Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem belichting Canon EOS 500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Probleem belichting Canon EOS 500D

je iso stond trouwens op 800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik heb hier op vakantie nueen auto met automaat en dat rijdt een stuk beterals mijn eigen auto zonder....en mijn camera maaktperfecte foto's in P(geen aanwezig) in normale omstandigheden.
      en er zit een wezenlijk verschil tussen de AUTO-stand en de P-stand..

Waar de full AUTO-stand alles overneemt, heb je in de P-stand zelf nog wel meer keuze..

kort door de bocht gezegd, in de ´P´-stand mag je van je camera WEL aan het wieltje draaien, in ´AUTO´-stand mag dat NIET..
      Last edited by Sjinouck; 17 juni 2009, 13:55.

Comment

Een snelle test (quick & dirty) om te kijken of je camera correct belichting meet ... fotografeer, "schermvullend" een grijskaart, of bij gebrek daaraan een egaal gekleurd vlak (bvb een grasperk)
        Je camera is (in principe correct) geijkt voor 18% grijs (=50% luminantie Lab ttz exact halfweg tussen wit en zwart)
        Je jpg histogram moet dan een smalle of iets bredere piek vertonen in jpg op 118 in het luminantie histogram (niet op 128! 18% grijs in RGB is 118/118/118 ..)
        Wil je eventuele "kleurzwemen" er uit, zet dan je camera in monochroom
        FWIW & HTH

Edit:
        Je kan de volgende histogram piek waarden aanhouden indien je camera er blijkt "naast" te zitten ivm belichting
        -1 stop: 9%: 85
        -2/3 stop: 11.3%: 95
        -1/3 stop: 14.3%: 106
        exact: 18%: 118
        +1/3 stop: 22.7%: 131
        +2/3 stop: 28.6%: 146
        +1 stop: 36%: 162
        Last edited by Guest41; 17 juni 2009, 12:11.

Comment

Op de "AUTO"- stand KAN ik niet aan het wieletje draaien ! De camera koos zelf die iso 800! En de zon scheen ! Volgens mij dus veel te hoog. Daarom dat ik denk dat er iets mis is met dat ding. Ik kan uiteraard beter op P trekken maar ik vind toch dat de camera goed zou moeten werken ook in de "AUTO"-stand.
          Ik probeer foto's te nemen van het gedrag van dieren, dwz dat ik niet altijd de tijd heb om veel camera-instellingen te wijzigen. Op zo'n momenten is die "AUTO"-stand heel handig. Misschien fotografisch niet erg verantwoord, maar soms mijn enige kans op succes.

Ik probeer morgen zeker de test met het grijze vlak ! Ik laat jullie iets weten !
          Alvast bedankt.

Comment

daarom heet het auto stand, je hebt namelijk niets in te brengen, de camera beslist voor jou... en dat is hier al meermaals gezegd.. de camera kiest een gemiddelde, en daar kan dus die iso 800 een onderdeel van zijn.. hetgeen dus duidelijk bewijst dat de camera niet kan denken, en dat wij dat voor de camera moeten doen, om een zo goed mogelijk reslutaat te krijgen..

ik snap nog steeds niet dat mensen een dslr kopen, om vervolgens op auto te gaan schieten.. dan lijkt me een compaktje toch de betere keus..

Comment

Euh waarom is die ISO800 eigenlijk een probleem? Dat is toch een goede keuze van de camera.

ISO800, F5.6, 1/200s en 200mm.
              Op de auto stand zal de 500D steeds proberen om de sluiter omgekeerd evenredig met de brandpuntsafstand te houden. Aangezien er een telelens met 200mm werd gebruikt. Moet die sluiter dus naar 1/200s. Dat is trouwens ook een goede regel om zelf toe te passen als je alles manueel instelt.
              De opening 5.6 lijkt mij de grootste opening die de lens aankan (ik kan verkeerd zijn, maar ik denk dit). Dus de opening groter maken kon (waarschijnlijk) niet.
              Als je dus niet met de Auto werkt, dan zou je de sluiter kunnen verlagen naar 1/100s of zelfs 1/50s want de kat lag waarschijnlijk redelijk stil. Maar dan heb je wel IS in de lens nodig of anders een statief. Want 1/50s of 1/100s op 200mm uit de hand wordt al heel moeilijk.

Dan had de ISO dus naar 400 of 200 kunnen zakken. Maar had je dan echt een betere foto? Als dan de kat net het hoofd draait dan zal je op 1/50s een bewogen beeld hebben. En je werkt met een Canon, dus is ISO800 geen enkel probleem.

Ik weet niet of het kan met de 500D, maar ik vermoed dat je de auto-iso altijd kan afzetten. Voordeel, je stelt zelf in met welke ISO je wilt werken. Nadeel als je die te laag instelt dan zijn je foto's ook mislukt.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

neem es een kijkje in showcase of den HOF... en stel je bij iedere foto die je daar ziet, deze vraag: Is die op de AUTO-stand getrokken of heeft desbetreffende fotograaf al zijn aanwezige deskundigheid, ervaring en kennis aangewend om deze plaat te maken??

natuurlijk heeft de besproken 500d voor iso 800 gekozen, omdat dat voor de camera de beste keus was.. sluitertijd, diafragma en iso zijn allemaal volgens de regeltjes op elkaar afgestemd.. en toch is de plaat overbelicht..

