Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop vs FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Crop vs FF

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
    Deze komt pas in het spel als je gaat printen/vergroten een slaat op de indruk van scherpte, niet op scherptediepte.
    Hoe kan je over scherptediepte spreken of DOF-berekeningen maken als je niet duidelijk vastlegt wat "nog net aanvaardbaar scherp" is?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht

Iedereen variëert deze factoren naar eigen goeddunken en meet dus met verschillende maten en gewichten. Eigenlijk weet zelfs niemand wat de vraag van de TS eigenlijk was (misschien draaide Véronique daarom zo rond de pot?). Zolang niet duidelijk is wat er precies wordt gevraagd heeft het m.i. weinig zin hier nog nieuwe bijdragen aan vast te breien.
      Ceteris paribus, zoals wij latinisten plegen te zeggen. Onder gelijkblijvende omstandigheden. Dus alleen met de factoren bezig houden die je onderzoekt, en niet eerst nog even een paar stappen achteruit doen, om met die 85mm toch dat onderwerp weer goed in beeld te krijgen. (Door zoiets ontstaan over perspectief ook gemakkelijk misverstanden, dit even terzijde)
      Waarschijnlijk heeft Véronique, toch meer een practicus, dit niet terdege beseft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
        Deze komt pas in het spel als je gaat printen/vergroten een slaat op de indruk van scherpte, niet op scherptediepte.

G
        (Ik ben nog van de ouwe stempel: en foto is er pas wanneer die geprint is)
        Bekijk deze http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm scherptediepte calculator eens.
        Ga na het invullen van de relevante gegevens eens spelen met de afdrukgrootte en bekijkafstand, let dan vooral op wat er met de verstrooiingscirkel gebeurt.

Comment

Vervallen

Comment

[QUOTE=geertvandenbroeck;2292924]kleine correctie... of beter: aanvulling.

Er zijn 4 factoren in het spel. Scherptediepte wordt bepaald door de relatie tussen:
            1+2. diafragmagetal DIRECT gelinkt aan de branpuntafstand van de lens.
            3. de grootte (oppervlakte) van het opnamemedium in relatie tot de brandpuntafstand (= beeldhoek)
            4. de afstand tot het onderwerp

{Quote}

Helemaal correct, maar mijn punt was tegen de uitspraak van Red Falcon gericht...
            Omdat er minimaal 4 parameters in het spel zijn en men er een paar vergeet gaat men in de vaud.

Comment

Hallo,
              Wat DOF of scherptediepte is en betekent weet iedereen hier al wel, hoop ik toch.
              Dichterbij minder, veraf meer, wide meer tele minder, open minder stopped down meer en zoverder.
              Dat ligt al minstens een eeuw vast, zeker.
              Daar moet je het echter niet gaan zoeken, het ei van Colombus en zo noemen we het hier ondertussen, ligt ergens anders.
              SF

en nu naar de BAR, schol iedereen!
              00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Deze topic is een mooi voorbeeld van Babylonische spraakverwarring.

Zoals stapperke in #66 opsomde, wordt de scherptediepte bepaald door :
                - diafragma
                - afstand tot het onderwerp
                - brandpunt
                - sensorgrootte
                Daarbij hoort nog als vijfde :
                - maximale grootte van de verstrooiingscirkels

Iedereen variëert deze factoren naar eigen goeddunken en meet dus met verschillende maten en gewichten. Eigenlijk weet zelfs niemand wat de vraag van de TS eigenlijk was (misschien draaide Véronique daarom zo rond de pot?). Zolang niet duidelijk is wat er precies wordt gevraagd heeft het m.i. weinig zin hier nog nieuwe bijdragen aan vast te breien.
                Kijk nogmaals naar de vraag van TS:
                Oorspronkelijk geplaatst door jefke_doc Bekijk bericht
                Hallo,
                is er een verschil tussen f2.8 bij een crop-camera tgenover een FF. Verschil in scherptediepte? Komt er meer licht op de sensor dan bij een crop-camera?

