Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop vs FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Crop vs FF

Bij gelijke grootte van de fotodiode dan wel? Of maak ik hier een fout door te denken dat een fotodiode (die ook een bepaalde afmeting heeft) toch maar het licht kan opvangen dat erop terecht komt, en dat gezien licht zich verspreid een grotere diode toch meer licht kan opvangen dan een kleinere diode....

Had de vraag waarschijnlijk anders moeten stellen dus:
    bij een gelijk aantal pixels (fotodioden) zal een individuële pixel (fotodiode) dan meer lichtfotonen opvangen bij een fullframe dan bij een cropsensor of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
      Vergeef mij mijn vraag hierover maar dat zou betekenen dat alle beschikbaar licht dat door de diafragmaopening komt op de sensor terecht komt? Als je nu een lens (geschikt voor FullFrame) neemt en die op een FF zet met een bepaald diafragma (laat ons zeggen F4) dan valt een bepaalde heoveelheid licht op de sensor (en een stuk zal ernaast vallen want de diagrafma opening is ongeveer rond en sensor rechthoekig) zet nu diezelfde lens (met zelfde diafragmaopening) op een cropcamera, dan zal er toch meer licht naast die sensor vallen, want die sensor is toch kleiner en het licht zal zich toch in dezelfde richtingen blijven verplaatsen?
      Laat ik het anders stellen, want blijkbaar wordt het gegeven hoeveelheid licht niet door iedereen op dezelfde manier gezien.

Stel, je wil een foto van een muur nemen, je meet het licht met een apparte lichtmeter, deze geeft bv. f5.6 bij een sluitersnelheid van 1/60 sec. aan, of je nu die foto maakt met een FF of met een cropcamera, maakt helemaal niets uit, beide foto's zullen op f5.6 en 1/60 sec. perfect belicht zijn.

Comment

Hallo,
        Wij doen of denken hier verkeerd.
        Wat of hoe, weten we hier ook nog niet.
        Gezien haar neen, moet het bijna zo zijn dat bij FF en APS-C de DOF gelijk zou zijn.
        Die algemene uitval was volgens ons de voorbode van een antwoord dat we niet zomaar gingen slikken.
        Toch zullen we het vinden, hoop ik.
        Vanavond clubvergadering, het zal hot worden.
        SF

@V
        U mag een PB sturen met het antwoord, aub
        Last edited by StoneFree; 15 juni 2009, 13:46. Reden: @Véronique
        00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Laat ik het anders stellen, want blijkbaar wordt het gegeven hoeveelheid licht niet door iedereen op dezelfde manier gezien.

Stel, je wil een foto van een muur nemen, je meet het licht met een apparte lichtmeter, deze geeft bv. f5.6 bij een sluitersnelheid van 1/60 sec. aan, of je nu die foto maakt met een FF of met een cropcamera, maakt helemaal niets uit, beide foto's zullen op f5.6 en 1/60 sec. perfect belicht zijn.
          Met deze stelling ben ik het natuurlijk volkomen eens, maar dit zou voor elke camera zo moeten zijn van de kleinste compact tot middenformaat (of nog groter ), mij ging het erom of de hoeveelheid licht (het aantal lichtfotonen) dezelfde is.... en dan wordt het een ander verhaal denk ik of toch niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
            Hallo,
            Wij doen of denken hier verkeerd.
            Wat of hoe, weten we hier ook nog niet.
            Gezien haar neen, moet het bijna zo zijn dat bij FF en APS-C de DOF gelijk zou zijn.
            Die algemene uitval was volgens ons de voorbode van een antwoord dat we niet zomaar gingen slikken.
            Toch zullen we het vinden, hoop ik.
            Vanavond clubvergadering, het zal hot worden.
            SF
            Er zijn hier inderdaad wat verkeerde interpretaties geweest SF, en dat van allerlei kanten.

