Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manueel werken met Nikon D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manueel werken met Nikon D40

    Jaren geleden, toen er nog geen sprake was van digitale fotografie heb ik altijd gewerkt met Nikon (Nikormat, Nikon FM).
    Daarna jaren geen foto's meer gemaakt tot ik vorig jaar van mijn vrouw een Nikon D40 met een AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G-VR lens kreeg.
    Uit gemakzucht dadelijk foto's beginnen maken op de "auto" stand. Maar stilaan begint dit een beetje vervelend te worden en heb ik een van mijn "antieke" lenzen te voorschijn gehaald om een beetje te oefenen. Maar nu komt mijn vraag, ik mis voor de belichting het wijzertje van mijn Nikormat of de groen/rode leds van mijn FM. Concreet, hoe kan ik mijn belichting controleren op de manuele stand. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb de microbe terug goed te pakken. Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Manueel werken met Nikon D40

    In je viewfinder zie je een belichtingsbalkje(7 op de foto hieronder) dat naar links of rechts gaat als je onder of overbelicht.


    Op het lcdschermpje kan je dat ook zien.

    Het balkje onder de aperture en shutter moet in het midden staan. Staat het bijvoorbeeld op -2 dan heb je 2 stops onderbelicht.

    Overigens, waarom wil je persé die belichting weten in m? Als je een vast diafragma wil en een bijpassende sluitersnelheid, kan je beter in A werken en eventueel met belichtingscompensatie bijwerken. Of visa versa hetzelfde maar dan in s.

    Afbeeldingen van dpreview.com

    Edit: met je oude lenzen heb je geen lichtmeting op een D40, daarvoor moet je een koppeling hebben die nieuwere lenzen niet meer gebruiken. De D40 als beginnersmodel heeft dat niet. Je moet dan al kijken naar een D200/D300 of hoger. Je hebt alleen goed werkende lichtmetingen met lenzen met cpu-contactjes. Concreet alle AF-lenzen. Zie ook: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm (de site verder negeren, Ken Rockwell is niet de meest geweldig correcte informatieve mens als het op fotografie aankomt) Sommige oude lenzen kunnen een moderne dslr schaden, let dus op en forceer niets
    Last edited by Teun_2; 23 juni 2009, 21:56. Reden: verkeerd verstaan.

    Comment


    • #3
      Re: Manueel werken met Nikon D40

      Bedankt

      Comment


      • #4
        Re: Manueel werken met Nikon D40

        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
        Concreet alle AF-lenzen. Zie ook: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm (de site verder negeren, Ken Rockwell is niet de meest geweldig correcte informatieve mens als het op fotografie aankomt) Sommige oude lenzen kunnen een moderne dslr schaden, let dus op en forceer niets
        Refereer dan ook niet naar Ken Rockwell. Net of er niet meer van zulke overzichtjes bestaan. Deze pagina zeker gevonden in de wachtkamer van de tandarts

        Behalve oude fish eye lenzen, passen alle Nikkor lenzen, dus ook pre-ai lenzen op de Nikon D40. Dat komt omdat deze camera noch een mechanische meterkoppeling, noch een interne AF motor heeft.

        Comment


        • #5
          Re: Manueel werken met Nikon D40

          Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
          Refereer dan ook niet naar Ken Rockwell. Net of er niet meer van zulke overzichtjes bestaan. Deze pagina zeker gevonden in de wachtkamer van de tandarts

          Behalve oude fish eye lenzen, passen alle Nikkor lenzen, dus ook pre-ai lenzen op de Nikon D40. Dat komt omdat deze camera noch een mechanische meterkoppeling, noch een interne AF motor heeft.
          Mja het was de eerste hit op google en ook het duidelijkste overzicht. Die pagina van zijn site is op zich wel goed en duidelijk. Veel overzichtjes zijn niet zo duidelijk.

          Comment


          • #6
            Re: Manueel werken met Nikon D40

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Mja het was de eerste hit op google en ook het duidelijkste overzicht.
            Klopt.

            Er staat ook wel meer nuttige informatie op zijn site.

            Maar goed ik heb ook een D40. Voor manueel scherpstellen is deze camera niet aan te raden. Zoeker niet geweldig. Afstandsmeter ook niet echt lekker mee te werken. Geen lichtmeting met mf-lenzen.

            Tsja wat dat betreft prefereer ik toch Pentax.

            Comment


            • #7
              Re: Manueel werken met Nikon D40

              Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
              Klopt.

              Er staat ook wel meer nuttige informatie op zijn site.

              Maar goed ik heb ook een D40. Voor manueel scherpstellen is deze camera niet aan te raden. Zoeker niet geweldig. Afstandsmeter ook niet echt lekker mee te werken. Geen lichtmeting met mf-lenzen.

              Tsja wat dat betreft prefereer ik toch Pentax.
              Het probleem is dat je al moet weten wat nuttig is en wat niet. De manier waarop hij RAW beschrijft bijvoorbeeld vind ik behoorlijk gruwelijk slecht. Alsook geeft hij de D40 een super-goddelijke waarde en beweert dat die beter is dan de d3x Akkoord, 't is een prachtige camera, maar beweren dat die BETER is dan de d3x vind ik te ver gaan.

              Comment

              Working...
              X