Grts
                Hij stelde 3 vragen volgens mij
                1 - is er een verschil tussen f2.8 bij een crop-camera tgenover een FF is beantwoord met NEEN want Fnummer is een verhouding van het objectief en hier speelt sensor geen rol.
                2 - Verschil in scherptediepte? Ja er is een verschil (zie alle voorgaande posts)
                3 - Komt er meer licht op de sensor dan bij een crop-camera? is beantwoord met JA maar dit speelt voor de correcte belichting van een foto geen rol (indien gesproken wordt van een zelfde technologie) (bij een zelfde ISO getal zal een zelfde sluitertijd en zelfde diafragma een gelijk belichte foto geven ongeacht de grootte van de sensor).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                  Ik zie er maar 2
                  Binnen een uurke ziet stone er 4

Raf'ke voor SF
                  00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                    Ik zie er maar 2
                    Binnen een uurke ziet stone er 4

Raf'ke voor SF
                    Daarom heb ik er ook nummertjes bij gezet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefke_doc Bekijk bericht
                      Hallo,
                      is er een verschil tussen f2.8 bij een crop-camera tgenover een FF. Verschil in scherptediepte? Komt er meer licht op de sensor dan bij een crop-camera?

Grts
                      Mijn poging:
                      is er een verschil tussen f2.8 bij een crop-camera tgenover een FF.
                      Neen omdat het diafragma de hoeveelheid licht bepaald dat door een objectief gaat.
                      Verschil in scherptediepte?
                      Dat weet ik niet.
                      Komt er meer licht op de sensor dan bij een crop-camera?
                      Ja zeker want het oppervlak van de sensor is groter.
                      De hoeveelheid licht per vierkante cm is het zelfde maar daar de FF sensor meer vierkante cm telt is de hoeveelheid licht op de sensor groter.
                      (waarom zetten de mensen hun dak anders vol zonnepanelen als er met een zonnepaneel
                      toch evenveel energie op gewekt zou worden)
                      Last edited by Sus; 16 juni 2009, 01:32.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                        1 - is er een verschil tussen f2.8 bij een crop-camera tgenover een FF is beantwoord met NEEN want Fnummer is een verhouding van het objectief en hier speelt sensor geen rol.
                        Als je vraagt naar een "verschil tussen", dan volgt normaal "a en b" (hier alleen "a"). Bovendien wordt niet gespecificeerd naar welk verschil er wordt gevraagd (verschil in belichtingstijd ... diameter van de frontlens ... enz.). Er zijn wel 2 camera's : een crop-camera en een FF. Zeg nu eens of er 1 objectief in het spel is (dat je van body verwisselt) of dat het er meer zijn (bv. een 50/2.8 op cropcam en een 80/2.8 op FF om met dezelfde relatieve brandpuntsafstand te werken zodat je vanop dezelfde plaats dezelfde referentiefoto kunt maken). Merk op dat als het 1 objectief betreft, de lichtwaarde F 2.8 irrelevant is.
                        2 - Verschil in scherptediepte? Ja er is een verschil (zie alle voorgaande posts)
                        Verschil in scherptediepte? Wellicht het in vraag 1 ontbrekende aspect (of toch een bijkomend?). De vraag wordt dan "Wat is het verschil in scherptediepte tussen een cropcam en een FF? Het enige verschil is de oppervlakte van de sensor (indien er 1 objectief in het spel is). De scherptediepte is dan relatief groter bij de FF (omdat het logisch is te veronderstellen dat je de sensorbeelden wilt vergelijken door ze bv. als 900x600 afbeeldingen op het scherm of als 15x10 prints te vergelijken op het vlak van scherptediepte). Maar misschien wordt er met 2 verschillende objectieven gewerkt zodat het verschil in sensorgrootte gecompenseerd wordt. In dat geval bv. een 56/2.8 op FF en een 35/2.8 op cropcam (cropfactor 1,6x). Dan is de scherptediepte (ongeveer) even groot. Terwijl hier vooral beweerd wordt dat die kleiner is bij een FF. Tja, dat kan je ook doen kloppen : werk toch maar met eenzelfde objectief maar loop met die cropcam een heel eind achteruit totdat je evenveel in beeld krijgt als met de vast opgestelde FF. Dus afhankelijk van wat je (van de 5 factoren die de DOF bepalen) variëert, is het antwoord "kleiner", "gelijk" of "groter".
                        3 - Komt er meer licht op de sensor dan bij een crop-camera? is beantwoord met JA maar dit speelt voor de correcte belichting van een foto geen rol (indien gesproken wordt van een zelfde technologie) (bij een zelfde ISO getal zal een zelfde sluitertijd en zelfde diafragma een gelijk belichte foto geven ongeacht de grootte van de sensor).
                        Of er meer licht op de cropcam-sensor komt dan op de FF-sensor, is weer zo rekbaar omdat de vraag niet is gepreciseerd. Alweer de vraag "1 of 2 verschillende lenzen" ... "vanop dezelfde afstand van het voorwerp of niet" ... enzovoort (als je er nog pixelvariaties bovenop gooit). Oef!
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Wat DOF of scherptediepte is en betekent weet iedereen hier al wel, hoop ik toch.
                          Dichterbij minder, veraf meer, wide meer tele minder, open minder stopped down meer en zoverder.
                          Ik zou het eigenlijk zo gaan hopen. Het antwoord is al meerdere malen gegeven en zou inderdaad common knowledge moeten zijn.

