Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop vs FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Crop vs FF

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Wat mij trouwens in heel dit debat opvalt:nog niemand heeft het gehad over het 3D effect,voor mij HET meest toonaangevende verschil tussen FF en crop.
    Een tweetal jaar geleden zijn hier op dit forumonderdeel een heel deel foto's gepost die duidelijk dit effect aantoonden,dat overigens ook vervolgens duidelijk merkbaar is tussen FF en mediumformaat.
    Wat bedoel je met 3D effect?

Kan mij alleen voorstellen dat een "3D effect" bekomen wordt door gebruik van een uitstekende lens - niet door de FF sensor - met zeer hoge scherpte en mooi contrast, samen met DOF (het is niet dat er op crop totaal géén fijne scherptediepte kan gebruikt worden hé...)

Graag meer uitleg/voorbeelden..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
      Dit zegt alles over jullie ondankbare en onmachtig haantjesgedrag. Bravo.
      Begrijpend lezen is precies niet uw sterkste punt

Dit heeft 0.0 te maken met haantjesgedrag maar wel met de manier waarop je andere leden behandelt.

EDIT:

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
      Veroniqueske heeft een hele grote mond en misschien wel terecht.
      Al ben je de meest succesvolle fotograaf ooit, een grote mond heb je nooit terecht.

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
      Waarom uitzwaaien? Ze leest het toch niet meer, ze's weg.
      Dat denk ik niet. Zo'n types lezen dit zonder twijfel en komen binnenkort (al dan niet in een andere gedaante) terug
      Last edited by Pixations; 15 juni 2009, 02:14.
      www.pixation.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
        Als je dezelfde brandpuntsafstand gebruikt, zal de scherptediepte even groot zijn.
        Alleen geeft een FF sensor meer onscherpe gebieden weer, omdat er een groter oppervlak word gebruikt.

Wat heeft een sencor te maken met scherptediepte?
        De scherptediepte wordt bepaald door het diafragma van het objectief.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Wat bedoel je met 3D effect?

Kan mij alleen voorstellen dat een "3D effect" bekomen wordt door gebruik van een uitstekende lens - niet door de FF sensor - met zeer hoge scherpte en mooi contrast, samen met DOF (het is niet dat er op crop totaal géén fijne scherptediepte kan gebruikt worden hé...)

Graag meer uitleg/voorbeelden..

3D effect,waardoor je als het ware het gevoel een beetje hebt IN de foto te kijken.
          Enkele jaren geleden circuleerden op het net vergelijkingsfoto's,ik dacht tussen Canon 1Ds en Hasselblad.Het waren telefoto's,van containers aan de overzijde van een kanaal.De hasselblad foto's waren verbluffend veel beter,niet zozeer vanwege de hogere resolutie,maar vooral door hun contrastperspectief,waardoor de foto's een enorme ruimtelijkheid kregen,je kon als het ware tussen de containers wandelen.In vergelijking daarmee waren de Canon foto's vlakke plaatjes.
          Iest later verschenen hier,in dit forumonderdeel,vergelijkingsfoto's tussen Nikon D300 en D3.Ik vind het niet meer terug ( is dit nieuw op BD,maar je kan blijkbaar maar een bepaalde tijd teruggaan in de files),maar ik weet nog wel dat ook daar het 3D effect duidelijk merkbaar was:dichterbij staande objecten hadden in de D3 foto's een iets sterker contrast en kwamen daardoor nadrukkelijker en ruimtelijker in beeld.

Walter
          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Van mij had ze ook mogen blijven.Zo arrogant was ze niet.En waarschijnlijk was ze de enige op BD die dagdagelijks zo intensief met foto's,photoshop,en retoucheren bezig was.Een schat aan kennis en ervaring.
            Walter
            Een schat aan kennis en ervaring, daar zijn wij vet mee, ze trekt iedereen in twijfel, praat in raadsels, maar geeft zelf zelden of nooit een oplossing, tenandere moest ze er zoveel van afweten, dan zou ze volgens mij zelf niet de vraag stellen wat de beste portretlens is, een 85mm f1.4 of een 105mm f2.8

De uitleg die ik hier in #10 heb gegeven klopt wel degelijk, probeer het maar eens uit.

