 50mm F1,8 ~ Canon EF 24-105mm F4 L ~ Canon EF 100mm 2.8 Macro ~ Canon EF 70-200mm F4 L ~ 580 EX II ~ PEN E-P3 ~ Olympus 14-42 mm ~ Olympus 40-150 mm
          Flickr

Comment

Er worden nu zelfs beschermfilters verkocht die de naam UV filter niet dragen. Maar elk glas (filter) houdt wel bepaalde UV stralen tegen.

Inderdaad, volledig mee akkoord. Maar ook niet constant toe te passen.
            Vind een zonnekap een veel betere bescherming trouwens.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaelan Bekijk bericht
              Die polarisatiefilter laat de kleuren beter uitkomen, maar het effect van een kleurloze UV filter, wat houdt dat juist in?
              En die polarisatiefilter, moet die lineair of circulair zijn?
              Een polarisatiefilter is bedoeld om reflecties grotendeels weg te werken (op bijvoorbeeld glas,wateroppervlakten, ...); door deze actie gaan inderdaad de kleuren beter tot zijn recht komen. Maar niet overdrijven met blauwe luchten hé !
              De kleurloze filter op de lens beschermt de lens tegen vingerafdrukken, stof, eventuele spatjes en ook ... tegen vallen. Een filter is sneller vervangen en goedkoper dan een geheel objectief, waarvan de coating op het voorste lensoppervlak bevuild, nat of beschadigd is geraakt. Of als er een deuk zit aan de voorste rand van het objectief (in dit geval dan alleen in het filter, zelf al 2x meegemaakt !)
              Vroeger waren de polarisatiefilters linear, maar tegenwoordig, door de constructie van de moderne reflexcamera's met al hun inwendige secundaire spiegeltjes enzo, is alleen een circulaire polaristatiefilter daarop toegelaten ! Dus altijd voor een circulaire polarisatie filter gaan.
              Een zonnekap is inderdaad ook een goede bescherming, ook tegen schuins invallend tegenlicht, maar sommige lensconstructies laat dan het verdraaien van de polarisatie filter niet meer toe ...
              Last edited by Cigaloun; 26 juni 2009, 14:22. Reden: taelfauten

Comment

Naar ik verstaan heb is er meer keuze van lenzen bij Canon dan bij Nikon,
                Klopt en dat maakt het allemaal veel makkelijker bij Nikon geen keuze tussen 4 70-200, maar slechts 2........en met en één zonder VR.

Die keuze kan je nog maken met een € maar hoe doe je dat met 4 keuzes
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Vind een zonnekap een veel betere bescherming trouwens.
                  Hangt er een beetje van af hé, ga maar eens mee op zee fotograferen, of in een zeer stofferige omgeving, zoals een gieterij Bv., dan is een NC filter een must.

Comment

En als jullie nu de keuze moesten maken tussen deze twee camera's: Canon eos 50D of de Nikon D90? Of is er nu niet zoveel verschil?
                    Flickr

Comment

En als jullie nu de keuze moesten maken tussen deze twee camera's: Canon eos 50D of de Nikon D90? Of is er nu niet zoveel verschil?
                      Interessante discussie die hier gaande is Zal ik blijven volgen.

Ik ben ook aan het rondkijken om mij een eerste DSLR aan te schaffen. Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar de Canon 50D, maar na het lezen van een aantal topics over deze camera, begint mijn voorkeur meer naar de Canon 40D uit te gaan...

De Canon 50D en 40D lijken mij iets steviger dan de Nikon D90... (maarja, niet iedereen heeft daar behoefte aan)

Hier nog een korte, maar interessante vergelijking: http://www.radiantlite.com/2008/08/n...canon-40d.html
                      Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Voor mij is de kogel alvast door de kerk

Het is een Canon EOS 50D geworden met EF-S 17-85 IS.
                        Er onmiddellijk een filter bijgekocht, boekje van C.Haasz, snelle geheugenkaart en een Case Logic-opbergtas.

One happy camper met andere woorden!
                        Bedankt voor alle hulp en uitleg
                        Flickr

Comment

Heel veel plezier ermee.
                          En......moet er een nieuwe lens komen,bezuinig niet hierop!!!

gr.ron.
                          http://exhi-fotografie.nl

Comment

Ok, dan heb ik toch nog één vraagje.
                            Heb alles mooi en voorzichtig uitgepakt maar weet dat je de eerste keer met oplaadbare batterijen omzichtig moet zijn.

Hoelang kan ik mijn batterij de eerste keer best laten opladen?
                            Flickr

Comment

Ok, dan heb ik toch nog één vraagje.
                              Hoelang kan ik mijn batterij de eerste keer best laten opladen?
                              Tot ze vol is Uw lader geeft dit wel aan wanneer de batterij vol is.Het kan geen kwaad deze er een hele nacht in te laten zitten, als ze vol is gaat de lader over op druppellading
                              Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                              www.cromagnonman.be

Comment

Working...
                              X