Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D3

Beste,

Ik heb zelf een Nikon D3 en gebuik deze met name met de 24-70 2.8f. Maar wat mij opvalt is dat de foto's minder scherp zijn in de basis zoals ik dat gewend was van de Nikon D300. Tijdens de nabewerking trek je uiteindelijk alles weer recht waardoor het niet meer waarneembaar is.
    Maar mijn verbasing heeft het wel gewekt en wilde deze vraag toch ook eens aan jullie voorleggen.
    Ik fotografeer altijd in RAW formaat, heb de autofocus meestal op C staan.

Dank
    Om het licht te zien moet je het berijpen.
    Maar om het licht te berijpen met je het zien.

Re: Nikon D3

Dat is heel normaal hoor.
    Hoe duurder de camera, hoe meer werk in de nabewerking
    StijnDeGrauwe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marijn73 Bekijk bericht
      Beste,

Ik heb zelf een Nikon D3 en gebuik deze met name met de 24-70 2.8f. Maar wat mij opvalt is dat de foto's minder scherp zijn in de basis zoals ik dat gewend was van de Nikon D300. Tijdens de nabewerking trek je uiteindelijk alles weer recht waardoor het niet meer waarneembaar is.
      Maar mijn verbasing heeft het wel gewekt en wilde deze vraag toch ook eens aan jullie voorleggen.
      Ik fotografeer altijd in RAW formaat, heb de autofocus meestal op C staan.

Dank
      Onscherpte wegwerken in de nabewerking? Als het met verscheroen op te lossen is dan denk ik dat het verschil in de beeldinstellingen van de camera zit. De D300 heeft dan vast wat in-camera verscherping aan staan en je D3 niet.

Laat je overigens niet gek maken door AF frontfocus verhalen van de 24-70 die hier de ronde doen. Als je de AF niet vertrouwd kun je deze (gratis tijdens garantie) laten recalibreren bij Nikon. Dit heb ik ook laten doen en sindsdien geen probleem meer met de 24-70 en 70-200.
      Groetjes, KC
      www.sportbeelden.com

Comment

Beste KC,

Met de nabewerking doel ik eigenlijk meer op slim verscherpen. Maar ik moet je zeggen dat ik de "onscherpte" met mijn 70-200 heb. Het probleem met frontfocus is mij geheel onbekend. Ik ben NPS lid, en zal deze week eens contact opnemen met Nikon hierover.

Beide lenzen en camera zitten nog volp in de garantie, dus dat mag geen hinder opleveren. Wel zou ik willen weten of er een specifieke testprocedure is om de frontfocus te testen?
        Ik meen me ook te herinneren dat er in de camera ook een optie is om zelf te calibreren, maar weet niet wat dit is, zal me hier wel ff op inlezen.

Groet,
        Marijn
        Last edited by Marijn73; 1 juni 2009, 10:34.

Comment

Even googlen op "focus test chart"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
            Even googlen op "focus test chart"
            Ik heb deze gevonden, http://www.focustestchart.com/focus21.pdf Ik ga er morgen wel mee aan de slag.
            Misschien dat iemand ervaring heeft met z'n testkaart i.c.m. de D3 dan ben ik zeer benieuwd naar diens ervaring.

Bedankt

Comment

Ik heb inmiddels een aantal tets gedaan en bij alle was de uitkomst hetzefde. De camera is minder scherp dan ik gewend was van mijn vorrige. Ik heb geen last van front of rear focus, wat overigens bij deze camera zeer makkelijk in het menu te corrigeren is.
              Wel nog wat onderzoek gedaan over de scherpte bij Nikon e.d., en dit is mijn conclusie.
              De D3 heeft een ander soort filter voor de censor zitten dan bijvoorbeeld de D300 of D700 of D2x. Deze body's hebben iets meer scherpte vanuit de camera zelf. De D3 daarintegen doet totaal geen bewerking, hierdoor moet je dit in PS zelf naar wens aanbrengen. Volgens Nikon is dit omdat als de camera deze werking wel uit zou voeren ook de ruis verscherpt zou worden. Als je de foto's in NX2 opent worden de instelingen van de camera overgenomen en is er van onscherpte geen sprake. Doe je dit in PS dan worden de instellingen niet overgenomen en zie je enige onscherpte.
              Je kunt de camera dus een preinstelling geven maar deze wordt niet overgenomen door PS en ook niet automatisch toegepast op de NEF file. Dit in tegenstelling tot eerder genoemde body's.

Ik zal eerstkomende keer een aantal test foto's maken en plaatsen en beoordeel dan zelf maar.

Groeten,
              Marijn

Comment

Ik heb inmiddels een aantal tets gedaan en bij alle was de uitkomst hetzefde. De camera is minder scherp dan ik gewend was van mijn vorrige. Ik heb geen last van front of rear focus, wat overigens bij deze camera zeer makkelijk in het menu te corrigeren is.
                Wel nog wat onderzoek gedaan over de scherpte bij Nikon e.d., en dit is mijn conclusie.
                De D3 heeft een ander soort filter voor de censor zitten dan bijvoorbeeld de D300 of D700 of D2x. Deze body's hebben iets meer scherpte vanuit de camera zelf. De D3 daarintegen doet totaal geen bewerking, hierdoor moet je dit in PS zelf naar wens aanbrengen. Volgens Nikon is dit omdat als de camera deze werking wel uit zou voeren ook de ruis verscherpt zou worden. Als je de foto's in NX2 opent worden de instelingen van de camera overgenomen en is er van onscherpte geen sprake. Doe je dit in PS dan worden de instellingen niet overgenomen en zie je enige onscherpte.
                Je kunt de camera dus een preinstelling geven maar deze wordt niet overgenomen door PS en ook niet automatisch toegepast op de NEF file. Dit in tegenstelling tot eerder genoemde body's.

Ik zal eerstkomende keer een aantal test foto's maken en plaatsen en beoordeel dan zelf maar.

Groeten,
                Marijn
                Je bevestigd hier mijn vermoeden dat het aan de beeldinstellingen van je camera lag. Vlgs mij behandeld de D3 de NEF files op dezelfde wijze als de D300 en worden de beeldinstellingen mee overgenomen. (D3 US manual pag 166 ev)
                Groetjes, KC
                www.sportbeelden.com

Comment

Groeten,
                  Marijn
                  Het NEF formaat is niet 100% vrij gegeven aan 3rd party software
                  Enkel NX / NX2 kan alle camera settings van de NEF file interpreteren en toepassen.
                  Alle andere RAW converters lezen enkel de WB settings. Alle andere settings moet je zelf toepassen in Raw-conv.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                  X