Voor mij moet Veronique zeker het forum niet verlaten, ik twijfel in geen geval over de algemene kennis die ze in huis heeft, maar een forum dient om elkaar te proberen helpen, en niet om anderen leugenachtig te maken zonder zelf met de volledige uitleg te komen, ik denk dat ze uit sommige vragen hier zelf nog niet uit is, jammer dat het zo moest lopen.
            Last edited by Guest42; 15 juni 2009, 10:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Wat heeft een sencor te maken met scherptediepte?
              De scherptediepte wordt bepaald door het diafragma van het objectief.
              Scherptediepte wordt bepaald door :
              • diafragma
              • afstand tot het onderwerp
              • brandpunt
              • sensorgrootte
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

De 'maximaal toegestane verstrooiingscirkel' is de minst begrepen factor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  De 'maximaal toegestane verstrooiingscirkel' is de minst begrepen factor.
                  En de leukste definitie van verstrooingscirkel die ik ooit gelezen heb is:
                  De verstrooiingscirkel (circle of confusion = COF) is een groep mensen, doorgaans in een cirkel opgesteld, die proberen klaarheid te scheppen in het begrip scherptediepte.
                  En waarschijnlijk is deze definitie in deze discussie best bruikbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    ..... tenandere moest ze er zoveel van afweten, dan zou ze volgens mij zelf niet de vraag stellen wat de beste portretlens is, een 85mm f1.4 of een 105mm f2.8

(
                    Misschien toch nog eens lezen alvorens je de mensen zo aanvalt uit pure onmacht
                    Ik vind niet wat je hier al twee keer beaamt, beste man.
                    Ze vraagt gewoon ervaringen tussen 2 lenzen, is iemand dan onkundig volgens jou?
                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

lynchpartij 1ste klas.

Btw: Na twee dagen pijnbank zijn we er hier op de club achtergekomen dat de eerste neen van Véronique niet voor Jazzer bestemd was, vermits geen quote.
                    Simpelste antwoord, neen.
                    Dof verschil = 0 denken wij hier.
                    Nu nog vinden waarom.
                    Wij houden van raadsels demeyereg, daar leren we van.

Wie weet was haar antwoord ook niet voor jou bestemd, demeyereg.
                    Ook geen quote.

SF
                    Last edited by StoneFree; 15 juni 2009, 11:49. Reden: Toevoeging
                    00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      ¿qué?
                      Dag, mm
                      De verbouwing zal klaar geweest zijn vermoed ik
                      Mensen moeten ook werken.
                      Ze kwam hier enkel tijdens haar verlof zoveel mogelijk mensen voorthelpen.
                      SF
                      00.00 Gone

Comment

Wanneer we afspreken de Dofmaster scherptediepte calculator te gebruiken, dan spreken we in feite af welke 'maximaal toegestane verstrooiingscirkel' we zullen hanteren.

Hiermee leggen we vast vanaf welke afstand, in verhouding tot de diagonaal, wij een afdruk zullen bekijken.

Wanneer we dan ook nog even scherp kunnen zien, dan zullen we dezelfde scherptediepte waarnemen.

@ik.niet
                        Er zijn zelfs mensen die met een vergrootglas de scherptediepte controleren.
                        Dat is pas 'confusion'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          De umlaut moet op de a.

En in een ander topic gebruik je waist waar je waste bedoelt.
                          Hou je dit van alle BD leden bij?
                          Heb je een boekje met foutjes, om de mensen te pakken?
                          Ik snap dit niet en je moet het mij niet proberen uit te leggen
                          SF
                          00.00 Gone

Comment

Om een verdere escalatie van dit topic niet in de hand te werken een duidelijk antwoord op de vraag van TS.

is er een verschil tussen f2.8 bij een crop-camera tgenover een FF.
                            Bij FF een betere signaal/ruisverhouding bij eenzelfde aantal pixels.

Verschil in scherptediepte?
                            Jazeker, hoe kleiner de sensor hoe groter de scherptediepte bij eenzelfde brandpunt/diafragmaverhouding.

Komt er meer licht op de sensor dan bij een crop-camera?
                            Neen, de hoeveelheid licht wordt bepaald door het diafragma.
                            Last edited by Guest42; 15 juni 2009, 13:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Neen, de hoeveelheid licht wordt bepaald door het diafragma.
                              Vergeef mij mijn vraag hierover maar dat zou betekenen dat alle beschikbaar licht dat door de diafragmaopening komt op de sensor terecht komt? Als je nu een lens (geschikt voor FullFrame) neemt en die op een FF zet met een bepaald diafragma (laat ons zeggen F4) dan valt een bepaalde heoveelheid licht op de sensor (en een stuk zal ernaast vallen want de diagrafma opening is ongeveer rond en sensor rechthoekig) zet nu diezelfde lens (met zelfde diafragmaopening) op een cropcamera, dan zal er toch meer licht naast die sensor vallen, want die sensor is toch kleiner en het licht zal zich toch in dezelfde richtingen blijven verplaatsen?

Comment

Elke fotodiode in de sensor zal bij gelijkblijvend diafragma en sluitertijd, eenzelfde hoeveelheid licht ontvangen, ongeacht de afmetingen van de sensor.
                                De lichtwaardenschaal is universeel, die trekt zich niets aan van sensorafmetingen.

Comment

Working...
                                X