Laat mij eens zeggen hoe ik dat zie, Bv. je wil een foto nemen van een hoofd, dat beeldvullend moet zijn, dat doe je bv. met een 85mm objectief op diafragma f2.0, dan zal je met je cropcamera bij Nikon 1,5 maal verder moeten staan om dat hoofd beeldvullend op je foto te krijgen dan bij gebruik van een FF camera, want een foto gaat tenslotte altijd over wat je er op wil hebben.

Als je nu beide foto's op f 2.0 hebt gemaakt, bij de crop stond je op 1,5 meter afstand, en bij de FF stond je op 1 meter afstand, dan zal je zien dat je bij de FF een veel geringere scherptediepte hebt, dan bij de crop, stel deze waarden gerust eens in bij Doffmaster of bereken ze maar eens.
            Dat is wat ik in #10 reeds probeerde uit te leggen.

Voorbeeldfoto gemaakt met 85mm op FF en op f1.4, zo een beperkte scherptediepte krijg je het niet met een cropcamera. KLIK

Comment

Met deze stelling ben ik het natuurlijk volkomen eens, maar dit zou voor elke camera zo moeten zijn van de kleinste compact tot middenformaat (of nog groter ), mij ging het erom of de hoeveelheid licht (het aantal lichtfotonen) dezelfde is.... en dan wordt het een ander verhaal denk ik of toch niet?
              Natuurlijk is dat voor iedere camera zo, van een technische camera tot een compact, anders zou je voor elk type camera een andere lichtmeter moeten hebben.

Ga gerust eens bij een fotograaf met studio langs, zowel met je compact als met gelijk welke camera blijft een bepaalde gemeten diafragmawaarde dezelfde, met dezelfde isowaarde uiteraard, gelukkig maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Natuurlijk is dat voor iedere camera zo, van een technische camera tot een compact, anders zou je voor elk type camera een andere lichtmeter moeten hebben.

Ga gerust eens bij een fotograaf met studio langs, zowel met je compact als met gelijk welke camera blijft een bepaalde gemeten diafragmawaarde dezelfde, met dezelfde isowaarde uiteraard, gelukkig maar.
                Ja natuurlijk heb je volkomen gelijk naar foto resultaat (correct belichte foto) maar voor mij is een hoeveelheid licht iets anders dan het uiteindelijke resultaat met het beschikbare licht.

Licht is voor mij een stroom van fotonen die zich voortbewegen volgens een bepaald golfpatroon (amplitude, frequentie en polarisatie) met een voortplantingsrichting. Als wij dit zo bekijken moet een grotere pixel (fotodiode) toch meer licht opvangen dan een kleinere diode of niet. En indien dit wel het geval is maakt dit dan enig verschil? (En niet naar een correct belichte foto want dit weet ik wel, want niet alleeen het licht maar ook alles wat er rond hangt speelt daarin een rol ).
                Neem nu om mijn vraag wat te proberen te verduidelijken 2 wasmachines merk A en merk B we nemen 2 maal een zelfde lap stof met tweemaal dezelfde vlek. We wassen in elke machine een lap stof en krijgen bij beiden een perfect gewassen lap stof (net zoals een correct belichte foto). Machine A doet dit met 60 liter water en machine B doet dit met 120 liter water en toch is het resultaat hetzelfde.
                Als we nu fotocamera's nemen gebruiken sommige camera's toch meer lichtfotonen (= liters water) dan andere camera's omdat ze een groter oppervlakte hebben waar het licht kan opvallen of niet?

Comment

Ja natuurlijk heb je volkomen gelijk naar foto resultaat (correct belichte foto) maar voor mij is een hoeveelheid licht iets anders dan het uiteindelijke resultaat met het beschikbare licht.

