Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor Motorcross en ijshockey ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera voor Motorcross en ijshockey ?

Beste Forumleden,

Ik zou graag een camera aanschaffen om foto's te kunnen nemen van mijn zoon die aan motorcross en ijshockey doet, naar het schijnt niet de gemakkelijkste sporten om te fotograferen

Met een budget van rond de 400 € twijfel ik voor een de compact Olympus Mju 9000 of de Bridge Nikon P90.

Liefst zou ik voor de compact gaan maar ik ben een beetje bang van de reactiesnelheid.

Graag jullie advies.

Re: Welke camera voor Motorcross en ijshockey ?

Dromen doet je mogelijks geld uitgeven waar je niet tevreden mee gaat zijn. sportfotografie met een compactje is niet eenvoudig omwille van meerdere redenen:

een compact camera heeft typisch 0.4 seconden sluitertijdvertraging, waardoor je de actie keer op keer mist. Een snelle sluitervertraging zoals een Reflex is soms amper 50 miliseconden wat het capturen van het juiste moment makkelijker maakt.

Een compactje heeft een kleine sensor, en daardoor snel ruis bij hogere iso's. Om de actie voldoende te kunnen bevriezen, en niet al je foto's naar de prullenbak te verwijzen, heb je vaak hogere iso's nodig om toch maar de minimum sluitertijd - nodig om onbewogen foto's te maken bij sport - te halen. Lichtsterke optiek kan je al helpen om de korte sluitertijden te realiseren, maar ook hier zal een compactje in de telerange die vaak nodig is bij sportfotografie te kort schieten.

bij Motocross kan je nog "geluk" hebben met het weer: voldoende licht (al heb je dan vaak problemen met highlights & shadows door het gebrekkig dynamisch bereik van je compacte sensor) Bij Ijshockey zit je doorgaans indoor te werken, en is er per definitie minder licht.

een reflex body die nog behoorlijk presteerd bij ISO1600 of hoger en een lichtsterke tele zal je nodig hebben. Een Sigma 80-200 f2.8 is een voorbeeld van een "betaalbare" lens die je voor dergelijke sport kan inzetten.

Comment

Inderdaad, denk ook dat deze sporten vragen om een reflex-camera (DSLR), ook is het niet zozeer de camera body die belangrijk is, maar de lenzen zullen bepalend zijn (lichtsterle tele zal je het meest bevredigend resultaat geven).

ik raad je aan om een beetje meer uit te geven en een kit aan te schaffen (bvb. Canon 450D of 1000D met 1 of 2 kitlenzen), daar kom je zeker een tijdje mee toe en kun je deftig leren fotograferen vooraleer je geld uitgeeft aan beter lenzen.
      By the way, ik geef nu het voorbeeld van Canon, maar alle andere merken hebben evenwaardige alternatieven, gewoon even langsgaan in de winkel en proberen, voelen ...

veel succes !
      Groeten

Comment

Voor ijshockeyfoto's mag je rekenen op minimaal f2.8, iso1600 en een sluitertijd van 1/250e (tenzij je zoontje een U8 is en dan nog). Dat kan geen enkel compact of bridge.
        Reken daar vooral nog de afstand bij (telezoom is toeknijpen van het diafragma) kom je uit bij de duurdere lenzen.

Eén mogelijkheid in België om (min of meer) geslaagde foto's te nemen met een compact of bridge: op een zonnige dag in Herentals (zolang daar geen dak boven staat)

Comment

Bedankt voor de reactie's.
          Mijn zoon is geen U8 maar een goalie, dat staat al wat meer stil maar vergt vooral zoomvermogen :-)
          Gezien mijn kennis en interesse zie ik een reflex niet echt zitten.

Voor de cross hoopte ik de continue opnames a ratio van 15 bps te kunnen gebruiken van de Nikon P90. Met de 24x zoom van dit toestel dacht ik hem wel te kunnen trekken op de hockey.

Comment

Ook om de goalie (welke ploeg overigens?) goed in beeld te brengen heb je licht en snelheid nodig en ik vrees dat elke compact/bridge te kort schiet.
            Mijn ervaring ermee zijn wazige, onduidelijke en ruisvolle foto's. Moest ik meer ijshockey onderwerpen 'trekken', kocht ik me een dslr. Zeker weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Derref Bekijk bericht
              Bedankt voor de reactie's.
              Mijn zoon is geen U8 maar een goalie, dat staat al wat meer stil maar vergt vooral zoomvermogen :-)
              Gezien mijn kennis en interesse zie ik een reflex niet echt zitten.

Voor de cross hoopte ik de continue opnames a ratio van 15 bps te kunnen gebruiken van de Nikon P90. Met de 24x zoom van dit toestel dacht ik hem wel te kunnen trekken op de hockey.
              15 fps met een maximum van 45 frames (dat is dus 3 seconden ) is best wel veel!
              Of de P90 voor uw doel geschikt is zal hoofdzakelijk afhangen van de door u gewenste kwaliteit en grootte van de afdruk.
              Voor webgebruik en afdrukjes tot A4 zal deze camera zeker aan uw wensen voldoen, in hoeverre er groter kan worden afgedrukt met behoud van detail weet ik niet.
              Om hier achter te komen zult u gebruikers fora moeten raadplegen.

PS Het verschil in bediening/beheersing tussen een P90 en een reflex is minder groot dan u denkt!

Comment

Working...
              X