Daar moet je het echter niet gaan zoeken, het ei van Colombus en zo noemen we het hier ondertussen, ligt ergens anders.
                          Het gaan zoeken? Wat is het dan precies?
                          De rest is gewoon ervaring opdoen en na een tijd voel je wat aan hoe DOF werkt en wat je kan verwachten. Alleen jammer dat die DOF preview knop op een reflex niet blijkt te kloppen. (Ja, check het maar eens na)
                          Maar op de vragen van de TS kan men makkelijk antwoorden en die antwoorden zijn al meermaals gegeven.

Verder zie ik niet in wat die bemerkingen rond Véronique van ze heeft gebeld, laatste signature enzo iemand maar ook één meter interesseren. Who gives a f*ck?
                          Wat mij betreft: ik heb van dat meiske alleen maar wind gezien, heel basic truukjes worden afgedaan alsof ze net het geheim van kernfusie heeft verteld en vooral ...als het erop aan komt, draait ze rond de pot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Alleen jammer dat die DOF preview knop op een reflex niet blijkt te kloppen. (Ja, check het maar eens na)
                            Draagt u ook een bril?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Draagt u ook een bril?
                              Beste viewfinder,
                              Die taal is niet nodig. Ik respecteer u, dus graag hetzelfde aub.

Ik weet dat de stelling niet evident is, maar doe gewoon de proef op de som en je zal zien dat het klopt. De stelling is oorspronkelijk geintroduceerd door Hans Van Oosterzele, die dit met een publicatie op internet ook kon stofferen. En een macro-expert als Hans weet wat DOF is ; ) .
                              Maar je kan de test zelf heel makkelijk thuis doen: neem de foto en vergelijk dan met wat je ziet door uw viewfinder bij een dof preview. Je zal zien dat er meer scherptediepte wordt getoond door de viewfinder dan de foto die effectief wordt genomen.
                              Last edited by PSG; 16 juni 2009, 08:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                                Beste viewfinder,

Maar je kan de test zelf heel makkelijk thuis doen: neem de foto en vergelijk dan met wat je ziet door uw viewfinder bij een dof preview. Je zal zien dat er meer scherptediepte wordt getoond door de viewfinder dan de foto die effectief wordt genomen.
                                Heb je het dan over diafragma's groter dan 2.8, of ook over kleinere? Want ik dacht dat (in ieder geval bij Canon) de DOF-preview knop ook bij bv. 1.4 maar een DOF voor 2.8 toonde.

Comment

Working...
                                X