Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste digitale reflex ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop eerste digitale reflex ...

Alvast bedankt voor de moeite om dit bericht te lezen en mij te helpen bij de keuze van mijn eerste digitale reflexcamera body.

Fotografie is voor mij een grote hobby die ik graag verder wil uitbouwen. Nu al meer dan 5 jaar geleden kocht ik mijn eerste fototoestel: mijn goede, oude Panasonic DMC-FZ10. Een supergoed toestel, maar de tijd is gekomen om een stapje hoger te zetten: in de digitale reflexwereld...

Het probleem is dat ik niet zoveel afweet van de plus- en minpunten van de verschillende merken en hun modellen. Daarom had ik graag jullie hulp gekregen voor het kiezen van het merk en eventueel ook model dat het beste bij mij past. Ik hoop nu een goede merkkeuze te maken zodat ik in de toekomst mijn assesoires kan blijven gebruiken.

Ik hou van reizen en trek meestal foto's in open lucht in soms niet al te ideale omstandigheden (hitte, stof, vochtigheid, schokken, ...) Hierdoor is de degelijkheid en kwaliteit een absolute prioriteit voor mij. Mijn Panasonic heeft tot nu toe alles goed kunnen doorstaan en ik hoop een even degelijke reflex te vinden.

Vereisten:
    - robuste en resistente body
    - betrouwbaar
    - minimum 12 megapixels
    - goede kwaliteit bij hogere ISO-waarden (aangezien ik graag 's nachts op stap ga met mijn camera)
    - heldere en scherpe foto's (ook in mindere weersomstandigheden)

Overbodig:
    - een filmfunctie en andere luxe-snufjes hoeven niet. Bij mij staat de fotografie centraal
    - Liever mechanica dan electronica

Thema's:
    Qua fotografische thema's heb ik geen echte voorkeur. Ik trek graag landschappen, architecturale foto's, macro, vogels in de natuur, autosport. In de toekomst zou ik me ook meer willen toeleggen op modelfotografie.

Budget:
    Voor de body zou ik liefst niet boven de €1500 gaan...

Van harte bedankt bij voorbaat om mij op weg te helpen!
    Mvg,
    Gaiphia
    Last edited by Gaiphia; 11 juni 2009, 23:09.
    Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Re: Aankoop eerste digitale reflex ...

Volgens mij zou een Canon 50D of 40D het best bij je passen. Robuuste toestellen die behoorlijk gewapend zijn tegen stof en spatwater. Met de ISO waarden zit het zeker bij de 50D wel snor.
    Bij Nikon zoueen D90 of D300 ook wel aan de verwachtingen kunnen voldoen. 1500 euro voor de body, dan heb je toch wel al een zeer ruime keuze.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht

- robuste en resistente body
      - betrouwbaar
      - minimum 12 megapixels
      - goede kwaliteit bij hogere ISO-waarden (aangezien ik graag 's nachts op stap ga met mijn camera)
      - heldere en scherpe foto's (ook in mindere weersomstandigheden)
      Moet de eerste body nog tegenkomen die helder en scherp in mindere weersomstandigheden gaat in de hand werken

Comment

Hi,

Als het om stof en vocht gaat kan je best voor de Canon 50D of de Nikon D300 kiezen.
        Voordeel Nikon is dat je de oude lenzen, 1959-tot nu, kan gebruiken.
        Voor weinig licht heb je een heel goed objectief nodig f2.8.
        Bekijk wat je wensen zijn (groothoek, Tele) en bekijk dan het budget, want deze lenzen zijn niet goedkoop.:
        Lees maar eens na op dit forum en het internet.
        En vooral de body in je handen nemen om te zien dewelke het best in je hand(en) past.
        Reken ook dat je misschien nog een flits, UV filter/lens, rugzak, ... nodig hebt.
        Ga je zien dat het direct veel word als je alles ineens wil kopen.
        Succes bij de aankoop.
        Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
          Voor weinig licht heb je een statief nodig
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
            Hi,

Als het om stof en vocht gaat kan je best voor de Canon 50D of de Nikon D300 kiezen.
            Voordeel Nikon is dat je de oude lenzen, 1959-tot nu, kan gebruiken.
            Bekijk wat je wensen zijn (groothoek, Tele) en bekijk dan het budget, want deze lenzen zijn niet goedkoop.:
            Lees maar eens na op dit forum en het internet.
            En vooral de body in je handen nemen om te zien dewelke het best in je hand(en) past.
            Reken ook dat je misschien nog een flits, UV filter/lens, rugzak, ... nodig hebt.
            Ga je zien dat het direct veel word als je alles ineens wil kopen.
            Succes bij de aankoop.

Hey, dank je voor je reactie!

