Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem belichting Canon EOS 500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem belichting Canon EOS 500D

Hallo,
    Twee weken geleden kocht ik een Canon EOS 500D ter vervanging van mijn EOS 300D. Alle foto's die ik op de standen "automatisch" neem zijn echter overbelicht. Op het display van de camera zelf valt het nog mee, al geeft het histogram duidelijk overbelichting aan, maar als ik de foto's op de computer bekijk zijn ze heel erg overbelicht. Probleem is dat op stand "automatisch" er weinig of geen instellingen kunnen veranderd worden. Ik heb al gemaild naar de verkoper en die raadde mij aan de camera terug op fabrieksinstellingen te zetten. Ik heb dit gedaan, maar zonder resultaat. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen ?
    Bedankt !

Re: Probleem belichting Canon EOS 500D

Oorspronkelijk geplaatst door Miedo Bekijk bericht
    Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen ?
    Niet meer op automatisch werken.
    Niet meer in jpg werken.

Comment

Hallo,
      Twee weken geleden kocht ik een Canon EOS 500D ter vervanging van mijn EOS 300D. Alle foto's die ik op de standen "automatisch" neem zijn echter overbelicht. Op het display van de camera zelf valt het nog mee, al geeft het histogram duidelijk overbelichting aan, maar als ik de foto's op de computer bekijk zijn ze heel erg overbelicht. Probleem is dat op stand "automatisch" er weinig of geen instellingen kunnen veranderd worden. Ik heb al gemaild naar de verkoper en die raadde mij aan de camera terug op fabrieksinstellingen te zetten. Ik heb dit gedaan, maar zonder resultaat. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen ?
      Bedankt !
      Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw scherm te licht ingesteld staan. En dus de foto's lichter weergeeft dan eigenlijk zou moeten. Post eens een voorbeeld en kunnen anderen met een ander scherm eens reageren of zij het ook overbelicht vinden.

En je kan in je camera ook de belichtingscompensatie instellen. Zoek dat maar eens op in je handleiding. Dan vertel je de camera dat hij de opname lichter of donkerder moet maken dan met de fabrieksinstelling. Het kan ook zijn dat je hier als een mee gespeeld hebt en dat het daarom nu misschien verkeerd staat.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Niet meer op automatisch werken.
        Niet meer in jpg werken.
        Jamaar als de camera verkeerd belicht dan doet hij dat even zeer zo in de niet automatische modes. Alleen in de M mode heb je het zelf in de hand, maar is wel veel meer werk als fotograaf.

Want ook in Av of Tv modes laat je de camera toch de belichting zelf instellen.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Jamaar als de camera verkeerd belicht dan doet hij dat even zeer zo in de niet automatische modes. Alleen in de M mode heb je het zelf in de hand, maar is wel veel meer werk als fotograaf.

Want ook in Av of Tv modes laat je de camera toch de belichting zelf instellen.
          als je op de lichtmeter afgaat zal ook M een ander beeld geven dan je zou verwachten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Vergeet die AUTO-stand...dat werkt niet..

toen ik gistermiddag even om boodschappen moest, had ik de camera thuis laten liggen op AUTO-stand, toen ik terug kwam, had dat ding geen enkele foto gemaakt..

alles op auto-stand zal een gemiddelde berekening van de camera zijn.. dat werkt dus niet..een auto rijdt ook niet uit zichzelf, dus een camera kan ook niet alles zelf (zeg maar gerust helemaal niks).. die moet jij zelf bedienen om goede plaatjes te krijgen..
            Last edited by Sjinouck; 15 juni 2009, 09:07. Reden: spellingsfoutje

Comment

Hallo,
              Bedankt !
              allemaal goed en wel, maar nu weten we nog altijd niet wat jij verstaat onder overbelichting... geef eens een voorbeeldfoto want het kan voor hetzelfde geld evengoed liggen aan een verkeerde manier van fotograferen.
              Ik kan jou tientallen voorbeelden geven waarbij de automatische stand van een fototoestel 100% gegarandeerd extreem overbelichte foto's gaat afleveren...
              5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                .een auto rijdt ook niet uit zichzelf, dus een camera kan ook niet alles zelf (zeg maar gerust helemaal niks).. die moet jij zelf bedienen om goede plaatjes te krijgen..
                Ik heb hier op vakantie nueen auto met automaat en dat rijdt een stuk beterals mijn eigen auto zonder....en mijn camera maaktperfecte foto's in P(geen aanwezig) in normale omstandigheden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  allemaal goed en wel, maar nu weten we nog altijd niet wat jij verstaat onder overbelichting... geef eens een voorbeeldfoto want het kan voor hetzelfde geld evengoed liggen aan een verkeerde manier van fotograferen.
                  Ik kan jou tientallen voorbeelden geven waarbij de automatische stand van een fototoestel 100% gegarandeerd extreem overbelichte foto's gaat afleveren...
                  Daarom mijn reactie

Ken je een beetje de basis in fotografie? Direct foutjes op het toestel gaan steken als je je toestel alleen op automatisch gebruikt.. Ik weet het niet..
                  Zoals Matthias zegt: post eens een fotootje.

Comment

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben nieuw op dit forum en probeer nu uit te zoeken hoe ik een voorbeeld van zo'n overbelichte foto kan posten. Zodra ik dat gevonden heb komt hij eraan !

Comment

Hierbij een voorbeeld van zo'n overbelichte foto.

Comment

als je licht meet op een zwart vlak (pels van de kat) ga je moeten onderbelichten om een goed resultaat te krijgen. Je lichtmeter gaat uit van weerkaatsing op 18% grijs en niet op zwart. Trouwens ik vind de overbelichting nog best meevallen
                        fotowebsite: www.edwinfoto.com
                        Lara's website: http://www.houdevelt.com
                        fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

Comment

Zoals ik zei: geen auto en geen jpg
                          Echtwaar: google wat over RAW of lees er een goed boek over

Comment

Ik vind die foto nog niet zo slecht. Ik vermoed dat je de overbelichting bedoeld van de witte neus. Hiervoor moet je met de meetmethoden spelen die je camera heeft (spot, matrix...)

Nu detecteert de camera heel veel zwart, dus gaat hij iets overbelichten om dat zwart goed in beeld te krijgen. Het witte neusje wordt daardoor iets overbelicht.

Je kan de lichtmeting instellen op de witte neus, dan wordt waarschijnlijk de rest van de kat veel te donker.

Dieren met zwart en wit zijn dan ook een moeilijk onderwerp.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties ! Ik probeer het allemaal eens uit !
                              Groetjes !

Comment

Working...
                              X