Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop vs FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Crop vs FF

Ik heb 3 jaar geleden begrepen dat FF veel duurder zou zijn dan crop, zeker voor teles, en omdat er toen al goede UWA lenzen waren (bv EF-S 10-22) was het laatste argument voor FF bij mij verdwenen

Ik kan me voorstellen dat voor landschap bv je zeer goed gesteld bent met een 5D en 1 of 2 goed gekozen lenzen, maar een volledige uitrusting is m.i. hopeloos overkill voor een amateur

En daar dan nog ruzie over gaan maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik heb 3 jaar geleden begrepen dat FF veel duurder zou zijn dan crop, zeker voor teles, en omdat er toen al goede UWA lenzen waren (bv EF-S 10-22) was het laatste argument voor FF bij mij verdwenen

Ik kan me voorstellen dat voor landschap bv je zeer goed gesteld bent met een 5D en 1 of 2 goed gekozen lenzen, maar een volledige uitrusting is m.i. hopeloos overkill voor een amateur

Het gaat daar helemaal niet over...

FF is duurder/goedkoper, hangt af van hoe je het bekijkt. Door de betere ISO prestaties heb je minder nood aan ultra lichtsterk glas, ook in telelenzen. Je kan dan bijv. een 300mm F4 (al dan niet met TC) kopen ipv de 300mm f2.8 etc...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Dan zullen we maar niet vragen hoe u over een hobby fotograaf met een Rollei Hy6 denkt, en het kan nog veel erger!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          She has my vote ! zelfs zonder fotos ! .. she kicks photographic/photographers butt like hell
          komaan man, tis gewoon een arrogantje, niet 1 keer maar meerdere keren
          Ik hoop dat we gisteren 'the last post' van haar hebben gelezen
          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
          www.ginodepreter.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
            komaan man, tis gewoon een arrogantje, niet 1 keer maar meerdere keren
            Ik hoop dat we gisteren 'the last post' van haar hebben gelezen
            bwah ... dat kan allemaal wel zijn maar dat neemt niet weg dat ze het niet schuwt om u en mij aan te zetten om na te denken over meerdere aspecten van fotografie en niet enkel op dat domme knopje te drukken met niet meer inzicht dan een zombie

Comment

bwah ... dat kan allemaal wel zijn maar dat neemt niet weg dat ze het niet schuwt om u en mij aan te zetten om na te denken over meerdere aspecten van fotografie en niet enkel op dat domme knopje te drukken met niet meer inzicht dan een zombie
              Het gaat er mij ( en nog vele anderen hier ) er niet om WAT ze zegt , maar de manier waarop: steeds minachtend over andere mensen
              En dit is het laatste wat ik er over zeg

mvg
              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
              www.ginodepreter.com

Comment

Dit zegt alles over jullie ondankbare en onmachtig haantjesgedrag.
                Bravo.
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  Dit zegt alles over jullie ondankbare en onmachtig haantjesgedrag.
                  Bravo.
                  http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...ik-262742.html
                  Wat is uw punt eigenlijk? Dat we neerbuigende uitspattingen van een forumlid maar moeten negeren of tolereren, omdat dat forumlid soms ook uitleg geeft?

En wat terechtwijzen op iemands houding te maken heeft met haantjesgedrag, mag je mij ook eens uitleggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                    Neen

daaaaag !!!
                    en maak nog mooie foto's ! ( en dat meen ik )

ze ( hij ? ) is weg.....
                    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                      daaaaag !!!
                      en maak nog mooie foto's ! ( en dat meen ik )
                      Waarom uitzwaaien? Ze leest het toch niet meer, ze's weg.

Wel komiek dat ze zelf de moeite neemt om haar profielafbeelding te veranderen

Maarrrr we waren bezig over crop vs FF.

Wel: ik ben pro FF.

Enige redenen om tegen FF te zijn is de meerprijs en dat 400mm 400mm is en geen 600mm, iets dat ook veel significanter is dan subtiele scherptediepte nuances met crop..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        Waarom uitzwaaien? Ze leest het toch niet meer, ze's weg.

Wel komiek dat ze zelf de moeite neemt om haar profielafbeelding te veranderen

good riddance

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        Maarrrr we waren bezig over crop vs FF.

