Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5DII AF hulppunten - Portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 5DII AF hulppunten - Portret

Bij de 5DII (en mk I) heb je de optie om rond je middelste AF-punt, 6 extra hulppunten te activeren.
    Ik kan geloven dat dit een voordeel bij sportfotografie (servo AF, niet altijd de tijd voor precies te focussen, ..).

Mijn vraag: Zijn er voor- of nadelen bij het gebruiken van de punten bij portretfotografie?

Een paar millimeter verschil in focus, kan een foto maken of kraken. Gaan de extra punten het centrale punt afleiden/verwarren? Wordt het focuspunt 'groter'? Of wordt er net preciezer gefocust?

Re: 5DII AF hulppunten - Portret

lennert, hoe zet je die aan/af?

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      lennert, hoe zet je die aan/af?

mm
      Menu-knop
      Oranje fototoestel (2de van rechts)
      C.FnIII: Autofocus/Drive
      7: AF punt gebiedsuitbreiding
      1: Inschakelen

Comment

thanks! 'k dacht dat die vanzelf gebruikt werden bij AF-tracking.
        ben trouwens ook wel benieuwd naar wat er hierop van antwoord komt.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
          Bij de 5DII (en mk I) heb je de optie om rond je middelste AF-punt, 6 extra hulppunten te activeren.
          Kun je die bij de mk I dan ook aan en uit zetten? (ik dacht dat die alleen werkten bij AF servo)
          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Kun je die bij de mk I dan ook aan en uit zetten? (ik dacht dat die alleen werkten bij AF servo)
            Euh jij bent degene met een 5D Zoek eens?
            En al iemand die het antwoord op mijn vraag weet?

Comment

Bij de 1D MKIII gebruik ik die hulp-AF punten gewoonlijk bij sportfotografie. Bij foto's met een heel beperkte scherptediepte schakel je die best uit, want dan wil je heel precies op het juiste punt scherpstellen.

Bij concertfotografie, met een grote diafragma-opening (f1,4 tot f2,8) werk ik liefst met één scherpstelpunt, en ook niet met de hulp AF-punten om te voorkomen dat er op de verkeerde plaats wordt scherpgesteld.

Voor sportfotografie kan die heel handig zijn, want het is niet altijd even gemakkelijk om het onderwerp op de juiste plaats in beeld te houden.

Voor de 1D MKIII heb ik ergens een "Guide to AI Servo AF Custom Functions" gedownload (en afgedrukt) maar ik kan die website niet terugvinden.
              Als je die vindt, dan kan je een deel van die instellingen ook van toepassen op de 5D MKII.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Bij de 1D MKIII gebruik ik die hulp-AF punten gewoonlijk bij sportfotografie. Bij foto's met een heel beperkte scherptediepte schakel je die best uit, want dan wil je heel precies op het juiste punt scherpstellen.

Bij concertfotografie, met een grote diafragma-opening (f1,4 tot f2,8) werk ik liefst met één scherpstelpunt, en ook niet met de hulp AF-punten om te voorkomen dat er op de verkeerde plaats wordt scherpgesteld.

Voor sportfotografie kan die heel handig zijn, want het is niet altijd even gemakkelijk om het onderwerp op de juiste plaats in beeld te houden.

Voor de 1D MKIII heb ik ergens een "Guide to AI Servo AF Custom Functions" gedownload (en afgedrukt) maar ik kan die website niet terugvinden.
                Als je die vindt, dan kan je een deel van die instellingen ook van toepassen op de 5D MKII.
                Gevonden op de canon website: http://cpn.canon-europe.com/files/pr..._Functions.pdf

gr, Olivier

Comment

Bedankt! Dat was het antwoord op mijn vraag
                  Toch beter uit laten dan, als ik al niet manueel scherpstel.

Comment

Working...
                  X