Daar is toch niets vreemds mee?? fotografie is meer dan alles cijfermatig te benaderen.. een camera (ook een vrij nieuwe zoals de 500d) kan niet nadenken.. Wij, als fotografen, moeten compenseren, en zo ontstaat dus die plaat...

we zijn maar wat verwend, met alle nieuwe 'goodies' die ons om de paar maanden in de schoot geworpen worden, er is echter 1 ding wat onveranderd is, en dat is fotografie, dat is en blijft hetzelfde, en je zult, om mooiere platen te krijgen, toch ECHT zelf aan de bak moeten..

als iets mislukt, is het TE makkelijk om de schuld van ons eigen onkunde af te schuiven op de camera en/of de lenzen..helaas wordt dit meer en meer gedaan, veel gezever over camera's die niet voldoen, lenzen die niet scherp genoeg zijn, maar es naar onszelf kijken?? HO maar!

en anders doet een fotografiecursusje of een boek van john freeman oid wonderen hoor..

Comment

Ik heb de test met de grijskaart gedaan bij alle twee mijn lenzen: 18-55 en 55-200 telkens binnen én buiten een "schermvullend" grijs vlak gefotografeerd.
                  Resultaat: 18-55 binnen: piek in jpg luminantie histogram op 125
                  buiten: op 122
                  55-200 binnen op 171
                  buiten op 194

Comment

Wat scheelt er met die 55-200 ? of met de methode van fotograferen ?
                    194 voor grijs buiten ???? 255 is volledig wit dus daar scheelt toch "iets" ..

Comment

Dat dacht ik ook ! Maar met mijn vorige camera: een Canon EOS 300 D had ik met die lens geen enkel probleem.
                      Morgen ga ik terug naar de winkel waar ik mijn toestel gekocht heb! We zien wel.

Comment

Ik heb exact het zelfde probleem,

paar dagen terug eos 500d gekocht, gisteren met de familie naar Artis geweest en lekker lopen schieten daar, meeste fotos ben ik erg blij mee, maar buiten met wat zon en schaduwen is het erg lastig..

nadeel is dat het op het lcd display er snel zeer goed uitziet. maar op de pc is het vaak toch net niet zeg maar, ook de kleuren zijn in de automodus niet natuurlijk.

nu vindt ik het niet erg om met instellingen te spelen, maar er is niet altijd tijd voor en mijn vriendin schiet altijd op automodus omdat ze geen idee heeft hoe het werkt.

heeft iemand nog tips hoe de belichting te regelen buiten met veel zon?

Hieronder wat voorbeelden van de foto's

Last edited by rdubbelud; 30 mei 2010, 14:42.
                        Whoot Whoot! nu Fuji S7000
                        YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
                        Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdubbelud Bekijk bericht
                          De camera in P-stand, de belichting op -2/3 en ISO op 100.
                          Een onderbelichte foto kun je eventueel nog softwarematig bewerken. Met een overbelichte foto zoals het tweede voorbeeld kun je niet veel meer mee doen.

Ik zou ook proberen te vermijden dat het onderwerp voor een deel in de schaduw en een deel in de zon staat.
                          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Ook aan te raden is om het histogram in het display te zetten. Je krijgt dan niet meer direct de foto volledig op het scherm te zien, maar kunt wel direct zien of de foto over- of onderbelicht is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdubbelud Bekijk bericht
                              Ik heb exact het zelfde probleem,

paar dagen terug eos 500d gekocht, gisteren met de familie naar Artis geweest en lekker lopen schieten daar, meeste fotos ben ik erg blij mee, maar buiten met wat zon en schaduwen is het erg lastig..

nadeel is dat het op het lcd display er snel zeer goed uitziet. maar op de pc is het vaak toch net niet zeg maar, ook de kleuren zijn in de automodus niet natuurlijk.

nu vindt ik het niet erg om met instellingen te spelen, maar er is niet altijd tijd voor en mijn vriendin schiet altijd op automodus omdat ze geen idee heeft hoe het werkt.

Hieronder wat voorbeelden van de foto's

Persoonlijk vind ik die eerste foto qua belichting niet slecht,
                              Die tweede is inderdaad overbelicht, maar ik zou mijn voet niet in het vuur durven steken dattie na wat bewerking toch nog in orde kan komen (zit wel niet thuis dus kan er naast zitten op dit scherm).

Mvg,

Ben
                              Wat nikon materiaal

Comment

De eerste is goed belicht. De tweede is overbelicht, door de matrixmeting. Had je deelmeting of centrummeting genomen, dan had het goed geweest.

Comment

Working...
                                X