Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D: donkere (fletse) kleuren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 400D: donkere (fletse) kleuren

Het betreft een Canon 400D met kitlenzen 18-55 en 55-200. Ik bezit deze camera al enkele jaren en op zich lijken de foto's ok. Maar wanneer je mijn foto's vergelijkt met foto's, gemaakt met een ander toestel (concreet een nikon d50) van een zelfde onderwerp geven mijn foto's een donkere (eerder sombere) indruk. De meeste foto's trek ik in stand "p" of Av of Tv, nooit in automatisch.
    Momenteel zit ik met wat vragen, verwacht ik te veel van de 400D, ligt het aan de lenzen? alle foto's maken met wat belichtingscompensatie?
    Toch nog even vermelden dat ik zeker geen discussie wil starten nikon vs. canon.

Re: Canon 400D: donkere (fletse) kleuren

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Perik Bekijk bericht
    Het betreft een Canon 400D met kitlenzen 18-55 en 55-200. Ik bezit deze camera al enkele jaren en op zich lijken de foto's ok. Maar wanneer je mijn foto's vergelijkt met foto's, gemaakt met een ander toestel (concreet een nikon d50) van een zelfde onderwerp geven mijn foto's een donkere (eerder sombere) indruk. De meeste foto's trek ik in stand "p" of Av of Tv, nooit in automatisch.
    Momenteel zit ik met wat vragen, verwacht ik te veel van de 400D, ligt het aan de lenzen? alle foto's maken met wat belichtingscompensatie?
    Toch nog even vermelden dat ik zeker geen discussie wil starten nikon vs. canon.
    Er zijn camera's die de realiteit "opleuken"

Wil je dat, dan moet je zo'n camera kopen.....

Comment

Misschien kan je een voorbeeld geven ?? met settings erbij ?
      Misschien doen die andere aan postprocessing en jij niet ? Witbalans, contrast en scherpte aanpassen doen al heel veel...
      Die oude kitlens is echt niet denderend hoor... laag contrast, fletse kleuren... Kijk anders es op pixelpeeper naar fotos met dezelfde toestel en lens getrokken.

Comment

postprocessing kan veel doen, heel veel

in RAW trekken geeft je nog eens 1000x zoveel meer mogelijkheden in nabewerking
        5DmkIII en wat glas

Comment

De verzadiging ligt bij Nikon vaak wat hoger dan bij Canon. Of je dat goed vind is een kwestie van smaak. Ik prefereer meer de getrouwe weergave. Met Canon kan je ook zo'n felle foto's verkrijgen natuurlijk, door de instellingen van de saturatie wat te verhogen.

Comment

Wanneer heb je je 400D gekocht ? Misschien heb je nog een van die brakke exemplaren (zoals de mijn) die een manke belichtingsmeting hadden en constant onderbelichtten omdat ze ogenschijnlijk voor 12% grijs gecalibreerd waren en niet voor 18% zoals het hoort .. (zie de hercalibratie lijdenweg met Canon ergens op dit forum .. )
            Nu werkt mijn 400D vrijwel exact zoals die met het nulletje minder ..

Comment

Misschien moet je mijn draadje over de vergelijking tussen mijn 350D en de Ixus van mijn vrouw eens lezen?
              Ik heb de wat fletse foto's van mijn 350D kunnen verminderen door de persoonlijke instellingen wat aan te passen. Weet wel dat dit op de jpeg's gebeurt (in de camera). Tuurlijk is het beter (en dat doe ik vandaag zo) om in RAW te schieten, en de aanpassingen (qua belichting, saturatie, e.d.) in de nabewerking op de Mac te doen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

FWIW .. na hercalibratie van mijn 400D heb ik van een vriend een Nikon D70s geleend en een uitgebreide vergelijkende shoot gedaan .. de fotos waren 99%+ gelijk/identiek belicht, wat op zich natuurlijk niets bewijst maar iets valt er toch uit af te leiden ..

Als ik nu identieke fotos maak op hetzelfde moment met wat ik in huis heb aan cameras dan zien die fotos er vrijwel krek hetzelfde uit .. zelfde conclusie als hierboven .. (en ja ook via raw op de Canons ..)

Comment

Dank u voor jullie reactie.
                  Ik heb in mijn camera de saturatie verhoogd en inderdaad de kleuren fleuren op. Alweer iets bijgeleerd.

Comment

Aha!
                    Blij te horen dat er verbetering is. Blijkbaar heeft de 400D ook "Picture Styles", en dat zou wel eens kunnen helpen, tenminste als je in jpg blijft schieten. Ik vind tenminste wat uitleg HIER, maar onderzoek verder of dat misschien nog een oplossing biedt. Het voordeel van Picture Styles ten opzichte van de persoonlijke instellingen zoals bij de 350D is dat ze veel makkelijker aan te passen zijn aan het onderwerp van je foto, zonder dat je telkens diep in je menu moet graven.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Hmm ... ik betrouw dit niet hoor .. die Picture styles heb ik vrijwel van a-z doorgespit inclusief uren zitten rotzooien met de PSE (Picture Style Editor) .. Een correct afgestelde 400D heeft geen bijkomende kleurverzadiging nodig. De standaard Canon kleurcurve is al op het nippertje van verzadiging in de "standaard" picture style. Systematische onderbelichting neemt echter een loopje met je kleurverzadiging als je de fotos "oplicht", zoals ik mocht ondervinden met mijn brakke 400D (voor hercalibratie that is) dat werd trouwens van overal bevestigd in het discussieforum op dpreview (zie evtl archief dpreview eerste helft 2007) het zat daar toen ook vol "twijfelaars" die botweg de mensen (waaronder geroutineerde fotografen ) van fotografische onkunde betichtten

Edit: 't is niet al te moeilijk vast te stellen he .. fotografeer met standaard opties en schermvullend een grijs of eventueel een egaal gekleurd vlak. De luminatie histogram piek moet bij 118 zitten, herhaal de test eventueel met de camera in monochroom
                      en je kan dit lijstje aanhouden om te kijken hoever je camera er naast zit
                      -1 stop: 9%: 85
                      -2/3 stop: 11.3%: 95
                      -1/3 stop: 14.3%: 106
                      exact: 18%: 118
                      +1/3 stop: 22.7%: 131
                      +2/3 stop: 28.6%: 146
                      +1 stop: 36%: 162
                      Last edited by Guest41; 17 juni 2009, 11:10.

Comment

Working...
                      X