Licht is voor mij een stroom van fotonen die zich voortbewegen volgens een bepaald golfpatroon (amplitude, frequentie en polarisatie) met een voortplantingsrichting. Als wij dit zo bekijken moet een grotere pixel (fotodiode) toch meer licht opvangen dan een kleinere diode of niet. En indien dit wel het geval is maakt dit dan enig verschil?
                  Is het niet zo eenvoudig dat, de grotere diodes gewoon minder gevoelig moeten ingesteld en getuned zijn, omdat ze meer oppervlakte hebben om licht te vangen? Terwijl kleinere diodes iets harder moeten werken, iets meer gain of vermogen, of hoe het ook heet, door zich gejaagd krijgen om hetzelfde licht uit te lezen als de grotere diodes, waardoor er meer ruis op het signaal zit, het signaal minder zuiver is => meer ruis in foto.

Comment

Licht is voor mij een stroom van fotonen die zich voortbewegen volgens een bepaald golfpatroon (amplitude, frequentie en polarisatie) met een voortplantingsrichting. Als wij dit zo bekijken moet een grotere pixel (fotodiode) toch meer licht opvangen dan een kleinere diode of niet. En indien dit wel het geval is maakt dit dan enig verschil? (En niet naar een correct belichte foto want dit weet ik wel, want niet alleeen het licht maar ook alles wat er rond hangt speelt daarin een rol ).
                    Oeioei hier ga je wel ver hé, in hoeverre die fotodiodes groter zijn, en/of verder uit elkaar staan zou ik niet weten.

Ze zullen waarschijnlijk wel groter zijn, maar de bewerking/versterking zal volgens mij sterker zijn bij een kleinere CCD of CMOS, vandaar dat een grotere sensor betere ruisprestaties neerzet omdat een mindere versterking waarschijnlijk ook minder ruis genereerd, volgens mij is dat iets wat iedere camerafabrikant en sensorontwerper iets anders aanpakt, maar ook iets wat ze liever voor zich houden.

Volgens mij zullen hier weinig forumleden het fijne van weten, dat gaat wel erg de technische kant op, in ieder geval gaat het mijn petje te boven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      1-Wat heeft een sensor te maken met scherptediepte?
                      2-De scherptediepte wordt bepaald door het diafragma van het objectief.
                      1-Heel veel....

2-Maakt men 2 foto's met identieke uitsnede met grote en kleine sensor met hetzelfde diafragma en uiteraard verschillende brandpunten (anders geen identieke uitsnede), dan heeft de foto van de kleine sensor de grootste scherptediepte
                      Hier bepaalt het diafragma dus niet de scherptediepte.

Comment

Voor zover mijn beperkte kennis ( toch op dat gebied ) reikt, volg ik Telekees hier in.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Licht op de sensor en de pixeldichtheid zijn 2 verschillende dingen die je niet op 1 hoop moet gooien.
                          Zolang je dat door elkaar husselt krijg je geen sluitend verhaal.

Comment

Wij blijven voorlopig op FF en APS-C, gelijk spel op het gebied van DOF.
                            Nu nog de juiste hersencode vinden.
                            SF
                            00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Voor zover mijn beperkte kennis ( toch op dat gebied ) reikt, volg ik Telekees hier in.
                              Dit is inderdaad toch perfect logisch voor mensen die met fotografie bezig zijn en minder met theorie FF gaat wijder dan crop met hetzelfde objectief, en dus moet je dichter bij je onderwerp om dezelfde compo te maken, en hoe dichter je bij je onderwerp, hoe dunner de DOF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                Licht op de sensor en de pixeldichtheid zijn 2 verschillende dingen die je niet op 1 hoop moet gooien.
                                Zolang je dat door elkaar husselt krijg je geen sluitend verhaal.
                                Dat gooi ik ook niet op een hoop bekijk anders maar eens post #76 in deze discussie. Daar vroeg ik toch:
                                bij een gelijk aantal pixels (fotodioden) zal een individuële pixel (fotodiode) dan meer lichtfotonen opvangen bij een fullframe dan bij een cropsensor of niet?
                                en op zich maakt het aantal pixels toch niet uit als we er kunnen vanuit gaan (wat ik ook niet zeker weet hoor) dat ze toch zullen trachten om het licht op te vangen op zo'n groot mogelijk deel van de beschikbare oppervlakte.

Comment

Working...
                                X