Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sony alpha 200w Upload software met virus?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sony alpha 200w Upload software met virus?

Een broer van mij kocht drie weken geleden een Sony alpha 200w. Vele foto's geschoten maar plotseling bleken er 50 opnamen van zijn geheugenkaart verdwenen.
    Toen ik ze met behulp van een recorveryprogramma probeerde te downloaden van zijn kaart sloeg het antivirus programma op zijn als wel op mijn PC alarm en herkende de bestanden en de Sony software als spywarevirus. De Sony Upload software is er waarschijnlijk de oorzaak van dat er foto's van de kaart verdwenen zijn. Niet meer gebruiken dus.
    Een PC bedrijf heeft de bestanden voor de nodige kosten weer hersteld.

Re: sony alpha 200w Upload software met virus?

Welk anti-virus programma was dit? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat foto's rechtstreeks uit een camera spyware zouden bevatten. De Sony software ken ik niet en kan mij daar dus niet over uitspreken (maar zelfs bij deze lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er "gevaarlijke of andere spyware" aanwezig zou zijn). Het doet mij meer denken aan een "false positive" dan echt gevaarlijke bestanden (tenzij jullie computers natuurlijk over een ander probleem zou beschikken).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
      Welk anti-virus programma was dit? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat foto's rechtstreeks uit een camera spyware zouden bevatten. De Sony software ken ik niet en kan mij daar dus niet over uitspreken (maar zelfs bij deze lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er "gevaarlijke of andere spyware" aanwezig zou zijn). Het doet mij meer denken aan een "false positive" dan echt gevaarlijke bestanden (tenzij jullie computers natuurlijk over een ander probleem zou beschikken).
      Het antivirus programma Avast sloeg alarm voor een worm zodra ik zijn nieuwe kaart met foto's van die Sony in mijn kaarlezer stak. Het feit dat het op twee computers gebeurd waarvan een gloednieuwe moet toch betekenen dat er iets mis is met de software of firmware van sony. Ik gebruik Avast al ruim vijf jaar en nog nooit een dergelijke valse melding gehad. Feit is wel dat 50 van de 150 foto's verloren zijn gegaan toen hij ze met Sony software vanaf zijn kaart downloade. Eerder had hij zonder problemen met de Adobe-downloader foto's van die kaart binnengehaald.

Comment

ik heb nog nooit enig probleem gehad, dus ik kan je helaas niet helpen.. (en ook ik gebruik Avast)

Comment

Lijkt me een beetje bizar. Het is natuurlijk wel mogelijk dat de geheugenkaart op een andere manier geïnfecteerd is geraakt.
          about.me/stijnv

Comment

Ik heb ook Avast en heb die Sony soft ook wel eens gebruikt, maar nooit geen melding gehad.
            Ik gebruik hem nu niet meer, te traag...

Waar Sony wel goed in is, is het installeren van rootkits. Hier is enkele jaren geleden al eens een grote heibel om geweest, en deze hebben ze toen weer moeten verwijderen. Als ik het mij goed herinner installeerden ze zelfs een rootkit wanneer je een gekochte CD in je pc stopte!

Het kan dus zijn dat jou avast detectie ingesteld staat op ZEER HOOG, en hij daarom mss een melding geeft.
            Canon 5D2 en wat glas

Comment

Staat er dan software op die kaart van Sony? Bij mij staat er geen software op m'n kaartjes (enkel mappen en foto's in die mappen), en dit bij alle digitale toestellen die ik heb of reeds gehad heb. Of er is dus iets gebeurd bij een eerdere verbinding met de computer (kan zijn dat er een virus/spyware/worm aanwezig was op een computer die het kaartje besmette), of Avast herkent in de software van Sony (was deze dan op de twee computers geïnstaleerd?) een stukje code dat als spyware kan aanzien worden (en dan denk ik toch dat we kunnen spreken van een valse melding).
              Feit blijft natuurlijk dat het verdwijnen van 50 foto's en de melding van Avast reden is om aan te nemen dat er een probleem is, ik zou dan ook aanraden een grondige scan te doen van beide computers (en ook externe schijven die soms gebruikt worden), het fotokaartje eens opnieuw te formateren in de camera, een paar testfoto's te nemen en te zien of het probleem dan nog aanwezig is.

