Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner, welke camera het beste?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beginner, welke camera het beste?

De Canon 450d kit is inderdaad een mooie.
    Maar persoonlijk vind ik deze ook wel een mooie startkit. Is een Nikon D3000 met een 18-105 en 70-300 lens. Hierdoor heb je iets meer bereik, alsook blijkt uit tests op www.slrgear.com dat deze 2 lensjes iets beter zijn dan de canon versie. Let wel op, 99% kans ga je het verschil niet zien op foto. Want deze tests zijn gemaakt in labo's met perfecte omstandigheden.
    Deze 2 lensen worden ook verkocht met een Nikon D5000 maar die is een 150€ duurder waardoor deze net boven de 1200€ komt.

Van andere merken ken ik niets, dus daar kan ik geen commentaar op geven. Het enige dat ik kan zeggen dat het inderdaad handig is dat beeldstabilisatie in de body zit zoals bij Sony. Waardoor je dan misschien wel goedkopere lensen kan kopen, MAAR let wel op dat er minder keuze is in verschillende lenzen. Alsook, werkt deze stabilisatie wel goed op alle lengtes van lenzen? er is een groot verschil om een 18mm te stabiliseren of een 400mm.

De belangrijkste vraag die je voor jezelf moet vragen is welk toestel het beste in je hand ligt zowel ergonomisch als de opbouw van de menu's. Om ze simpel vast te nemen kan je inderdaad naar mediamarkt of Saturn gaan. Maar om een goede uitleg te krijgen qua gebruik en menu's kun je best naar een degelijke fotowinkel gaan zoals Rubens, studio73, Fotokonijnenberg, art&craft. Deze laten met plezier de toestellen zien en laten je zelfs het toestel testen met de betreffende lenzen zodat je degelijk kan zien wat jouw het beste ligt.
    Neem zeker geen overhaaste beslissingen, dat leid enkel maar tot een miskoop naar eigen smaak.

Alsook bekijk de 2e handsmarkt eens, hier op de website of op andere sites. Daar kun je soms ook koopjes vinden van mensen die bv een 2tal jaar geleden zijn begonnen net zoals jij en die nu willen verbeteren.
    Last edited by Tunie; 22 augustus 2009, 10:15.

Comment

Er zijn tal van mogelijkheden, bij alle merken, en binnen de merken zijn er verschillende combinaties mogelijk.
      De combinatie die hiervoor voorgesteld wordt, met de Nikon D3000, of de D5000 lijken me goede opties, alsook de combinatie met de Canon 450D, die eigenlijk best goedkoop is. Zelfs dezelfde combinatie (18-55IS + 55-250IS) met de Canon 500D of 40D ligt binnen de door jou vastgelegde financiële grens. Ik denk dat je eigenlijk geen miskoop kan doen, en meen dat naar actie, sport toe, je met deze laatste, overigens schitterende camera, de Canon 40D, het meest mogelijkheden geboden worden, vooral naar snelheid en focus toe.

Comment

Ik ben dus eigenlijk de enige tot nu toe die erbij zegt dat ze aan een extra prime, die 50mm f/1.8, in geen enkel geval haar broek kan scheuren ;-) Maar ik blijf er wel bij: als je het beste voor je budget wil hebben (50mm is NIET het meest flexibele, dat niet) hoort hij erbij. En in mijn geval was dat heel snel de lens die het meeste op mijn toestel stond.

Comment

Ik ben ook van plan om een cursus "Digitale fotografie reflex" te volgen.
          In de verder uitleg staat "Cursus voor wie beschikt over een toestel waar je zelf de sluitertijd, diafragma en ISO kan instellen (reflex of een geavanceerd compacttoestel).