De Canon 50D stond aanvankelijk bovenaan mn lijstje, maar nu ben ik eerder voorstander van de 40D geworden (5 megapixels minder, maar wel sneller en naar dat het schijnt meer detail per pixel). Vorig weekend heb ik echter eens met een D300 kunnen fotograferen en die heeft me weer doen twijfelen... zowel de Canon als de Nikon liggen me goed in de hand, al ligt de Canon me misschien nog iets beter. 't is een moeilijke keuze

Ik ben niet meteen van plan om alles in één keer te kopen. Een breedhoek en een macro-of telelens samen met een extra batterij of batterijgrip en een rugzak moeten volstaan om mee te beginnen...

Dank je!!!
            Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Een breedhoek en een macro-of telelens samen met een extra batterij of batterijgrip en een rugzak moeten volstaan om mee te beginnen...
              Waarom kopen zoveel mensen zo'n extra batterijgrip? Met de gewone batterij heb je toch ruim voldoende en de flits heeft toch apparte batterijen?
              Of is het enkel voor de grip?
              Ik stel de vraag omdat dit het toestel groter en zwaarder maakt terwijl ik liever lichter en kleiner heb. Of is dit enkel voorkeur? Ik neem aan dat er een goede reden voor is dat alle ervaren rondlopen met zo'n grip.
              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
              website: http://www.hung.be
              facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                Waarom kopen zoveel mensen zo'n extra batterijgrip? Met de gewone batterij heb je toch ruim voldoende en de flits heeft toch apparte batterijen?
                Ik stel de vraag omdat dit het toestel groter en zwaarder maakt terwijl ik liever lichter en kleiner heb. Of is dit enkel voorkeur? Ik neem aan dat er een goede reden voor is dat alle ervaren rondlopen met zo'n grip.
                Bij de 400D (mijn vorig toestel) was de grip een zegen, veel te weinig body om vast te pakken, bij de 50D is de body niet meer nodig, maar de extra battery des te meer (groter schrm, camera verbruikt meer), dus ....

Comment

Als je een camera van het type D40(x) of D60 hebt, zal je het voordeel van een battery grip wel op prijs stellen, zeker als je er een zware lens op monteert... Een D60 is dan wel een stuk kleiner dan een D90/D300 waar een grip misschien niet echt nodig is.
                  Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                    bij de 50D is de body niet meer nodig, maar de extra battery des te meer (groter schrm, camera verbruikt meer), dus ....
                    De grip werkt ook op 1 batterij, dus bij 2 batterijen wordt gewoon overgeschakeld op de andere batterij als de ene plat is. Je krijgt er geen performance winst door (in tegenstelling bij de nikon D200 die meer frames kan bursten met grip en batterijen)

Comment

Ik heb grips omdat ik de extra ontspanknop erg prettig vind bij gebruik van de hoekzoeker en in portretstand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        De grip werkt ook op 1 batterij, dus bij 2 batterijen wordt gewoon overgeschakeld op de andere batterij als de ene plat is. Je krijgt er geen performance winst door (in tegenstelling bij de nikon D200 die meer frames kan bursten met grip en batterijen)
                        Als niet moeten wisselen geen performance winst is dan weet ik het niet meer.

Comment

Ik gebruik de 50D met grip, wat het toestel nog groter en zwaarder maakt. Ik heb de indruk dat er niet "gewoon wordt overgeschakeld", maar dat beide batterijen tegelijk "in kracht afnemen". Kan iemand dit bevestigen of tegenspreken? Je kunt uiteraard één batterij verwijderen, opladen, en intussen voortschieten met de andere.
                          Last edited by LesC; 15 juli 2009, 13:18.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Je krijgt er geen performance winst door (in tegenstelling bij de nikon D200 die meer frames kan bursten met grip en batterijen)
                            Dit maakt voor de D200 ook niets uit, enkel voor de D300 en de D700 die van 6 naar 8fps, resp. van 5 naar 8fps gaan. Maar dit enkel indien je er 8AA's of een EL-EN4A batterij in steekt.
                            Nog ook even melden dat de D300(en waarschijnlijk ook de D700) niet met namaak EL-EN4's werkt, de D3 wel.
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik gebruik de 50D met grip, wat het toestel nog groter en zwaarder maakt. Ik heb de indruk dat er niet "gewoon wordt overgeschakeld", maar dat beide batterijen tegelijk "in kracht afnemen". Kan iemand dit bevestigen of tegenspreken? Je kunt uiteraard één batterij verwijderen, opladen, en intussen voortschieten met de andere.
                              De batterijen zijn parallel geschakeld met een sperdiode.
                              Als de inwendige weerstand gelijk is dan zullen ze allebei even snel ontladen.

Comment

Working...
                              X