Comment

Het is zeer onwaarschijnlijk dat de Sony upload software van nature uit een Virus bevat. Daar zou ik niet op verder gaan.

Ik kan je als informaticus wel een aantal mogelijke oorzaken geven.

Een virus kan zich in een programma nestelen. Zo kan een geinfecteerd bestand andere bestanden besmetten. Deze bestanden zijn meestal programma`s. Soms wordt er op de bijgeleverde geheugenkaartjes van de camara`s (ik weet niet of dit bij Sony is) reeds een programma gezet en dat kan zo inderdaad geinfecteerd zijn indien de kaart ooit in een besmette computer heeft gezeten.

Een virus in JPEG is onwaarschijnlijk. In 2004 is hier een zgn. exploit van opgedoken maar de dag van vandaag komt dit bijna niet meer voor dus op je bestanden kan het ook bijna niet zitten.

Zoals aangehaald zou ik ook eens kijken naar de sensitivity. Sommige software wordt vaak ten onrechte als spyware gedetecteerd. Het is ook moeilijk voor de makers van die scanners om een gouden regel te vinden van wat spyware is. Zij zullen misschien vinden dat het upload programma van Sony een "verdachte" handeling uitvoert en het daarom bestempelen als spyware. Er is dan inderdaad altijd voorzichtigheid geboden maar in dit geval denk ik niet dat het kwaad kan. Om zeker te zijn zou ik nog eens een scan doen met een ander virusscanner (AVG, Mcafee, Norton) of zo en als die geen alarm geven zou ik mij er geen zorgen over maken.

Over de rootkit. Dat was bij Sony Music en ze hebben daar heus wel van hun fouten geleerd..
                Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
                  Het is zeer onwaarschijnlijk dat de Sony upload software van nature uit een Virus bevat. Daar zou ik niet op verder gaan.

Ik kan je als informaticus wel een aantal mogelijke oorzaken geven.

Een virus kan zich in een programma nestelen. Zo kan een geinfecteerd bestand andere bestanden besmetten. Deze bestanden zijn meestal programma`s. Soms wordt er op de bijgeleverde geheugenkaartjes van de camara`s (ik weet niet of dit bij Sony is) reeds een programma gezet en dat kan zo inderdaad geinfecteerd zijn indien de kaart ooit in een besmette computer heeft gezeten.

Een virus in JPEG is onwaarschijnlijk. In 2004 is hier een zgn. exploit van opgedoken maar de dag van vandaag komt dit bijna niet meer voor dus op je bestanden kan het ook bijna niet zitten.

Zoals aangehaald zou ik ook eens kijken naar de sensitivity. Sommige software wordt vaak ten onrechte als spyware gedetecteerd. Het is ook moeilijk voor de makers van die scanners om een gouden regel te vinden van wat spyware is. Zij zullen misschien vinden dat het upload programma van Sony een "verdachte" handeling uitvoert en het daarom bestempelen als spyware. Er is dan inderdaad altijd voorzichtigheid geboden maar in dit geval denk ik niet dat het kwaad kan. Om zeker te zijn zou ik nog eens een scan doen met een ander virusscanner (AVG, Mcafee, Norton) of zo en als die geen alarm geven zou ik mij er geen zorgen over maken.

Over de rootkit. Dat was bij Sony Music en ze hebben daar heus wel van hun fouten geleerd..
                  Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat in de bijgeleverde software van Sony een virus zit.
                  Het zou mogelijk zijn dat het gelijktijdig gekocht (nieuw) geheugenkaartje niet nieuw was en al gebruikt is geweest. Gelukkig is het probleem nu opgelost, maar het blijft een raadsel.

Comment

Bij Mediamarkt zijn ze daar sterk in..
                    Geheugenkaartjes, gsm's, schijven ed verkopen als nieuw, maar al gebruikt met nog gegevens (en mss virussen) van vorige gebruikers
                    Canon 5D2 en wat glas

Comment

Working...
                    X