Heb je voor jouw cursus direct een nieuwe reflex nodig?
          Koop je niet beter een geavanceerd compacttoestel of een 2e-hands reflex.
          De nieuwe reflex koop je dan pas na de cursus, als je echt weet wat je wilt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
            Ik ben dus eigenlijk de enige tot nu toe die erbij zegt dat ze aan een extra prime, die 50mm f/1.8, in geen enkel geval haar broek kan scheuren ;-) Maar ik blijf er wel bij: als je het beste voor je budget wil hebben (50mm is NIET het meest flexibele, dat niet) hoort hij erbij. En in mijn geval was dat heel snel de lens die het meeste op mijn toestel stond.
            Ik denk dat er niemand is die gaat zeggen dat die prime 50 1.8 slecht is. Maar persoonlijk zie ik niet in waarom ed TS die voor zijn/haar doeleinden nodig heeft. Zoals gezegd waren natuur en sport de doeleinen. Deze gaat dus in bijna ale gevallen volgens mij te kort zijn. Of het moest zijn dat je hem gaat gebruiken om bloemen te fotograferen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
              Maar je moet niet ver zoeken, bij de meeste digitale reflexcamera's kan je verscheidene zaken manueel instellen.
              Bij welke niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                Ik moet toegeven, dat je gelijk hebt. Naar creativiteit toe, geeft zo'n lensje veel meer mogelijkheden, en ze zijn de €100 extra meer dan waard. Ik vertrek zelf ook vaak licht gepakt, met enkel toestel en 50mm. Raar maar waar, geeft dit meestal mijn betere beelden. Het hoort eigenlijk thuis in elke tas.

Comment

Hej,

wow had het hier eventjes niet in de gaten gehouden.
                  Ondertussen heb ik al wat uitgeprobeerd (Canon vooral, nog geen Nikon) .
                  Ik heb de Eos 400D van mijn buurvrouw 3 dagen in Luxemburg mogen testen met zowel de kitlens als andere lenzen erop. Dat beviel me zeer goed, zijn ook zeer toffe foto's uitgekomen die nu 50 x 75cm op mijn muur hangen. Het enige wat ik wel vond was dat hij wat zwaar was om hem gewoon te 'dragen' zeg maar, maar met een tas zou dat geen probleem mogen vormen denk ik.
                  Heb ook de 30D (oud ik weet het) van mijn tante geprobeerd, ook tof toestel, wel wat traag (vond ik) met het opslaan van foto's en de flits te laden enzo (maar dat zal wel verbeterd zijn met de volgende modellen neem ik aan)
                  En dan heb ik ook nog van één of ander merk dat nu overgenomen is door Sony (koni... en nog een woord denk ik) geprobeerd vandaag maar die lag me niet echt eigenlijk.
                  Nu heb ik ook aan een vriend (die persfotograaf is) zijn mening gevraagd, en hij zegt dat Nikon en Canon vergelijkbaar zijn qua prijs/kwaliteit maar dat Nikon sneller is met de dienst na verkoop (niet dat ik die veel hoop te gebruiken).

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga voor een Canon (450D/500D) met 18-55mm lens (kitlens dus) en dan zie ik nog wel (natuurlijk geheugenkaarten enzo ook nog he).
                  Is dat volgens jullie verstandig (heb al gelezen dat ik eigenlijk geen miskoop kon doen, maar is dit een goeie koop dan?)
                  en is het prijsverschil tussen de 450D en de 500D het waard want ik heb al veel verdeelde reacties op de 500D gelezen.

Gr.

inèz

Comment

Het voornaamste verschil tussen 450D en 500D is de videofunctie, heb je daar geen behoefte aan dan biedt de 500D geen meerwaarde.

Comment

Er zijn heus wel meer verschillen, hoor!

Side-by-side

(Voor het superieure schermpje alleen zou ik voor de 500D opteren als het budget het toelaat)
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Sony heeft eind vorige week 2 nieuwe toestellen voorgesteld met name de a500 (12mp) en de a550 (14mp)
                        De a500 (12mp) zal waarschijnlijk met kit lens onder de 700€ komen

Volgens mijn eerste indruk is dit veruit het beste toestel in dit segement, tot 1600 ISO zeer goede beeldkwaliteit, goed op 3200 en 6400 ISO en mogelijkheid 12000 ISO
                        Heeft ingebouwde HDR functie.(high dynamic range )
                        Heeft ook face recognition ingebouwd wat misschien wel handig kan zijn, zelf geen ervaring mee.
                        2 live view methodes met kantelbaar LCD scherm (heeft extra sensor voor live view en biedt ook de mogelijkheid de beeldsensor te gebruiken voor LV)
                        schiet tot 7 beelden per seconde, zonder klappen van spiegel.

Hier vind je de voorstelling van het toestel

Voorbeeld HDR

Opname zonder HDR functie actief (1600 ISO)

zelfde opname met HDR actief (1600 ISO)

toestellen gebruiken de nieuwe sterk verbeterde sony sensors, Sony levert nog de vorige versie van de 12mp sensor aan Nikon voor de 12mp nikon DSLR's !

Comment

Working...
                        X