Wel: ik ben pro FF.
                        Ik ook. Met name om de beperktere scherpte-diepte. Een f4 lens geeft me ongeveer dezelfde DOF als een f2.8 op m'n 40D Dit maakt mijn 70-200 f4 IS & 24-105 f4 IS nog veel interessanter dan dat ze al waren. En die prachtige grote zoekers van FF camera's zijn natuurlijk ook niet te versmaden
                        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                          Het gaat er mij ( en nog vele anderen hier ) er niet om WAT ze zegt , maar de manier waarop: steeds minachtend over andere mensen
                          En dit is het laatste wat ik er over zeg

mvg
                          far OT !
                          beste .. ik ken het syndroom van binnen en van buiten .. ik zit namelijk te midden van dezelfde soort onzin in een ander (niet-fotografie) forum .. gedegen kennis van zaken en de technische, zie wetenschappelijke samenhang kennen/uitleggen maakt voor veel mensen de druiven altijd te zuur .. en dan zijn de predicaten arrogant, betweter, bekakt, kleineren van anderen etc niet van de lucht, zeker als de steller ervan er op den duur de buik van vol heeft om nog maar eens de vorm van het wiel uit te leggen .. c'est la vie zeekr ?
                          als je dit syndroom op volle sterkte wil meemaken wordt dan voor de gein eens lid van seniorennet LOL ! ge gaat uw fun niet op kunnen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefke_doc Bekijk bericht
                            Hallo,
                            is er een verschil tussen f2.8 bij een crop-camera tgenover een FF. Verschil in scherptediepte? Komt er meer licht op de sensor dan bij een crop-camera?

Grts
                            Om efkes terug on topic te komen.

* Bij een zelfde beeldhoek zal een FF minder scherptediepte geven dan een crop.
                            Als je van een crop naar een FF gaat, moet je om dezelfde beeldhoek te bekomen ofwel meer tele steken ofwel dichter gaan staan tegen het onderwerp. In beide gevallen wordt de scherptediepte kleiner.

De beeldhoek als parameter lijkt mij ook de meest evidente benadering. Je neemt geen 85mm vb omdat het zo'n mooi getal is, maar omdat het een bepaald zicht geeft op uw onderwerp. I you get what I mean....

* Verder zal binnen eenzelfde technologie en megapixel count de ruis minder zijn.
                            De sensor van een FF is immers groter. Bij een zelfde megapixel, gaat dus de grootte van de fysieke pixels groter zijn en dat zorgt voor een betere signaal/ruis verhouding.
                            De individuele pixels vangen meer licht.
                            Nieuwere technologie kan dit evenwel opvangen, waarbij kleinere (fysieke) pixels op een nieuwe sensor even goed kunnen doen als grotere pixels op een verouderde technologie. Daarom zeg ik ook : binnen eenzelfde technologie.
                            Het dynamisch bereik kan ook beter zijn (de "bakjes" waarin electronen kunnen gevangen zijn immers groter) maar bij mijn 5D is het verschil niet echt groot tov mijn oude crop.

De grotere pixels gaan ook minder vragen van oplossend vermogen op niveau van de lens. Bij eenzelfde megapixel count gaan middelmatige lenzen dan ook sneller de beperkende factor worden bij een cropcamera. Zet je die op de FF, dan zie je vaak dat die het dan beter doen.

* Een FF gebruikt de volledige beeldcirkel van een FF lens en zal dan ook lensfouten aan de randen zichtbaar maken, waar die bij een crop gewoon zijn weggesneden.

* Een crop heeft een *relatief* voordeel naar tele, een FF een *relatief* voordeel naar breedhoek.

* Een FF heeft typisch een heel goede viewfinder, waarbij dit minder evident is bij een crop.
                            Last edited by PSG; 14 juni 2009, 23:56.

Comment

She has my vote ! zelfs zonder fotos ! .. she kicks photographic/photographers butt like hell

Van mij had ze ook mogen blijven.Zo arrogant was ze niet.En waarschijnlijk was ze de enige op BD die dagdagelijks zo intensief met foto's,photoshop,en retoucheren bezig was.Een schat aan kennis en ervaring.
                              Allee,de zoveelste die vertrekt

Wat mij trouwens in heel dit debat opvalt:nog niemand heeft het gehad over het 3D effect,voor mij HET meest toonaangevende verschil tussen FF en crop.
                              Een tweetal jaar geleden zijn hier op dit forumonderdeel een heel deel foto's gepost die duidelijk dit effect aantoonden,dat overigens ook vervolgens duidelijk merkbaar is tussen FF en mediumformaat.

Walter
                              D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                                Je neemt geen 85mm vb omdat het zo'n mooi getal is, maar omdat het een bepaald zicht geeft op uw onderwerp. I you get what I mean....
                                Je neemt de 85mm wel eens omdat je bijvoorbeeld geen 60mm of 105mm lens hebt. Of omdat dit het uiteinde van je zoomlens is. Want ook nog kan is dat je niet teveel lenzen mee wilt sjouwen.

Comment

Working...
                                X